Tactiek / Formatie

Hoe moet PSV spelen? Welke opstelling heeft de voorkeur. Welke spelers op welke positie?
Plaats reactie
Ykhim
Vedette
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 1064 times
Been thanked: 1186 times

Tactiek / Formatie

Bericht door Ykhim » 01 aug 2019, 11:56

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Gutiérrez op '6' met deze defensie? Nee, dankje.
#WelkomThuisGini

Heruone
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 198 times
Been thanked: 354 times

Bericht door Heruone » 01 aug 2019, 14:15

Even een inhoudelijke reactie op Juancho die beweerde in het van Bommel topic dat er geen aanknopingspunten zijn (ik plaats hem hier omdat dit het juiste topic is). Die aanknopingspunten zijn er wel. Ik heb zojuist ongeveer de eerste 13 minuten gezien van de heenwedstrijd tegen Basel en daaruit vallen al de volgende aanknopingspunten uit op te maken. Een overzicht:

Eerste fase van de opbouw: onder druk uitkomen en daarbij progressie maken met de bal
Vorig seizoen was er de nodige kritiek op de opbouw. Er waren vaak te grote U vormen die werden veroorzaakt door een aantal factoren. Om er een paar op te noemen:
  • Gebrek aan linie doorbrekende passes van achteruit.
  • Het te vaak niet goed positioneren van de backs afhankelijk van de flankspeler. Dit gebeurde vooral te vaak aan de rechterkant bij Dumfries.
  • Gebrek aan dynamiek en off the ball movement in de double-pivot. Daarnaast kwam Hendrix significant te kort op een aantal aspecten die een invloedrijke rol spelen in o.a. de opbouw.
  • Een te statische spits met te weinig (diepte) loopacties.
Overal leidde dat tot een te gebrekkige opbouw, waarbij te vaak de lange bal gehanteerd werd. Van Bommel heeft nu (deels noodgedwongen) een aantal accenten veranderd wat de opbouw moet katalyseren. Met Malen is er een spits die loopacties maakt en daarmee ruimtes creëert voor anderen, terwijl er met Gutierrez anderzijds een echte regista in de ploeg is gekomen. Bovendien brengt Gutierrez meer dynamiek dan Hendrix wat zich uit in een betere coördinatie / samenwerking met Rosario m.b.t. off the ball movement. Zoals Jwoeloe al eerder schetste, bouwt PSV nu in de eerste fase van de opbouw op via een 3 +1 structuur. Hierdoor creëer je numerieke meerderheden die het best tot uiting komen in driehoekjes. Daarnaast positioneer je je centrale verdediger in een zone waarin hij meer / beter gebruik kan maken van halfspaces en linie doorbrekende passes (mits elders op het veld voor breedte wordt gezorgd). In de praktijk ziet dat er als volgt uit:
Spoiler: weergeven
Afbeelding
In dit plaatje is voor het gemak alleen het driehoekje Sadilek - Rosario - Viergever uitgetekend. In de praktijk is er uiteraard ook nog een driehoek combinatie mogelijk tussen Viergever - Rosario - Luckassen. Die driehoek valt te prefereren, aangezien daar de ruimte ligt om onder de pressie uit te kunnen spelen. Een ander voorbeeld incl. beeld (waarbij Guti wellicht beter de optie Luckassen had kunnen inspelen):
Afbeeldinghttps://gyazo.com/db91aa9ed1a022311f461b1a838eb5a4
Nu uiteraard de hamvraag: waar liggen de verbeterpunten? Allereerst in de afstemming tussen in de double-pivot. Rosario of Gutierrez komen vaak niet tijdig genoeg vrij waardoor de bal geen progressie kan maken, evenals ze soms beiden naar de bal te bewegen. Dit is voornamelijk een kwestie van routine. Ter illustratie hoe belangrijk dit is m.b.t. de opbouw:
Situatie waarbij Rosario niet tijdig vrijgekomen is:

Afbeelding

Zelfde situatie waarbij Rosario in theorie wel vrijgekomen is:

Afbeelding

De bal kan in situatie twee sneller progressie maken wat ook zijn invloed gaat hebben op verdere fases in de opbouw. Zie o.a. onderstaand voorbeeld van Gutierrez die tijdig vrijkomt, profiteert van de ruimtes en zodoende met een crosspass opent naar Dumfries waar kort een numerieke meerderheid was:

Afbeelding
https://gyazo.com/66b76779ce63d7b394e74601b6fb1c27
Het andere verbeterpunt ligt met name bij het centrale duo. Vaak herkennen de centerbacks het moment niet of staan ze niet juist gepositioneerd, waardoor ze de pass uiteindelijk niet (durven te) geven. In de spoiler staan een aantal voorbeelden waarbij de bal d.m.v. de 3 + 1 structuur snel bij de andere centerback kan belanden waar ruimtes liggen om op te bouwen. Deze momenten worden vervolgens niet benut, waardoor de bal uiteindelijk geen progressie maakt:
Afbeelding (terugspeelbal)
Afbeelding (terugspeelbal)
Afbeelding (pass richting Sadilek)
Het derde en tevens heel groot verbeterpunt zit hem in de variëteit. Zowel als links als op rechts moet PSV dergelijke principes toe kunnen passen. PSV teert daarvoor nu nog vrijwel uitsluitend op de rechterkant. De twee grootste nadelen hiervan zijn dat Bruma 90 minuten lang geïsoleerd staat en je te weinig kan switchen richting de contrakant. Hierdoor heb je onder de streep te weinig positiewisselingen en beweging zonder bal (wordt te voorspelbaar), waardoor je uiteindelijk geen hoog genoeg baltempo krijgt om progressie te kunnen maken. Met een fitte Lato komt daar ongetwijfeld verandering in.

Tweede fase van de opbouw: creëren van numerieke meerderheden en het benutten van halfspaces
Op het moment dat PSV onder de druk uitspeelt van de tegenstander en / of er momenten ontstaat dat het de tegenstander op eigen helft kan dwingen, ontstaat er een volgende fase van de opbouw, ook wel lekker simpel fase 2 genoemd. Het verschil met fase 1 is dat fase 1 er met name op gericht is onder pressie van tegenstander uit te kunnen voetballen. Fase 2 is er voornamelijk op gericht om numerieke meerderheden te creëren en deze vervolgens ook te benutten. Halfspaces spelen daarin tegenwoordig een essentiële rol. Ter illustratie welke rol dat heeft binnen het spel van PSV:
Afbeelding
Afbeelding
Dumfries positioneert zich vrijwel altijd op flank (laten we Dumfries vooral niet als inverted wingback positioneren), terwijl de buitenspeler zichzelf in de halfspace positioneert. Hiermee creëert PSV in beide gevallen een overtal situatie t.o.v. de back. Mits de pass van de centerback goed is. Hierin ligt allereerst ook wellicht wel direct het allergrootste verbeterpunt. De centerbacks (Viergever en Luckassen) spelen in dit soort situaties te vaak de back in i.p.v. de vrijgekomen man tussen de linies. Hiermee ontmantel je als ware zelf de potentiële dreiging van het moment. Als verdedigende ploeg is het namelijk makkelijker om effectieve pressie te kunnen uitvoeren op iemand die tegen de zijlijn aan geplakt staat (de zijlijn is op dat moment namelijk als het ware een extra verdediger) dan op iemand die in de halfspace aan de bal is. Dat uit zich uiteindelijk ook tot het feit dat een speler die in de halfspace aan de bal is vaak meer passingopties heeft. Uiteindelijk boek je als ploeg daarmee in balbezit dus meer progressie.

De 1-0 tegen Basel valt uit zo'n dergelijk moment dat in dit geval Luckassen wel Lozano aanspeelt i.p.v. Dumfries. Tegelijkertijd komt in die situatie ook weer het tweede verbeterpunt naar voren: het positioneren van Dumfries. In dit geval kan de back van Basel makkelijk doorstappen op Lozano, omdat hij geen rekening hoeft te houden met Dumfries. Ondanks dat Luckassen nu wel de passinglijn richting Lozano benut in de halfspace, is het vallen van deze goal uiteindelijk "meer geluk dan wijsheid". Indien Dumfries zichzelf hoger had gepositioneerd, zou er meer ruimte hebben gelegen voor Lozano tussen de linies. Daarnaast moet overigens ook gezegd worden dat op rechts Lozano hiervoor ook niet de geschikte optie is. Een vertrek van hem zou voor PSV op het moment de beste optie zijn.
Afbeelding
Het derde en tevens ook immens groot verbeterpunt komt vooral naar voren in het ontbreken van een echte '10'. Onderstaand moment illustreert dat perfect:
Afbeelding
Eerste fase van de opbouw: 3 +1 opbouw waarbij Gutierrez vrijkomt en met de crosspass opent op Dumfries (eerder besproken moment uit deze post).

Afbeelding
Dumfries kan het moment van numerieke meerderheid uiteindelijk niet benutten. Hierdoor komt Rosario uiteindelijk aan de bal. PSV houdt druk op helft tegenstander.

Afbeelding
Gutierrez heeft zichzelf vrijgemaakt waarbij hij in een redelijk goede positie staat om zone 14 te bereiken en / of het spel te verleggen. Dit komt ook grotendeels doordat Malen zichzelf laat terugzakken uit de spits positie. Er staat echter niemand tussen de linies gepositioneerd. Hierin wordt het ontbreken van een echte '10' duidelijk. Theoretisch had namelijk deze situatie kunnen ontstaan:

Afbeelding
Daaruit had PSV logischerwijs extreem gevaarlijk kunnen worden. De ruimte tussen de linies wordt veroorzaakt doordat Bruma aan de contrakant het veld breed houdt (en daarmee de back van de tegenstander isoleert). Op het moment dat Bergwijn aan de bal zou komen, kan hij vanuit een dreigende situatie in het aanvalsspel betrokken worden.

Uiteindelijk gaat de bal via Guti terug naar Rosario en naar Sadilek. 2 seconden na de vorige afbeelding ontstaat dus deze situatie. Ook daarin wordt het ontbreken van een '10' extra pijnlijk.

Afbeelding
Andermaal ligt er ruimte. Er is bovendien zelfs een numerieke meerderheid. Door het niet goed positioneren van Bergwijn echter is het moment uiteindelijk voorbij en moet PSV een nieuwe opening gaan zoeken.
Voorlopige conclusie
Er liggen op het moment echt wel voldoende aanknopingspunten voor PSV. De eerste 30 minuten tegen Basel en ook de 50 minuten met 11 man tegen Ajax onderstrepen dat van mij betreft. Tegelijkertijd moeten we ook enige vorm van realisme incalculeren. Bovenstaande situaties kunnen allemaal verbeterd worden door meer routine + andere spelers inpassen. Boscagli, Baumgartl, Lato, een '10' en Bergwijn op rechtsbuiten moeten dat proces kunnen katalyseren. De kans is alleen redelijk groot dat pas eind augustus de selectie definitief op orde is. En daarmee duurt het nogal een tijdje voordat alles vlekkeloos gaat verlopen.

Ook dat onderstrepen de huidige wedstrijden. 2 van de 6 goals vallen door een blunder van de keeper, de overigen vallen door een gebrek aan kwaliteit (individuele fout van Luckassen bij de 1-1 tegen Basel) en / of (grotendeels) door een niet ingespeelde ploeg. Bij de 1-0 tegen Ajax houdt Boscagli de as niet dicht, bij de 2-1 tegen Basel wilt de linkerkant van het doel af verdedigen, terwijl de rechterkant blijft hangen. De organisatie klopt niet, doordat de achterste linie niet op elkaar ingespeeld is en daarbij met name Luckassen de grootste bron van zenuwachtigheid / onkunde is. Dat heeft zijn invloed weer op de uitvoering van bepaalde tactische afspraken in de organisatie. En dat heeft ook zijn invloed op de omschakelingsmomenten waarop PSV tot op heden nog bijzonder kwetsbaar is. Ook dit is enerzijds een kwestie van routine. Anderzijds ook het gebrek aan kwaliteit. Het probleem op het moment is dat dit hoogstwaarschijnlijk nog een paar weken gaat aanhouden. Ik acht de kans namelijk reëel dat er achterin op termijn nog 3 nieuwe spelers ingepast gaan worden. En dat kost weer tijd.

In potentie kan PSV in ieder geval dit seizoen wel een aardige ploegje worden. Om eens te beginnen met een fitte Lato en Baumgartl met daarbij een goede '10', gaat ongetwijfeld de nodige wonderen te doen. Met Boscagli erbij is PSV theoretisch gezien een ploeg die dan zowel met als zonder bal kan domineren. Tegelijkertijd is het dus de vraag hoe lang het duurt voordat alles dan definitief in elkaar valt. En uiteraard of PSV die tijd zichzelf kan permitteren met oog op de titel.

Overigens als laatste nog even complimenten naar [mention]Jwoeloe[/mention]! Keep up the good work! Van jouw posts gaat het forum er inhoudelijk alleen maar op vooruit van mij betreft.
Why do we pray, cry, kiss or dream with our eyes closed?
Because most beautiful things in life are not seen but only felt by heart.

RIO
Nationale topspeler
Has thanked: 182 times
Been thanked: 472 times

Bericht door RIO » 01 aug 2019, 15:47

Lammers, Boscagli moeten zowieso spelen als ze fit of niet meer geblesseerd zijn. Zit zoveel meer voetbal in.
Mo money, Mo honey

Number 8 On Tour
Jeugdspeler
Clubvoorkeur: PSV Eindhoven
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Bericht door Number 8 On Tour » 01 aug 2019, 16:14

Mooie analyse Heruone.

Het plaatje van Viergever en Boscagli is ook wel aardig om te zien, small sample size maar goed.
Baumgartl en Boscagli centraal en een nummer 10 en we zijn een heel eind.

Al heb ik wel twijfel of van Bommel een alternatief gaat ontwikkelen of blijft bij zijn 4-2-1-3/4-2-3-1

Jwoeloe
Site Admin
Has thanked: 70 times
Been thanked: 363 times

Bericht door Jwoeloe » 01 aug 2019, 16:17

Ik had er trouwens niet eens specifiek op gelet tijdens de wedstrijd, maar zie nu de passmap van het uitduel tegen Basel (op de vorige pagina). Heb je thuis en in de JC schaal geprobeerd op te bouwen met 3+1 en laat je op dat vlak progressie zien ten opzichte van vorig seizoen, maar dan begrijp ik niet dat je dat in het uitduel niet lijkt te doen. Lijkt wat dat betreft wel een passmap van vorig seizoen met 2 centrale verdedigers die de bal enkel bij de aanvallende backs kwijt kunnen en hoe iedereen voorin in de trechter lijkt te lopen. Waar gaat het dan mis? Wil je dan proberen defensief zo stabiel mogelijk te blijven door vanuit je basisprincipe te blijven spelen, of ben je te geforceerd aan het loeren op de counter en vergeet je rustig te gaan voetballen? Dat laatste zou me niks verbazen. Ik heb enorm veel lange ballen gegeven zien worden (bevestigen ook de statistieken die op het forum eerder gepost zijn) en het counteren deed PSV vorige week veelal nog vanuit die 4231, bleek ook uit de beelden die ik toen bij elkaar had gezocht. Als ik de woorden van Van Bommel nog goed herinner voor de wedstrijd, zei hij ook dat spelers meer diep moeten willen gaan. Anderzijds vergeet je wellicht ook wel te voetballen, omdat er zo enorm veel strijd geleverd werd door Basel dat je daarin mee ging in plaats van zelf te blijven voetballen.

Menno1
Vedette
Clubvoorkeur:
Has thanked: 634 times
Been thanked: 955 times

Bericht door Menno1 » 01 aug 2019, 16:44

Mooie analyse Heroune. Maar wil je nou Bergwijn op rechts zien? Of bedoelde je Berghuis? Het laatste zie ik toch ook wel graag. Die heeft meer intelligentie en overzicht in zijn spel en ook meer variatie.

Heruone
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Heruone » 01 aug 2019, 18:07

RIO schreef:
01 aug 2019, 15:47
Lammers, Boscagli moeten zowieso spelen als ze fit of niet meer geblesseerd zijn. Zit zoveel meer voetbal in.
Lammers betwijfel ik. Wellicht op termijn als het elftal definitief draait (voorbarige conclusie) hij je ideale spits kan zijn. Alhoewel dat ook heel erg afhankelijk is van hoe je voorhoede er op dat moment uit ziet.

Op het moment is Malen echter denk ik de beste keuzes. Ondanks het problemen omtrent kansen afmaken (heeft er nu toch al een aantal gehad), is hij met zijn intelligente diepteloopacties op het moment wel degene die enigszins lucht kan bieden aan het aanvalsspel van PSV. Dat is op het moment heel erg veel waard, zeker als de patronen er niet inzitten. En je gehele achterste linie te gebrekkig is op het moment.
Menno1 schreef:
01 aug 2019, 16:44
Mooie analyse Heroune. Maar wil je nou Bergwijn op rechts zien? Of bedoelde je Berghuis? Het laatste zie ik toch ook wel graag. Die heeft meer intelligentie en overzicht in zijn spel en ook meer variatie.
Bergwijn of Berghuis maakt me niet zoveel uit. Ze hebben beiden hun kwaliteiten. Ik ga er op het moment in ieder geval even vanuit dat Lozano sowieso wel vertrekt (PSV lijkt daar nu begin augustus ook wel haast bij te hebben) en dat daarmee dus de positie op rechtsbuiten vacant komt voor Bergwijn. Mocht hij ook nog een transfer maken, wat niet uit te sluiten valt, is Berghuis uiteraard een goede optie. Al kunnen we bij zijn haalbaarheid ook nog wel vraagtekens zetten.

Menno1
Vedette
Clubvoorkeur:
Has thanked: 634 times
Been thanked: 955 times

Bericht door Menno1 » 01 aug 2019, 18:19

Waaraan twijfel je vwb Lammers? Ik ben het namelijk met Rio eens dat hij wat mij betreft de eerste keuze is. Ook omdat het een ander 'type' is dat wat er verder nu in de aanval loopt. Plus dat ik het gewoon meer een spits vind dan Malen.. En blijf ik ook twijfelen of Malen nog gaat verlengen trouwens, maar dat is nu nog irrelevant aan mijn voorkeur.

Heruone
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Heruone » 01 aug 2019, 21:10

Lammers mist de nodige diepgang in zijn spel als spits. En dat is op het moment voor het spel van PSV wel essentieel. Daarom denk ik dat Malen voorlopig de betere optie van de twee is.

Thijs85
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 296 times
Been thanked: 523 times

Awards:

Bericht door Thijs85 » 01 aug 2019, 21:41

Heruone schreef:
01 aug 2019, 21:10
Lammers mist de nodige diepgang in zijn spel als spits. En dat is op het moment voor het spel van PSV wel essentieel. Daarom denk ik dat Malen voorlopig de betere optie van de twee is.
Je kunt van iemand met een kapotte knie ook niet verwachten dat ie diepgaat. ;)

RIO
Nationale topspeler

Bericht door RIO » 02 aug 2019, 09:55

Hoop wel dat ie diep gaat tijdens zijn revalidatie.

We hebben al genoeg diepgaande spelers en te weinig spelers die de bal in de voeten aangespeeld wilt krijgen, Lammers dus. Goede body movement ook, makkelijker als je tweebenig bent
Mo money, Mo honey

Heruone
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Heruone » 02 aug 2019, 12:13

RIO schreef:
02 aug 2019, 09:55
Hoop wel dat ie diep gaat tijdens zijn revalidatie.

We hebben al genoeg diepgaande spelers en te weinig spelers die de bal in de voeten aangespeeld wilt krijgen, Lammers dus. Goede body movement ook, makkelijker als je tweebenig bent
Je diepteloopactie moet niet alleen vanuit de flanken komen. Vanuit de as is dat net zo belangrijk. In je huidige systeem als pak hem beet Lozano in the halfspace staat en Bruma dus op links het veld breed moet houden, is er geen enkele speler die diepgang verzorgt. En juist dan zijn die loopacties van Malen essentieel. In beide wedstrijden tegen Basel zie je dat terugkomen. Vrijwel alle grote kansen worden ingeluid door momenten dat Malen voor diepgang kiest. Daarmee trekt hij een centerback mee of triggert hij de laatste linie tot achteruitlopen. En daarmee creëert hij weer ruimtes voor of zichzelf of voor anderen die tussen de linies vrij kunnen komen.

Met Lammers heb je vooral iemand die structureel in de bal komt. En dat is juist iets wat PSV nu het minste kan gebruiken. Vanuit je laatste linie zit geen voetbal, terwijl je geen geschikte '10' hebt. Dan krijg je dus situaties dat een centerback simpel door kan dekken.

RIO
Nationale topspeler

Bericht door RIO » 02 aug 2019, 15:03

Als je 4 spelers voorin hebt die diep gaan, wie speelt dan de bal en houd hem af en toe een fractie van een seconde langer zodat de de ruimte komt?
Mo money, Mo honey

ElChucky
Regelmatige invaller
Clubvoorkeur:
Has thanked: 5 times
Been thanked: 31 times

Bericht door ElChucky » 02 aug 2019, 15:12

Niet om t een of t ander maar ik vindt alleen Lozano een diepgaande speler op dit moment naast Malen. Bergwijn gaat nooit diep, zelfde geldt voor Gakpo. Bruma zou het moeten kunnen maar heb dit eigenlijk nog niet echt gezien. Veelal in de bal en dan beginnen te dribbelen.

Malen is idd de enige die de bal ook in de diepte vraagt en vanuit daaruit de bal vasthoudt of zelf gevaar sticht.
It aint over over till its ovrrrrehee hoest proest

RIO
Nationale topspeler

Bericht door RIO » 02 aug 2019, 15:19

Malen is de meest productieve aanvaller dat klopt.
Mo money, Mo honey

Siemen
Vaste waarde in elftal
Clubvoorkeur:
Has thanked: 35 times
Been thanked: 66 times

Bericht door Siemen » 02 aug 2019, 15:51

Goede analyse Heruone! Bewijst exact de punten die mij, en velen met mij, herhaaldelijk frustreren, in alle fasen van de opbouw. Beperkt inzicht en inspeelpass van achteruit, statisch blok dat niet tijdig genoeg aanbiedt maar op de linie blijft, onzichtbare 10 die op één lijn met voorhoede plakt en niet tussen de linies loopt, waardoor positiespel (driehoekjes, lopende derde man, etc) ernstig bemoeilijkt wordt en ons aanvalsspel voorspelbaar. CC naar Mark sturen? Ik vraag me af of hij dit ziet. Zo nee, zegt dat iets over zijn kwaliteiten. Zo ja, ben ik benieuwd waarom hij daar niets aan veranderd want het is een tactisch organisatorisch probleem en niet toe te schrijven aan gebrekkige individuele kwaliteiten.

Heruone
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Heruone » 02 aug 2019, 16:02

RIO schreef:
02 aug 2019, 15:03
Als je 4 spelers voorin hebt die diep gaan, wie speelt dan de bal en houd hem af en toe een fractie van een seconde langer zodat de de ruimte komt?
Je '10'. Het feit is alleen dat er op het moment niet 4 spelers diepgaan. Lozano komt tussen de linies vrij op rechtsbuiten, maar daarvoor is het niet het type speler op rechts. Bergwijn kan zich niet positioneren in de kleine ruimtes en vanuit achteruit heb je geen centerback die een packing pass kan geven in kleine ruimtes. Juist die loopacties van Malen zijn dan zo belangrijk. Daarmee creëert hij ruimtes voor anderen. In hoeverre die benut worden is de vraag, maar daarmee komt er wel meer dreiging / lucht in het spel van PSV.

Lammers loopt vooral in de bal en zonder een goede '10' die zichzelf slim kan positioneren gaat PSV dat alleen maar opbreken. Dan kan een centerback ongestoord doordekken zonder dat de ruimtes achter hem benut worden.
Siemen schreef:
02 aug 2019, 15:51
Goede analyse Heruone! Bewijst exact de punten die mij, en velen met mij, herhaaldelijk frustreren, in alle fasen van de opbouw. Beperkt inzicht en inspeelpass van achteruit, statisch blok dat niet tijdig genoeg aanbiedt maar op de linie blijft, onzichtbare 10 die op één lijn met voorhoede plakt en niet tussen de linies loopt, waardoor positiespel (driehoekjes, lopende derde man, etc) ernstig bemoeilijkt wordt en ons aanvalsspel voorspelbaar. CC naar Mark sturen? Ik vraag me af of hij dit ziet. Zo nee, zegt dat iets over zijn kwaliteiten. Zo ja, ben ik benieuwd waarom hij daar niets aan veranderd want het is een tactisch organisatorisch probleem en niet toe te schrijven aan gebrekkige individuele kwaliteiten.
Het blok Gutierrez / Rosario is niet bepaald statisch vind ik. Juist dat blok vind ik dynamiek hebben. Enkel de afstemming is een kwestie van routine. En om specifiek op je laatste zin in te haken:
Zo nee, zegt dat iets over zijn kwaliteiten. Zo ja, ben ik benieuwd waarom hij daar niets aan veranderd want het is een tactisch organisatorisch probleem en niet toe te schrijven aan gebrekkige individuele kwaliteiten.
Waarom is het een tactisch probleem en niet toe te schrijven aan gebrekkige individuele kwaliteit?

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 2011 times
Been thanked: 1087 times

Bericht door J.B. » 02 aug 2019, 23:06

Number 8 On Tour (2) schreef:
01 aug 2019, 16:14
Mooie analyse Heruone.

Het plaatje van Viergever en Boscagli is ook wel aardig om te zien, small sample size maar goed.
Baumgartl en Boscagli centraal en een nummer 10 en we zijn een heel eind.

Al heb ik wel twijfel of van Bommel een alternatief gaat ontwikkelen of blijft bij zijn 4-2-1-3/4-2-3-1
Sowieso een alternatief waar je ook een ander systeem zou kunnen spelen. Uiteindelijk zijn het allemaal 4-3-3 varianten. ik vind dat je best eens kan kijken naar bijvoorbeeld een 4-4-2 variant. Niet dat dat per se een dominante tactiek moet gaan zijn, maar zodra een wedstrijd erom vraagt kun je dan relatief eenvoudig switchen.
Only in it for the money

RIO
Nationale topspeler

Bericht door RIO » 04 aug 2019, 10:47

We hebben op dit moment een 442 of 4411 selectie. Geen 433, zeker niet mdpnv. Zelfs een 532 zou prima werken.
Mo money, Mo honey

Jwoeloe
Site Admin

Bericht door Jwoeloe » 04 aug 2019, 11:07

Het stond gisteren geregeld zelfs als een soort 343 in de tweede helft. Beetje zoals hieronder, met Bergwijn in een zwervende rol waarmee hij ook genoeg in het centrum kwam. Vooral vanaf links was het heel statisch, met Gakpo en Sadilek 2 spelers die aan de lijn bleven pakken.

Afbeelding

Het is voor Van Bommel in ieder geval een soort van nieuwe variant. Waar het spelletje in balbezit tegen Basel (thuis) en Ajax nog rechtsom kantelde naar een soort 352 met Dumfries rechtsmidden, zag je in de eerste helft vaak Dumfries en Sadilek allebei hoog positioneren, waardoor de opbouw weer vanuit een blok verzorgd moest worden, het middenveld niet ingespeeld werd en het balletje rond ging van linksback terug naar achteren tot rechtsback en weer terug naar achteren. Een opbouw zonder de 3+1 waar eerder dit seizoen wel aanknopingspunten voor waren. Tweede helft was dat wel iets beter, maar ook niet genoeg. Wilt Van Bommel hier stappen in maken, is het tijd om Boscagli elke wedstrijd 90 minuten te gaan geven.

Het ergste is dat we het nu nog over de vroege opbouw hebben. Over de manier van aanvallen, dus vanaf middenveld naar aanval, hebben we het dit seizoen ook nog niet gehad. En logisch, want daar zit geen lijn in. Het is niet voor niets dat we moeite hebben met het creëren van kansen. Ik kan er geen pijl op trekken. De manier waarop we Twente laten komen (ook bij een 1-0 achterstand) doet me bijna vermoeden dat de ploeg die vorig jaar hoge druk zette aan het begin van het seizoen inmiddels omgevormd is tot een counterploeg, waarbij de individuele klasse en snelheid voorin elke wedstrijd maar een paar keer goed moet uitpakken.

Trixm
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 232 times
Been thanked: 237 times

Awards:

Bericht door Trixm » 04 aug 2019, 11:08

Ik hoop dat van Bommel het experiment Rosario naast Guti nu uit het hoofd gaat zetten. Beide spelers hebben een aanvallende middenvelder en een verdedigende middenvelder naast hun nodig. Zoals hierboven ook al beschreven betekent dat je of met vier middenvelders gaat spelen, of je haalt een van de twee eruit.

Guti kan mij totaal niet bekoren. Naast Zoet is hij bij bijna elk tegendoelpunten betrokken. Halve dekking en half mee terug verdedigen, daar word je moedeloos van. Als we in dit systeem blijven voetballen moet - nu Hendrix uit de gratie lijkt - Sadilek als CVm geposteerd worden zodra Lato klaar is om als linksback te spelen. Daarnaast is het of Guti of Rosario, met een AM ervoor.
"If triangles had a god, they would give him three sides."

Jwoeloe
Site Admin

Bericht door Jwoeloe » 04 aug 2019, 14:26

Met de kanttekening dat Feyenoord toen 3-0 voor stond binnen een half uur en het uit aan het tikken was. Trieste statistiek.

#TeamBoscagli :mrgreen:

Mercer
Internationale topspeler
Clubvoorkeur: Peesvee
Has thanked: 325 times
Been thanked: 297 times

Awards:

Bericht door Mercer » 04 aug 2019, 14:31

Met zo'n centrum ga je dan ook niets bereiken. Als wij kampioen willen worden moeten er tien mutaties plaatsvinden.

Flabbergast
Ballenjongen
Has thanked: 7 times
Been thanked: 2 times

Bericht door Flabbergast » 04 aug 2019, 16:10

Een mooie analyse van Heruone met hele praktische toepassingen om de opbouw te verbeteren. Ik heb na de frustraties van afgelopen weken eens proberen op te schrijven hoe Van Bommel zijn team al anders probeert neer te zetten na het moeizame einde van het vorige seizoen:

Wat probeert Van Bommel anders te doen dan vorig jaar?
Sneller inspelen van de 10.
Met name vanaf links (Sadilek en Bruma) wordt er snel gezocht om de 10 (Bergwijn in te spelen). Bergwijn lukt het nog af en toe om weg te draaien en met zijn gezicht naar het doel toe te komen. Als dat niet lukt, is het of balverlies of een ongevaarlijk balletje terug.

Buitenspelers minder diep.
Het lijkt de bedoeling dat de buitenspelers minder diep staan, om zo meer gebruik te kunnen maken van de ruimte achter de backs (wat nog niet erg lukt...) en de 9 en 10 in te kunnen spelen om de combinatie te zoeken en zo ook weer met het gezicht naar het doel in balbezit te kunnen komen op een gevaarlijke positie van het veld.

Guti diagonaal ten opzichte van Rosario
Ik zie wel de pogingen om met meer risico de diepte te zoeken, wat tot sneller spel leidt, maar vervolgens lijken er geen patronen te zijn om dit verder uit te spelen met de voorste 4/5 spelers. Ook leidt het vaker tot balverlies, met name in het kwartier na rust tegen Twente was dit het moment om met veel energie druk te zetten. Na het doelpunt van Dumfries verdween dit weer en zakte PSV weer verder in. Bewust of onbewust zou ik graag willen weten. Dit kon ik ook niet uit de interviews na de wedstrijd opmaken.

Dumfries dieper en de rechtsbuiten naar binnen.
Ik begreep de interesse voor Berghuis eerst. Zeker niet op 10, omdat het nu niet de grote teamspeler is nooit zijn defensieve taken verzaakt. Maar als rechtsbuiten, die naar binnenkomt en met zijn traptechniek de anderen weg kan steken zou ik wel als optie zien. Daarom verwacht ik niet dat wanneer er nog een rechtsbuiten komt, snelheid en de dribbel het belangrijkste is, maar meer passing en traptechniek. Doordat Dumfries (nog) vaker weg zal zijn dan vorig jaar, wordt het overnemen van de man van Dumfries door Rosario en de verdere organisatie wanneer Rosario zijn positie verlaat belangrijker.

(Baumgartl en Lato moeten Viergever/Boscagli de ruimte geven om meer op te bouwen (indribbelen?!).
Voor de rcv heeft PSV met Lyanco, Calero, Halter en de uiteindelijke aankoop Baumgartl! duidelijk gescout voor een echte verdediger, sterk in de 1-1 en zowel snel als sterk in de duels. Een ander profiel dan Schwaab met zijn positionering en communicatie als sterke punten. Ik ben met name benieuwd hoe goed zijn passing en positionering (ik zag nl. veel tackles in zijn highlights die ik vooral zie als laatste oplossing voor een verdediger).

Waarom gaat het dan mis?
Defensieve organisatie (bij spelhervattingen).
Kijk alleen naar de tegendoelpunten: Basel thuis (Luckassen), Ajax (Boscagli uit positie getrokken, Hendrix neemt niet over), Twente (overnemen van Nakamura door Guti duurt een fractie te lang). Het is duidelijk dat de vastigheid van vorig jaar nog ontbreekt. Schwaab is er niet meer om de verdediging neer te zetten.

Ruimte tussen het blok en de 10, zowel bij balbezit en bij balverlies.
Bij balbezit mist de afspeelmogelijkheid om snel de bal te veplaatsen naar de vleugel.
Bij balverlies van de 10 is het lastig om direct druk te zetten door de grote ruimte achter de 10.

De geest van De Jong
Sadilek gaf tegen Twente gisteren weer 3 ‘blinde’ voorzetten de zestien in, met statistisch gezien nauwelijks kans op een doelpunt, en 3 keer balverlies tot gevolg. Zoet kiest nog regelmatig voor de lange bal richting de 9. Ik heb wel het idee dat het al minder wordt, maar heb dat nog niet kunnen staven met de statistieken.

Zoet
Geen toevoeging nodig. Hij heeft de kans zich te herstellen, totdat Unnerstall fit is. Ik kan mij niet voorstellen dat zonder verbetering Zoet in September nog in de basis staat.

Hoe kan PSV deze problemen oplossen?
Defensieve organisatie: Een kwestie van tijd?
Hopelijk wordt er al hard gewerkt om Baumgartl en Lato in te passen en kan Boscagli snel tactisch aanhaken om de concurrentiestrijd met Viergever aan te gaan. Zeker in de afstemming met Rosario en Guti, maar ook met de voorste 4. Bruma bijvoorbeeld, blonk thuis tegen Basel uit, maar verdedigend laat hij nogal wat steken vallen.

Het zou mooi zijn als Baumgartl als een soort Alex zijn mede-verdedigers de kans geeft meer naar voren te spelen in zowel dribbels (misschien niet zo’n grote kans in het systeem van Van Bommel), als passing. Het ontbreekt ook duidelijk aan zelfvertrouwen op dit moment.

Ruimte op het middenveld
Het meestbesproken onderwerp op dit moment. Ik geloof, zoals meerdere mensen hier in een loper die minder diep staat en vooral verdedigend zijn taak goed uitvoert. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar een type Van de Beek/Klaassen zou een goede oplossing zijn. Dat betekent wel een iets andere invulling van de 10 in de afgelopen wedstrijden.

ruuddevil
Vedette
Clubvoorkeur: PSV en Real Madrid
Has thanked: 901 times
Been thanked: 1192 times

Bericht door ruuddevil » 04 aug 2019, 21:10

Unnerstall
Dumfries Baumgartl Viergever Boscagli
Rosario Ihattaren Guti
Bergwijn Malen Bruma

Dit is mijn opstelling, uitgaande van een fitte Lars en Lozano die vertrekt. Mogelijke versterkingen op de plek van Viergever, een extra middenvelder (de scorende box to box speler) en een kopsterke spits.

Ardbeg
Vedette
Clubvoorkeur: PSV Eindhoven
Has thanked: 250 times
Been thanked: 779 times

Bericht door Ardbeg » 06 aug 2019, 15:54

Ik zag deze op Twitter. Kan ik me erg in vinden. Voor nu.

Afbeelding

Plaats reactie