Immigratieproblematiek

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1103 times
Been thanked: 851 times

Awards:

Immigratieproblematiek

Bericht door ziege maar ook zagge » 04 sep 2019, 11:30

....verdient een eigen topic. Op dit moment de Brexit soap die voor een aardig deel hierom draait, natuurlijk de problemen op de Middellandse zee vanuit Noordafrika, de routes via Turkije. Oorlogen die vluchtelingen produceren, de klimaatverandering die naar verwachting honderden miljoenen op de been zal brengen, ook in Nederland wordt de politiek m.i. eigenlijk alweer ruim 15 jaar voor een aardig deel bepaald door migratievraagstukken. Tegelijkertijd horen we dat vergrijzing leidt tot krimp zodat immigratie van levensbelang is.
Hoe gaan we hiermee om? Dat gaan we hier met z'n allen uitvinden :D

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 2027 times
Been thanked: 1091 times

Bericht door J.B. » 04 sep 2019, 11:34

En laten we het ook een beetje vriendelijk houden. Zo`n discussie kan nogal gevoelig liggen zeker als het een politieke kant op gaat.
Only in it for the money

Maikel_91
Site Admin
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 1172 times
Been thanked: 1882 times

Bericht door Maikel_91 » 04 sep 2019, 11:38

Eens, persoonlijke aanvallen laat maar achterwege. Echter moet er ook sprake zijn van een fatsoenlijke discussie en respect voor de standpunten van een ander. Deze dan ook niet bij voorbaat wegzetten als kul of onzin.

Mijn mening hierover: Vluchtelingen met mate is prima, maar geen kans geven op integratie en zsm weer naar hun eigen land zodra het kan. Gelukszoekers moet je gelijk op de boot terug naar huis zetten. Evenals vluchtelingen of immigranten die zich hier misdragen. Meteen weg.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 04 sep 2019, 11:40

Ik wil wel de mooie Indische vrouw die hier een restaurantje heeft houden. Wat een mooie meid is dat. Ga daar niet heen omdat ik van Indisch hou, maar omdat de hostess gewoon een enorm lekker ding is :mrgreen:
Only in it for the money

Ardbeg
Vedette
Clubvoorkeur: PSV Eindhoven
Has thanked: 256 times
Been thanked: 795 times

Bericht door Ardbeg » 04 sep 2019, 11:46

Maikel_91 schreef:
04 sep 2019, 11:38
Eens, persoonlijke aanvallen laat maar achterwege. Echter moet er ook sprake zijn van een fatsoenlijke discussie en respect voor de standpunten van een ander. Deze dan ook niet bij voorbaat wegzetten als kul of onzin.

Mijn mening hierover: Vluchtelingen met mate is prima, maar geen kans geven op integratie en zsm weer naar hun eigen land zodra het kan. Gelukszoekers moet je gelijk op de boot terug naar huis zetten. Evenals vluchtelingen of immigranten die zich hier misdragen. Meteen weg.
High five!

NESTA

Bericht door NESTA » 04 sep 2019, 11:48

Maikel_91 schreef:

Dit dus gewoon.

Gestelnaar
Regelmatige invaller
Clubvoorkeur: Philips Sport Vereniging
Has thanked: 133 times
Been thanked: 100 times

Bericht door Gestelnaar » 04 sep 2019, 11:51

Eens met Maikel. Echte vluchtelingen moeten wmb gewoon geholpen worden (met mate), Lijkt mij namelijk ook niet fijn als de kogels iedere dag om je oren vliegen, om het zo maar even te stellen.

Wel heb ik een probleem met het grote aantal gelukszoekers dat momenteel Nederland/Europa in probeert te komen. Het overgrote merendeel integreert totaal niet en dat lijkt me geen goede ontwikkeling.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 04 sep 2019, 11:52

Juist die gevoeligheid staat een gezonde benadering m.i. idd in de weg, ook in de politiek. Het gestrekte been van bepaalde politici, de 'kneejerk' reactie van andere (vooral linkse) partijen waardoor direct de polarisatie ontstaat: óf voor óf tegen immigratie. PvdA is neergezet als 'Partij voor de Allochtonen', Wilders beticht van racisme.

Die gevoeligheid haal je er niet zomaar uit, we moeten denk ik allemaal zo groot zijn om daar doorheen te prikken: opmerkingen die racistisch klinken zijn dat niet per sé, probeer daar overheen te stappen en te zien welke sociale issues eronder liggen - mensen die zich niet meer thuisvoelen in hun wijk enz.

Of je het nou eens bent met de aanpak c.q. het woordgebruik van politici of niet, ik denk dat we pragmatisch kunnen concluderen dat met name niet-westerse immigratie de afgelopen decennia voor heel erg veel mensen te snel is gegaan, politiek moet daar hoe dan ook rekening mee houden.

Wat betekent dat voor onze vergrijzing en de noodzaak voor immigratie? Ik denk, logischerwijs: actiever (gewenste) immigranten benaderen. Anderzijds, misschien moet er wel opgeroepen worden om zelf eens wat meer kinderen te produceren? Of moeten we misschien gewoon eens ophouden te denken in economische groei?

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 04 sep 2019, 12:07

Meer kinderen produceren is niet echt een oplossing. Ik denk dat Nederland qua bevolkingsgrootte wel z`n piek heeft bereikt. Zie de woningnood bijvoorbeeld.
Only in it for the money

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 04 sep 2019, 12:22

Bovendien zal de groei nog even doorgaan:
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/51 ... rs-in-2029

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 04 sep 2019, 12:29

Maikel_91 schreef:

Ik ben het hier op zich mee eens maar zie haken en ogen (die vast op te lossen zijn) bijv.:

- Geen kans geven op integratie en zsm weer terug zodra dan kan: wat als dat een aantal jaren duurt? Dat betekent dat je die mensen dus niet laat werken en kinderen geen scholing geeft? Zouden we hier geen tussenvorm voor kunnen bedenken, iets als: zoveel mogelijk meedraaien (dus zowel naar school als werken, werken = ook minder druk op ons sociale stelsel) en in de tussentijd speciale programma's aanbieden die helpen de betrokkenheid bij het thuisland op peil te houden, ik noem maar wat? Werk wat ze straks ook heel goed daar kunnen doen, lessen in de taal van het thuisland enz?

- Wat als het thuisland de grenzen sluit voor evt. terugkerende economische migranten?

- Immigranten die mogen blijven, hoe lang geef je die een speciale status met minder rechten (het land uitgezet kunnen worden bij misdraging)?

milansandro
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 712 times
Been thanked: 247 times

Bericht door milansandro » 04 sep 2019, 12:32

Eens met Maikel...
Als ik zie dat er in Amsterdam voor miljoenen een kazerne wordt verbouwd om illegale, uitgeprocedeerde (.) asielzoekers te huisvesten rijzen mijn haren ten berge...

Ribbelchips
Vaste waarde in elftal
Clubvoorkeur:
Has thanked: 2 times
Been thanked: 36 times

Bericht door Ribbelchips » 04 sep 2019, 12:40

Vluchtelingen helpen, maar idealiter in eigen regio. De ervaring leert dat ze in de praktijk gewoon lang niet allemaal terug gaan. Hier in de regio zijn bijvoorbeeld nog talloze Bosniërs en Kroaten die zijn blijven hangen na de balkanoorlog. En ook Somaliërs en andere Afrikanen. Die ellenlange asielprocedures moeten ook afgeschaft worden. Je mag één aanvraag doen. Dan wordt bekeken of je in aanmerking komt voor een permanent verblijf. Bijvoorbeeld wanneer er al 5 jaar oorlog woedt in je vaderland. Is het weer veilig, dan kun je terug om te helpen opbouwen. Wordt je aanvraag afwezen en ben je het er niet mee eens omdat je bijvoorbeeld gevaar loopt (om wat voor reden dan ook), dan kun je eenmalig bezwaar aantekenen tegen de beslissing en proberen de commissie te overtuigen. Lukt het niet, dan kun je terug naar huis. En dan helpt het niet dat je intussen kinderen hebt gekregen en deze gebruikt als extra pressiemiddel tegen staat.

Het klinkt heel mooi dat we deze mensen nodig zouden zijn om de vergrijzing tegen te gaan, maar als je dan ziet dat zo'n 80 % van de Somaliërs in de bijstand ziet dan heb je er natuurlijk véél meer schade van dan profijt. Oorlogstrauma's, cultuurverschillen en taalbarrières en pure onwil zijn voor velen redenen om niet te werken. Een bijstandsleven in Nederland is voor velen van hen al zoveel beter dan de levensstandaard die ze in hun thuislanden gewend waren. Waarom zou je dan nog aan het werk gaan? Of je begint gewoon een zoveelste grillroom, kapsalon of telefoonhoesjes winkel. In de praktijk verkoop je twee hoesjes van vijftien euro in een week omdat iedereen en zijn moeder Aliexpress hoesjes van 0,79 cent hebben ontdekt, maar de belastingdienst gelooft blijkbaar prima dat je er wekelijks 500 afzet. Voor je weet scheur je ook in een mooie Audi rond met de nieuwste iPhone aan je oor!

StratumZuid
Nationale topspeler
Has thanked: 1387 times
Been thanked: 455 times

Bericht door StratumZuid » 04 sep 2019, 13:08

Ik ben voor iedereen zoveel mogelijk mengen, waardoor deze discussie geen issue meer is. Weer zo'n onrealistisch idealisme, maar wel mooi toch?! :mrgreen: Ik vind alleen wel dat je jezelf aan de normen en waarden moet houden van het land waar je woont, heb ik in Griekenland ook gedaan, heb me zelfs de taal machtig gemaakt en ook nog eens in het Kretensies dialect :mrgreen:
In Philips blauw St.Joris den draak doorstekende, alles van goud.

Brael
Nationale topspeler
Has thanked: 168 times
Been thanked: 322 times

Bericht door Brael » 04 sep 2019, 13:17

StratumZuid schreef:
04 sep 2019, 13:08
Ik ben voor iedereen zoveel mogelijk mengen, waardoor deze discussie geen issue meer is. Weer zo'n onrealistisch idealisme, maar wel mooi toch?! :mrgreen: Ik vind alleen wel dat je jezelf aan de normen en waarden moet houden van het land waar je woont, heb ik in Griekenland ook gedaan.
Dit is hier het grote probleem. Mensen die beginnen te klagen, krijgen veel te snel hun zin, omdat men als de dood is dat ze worden beticht van racisme of iets in die richting. Immigranten weten daardoor veel te veel rechten af te dwingen (Molukkers die afdwingen dat er alleen Molukkers in hun wijk wonen, Marokkanen die geen Nederlands spreken, mensen die tegen alle rechterlijke uitspraken in niet teruggaan naar hun land van herkomst, en daarna toch mogen blijven omdat het zo schrijnend is voor de kinderen, Moslims die zich op veel vlakken niet aanpassen en zich beroepen op vrijheid van religie).

Ik ben er voorstander van om immigranten niet zomaar evenveel rechten te geven als Nederlanders, als ze hier naartoe willen komen, maar die rechten op een of andere manier te verdienen. Ook vind ik het van de zotte dat 3e generaties immigranten zich nog steeds meer verbonden voelen met het land van herkomst van hun opa(!) dan met het land waarin hun ouders en zijzelf geboren zijn. Mensen die hier naartoe komen, moeten iets toevoegen aan de maatschappij, maar komen nu te vaak om te parasiteren op onze voorzieningen. Als je echt iets toevoegt aan de maatschappij, word je ook veel sneller geaccepteerd in die maatschappij, dus dit werkt positief 2 kanten op.

Schrijnende gevallen van echte vluchtelingen, daar moeten we natuurlijk wel opvang voor blijven bieden, maar dan ben ik, zoals hierboven al geopperd is, voorstander van zo veel mogelijk opvang bieden in de eigen regio.

PCGC
Vedette
Clubvoorkeur:
Has thanked: 364 times
Been thanked: 687 times

Bericht door PCGC » 04 sep 2019, 13:20

Maikel_91 schreef:
Meteen weg.
Dit vooral. Uitgeprocedeerd. Hup, diezelfde week nog terug.
“Geboren met een rood wit hart. Eigen drank en eigen glas, Johnny Baco Eindhovenaar”

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 04 sep 2019, 13:28

"Maar hoe dan". Ik zou het ook graag zo zien maar de politiek probeert die procedures al 25 jaar te versnellen en slaagt daar niet in. En wat als thuislanden die mensen niet terug willen nemen?

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 04 sep 2019, 13:31

Thuislanden die mensen niet terug willen "nemen" is een valide, maar zeer beperkt probleem. In het grootste deel van de gevallen gaan de mensen zelf niet terug.
Dat de procedures niet versneld worden, heeft puur te maken met politieke onwil. Dat de politiek al 25 jaar "probeert" om die procedures te versnellen is dan ook één groot toneelspel, met blijkbaar minimaal 1 persoon die erin trapt ;)

Ribbelchips
Vaste waarde in elftal
Clubvoorkeur:

Bericht door Ribbelchips » 04 sep 2019, 13:38

ziege maar ook zagge schreef:
04 sep 2019, 13:28
En wat als thuislanden die mensen niet terug willen nemen?
Sancties en/of korten op ontwikkelingshulp? Landen die plat liggen vanwege jarenlange oorlog of een natuurramp zouden toch juist blij moeten zijn met extra handen om het land weer op te bouwen?

Maikel_91
Site Admin
Has thanked: 1172 times
Been thanked: 1882 times

Bericht door Maikel_91 » 04 sep 2019, 13:57

PCGC schreef:
04 sep 2019, 13:20
Maikel_91 schreef:
Meteen weg.
Dit vooral. Uitgeprocedeerd. Hup, diezelfde week nog terug.
Eens. Uitgeprocedeerd is wegwezen, niet nog door blijven gaan met jarenlang in beroep gaan, maar gewoon direct spullen inpakken en wegwezen. Want met dat door procederen wordt het alleen maar lastiger, vooral als ze in tussentijd kinderen krijgen die hier wel opgroeien.
Geldt overigens ook de andere kant op, als ze zouden mogen blijven van de rechter, moet ook Nederland niet door kunnen gaan met dit aanvechten.

milansandro
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 712 times
Been thanked: 247 times

Bericht door milansandro » 04 sep 2019, 13:59

Inderdaad..
Sancties, korten of totaal stoppen met ontwikkelingshulp bij niet meewerken of tegenwerken...

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 04 sep 2019, 14:20

Ribbelchips schreef:
04 sep 2019, 13:38
ziege maar ook zagge schreef:
04 sep 2019, 13:28
En wat als thuislanden die mensen niet terug willen nemen?
Sancties en/of korten op ontwikkelingshulp? Landen die plat liggen vanwege jarenlange oorlog of een natuurramp zouden toch juist blij moeten zijn met extra handen om het land weer op te bouwen?
Zouden moeten misschien, maar het lukt niet erg he...

Je hebt het heel vaak ook niet over normale regimes waar redelijk mee te praten valt, die op een normale manier nadenken over zaken. Sommige machthebbers hebben helemaal geen interesse in opbouw.

StratumZuid
Nationale topspeler
Has thanked: 1387 times
Been thanked: 455 times

Bericht door StratumZuid » 04 sep 2019, 14:24

Popcorn.
In Philips blauw St.Joris den draak doorstekende, alles van goud.

Ribbelchips
Vaste waarde in elftal
Clubvoorkeur:

Bericht door Ribbelchips » 04 sep 2019, 14:42

Misschien niet direct in opbouw, maar wel in onze (of in Europese) ontwikkelingsbudgetten. Je moet je gewoon niet laten chanteren door dat soort regimes. Hoe moeilijker ze doen, hoe harder je de geldkraan moet dichtdraaien.

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 04 sep 2019, 14:46

Ribbelchips schreef:
04 sep 2019, 14:42
Misschien niet direct in opbouw, maar wel in onze (of in Europese) ontwikkelingsbudgetten. Je moet je gewoon niet laten chanteren door dat soort regimes. Hoe moeilijker ze doen, hoe harder je de geldkraan moet dichtdraaien.
Met als gevolg dat nog veel meer mensen het betreffende land ontvluchten. De denkwijze is goed, maar als je iets verder doordenkt, lost het het probleem niet op. Overigens, zoals al eerder gezegd, is dit slechts een klein deel van het probleem. Het grootste probleem is hierboven al genoemd met het blijven doorprocederen, en/of het in de illegaliteit verdwijnen zodra men uitgeprocedeerd is.

Gesloten