Immigratieproblematiek

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
StratumZuid
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 1376 times
Been thanked: 455 times

Immigratieproblematiek

Bericht door StratumZuid » 04 sep 2019, 16:02

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

J.B. schreef:
04 sep 2019, 15:19
Ardbeg schreef:
04 sep 2019, 15:18
StratumZuid schreef:
04 sep 2019, 15:16
Mooie mensen hier. Kan ook niet anders, want we houden van PSV.
Ik woon ook in Stratum Zuid.
Daar zijn ze dus blijkbaar corrupt? welke dictator zwaait daar de scepter? :mrgreen:
Lokale overheden.
In Philips blauw St.Joris den draak doorstekende, alles van goud.

TylerDurdn
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: Psv
Has thanked: 2317 times
Been thanked: 478 times

Bericht door TylerDurdn » 04 sep 2019, 16:06

J.B. schreef:
04 sep 2019, 15:35
TylerDurdn schreef:
04 sep 2019, 15:30
J.B. schreef:
04 sep 2019, 15:10

En toch doet het gros van de immigranten echt wel hun best. Taal leren, proberen ons systeem te snappen (we hebben `tig instanties), weten bij welke instantie je moet zijn. Weten wat er wel of niet wordt geaccepteerd als gangbare norm. Vaak moet men het zelf maar uitzoeken heb ik het idee, dat schiet ook niet erg op..
Feit blijft wel dat het verschil tussen de culturen over het algemeen onoverbrugbaar is, dat is in Europa ook een probleem.
Als er een geloof in het spel is ben ik het me je eens. Maar daarbuiten valt het best mee heb ik het idee. Zelfs in een modale wijk als deze wonen een paar donkere gezinnen die het gewoon goed doen. Die gewoon bij een buurtfeest een babbeltje komen maken en waar de kinderen gewoon met de andere kinderen spelen. Nu zijn dat ook mensen die allemaal wel een soort van carriere hebben en niet kansloos zijn op de arbeidsmarkt en werkeloos thuis zitten. Dat scheelt denk ik ook wel. Maar het is wel een voorbeeld dat het wel kan.
Er zijn gelukkig ook meer goede voorbeelden maar wat ik wil aangeven is dat het verschil in cultuur tussen bijv Nederland en Italie is al immens, laat staan tussen Syrie en Nederland. Dat zal altijd problemen/ mis verstanden met zich meebrengen.

Nu krijgt ook niet iedere immigrant een tewerkstellingsvergunning waardoor de intergratie al vertraging oploopt. Maar vaak kiezen ze er bijvoorbeeld ook voor om bij elkaar in de wijk te gaan wonen waardoor het gemakkelijker is om vast te houden aan de oude gebruiken etc. Het is een wisselwerking tussen onze overheid en de instelling, welwillenheid en de mogelijkheden van de migrant.

TylerDurdn
Nationale topspeler

Bericht door TylerDurdn » 04 sep 2019, 16:25

ziege maar ook zagge schreef:
04 sep 2019, 15:53
TylerDurdn schreef:
Feit blijft wel dat het verschil tussen de culturen over het algemeen onoverbrugbaar is, dat is in Europa ook een probleem.
Ik vind dat erg boud gesteld.

Wat integratie in Nederland betreft, het feit dat bijvoorbeeld van de tweede generatie moslim immigranten vrijwel 100% vloeiend Nederlands spreekt is eigenlijk een groot succes. De hoge participatie van moslimmeisjes in het hoger onderwijs is m.i. ook een bewijs van verregaande integratie én emancipatie. Intussen zijn moslims dan ook al in alle lagen van de bevolking te vinden.

Kortom, ik denk niet dat cultuur per sé het verschil maakt, het gaat denk ik eerder om de mate waarin mensen bij elkaar betrokken worden - wij zijn een compact en erg open landje, zitten hier relatief snel bovenop problemen, er is hier relatief weinig reden of zelfs mogelijkheid om jezelf als bevolkingsgroep te isoleren.

De mate waarin je een succesverhaal kunt waarborgen hangt daarmee denk ik ook af van de snelheid en de management van migratie: komen er te grote groepen tegelijk die allemaal op 1 plek worden gehuisvest (denk de Franse banlieueus) dan gaat het echt mis. Op de plaatsen waar immigranten in Nederland wel geconcentreerd zijn gaat het ook relatief slecht.
Iets als religieus fundamentalisme is daarnaast denk ik sowieso killing voor tolerantie en openheid naar elkaar, los van een inburgeringscursus ben ik dus ook voorstander van een sociaal commitment, nieuwkomers moeten bereid zijn onze normen en waarden te accepteren. Hadden we intussen niet zoiets?

Al met al denk ik: culturele verschillen zijn zeker overbrugbaar, maar naarmate die verschillen groter zijn wil je de boel wat meer managen zowel qua aantallen als qua invulling. Oftewel: Eén extremist per maand is de max :lol:
Eens met een groot deel van je punten, alleen je focus ligt m.i. vooral op de succesverhalen en lijk je een beetje blind voor de schaduwkanten die de massamigratie vanuit de moslimlanden met zich meegebracht heeft. zoals de hoge werkloosheid onder de moslimbevolking & de criminaliteit (tweede generatie wordt zelfs meer verdacht van misdrijven dan de 1e generatie). Ruim 60 procent van de bevolking die in de bijstand zit dan wel verblijft in de gevangenis is allochtoon.

Al verdienen de succesverhalen natuurlijk alle lof en dienen zij het voorbeeld te zijn voor de toekomstige migrant die zich wil vestigen in dit land. Beetje propaganda is niet perse fout ;-)

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1062 times
Been thanked: 822 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 04 sep 2019, 16:38

Ik heb totaal nul belangen bij de hele zaak he, dus de term 'propaganda' lijkt me niet overdreven van toepassing ;)

Ik denk dat e.e.a. wel te snel is gegaan, te snel / te veel - los van de schaduwkanten die jij noemt denk ik dan ook aan de perceptie van mensen, mensen die bijv. het straatbeeld te snel zien veranderen, ook zonder criminaliteit enz. is dat m.i. al iets wat de politiek echt serieus moet nemen.

Wat je cijfers betreft ben ik wel benieuwd, zijn dat Europese of Nederlandse cijfers?

De succesverhalen geven aan dat het kan. De schaduwkanten geven aan waar we steken hebben laten vallen / in hoeverre het te snel is gegaan. Waarbij aangetekend de gebruikelijke 'verzachtende' factoren zoals discriminatie op de arbeidsmarkt, moddergooien vanuit bijv. politiek, het feit dat je als immigrant logischerwijs meer tijd nodig hebt voor een succescarrière en dat criminaliteit per definitie oververtegenwoordigd is onder kansarmeren, etc. etc.

Waarmee ik absoluut niet de echt nare zaken wil verzwijgen, er is zeker sprake van uitwassen die bijzonder naar zijn, denk mocromafia met een mentaliteit die denk ik alleen zo onmenselijk kan zijn geworden door een diepgewortelde haat voor het land en alles erin. Maar goed, dat zijn idd uitwassen en kent vast weer zijn eigen geschiedenissen.

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 1988 times
Been thanked: 1084 times

Bericht door J.B. » 04 sep 2019, 16:39

TylerDurdn schreef:
04 sep 2019, 16:06
J.B. schreef:
04 sep 2019, 15:35
TylerDurdn schreef:

Als er een geloof in het spel is ben ik het me je eens. Maar daarbuiten valt het best mee heb ik het idee. Zelfs in een modale wijk als deze wonen een paar donkere gezinnen die het gewoon goed doen. Die gewoon bij een buurtfeest een babbeltje komen maken en waar de kinderen gewoon met de andere kinderen spelen. Nu zijn dat ook mensen die allemaal wel een soort van carriere hebben en niet kansloos zijn op de arbeidsmarkt en werkeloos thuis zitten. Dat scheelt denk ik ook wel. Maar het is wel een voorbeeld dat het wel kan.
Er zijn gelukkig ook meer goede voorbeelden maar wat ik wil aangeven is dat het verschil in cultuur tussen bijv Nederland en Italie is al immens, laat staan tussen Syrie en Nederland. Dat zal altijd problemen/ mis verstanden met zich meebrengen.

Nu krijgt ook niet iedere immigrant een tewerkstellingsvergunning waardoor de intergratie al vertraging oploopt. Maar vaak kiezen ze er bijvoorbeeld ook voor om bij elkaar in de wijk te gaan wonen waardoor het gemakkelijker is om vast te houden aan de oude gebruiken etc. Het is een wisselwerking tussen onze overheid en de instelling, welwillenheid en de mogelijkheden van de migrant.
Dat spreiden klinkt leuk op papier. Maar het is ook gewoon zo dat in steden niet alle wijken betaalbaar zijn voor immigranten, dus komen ze ook min of meer door inkomen in bepaalde wijken terecht. An sich is dat niet eens zo erg denk ik. Of je moet heel de woningmarkt grondig gaan hervormen, maar daar zal geen enkele partij zich aan willen wagen..
Only in it for the money

TylerDurdn
Nationale topspeler

Bericht door TylerDurdn » 04 sep 2019, 16:44

04 sep 2019, 16:38
Ik heb totaal nul belangen bij de hele zaak he, dus de term 'propaganda' lijkt me niet overdreven van toepassing ;)

Ik denk dat e.e.a. wel te snel is gegaan, te snel / te veel - los van de schaduwkanten die jij noemt denk ik dan ook aan de perceptie van mensen, mensen die bijv. het straatbeeld te snel zien veranderen, ook zonder criminaliteit enz. is dat m.i. al iets wat de politiek echt serieus moet nemen.

Wat je cijfers betreft ben ik wel benieuwd, zijn dat Europese of Nederlandse cijfers?

De succesverhalen geven aan dat het kan. De schaduwkanten geven aan waar we steken hebben laten vallen / in hoeverre het te snel is gegaan. Waarbij aangetekend de gebruikelijke 'verzachtende' factoren zoals discriminatie op de arbeidsmarkt, moddergooien vanuit bijv. politiek, het feit dat je als immigrant logischerwijs meer tijd nodig hebt voor een succescarrière en dat criminaliteit per definitie oververtegenwoordigd is onder kansarmeren, etc. etc.
De cijfers kwamen uit een artikel van NRC (NRC checkt naar aanleiding van uitlatingen van G. Wilders) die zich beroepen op de cijfers van het CBS. Dit zijn dus de Nederlandse cijfers. Redelijk schrikbarend overigens maar bon er zijn voldoende verzachtende omstandigheden te noemen mbt de bijstandsuitkeringen.

Verder kan ik mezelf zoals eerder al gezegd redelijk vinden in je punten.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 04 sep 2019, 16:47

J.B. schreef:
04 sep 2019, 16:39
Dat spreiden klinkt leuk op papier. Maar het is ook gewoon zo dat in steden niet alle wijken betaalbaar zijn voor immigranten, dus komen ze ook min of meer door inkomen in bepaalde wijken terecht. An sich is dat niet eens zo erg denk ik. Of je moet heel de woningmarkt grondig gaan hervormen, maar daar zal geen enkele partij zich aan willen wagen..
Dat betekent m.i. dat het plannen van dat scheiden liefst al moet beginnen bij stedenbouw: wijken waar alleen mensen uit een bepaalde inkomensgroep wonen moet je zien te vermijden, of althans: zorgen voor voldoende 'gemengde' wijken.

Maar vaak is er meer mogelijk dan je denkt, zo zie je bijv. dat de etagewoningen in de oude Amsterdamse volkswijken nu zowel door hele gezinnen (zoals vanouds) als door yup tweeverdieners worden bewoond, die slechts met z'n tweeën zijn. Die mix werkt m.i. erg goed.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 04 sep 2019, 16:53

04 sep 2019, 16:47
J.B. schreef:
04 sep 2019, 16:39
Dat betekent m.i. dat het plannen van dat scheiden liefst al moet beginnen bij stedenbouw: wijken waar alleen mensen uit een bepaalde inkomensgroep wonen moet je zien te vermijden, of althans: zorgen voor voldoende 'gemengde' wijken.

Maar vaak is er meer mogelijk dan je denkt, zo zie je bijv. dat de etagewoningen in de oude Amsterdamse volkswijken nu zowel door hele gezinnen (zoals vanouds) als door yup tweeverdieners worden bewoond, die slechts met z'n tweeën zijn. Die mix werkt m.i. erg goed.
Ja, maar bestaande steden gaan natuurlijk niet hun goede wijken opofferen om daar ook bijstandsimmigranten te laten wonen. In ieder geval niet op grote schaal denk ik zo.
Only in it for the money

StratumZuid
Nationale topspeler

Bericht door StratumZuid » 04 sep 2019, 16:58

Daardoor is de Kruidenbuurt naar de mallemiesen gegaan gvd ;)

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 04 sep 2019, 17:04

J.B. schreef:
04 sep 2019, 16:53
Ja, maar bestaande steden gaan natuurlijk niet hun goede wijken opofferen om daar ook bijstandsimmigranten te laten wonen. In ieder geval niet op grote schaal denk ik zo.
Definieer goede wijken? Deze volksbuurten zijn intussen voor yuppen zéér gewilde wijken, de uitdaging is dus eerder om ze betaalbaar te houden voor het originele type bewoner.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 04 sep 2019, 17:07

04 sep 2019, 17:04
J.B. schreef:
04 sep 2019, 16:53
Definieer goede wijken? Deze volksbuurten zijn intussen voor yuppen zéér gewilde wijken, de uitdaging is dus eerder om ze betaalbaar te houden voor het originele type bewoner.
Modale wijken zeg maar en alles wat daar boven zit. Qua betaalbaar houden maak ik me verder geen illusies meer. Ik weet niet hoe het elders is maar hier zijn de huizen gewoon onbetaalbaar geworden ondertussen. Maargoed, andere discussie.
Only in it for the money

TylerDurdn
Nationale topspeler

Bericht door TylerDurdn » 04 sep 2019, 17:09

Als gemeente heb je toch wel een plicht om wijken als de Kanaaleilanden in Utrecht of de Bijlmer in Amsterdam, gedeeltes van Woensel/vaartbroek tegen te gaan. Wijken waar de allochtone in grote getalen de boventoon voeren. Je moet als gemeente voorwaarden zien te creëren waardoor een soepelere integratie mogelijk gemaakt wordt. Dat zal de acceptatie en tolerantie vanuit de autochtone bevolking ook verbeteren. :)

Maikel_91
Site Admin
Has thanked: 1152 times
Been thanked: 1837 times

Bericht door Maikel_91 » 04 sep 2019, 17:11

Ga maar eens een keer in De Rivierenwijk in Deventer kijken.

Brael
Nationale topspeler
Has thanked: 161 times
Been thanked: 315 times

Bericht door Brael » 04 sep 2019, 17:15

Ik vind dat erg boud gesteld.

Wat integratie in Nederland betreft, het feit dat bijvoorbeeld van de tweede generatie moslim immigranten vrijwel 100% vloeiend Nederlands spreekt is eigenlijk een groot succes. De hoge participatie van moslimmeisjes in het hoger onderwijs is m.i. ook een bewijs van verregaande integratie én emancipatie. Intussen zijn moslims dan ook al in alle lagen van de bevolking te vinden.
Mwah, ken jij landen waar de tweede generatie immigranten (die dus in dat land geboren is en naar school gaat) de lokale taal niet spreekt? Moslims zijn in alle lagen van de bevolking te vinden, maar bevinden zich toch nog bovengemiddeld vaak in de lagere lagen van de bevolking. Ook zijn ze nog steeds oververtegenwoordigd in misdaadcijfers en uitkeringsstatistieken. Allemaal heel begrijpelijk gezien de situatie, en zeker geen verwijt richting bepaalde mensen, maar om de participatie dan een "groot succes" te noemen, gaat me veel te ver. Bovendien vind ik het stuitend dat 3e generaties immigranten zich nog steeds meer identificeren met het land van hun opa of oma, dan met het land waarin hun ouders en zijzelf geboren zijn.
Kortom, ik denk niet dat cultuur per sé het verschil maakt, het gaat denk ik eerder om de mate waarin mensen bij elkaar betrokken worden - wij zijn een compact en erg open landje, zitten hier relatief snel bovenop problemen, er is hier relatief weinig reden of zelfs mogelijkheid om jezelf als bevolkingsgroep te isoleren.
Mee eens, enige negatieve uitzondering vormt wat mij betreft het fenomeen van de Molukse wijken, waar de lokale bewoners na een jaartje of 70 nog steeds de afspraak hanteren dat nieuwe bewoners van Molukse afkomst moeten zijn.
De mate waarin je een succesverhaal kunt waarborgen hangt daarmee denk ik ook af van de snelheid en de management van migratie: komen er te grote groepen tegelijk die allemaal op 1 plek worden gehuisvest (denk de Franse banlieueus) dan gaat het echt mis. Op de plaatsen waar immigranten in Nederland wel geconcentreerd zijn gaat het ook relatief slecht.
Iets als religieus fundamentalisme is daarnaast denk ik sowieso killing voor tolerantie en openheid naar elkaar, los van een inburgeringscursus ben ik dus ook voorstander van een sociaal commitment, nieuwkomers moeten bereid zijn onze normen en waarden te accepteren. Hadden we intussen niet zoiets?

Al met al denk ik: culturele verschillen zijn zeker overbrugbaar, maar naarmate die verschillen groter zijn wil je de boel wat meer managen zowel qua aantallen als qua invulling. Oftewel: Eén extremist per maand is de max :lol:
Mee eens. De "multiculturele samenleving" is op bepaalde plekken een "multiculturele langs-elkaar-af-leving" geworden, waardoor verschillende culturen niet dichter tot elkaar kwamen, met alle gevolgen van dien. Met als belangrijke nuance dat sommige culturen wel makkelijker "mengen" dan andere. Maar dit heeft vaak inderdaad met (religieus) fundamentalisme te maken.

TylerDurdn
Nationale topspeler

Bericht door TylerDurdn » 04 sep 2019, 17:17

Dat is dus ook een voorbeeld van een sociale huurwoningenwijk. Dat zijn in de regel toch altijd probleemwijken. Probeer dat segment van sociale huurwoningen te verkleinen en mixen met koop dan wel andere huurwoningen.

StratumZuid
Nationale topspeler

Bericht door StratumZuid » 04 sep 2019, 17:19

Maikel_91 schreef:
04 sep 2019, 17:11
Ga maar eens een keer in De Rivierenwijk in Deventer kijken.
Vind het wel mooi dat jullie een stadion midden in een volkswijk hebben, dat scoort al +10 bij mij.

Maikel_91
Site Admin
Has thanked: 1152 times
Been thanked: 1837 times

Bericht door Maikel_91 » 04 sep 2019, 17:23

Ik heb maar 1 jaar in Deventer gewoond voor mijn studie hoor haha, ben geboren en getogen in regio Arnhem. Vriend van me woonde 2 wel maar straten van het stadion af, elke wedstrijd kon hij meegenieten. Prachtig.

Verder is Deventer wel een prachtstad waar alle type mensen gewoon goed naast elkaar leven, enige waar ze in Deventer echt een hekel aan hebben is aan Zwolle. Echter is de Rivierenwijk wel een wijk die volledig allochtoon is. Zit als ik het goed heb zelfs een speciale school voor buitenlanders en/of moslims.

Josef Dettelbacher
Vedette
Clubvoorkeur:
Has thanked: 66 times
Been thanked: 885 times

Awards:

Bericht door Josef Dettelbacher » 04 sep 2019, 17:27

[mention]Brael[/mention]

Bovendien vind ik het stuitend dat 3e generaties immigranten zich nog steeds meer identificeren met het land van hun opa of oma, dan met het land waarin hun ouders en zijzelf geboren zijn.

Tegelijk zie ik ook steeds meer Nederlandse jongeren luisteren naar muziek a la 100%NL, waar het eerst wat internationaler geörienteerd was.

Verder heeft het natuurlijk een hoog gras is groener gehalte. Die mensen zijn niet voor niets naar Nederland gekomen, en tijdens de vakanties naar de heimat krijgen de kids een gefilterd beeld van dat land mee. niet alleen zijn ze er met een dikgevulde Nederlandse portomonnee aanwezig, ze leven in een vakantiebubbel waarin je niks meekrijgt van onderwijsniveau, baankansen, niveau van de gezondheidszorg, etc. Ik geniet ook altijd van vakanties in Zuid-oost Azië, maar mijn beeld zal compleet anders zijn wanneer ik er naar lokale omstandigheden zou moeten wonen.

StratumZuid
Nationale topspeler

Bericht door StratumZuid » 04 sep 2019, 17:29

Arnhem is ook leuk, zeker de meiskes van ArtEZ ;) haha

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 04 sep 2019, 22:06

Brael schreef:
04 sep 2019, 17:15
Mwah, ken jij landen waar de tweede generatie immigranten (die dus in dat land geboren is en naar school gaat) de lokale taal niet spreekt?
Goed spreken he, dat schijnt nogal eens tegen te vallen als migranten in relatieve isolatie terechtkomen zoals in sommige Franse banlieues, Spaanstalige enclaves in de VS enz.
J.B. schreef:
04 sep 2019, 17:07
Modale wijken zeg maar en alles wat daar boven zit. Qua betaalbaar houden maak ik me verder geen illusies meer. Ik weet niet hoe het elders is maar hier zijn de huizen gewoon onbetaalbaar geworden ondertussen. Maargoed, andere discussie.
Het voorbeeld was vast ook niet representatief, in andere steden zijn de woningen van (voorheen) minima vast een stuk minder interessant voor yups. Toch zijn er vast wel manieren waarop je slechte buurten kunt opwaarderen, meer gemengd kan maken. Kleine huisjes vervangen door iets beters is vaak aantrekkelijker dan andersom.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 04 sep 2019, 23:19

Ja, maar je kunt niet zomaar iets slopen. En gelukkig wordt er ook niet zomaar een gebouw tegen de vlakte gewerkt om ruimte te maken voor iets. We zijn gelukkig China niet.
Only in it for the money

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 05 sep 2019, 00:00

In Rotterdam gaan ze schijnbaar hele of halve wijken platgooien en vervangen door duurder spul omdat ze een gezondere inkomensverdeling in de stad willen, die mensen moeten maar elders in de regio gaan wonen meen ik gehoord te hebben... die mensen eten voortaan iedere dag fu yong hai hoor ;)

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 05 sep 2019, 10:00

05 sep 2019, 00:00
In Rotterdam gaan ze schijnbaar hele of halve wijken platgooien en vervangen door duurder spul omdat ze een gezondere inkomensverdeling in de stad willen, die mensen moeten maar elders in de regio gaan wonen meen ik gehoord te hebben... die mensen eten voortaan iedere dag fu yong hai hoor ;)
In Rotterdam hebben ze daar minder moeite mee, met platgooien. Naar goed Duits model :mrgreen:
Only in it for the money

Lorenzo von Matterhorn
International
Clubvoorkeur:
Has thanked: 338 times
Been thanked: 134 times

Bericht door Lorenzo von Matterhorn » 05 sep 2019, 10:21

J.B. schreef:
04 sep 2019, 11:40
Ik wil wel de mooie Indische vrouw die hier een restaurantje heeft houden. Wat een mooie meid is dat. Ga daar niet heen omdat ik van Indisch hou, maar omdat de hostess gewoon een enorm lekker ding is :mrgreen:
Welk restaurant? Ik krijg honger.

Josef Dettelbacher
Vedette
Clubvoorkeur:
Has thanked: 66 times
Been thanked: 885 times

Awards:

Bericht door Josef Dettelbacher » 05 sep 2019, 10:23

05 sep 2019, 00:00
Gebeurt in kleinere gemeentes ook. Ik ben recent weer gaan wonen in de gemeente waar ik ben opgegroeid. Ik woonde toen met mijn moeder in zo'n jaren 60 sociale huurwijk met praktisch alleen maar van die standaard rijtjeshuizen. Mijn moeder betaalde daar in 2005 op het einde 380 euro voor exclusief huursubsidie. Was vooral een mix van Maaskantje new kids figuren en ouderen die daar al decennia woonden. Ik ben er sinds 2016 een beetje op gaan letten, en die huizen zaten dus 10 jaar later al tegen de maximale sociale huurgrens aan, óf worden na vertrek huidige bewoner in de verkoop gezet.

Aan de ene kant snap ik het beleid, maar aan de andere kant schuif je het probleem gewoon naar een andere gemeente. Ga je kijken wat er aan nieuwbouw zowel recentelijk gebouwd als gepland is, dan heeft deze doelgroep ook hier geen plek. Hier kan wat mij betreft echt nog een hoop aan verbeterd worden. Dat bouwen in sociale klassen hokjes vind ik echt iets van vroeger.

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 2122 times
Been thanked: 796 times

Bericht door Ren Höek » 05 sep 2019, 11:13

Josef Dettelbacher schreef:
05 sep 2019, 10:23
en die huizen zaten dus 10 jaar later al tegen de maximale sociale huurgrens aan, óf worden na vertrek huidige bewoner in de verkoop gezet.
Dit is de normale gang van zaken.
Dankzij huisjesmelkers en een falende overheid is er een tekort aan betaalbare woningen gecreëerd. En doordat de overheid is blijven falen wordt dit probleem de komende jaren nog zeker niet opgelost, ongelooflijk wat voor een puinhoop Rutte en co. er weer van gemaakt hebben.
Aan de ene kant snap ik het beleid, maar aan de andere kant schuif je het probleem gewoon naar een andere gemeente.
Waarom snap je dit beleid eigenlijk?
Iedereen ziet het aankomen, de experts waarschuwen ervoor, maar de overheid heeft het (bewust) laten gebeuren. Het allerdomste is nog wel dat de overheid niet heeft ingegrepen tijdens de crisis.
In Zweden heeft men tijdens de crisis juist extra huizen laten bouwen; aan de ene kant om banen te behouden en om de economische stroom op gang te houden, aan de andere kant om de huidige problematiek in Nederland te voorkomen (een tekort aan grondstoffen, kennis en personeel). Een simpele kwestie van goed vooruit te kijken en durven in te grijpen.

Daarbij worden de problemen niet zozeer naar een andere gemeente verschoven, maar eerder naar een andere provincie.
Vooral in de Randstad is een groot en chronisch tekort aan betaalbare woningen, maar dat probleem speelt in meer en mindere mate in heel Nederland.

Gesloten