Welkom aan alle gasten. Meepraten over PSV? Maak een account aan!

Binnenlandse politiek

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Plaats reactie
Brael
Meervoudig international
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 60 times
Been thanked: 128 times

Binnenlandse politiek

Bericht door Brael » 10 sep 2019, 13:21

Het totale aanbod, en zeker het totale aanbod op de meest gangbare zenders, is toch voornamelijk links georienteerd.

Het ene populistische gelul beargumenteren met hetzelfde pupulistische gelul in andere bewoordingen..... goed geprobeerd, maar daar ga ik nog steeds niet in mee. Uit de cijfers blijkt dat ze bij het FvD qua opleidingsniveau een heel gemiddelde achterban hebben. Over goed geinformeerd gesproken.

Ribbelchips
Basisspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 1 time
Been thanked: 24 times

Bericht door Ribbelchips » 10 sep 2019, 13:27

J.B. schreef:
10 sep 2019, 13:18
je kan overigens veel van de gemiddelde FvD stemmer zeggen, maar niet dat ze goed geinformeerd zijn.
Jij bent toch zo van de feiten en de onderbouwing? Kom maar op, zou ik zeggen.

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 721 times
Been thanked: 617 times

Bericht door J.B. » 10 sep 2019, 13:29

Dan houden ze dat bij de FvD goed verborgen. Dat is dan een gemiste kans.

Media gaat trouwens verder dan alleen de zenders. Dat is een klein deel van het aanbod en zeker niet te verwarren met `de media` of de `totale media`. En als je het over de NPO hebt dan klopt dit trouwens ook niet. Het aanbod is 50/50 wat dat betreft.

Ik krijg sterk de indruk dat als een journalist een kritische vraag durft te stellen aan een rechtse politicus dit meteen als links wordt gezien, want uiteraard mag rechts alle kritiek geven, maar het krijgen, onee. Dan ben je een linkse journalist. Maar daar schuiven we niet meer aan tafel. We gaan lekker bij WNL zitten, of bij Jensen, die praten lekker met ons mee.

Wij van WC eend...
Circle of fifths

Brael
Meervoudig international

Bericht door Brael » 10 sep 2019, 13:31

J.B. schreef:
10 sep 2019, 13:29
Dan houden ze dat bij de FvD goed verborgen. Dat is dan een gemiste kans.
Je mag ook wel gewoon zeggen dat je fout zit hoor, doet geen pijn.
J.B. schreef:
10 sep 2019, 13:29
Media gaat trouwens verder dan alleen de zenders. Dat is een klein deel van het aanbod en zeker niet te verwarren met `de media` of de `totale media`. En als je het over de NPO hebt dan klopt dit trouwens ook niet. Het aanbod is 50/50 wat dat betreft.
Precies, Facebook en Twitter dus, waar de rechtse politici zich (noodgedwongen) op toeleggen. Je dikgedrukte stuk is overigens gewoon niet waar, ik vraag me af waar je dat vandaan haalt.

Ren Höek
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 1054 times
Been thanked: 291 times

Bericht door Ren Höek » 10 sep 2019, 13:33

Brael schreef:
10 sep 2019, 13:21
Nouja, de media zijn niet objectief, al zouden ze dat wel moeten zijn, en al zullen ze zelf beweren dat het wel zo is.
Maar rechtse politici hebben het in de media een stuk zwaarder dan linkse politici, dus die zijn eerder geneigd hun eigen weg te zoeken.
Het totale aanbod, en zeker het totale aanbod op de meest gangbare zenders, is toch voornamelijk links georienteerd.
Kun je dit ook onderbouwen?

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 10 sep 2019, 13:40

Slechts een derde van de Fvd kiezers is hoger opgeleid. Dan zit waarschijnlijk tweederde op twitter. Dat zal het wel verklaren dan.

En misschien moet je het verschil ook kennen tussen een informatief opinieprogramma als DwDD (dat is geen journalistiek programma) en een journalistiek programma als Jinek/Pauw of WNL. Ook Powned doet dat trouwens. Dus op de NPO is het aanbod wel degelijk 50/50.
Circle of fifths

Brael
Meervoudig international

Bericht door Brael » 10 sep 2019, 13:41

Ren Höek schreef:
10 sep 2019, 13:33
Brael schreef:
10 sep 2019, 13:21
Nouja, de media zijn niet objectief, al zouden ze dat wel moeten zijn, en al zullen ze zelf beweren dat het wel zo is.
Maar rechtse politici hebben het in de media een stuk zwaarder dan linkse politici, dus die zijn eerder geneigd hun eigen weg te zoeken.
Kun je dit ook onderbouwen?
Google is je vriend, toch ;)
Maar laat ik me niet verlagen tot dat soort uitspraken, en gewoon mijn standpunt onderbouwen, in tegenstelling tot anderen, die vinden dat ze zelf niet hoeven te Googlen.

https://www.mediacourant.nl/2018/07/kij ... erg-links/

https://www.destentor.nl/show/matthijs- ... oogle.com/

https://www.mediacourant.nl/2016/11/ang ... d-en-pauw/

Brael
Meervoudig international

Bericht door Brael » 10 sep 2019, 13:44

J.B. schreef:
10 sep 2019, 13:40
Slechts een derde van de Fvd kiezers is hoger opgeleid. Dan zit waarschijnlijk tweederde op twitter. Dat zal het wel verklaren dan.
Je pogingen om je ongelijk niet te hoeven toegeven, worden langzaam steeds treuriger.
J.B. schreef:
10 sep 2019, 13:40
En misschien moet je het verschil ook kennen tussen een informatief opinieprogramma als DwDD (dat is geen journalistiek programma) en een journalistiek programma als Jinek/Pauw of WNL. Ook Powned doet dat trouwens. Dus op de NPO is het aanbod wel degelijk 50/50.
Ook Jinek en Pauw worden overwegend als links beoordeeld door het publiek. Dus nee, op de NPO is het aanbod geen 50/50.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 10 sep 2019, 13:52

Je hebt gelijk Brael. Wat ik op twitter lees van de FvD volgers zijn uitstekend breed belezen personen die uitstekend met kritiek om kunnen gaan. I stand corrected. Verder wordt er ook nauwelijks fake news verspreid via dat kanaal. Hoe kon ik er zo naast zitten..

Je weet dat Jinek en Pauw een enkel format is he. Wat afwisselend wordt uitgezonden. Zet dat tegen WNL weg en qua zendtijd compenseert dat elkaar al. Het valt me trouwens wel op dat bij WNL Nieman volledig in de kont kruipt bij een Baudet, Hiddema of een ander rechtse politicus. Kritische vragen worden er niet gesteld. Maar dat komt natuurlijk omdat men `vrolijk rechts` is. Andersom zie je bij een Pauw of Jinek (volgens jouw norm is dat links) dat een Asscher of Klaver wel kritisch wordt bevraagd. Neem je dat ook even mee in je analyse, dat is wel zo eerlijk natuurlijk.

Ach en we hebben natuurlijk ook altijd het hoge journalistieke niveau van bijvoorbeeld een Jensen op de commercielen. Voer voor de intellectuele FvD stemmer nietwaar?
Circle of fifths

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 672 times
Been thanked: 513 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 10 sep 2019, 13:54

Fortuyn, Verdonk, Wilders, allemaal groot gemaakt door de NPO. CDA en VVD vinden ook altijd méér dan prima hun weg.

De NPO bestaat nog steeds uit de traditionele omroepen, een erfenis van de verzuiling - representatie van de zuilen die ervoor zorgde dat iedere belangrijke stroming goed vertegenwoordigd wordt. Als mensen zich niet vertegenwoordigd voelen krijgen ze ook nu nog gewoon toegang - zie TMG wat zonder al teveel moeite zowel WNL als Powned op de tv kreeg. Nieuwe (zéker ook rechtse) politieke partijen vinden hier ook supermakkelijk hun weg naar de macht: in no-time zit je in beide Kamers, niks wat je tegenhoudt. Wilders kon zelfs al snel meeregeren in een gedoogkabinet maar stapte daar al snel uit. Wilders wilde pas niet meer in gesprek op de publieke omroep / bij de NOS toen ie wat kritische vragen kreeg, dat is z'n eigen keuze. En maar klagen over niet gehoord worden, dat heeft m.i. niks meer met de werkelijkheid te maken, dat is gewoon politieke stijl of strategie: de martelaarsrol. Wilders kondigde die strategie al aan vlak na zijn eerste verkiezingen, direct eiste hij een soort cordon sanitaire op - wat ie totaal niet kreeg.

Als mensen nog beter gehoord wil worden hoeven ze daar maar een klein beetje moeite voor doen, er zijn maar weinig landen ter wereld waar zowel publieke podia als de democratie zelf zo open en toegankelijk zijn dan in Nederland. Laat een scheet op social media en je zit op TV.

Maar bovendien: Nederland IS hartstikke rechts, we worden al decennia lang rechts geregeerd, de laatste paar keer dat de PvdA nog meedeed zijn ze door hun achterban finaal afgemaakt voor het volgen van een te rechtse agenda.

Wat betreft DWDD en Pauw, de VARA is gewoon al sinds mensenheugenis erg goed in het maken van opinieprogramma's maar die ruimte heeft iedereen he. Moeten zij daar dan maar mee ophouden ofzo omdat Jinek en WNL minder succesvol zijn?

https://www.mediacourant.nl/2016/11/ang ... d-en-pauw/
Ja Angela WTF, heb jij de afgelopen honderd jaar onder een steen geleefd? VARA is ROOD he, wat wil je nou?

Los daarvan zie ik mensen ook media 'links' noemen zodra Trump wordt bekritiseerd, tsja als dat de maatstaf is...

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 10 sep 2019, 13:58

ziege maar ook zagge schreef:
10 sep 2019, 13:54
Wilders wilde pas niet meer in gesprek op de publieke omroep / bij de NOS toen ie wat kritische vragen kreeg, dat is z'n eigen keuze.
Dit dus. Want deze lieden weten donders goed dat ze bij een WNL of Jensen alle ruimte krijgen. Kritische vragen worden daar niet gesteld. Daar wringt `m de schoen. Nieman kruipt in de kont van zijn rechtse vriendjes. Niets mis mee, maar doe dan niet net alsof er geen ruimte is voor een rechts geluid. Het is een grote propaganda show. Powned idem dito.
Baudet loopt gewoon weg als het te kritisch wordt en was trouwens in geen velden of wegen te bekennen toen het incident met Otten gaande was.

Ik blijf bij m`n punt. Links wordt door de rechtse kliek vooral gebruikt als men te kritisch wordt, wantja, daar kunnen ze niet zo erg goed tegen. Dus is het links, dus doen we er niet aan mee.

Lekker makkelijk..
Circle of fifths

Ren Höek
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Ren Höek » 10 sep 2019, 14:00

Brael schreef:
10 sep 2019, 13:41
Maar laat ik me niet verlagen tot dat soort uitspraken, en gewoon mijn standpunt onderbouwen, in tegenstelling tot anderen, die vinden dat ze zelf niet hoeven te Googlen.
Jij vraagt naar een open deur en een algemeen bekend iets, ik niet.

Maar wat betreft je onderbouwing:
De mening van de directeur van de rechtse omroep WNL, ik heb geen idee wat je met je 2e link wil zeggen en de mening van een columniste.

Waarbij alle 3 de links gaan over DWDD en Pauw (die ik ook links georiënteerd vind overigens), waar jij het echter had over "de media" en "het totale aanbod op de meest gangbare zenders". Dat alles bestaat dus uit 2 programma's?

Brael
Meervoudig international

Bericht door Brael » 10 sep 2019, 14:00

J.B. schreef:
10 sep 2019, 13:52
Je weet dat Jinek en Pauw een format is he. Wat afwisselend wordt uitgezonden. Zet dat tegen WNL weg en qua zendtijd compenseert dat elkaar al. Het valt me trouwens wel op dat bij WNL Nieman volledig in de kont kruipt bij een Baudet, Hiddema of een ander rechtse politicus. Kritische vragen worden er niet gesteld. Maar dat komt natuurlijk omdat men `vrolijk rechts` is. Andersom zie je bij een Pauw of Jinek (volgens jouw norm is dat links) dat een Asscher of Klaver wel kritisch wordt bevraagd. Neem je dat ook even mee in je analyse, dat is wel zo eerlijk natuurlijk.
Even de opsomming, en dat is niet volgens mijn norm (flauwe opmerking van jouw kant) maar dat is volgens de kijkers.
Voornamelijk links: DWDD, Pauw, Jinek, Nieuwsuur, Buitenhof, EenVandaag, 20 uur Journaal
Voornamelijk rechts: Tijd voor MAX, Goedemorgen Nederland, WNL

Niet echt 50/50 he?
J.B. schreef:
10 sep 2019, 13:52
Je hebt gelijk Brael. Wat ik op twitter lees van de FvD volgers zijn uitstekend breed belezen personen die uitstekend met kritiek om kunnen gaan. I stand corrected. Verder wordt er ook nauwelijks fake news verspreid via dat kanaal. Hoe kon ik er zo naast zitten..
Als jij wat je op Twitter leest gelijkstelt met het algemene niveau van de gehele achterban van een politieke partij, zegt dat meer over je eigen intelligentie, vrees ik.

Maikel_91
Site Admin
Has thanked: 524 times
Been thanked: 978 times

Bericht door Maikel_91 » 10 sep 2019, 14:02

Er is een reden dat Baudet toentertijd het debat met Rutte via Facebook wilde laten uitzenden. Daar zit zijn hele aanhang namelijk.
Ze zijn niet te missen het het ongenuanceerde geschreeuw overal.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 10 sep 2019, 14:04

Maar vertel me, waarom is Nieuwsuur links? Waarom is EenVandaag links en waarom is het journaal links? Duidelijke voorbeelden en graag met onderbouwingen. Ik ben erg benieuwd. Maar voor iemand met jouw intelligentie moet dat geen probleem zijn. Ik ben benieuwd.
Circle of fifths

Ren Höek
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Ren Höek » 10 sep 2019, 14:05

Brael schreef:
10 sep 2019, 14:00
maar dat is volgens de kijkers.
Welke kijkers? Waarvan? En waarom?
Voornamelijk links: 20 uur Journaal
:lol:
Dat zegt al meteen veel over 'de kijkers'.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 10 sep 2019, 14:05

Ren Höek schreef:
10 sep 2019, 14:05
Brael schreef:
10 sep 2019, 14:00
maar dat is volgens de kijkers.
Voornamelijk links: 20 uur Journaal
:mrgreen: :lol:
Circle of fifths

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 10 sep 2019, 14:06

Maikel_91 schreef:
10 sep 2019, 14:02
Er is een reden dat Baudet toentertijd het debat met Rutte via Facebook wilde laten uitzenden. Daar zit zijn hele aanhang namelijk.
Ze zijn niet te missen het het ongenuanceerde geschreeuw overal.
Neenee, dat had te maken omdat alle omroepen links zijn, toch [mention]Brael[/mention]
Circle of fifths

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 10 sep 2019, 14:12

J.B. schreef:
10 sep 2019, 14:04
Maar vertel me, waarom is Nieuwsuur links? Waarom is EenVandaag links en waarom is het journaal links? Duidelijke voorbeelden en graag met onderbouwingen. Ik ben erg benieuwd. Maar voor iemand met jouw intelligentie moet dat geen probleem zijn. Ik ben benieuwd.
Wat m.i. hier veel mee te maken heeft is: hoe extremer de politicus, hoe meer onzin hij verkondigt. Journalistiek is voor een belangrijk deel waarheidsvinding en is dus automatisch een vijand van deze politici. We zien (veel) meer van dat soort politici aan rechterkant. De achterban van deze politici ziet serieuze journalistiek dan ook al snel als links, ook als die heel objectief blijft.

Maikel_91
Site Admin
Has thanked: 524 times
Been thanked: 978 times

Bericht door Maikel_91 » 10 sep 2019, 14:13

Twitter is hetzelfde, daar voert 'rechts' de boventoon.
https://joop.bnnvara.nl/nieuws/alt-righ ... -nederland

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 10 sep 2019, 14:18

ziege maar ook zagge schreef:
10 sep 2019, 14:12
J.B. schreef:
Wat m.i. hier veel mee te maken heeft is: hoe extremer de politicus, hoe meer onzin hij verkondigt. Journalistiek is voor een belangrijk deel waarheidsvinding en is dus automatisch een vijand van deze politici. We zien (veel) meer van dat soort politici aan rechterkant. De achterban van deze politici ziet serieuze journalistiek dan ook al snel als links, ook als die heel objectief blijft.
Helaas is deze plaag (manier van denken) ook op dit forum doorgedrongen.
Circle of fifths

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 10 sep 2019, 14:42

Mja desalniettemin vind ik de discussies hier van véél beter niveau dan wat je bijv. op twitter tegenkomt. De ondergrens ligt ook een flink stuk hoger.

Die 'snelle' social media lenen zich natuurlijk ook niet echt voor een beetje meer argumentatie.

Brael
Meervoudig international

Bericht door Brael » 10 sep 2019, 14:44

J.B. schreef:
Er is een onderzoek gedaan naar wat de kijkers van de programma's vinden, en dit is de uitkomst. Voor de 2e keer, dat is dus niet per definitie mijn mening, maar de uitkomst van een grootschalig onderzoek. Zou handig zijn als je de links ook leest, die ik eerder gepost heb.
Ren Höek schreef:
Ik snap niet zo goed wat je nu wil. Eerst beweer ik dat veel van deze programma's links zijn. Daarna vraag je mij dat te onderbouwen, wat een terechte vraag is. Vervolgens onderbouw ik mijn stelling met diverse links, maar blijkbaar lees je de links helemaal niet. Want als je de moeite zou nemen om de bronnen te lezen die ik doorgegeven heb, zie je je antwoord.
Waarom vraag je mij om met onderbouwing te komen, als je de onderbouwing vervolgens niet leest?
Ren Höek schreef:
Als je denkt dat elk journaal per definitie objectief is (ik weet niet zeker of je dat denkt, maar dat meen ik te proeven), dan zit je toch echt verkeerd.

Nog 1 bron dan, voor de mensen die nog steeds graag hun kop in het zand steken:
https://www.npo3.nl/brandpuntplus/politici-op-tv

Linkse kopstukken komen ook volgens dit onderzoek bovengemiddeld vaak op tv, vergeleken met hun rechtse ambtsgenoten.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 10 sep 2019, 14:53

Pauw en DWDD zijn in die laatste cijfers ongetwijfeld oververtegenwoordigd, een 'rechtse' talkshow wil het al gauw luchtiger houden enz. Bovendien ontwijkt Wilders de NPO wat nogal een effect heeft.

Mij zeggen die onderzoeken dus niet zoveel, veel belangrijker is: is er toegang tot het publieke bestel voor een ander geluid? En dat is er, zie WNL en Powned: je kunt er gewoon in als je wil, no problemo! Als je dat dan vervolgens niet doet of gewoon minder zin hebt om het over politiek te hebben, tsja... moet een linkse omroep bijv. verplicht worden meer rechts geluid te laten horen? Natuurlijk niet.

Bovendien:
Maar uit ons onderzoek blijkt dat Thierry niet te veel moet klagen over media-aandacht. Dit jaar is de lijsttrekker van Forum voor Democratie namelijk meer in beeld geweest dan de kopstukken van de vijf overige nieuwe partijen bij elkaar opgeteld. - er lijkt dus bepaald geen bewuste keuze gemaakt te worden om rechtse politici te weren oid.

Als kijkers vinden dat zij niet voldoende gerepresenteerd worden moeten ze m.i. dan ook niet klagen bij degenen die wél op TV komen of die de programma's maken, maar bij degenen die hen zouden moeten representeren, zoals Wilders. Ze kúnnen immers dat podium pakken, maar doen het niet.

Mensen kijken trouwens ook amper naar dat WNL geloof ik, ze maken gewoon geen smeuiige TV. Mensen kijken wel elke dag naar DWDD en sommigen zitten zich dan blijkbaar intussen te ergeren, tsja. Kijk dan naar die rechtse lui! ;)

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 10 sep 2019, 14:54

Brael schreef:
10 sep 2019, 14:44
J.B. schreef:
Er is een onderzoek gedaan naar wat de kijkers van de programma's vinden, en dit is de uitkomst. Voor de 2e keer, dat is dus niet per definitie mijn mening, maar de uitkomst van een grootschalig onderzoek. Zou handig zijn als je de links ook leest, die ik eerder gepost heb.

Ik vraag om jouw mening. Waarom is het acht uur journaal links, waarom is Nieuwsuur links. Waarom is Jinek links.

Jouw mening hierover, waarom vind JIJ deze programma`s links?
Circle of fifths

Plaats reactie