Binnenlandse politiek

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Plaats reactie
Maikel_91
Site Admin
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 359 times
Been thanked: 611 times

Binnenlandse politiek

Bericht door Maikel_91 » 11 sep 2019, 17:16

@Brael
Ik vind het van beide kanten om te janken eerlijk gezegd. Het feit dat je nu zo naar J.B. wijst zegt ook veel over hoe je zelf in de discussie staat.

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 387 times
Been thanked: 356 times

Bericht door J.B. » 11 sep 2019, 17:17

Afbeelding
Begenadigd allesdeskundige en zelfbenoemd lekker ding

ShovingNE2
Site Admin
Has thanked: 33 times
Been thanked: 341 times

Bericht door ShovingNE2 » 11 sep 2019, 17:19

J.B. schreef:
11 sep 2019, 16:51

Kijk, eindelijk iemand die man en paard noemt. Hier ben ik een dag over aan het vragen. Dan is vraag 2, waarom is dat links? Vragen of het erg is dat mensen verdrinken? Dus als je zegt, laat maar lekker verdrinken is het ok en hebben we de rechterkant tevreden gehouden? Als ik me niet vergis verdrinken er mensen op zee in dat soort bootjes, dus dat is gewoon een vaststaand feit.
Ieder weldenkend mens vindt verdrinken erg.

Het onderscheid tussen links en rechts is:

- Links: Snel, haal ze van het water af (en dat gebeurt dan geregeld een paar 100 meter voor de kust van Libië) en zet ze zsm op EU grond. Geef ze kost en inwoning en of ze ooit terugkeren zien we wel.

- Rechts: Patrouilleer bij de geijkte punten en zet ze direct weer aan land. Massale veerdiensten leveren juist meer vluchtelingen op, als ze weten niet meer de EU binnen te komen dan wagen ze minder snel de overtocht, dus minder slachtoffers.

Private boten maken een omweg als ze bootjes zien. Ze mijden de vluchtelingen route. Simpelweg omdat ze geen haven meer in kunnen met vluchtelingen en dat kost een rederij tonnen.

Brael
Vaste waarde in elftal
Has thanked: 32 times
Been thanked: 83 times

Bericht door Brael » 11 sep 2019, 17:20

Maikel_91 schreef:
11 sep 2019, 17:16
@Brael
Ik vind het van beide kanten om te janken eerlijk gezegd. Het feit dat je nu zo naar J.B. wijst zegt ook veel over hoe je zelf in de discussie staat.
Heb je gelijk in, ik heb mezelf ook te veel laten meeslepen. Ik kan er gewoon slecht tegen, als mijn uitspraken keer op keer verdraaid worden.
Laten we er maar over ophouden.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 11 sep 2019, 17:24

ShovingNE2 schreef:
11 sep 2019, 17:19
J.B. schreef:

Kijk, eindelijk iemand die man en paard noemt. Hier ben ik een dag over aan het vragen. Dan is vraag 2, waarom is dat links? Vragen of het erg is dat mensen verdrinken? Dus als je zegt, laat maar lekker verdrinken is het ok en hebben we de rechterkant tevreden gehouden? Als ik me niet vergis verdrinken er mensen op zee in dat soort bootjes, dus dat is gewoon een vaststaand feit.
Ieder weldenkend mens vindt verdrinken erg.

Het onderscheid tussen links en rechts is:

- Links: Snel, haal ze van het water af (en dat gebeurt dan geregeld een paar 100 meter voor de kust van Libië) en zet ze zsm op EU grond. Geef ze kost en inwoning en of ze ooit terugkeren zien we wel.

- Rechts: Patrouilleer bij de geijkte punten en zet ze direct weer aan land. Massale veerdiensten leveren juist meer vluchtelingen op, als ze weten niet meer de EU binnen te komen dan wagen ze minder snel de overtocht, dus minder slachtoffers.

Private boten maken een omweg als ze bootjes zien. Ze mijden de vluchtelingen route. Simpelweg omdat ze geen haven meer in kunnen met vluchtelingen en dat kost een rederij tonnen.
Nou, hoe korter door de bocht kun je zijn. En deze discussie hebben we eerder gehad. Het heeft totaal geen zin om ze terug te brengen, dat doet men al, en een week later zitten ze op een ander bootje. Dat heeft niets met links/rechts te maken, dat heeft te maken met een werkbare oplossing (lees: Zoek het lekker uit Griekenland en Turkije met je vluchtelingen)

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 11 sep 2019, 17:35

Wacht ff. Jij stelt de vraag (niet letterlijk): wat is het verschil tussen links en rechts. Verdrinken wil niemand inderdaad.

Ik denk dat dat het verschil in benadering tussen links en rechts is. En niet dat dit perse mijn mening is. En zoek het uit Griekenland en Turkije (en Malta, Italië en Spanje inmiddels)is niet de weg wat mij betreft. Al zijn we genaaid door Turkije, die dictatuur mag het uitzoeken wat mij betreft.

grasveld
Meervoudig international
Has thanked: 14 times
Been thanked: 43 times

Bericht door grasveld » 11 sep 2019, 17:46

J.B. schreef:
grasveld schreef:
11 sep 2019, 16:37
J.B. schreef:
11 sep 2019, 12:02
Enja, linkse politici worden zeker aan de tand gevoeld. De rechtse kliek is bang voor kritiek en gaat daar dus niet meer zitten.
Hier wil ik toch even op reageren. Ik ben het met jou eens; zowel rechts als links wordt stevig aan de tand gevoeld. De gespreksleider zie ik hier zelden of nooit onderscheid in maken, en ik beschouw mezelf toch als objectieve kijker.

Wel zijn de tafelgasten en het publiek in de Jineks en Pauws wat meer links georiënteerd heb ik het idee. Dat kan ik niet onderbouwen. Daarbij valt me nog iets op. Als het bijvoorbeeld gaat over de vluchtelingencrisis, heb je natuurlijk makkelijk praten als je zeg maar voorstander bent dat iedereen onderdak geboden moet worden.

Waarom? Omdat er vaak in sentimenten gesproken wordt met dergelijke onderwerpen. ''Vind jij het dan niet verschrikkelijk dat die mensen ronddobberen op de oceaan en verdrinken?'', ''hoe zou jij het vinden als...''.

In mijn ogen worden ze gelijk behandeld, maar voor 'links' is het wat makkelijker praten als de hele tafel vol zit met mensen die deze sentimenten op tafel gooien. Het enige wat je dan kan zeggen is ''Ja, ik vind dat verschrikkelijk, MAAR...''

Voor rechtse politici valt er met dergelijke kwesties gewoon weinig eer te behalen.
Ik zeg niets dat dat links of rechts is. Alleen dat het voor links makkelijker praten is. Weldenkend rechts wil natuurlijk ook niet dat deze mensen verdrinken.

Maar het klinkt natuurlijk beter als je zegt “laten we ze allemaal ophalen en hier onderdak bieden”. Daarmee win je zieltjes en dus stemmers.

Rechts heeft vaak de benadering: “opvang in de regio” en “voorkomen dat ze de oversteek maken” en “illegale immigranten blablabla”. Je kent het wel.

Mijn punt: het is makkelijker om als links iemand aan te schuiven in een talkshow. De linkse mening (over de vluchtelingencrisis bijv) zie ik maar zelden aangevallen worden in de bekende talkshows.

Als rechts iemand kom je vaak (inderdaad) te zitten tussen de wat linksere mensen in de talkshows. Vooral bij Pauw en Jinek.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 11 sep 2019, 18:01

Eigenlijk zijn deze standpunten achterhaald, omdat opvang in de regio wel leuk klinkt, maar geen enkele politicus (ook Wilders en Baudet niet, hoevaak ze ook roepen) geen enkele controle kan krijgen over de mensensmokkel/handel in die gebieden. De oplossing die er nu is (groeiende opvangkampen in Zuid Europa is -helaas- de enige manier. Een vriend van me (werkt bij het COA) heeft dat uitgelegd. Mensen staan een week later weer op het Europese land. Zo simpel is het. Dusja, we kunnen alles terugsturen. Gooi ze maar ergens neer. Dan komen ze gewoon weer terug.

De rechtse mening wordt bekritiseerd omdat deze niet werkbaar is. Baudet wilde zelfs de Marine inzetten (het mag wat kosten) en riep op om boten terug te slepen naar de haven waar ie vandaan kwam. En zo gaan we lekker ping pongen. Dat heeft echt totaal geen zin. Het klinkt allemaal leuk hoor, en het bekt lekker simpel, maar voor dit probleem is geen snelle oplossing. Het is geprobeerd, en het werkt niet.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 11 sep 2019, 19:28

Ik ben overigens voor opvang binnen de EU.

Alleen moet alles gericht zijn op terugkeer. Dat hoeft niet binnen een paar maanden, maar als mensen oorlogen ontvluchten dan is het op een gegeven moment na die oorlog logisch om terugkeer te regelen. En om meer draagvlak te krijgen voor dit vluchtelingen beleid moet je mensen die niet in een asielzoekerscentrum horen in een procedure van een maand weer terug in het land van herkomst krijgen en niet zoals de Republiek Amsterdam illegalen voorzien van kost en inwoning.

Crimineel? Terug.

Doe dat en je zal zien dat het draagvlak voor de echte vluchtelingen toeneemt. En het is juist dat die zaken ontbreken waardoor Wilders vrij eenvoudig stemmen wint met 'Grenzen dicht!'.

Brael
Vaste waarde in elftal

Bericht door Brael » 11 sep 2019, 19:35

Mee eens. De meeste vluchtelingen willen koste wat kost naar Europa omdat ze hier van alles (denken te) krijgen. Hoe minder aantrekkelijk wordt om hier naartoe te komen, hoe minder er op een gegeven moment komen.

Maar goed, de wettelijke manier om ze weer snel terug te sturen hebben we nog niet gevonden. Of iemand crimineel is, weet je meestal niet als hij hier aankomt. Zo lang we geen wettelijke manier hebben om deze mensen snel terug te sturen, zullen we zo veel mogelijk moeten proberen om ze niet hier te krijgen.

Bovendien vind ik dat je de status van die mensen ook moet aanpassen naar economische vluchteling. Wat mij betreft ben je oorlogsvluchteling als je vanuit Syrië naar Turkije vlucht. Maar op het moment dat je vanuit Turkije besluit om de oversteek naar Europa te maken, ben je wat mij betreft economische vluchteling.

PSV90
Bankzitter
Clubvoorkeur:
Has thanked: 20 times
Been thanked: 7 times

Bericht door PSV90 » 11 sep 2019, 19:55

Als je kritisch bent op klimaatbeleid mag je eerst uitleggen dat je geen 'klimaatontkenner' bent. En als je kritisch bent op migratiebeleid moet je uitleggen dat je het niet oké vind om mensen te laten verdrinken.

Brael
Vaste waarde in elftal

Bericht door Brael » 11 sep 2019, 20:05

PSV90 schreef:
11 sep 2019, 19:55
Als je kritisch bent op klimaatbeleid mag je eerst uitleggen dat je geen 'klimaatontkenner' bent. En als je kritisch bent op migratiebeleid moet je uitleggen dat je het niet oké vind om mensen te laten verdrinken.
Wat dat eerste betreft is "the uncertainty has settled" een zeer aan te raden documentaire.

ziege maar ook zagge
Vedette
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 305 times
Been thanked: 281 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 11 sep 2019, 22:16

PSV90 schreef:
Als je kritisch bent op migratiebeleid waardoor mensen verdrinken moet je aangeven dat je echt niet wil dat iedereen zomaar hiernaartoe kan komen. Als je tegen de brexit bent moet je duidelijk vermelden dat je echt niet 100% blij met de EU bent. Als je tegen het snijden in uitkeringen bent moet je aangeven dat je ook tegen uitkeringsfraude bent. Kortom, andersom is het precies zo. Dat is de polarisatie, die werkt twee kanten op.

PSV90
Bankzitter
Clubvoorkeur:

Bericht door PSV90 » 11 sep 2019, 23:18

Heb je inderdaad gelijk in, maar het is wel (deels) afhankelijk van de omgeving waarin je je bevindt.

Die omgeving is bij de NPO blijkbaar dusdanig dat er een rechtste tegenhanger nodig is voor het evenwicht.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 11 sep 2019, 23:54

ShovingNE2 schreef:
11 sep 2019, 19:28
Ik ben overigens voor opvang binnen de EU.

Alleen moet alles gericht zijn op terugkeer. Dat hoeft niet binnen een paar maanden, maar als mensen oorlogen ontvluchten dan is het op een gegeven moment na die oorlog logisch om terugkeer te regelen. En om meer draagvlak te krijgen voor dit vluchtelingen beleid moet je mensen die niet in een asielzoekerscentrum horen in een procedure van een maand weer terug in het land van herkomst krijgen en niet zoals de Republiek Amsterdam illegalen voorzien van kost en inwoning.

Crimineel? Terug.

Doe dat en je zal zien dat het draagvlak voor de echte vluchtelingen toeneemt. En het is juist dat die zaken ontbreken waardoor Wilders vrij eenvoudig stemmen wint met 'Grenzen dicht!'.
Dat terugsturen gebeurt ook, mondjesmaat. Maar het is allemaal niet zo simpel. Voorlopig hebben de opvanglanden de handen vol aan de nieuwe stroom. Plus dat het papierwerk (als mensen al papieren bij zich hebben) enorm veel tijd kost. Mensen spreken de taal niet, dus heel het proces kost tijd, en er is in de opvanggemeenten vaak niet eens genoeg capaciteit om snel zaken te kunnen regelen. In Griekenland wachten sommige vluchtelingen anderhalf jaar voordat ze uberhaupt een gesprek krijgen. En niets van een woning aangeboden krijgen of een uitkering. Ze zitten gewoon in een tentenkamp waar de ratten s avonds de polonaise dansen.

ziege maar ook zagge
Vedette

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 12 sep 2019, 00:03

PSV90 schreef:
11 sep 2019, 23:18
Heb je inderdaad gelijk in, maar het is wel (deels) afhankelijk van de omgeving waarin je je bevindt.

Die omgeving is bij de NPO blijkbaar dusdanig dat er een rechtste tegenhanger nodig is voor het evenwicht.
Volgens mij is het vooral afhankelijk van degene met wie je praat: is dat iemand die volgens de polarisatie naar het andere kant van het spectrum gedirigeerd is dan moet je vaak eerst die dikke laag bullshit zwart-wit vooroordelen afpellen.

Grappig vind ik verder hoe 'rechts' in de gepolariseerde discussie (ook hier) vaak alleen op populistisch/extreemrechts lijkt te slaan, VVD en CDA zijn in het hedendaagse spectrum blijkbaar middenpartijen en voor velen zelfs te links - terwijl ik en zijzelf die juist wel degelijk rechts vinden, binnen het CDA is men nu na twintig jaar pas weer actief bezig te proberen naar het midden te manouvreren waar veel achterban zich beter thuis zegt te voelen; ook die partij is al die tijd flink verrechtst geweest. In zo'n klimaat lijkt de NPO al snel links en de VARA wellicht al bijna extreemlinks.

Het referentiekader is in Nederland sinds Fortuyn en de sloot populisten die na hem volgden (en vooral: hun retoriek) nogal veranderd.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 12 sep 2019, 00:09

Het CDA schuift juist meer naar rechts toe. In ieder geval onder Bruma. Dat begon trouwens met Balkenende die tegen de LPF begon aan te schuren.

PSV90
Bankzitter
Clubvoorkeur:

Bericht door PSV90 » 12 sep 2019, 00:11

J.B. schreef:
11 sep 2019, 23:54
In Griekenland wachten sommige vluchtelingen anderhalf jaar voordat ze uberhaupt een gesprek krijgen. En niets van een woning aangeboden krijgen of een uitkering. Ze zitten gewoon in een tentenkamp waar de ratten s avonds de polonaise dansen.
Klinkt niet ideaal zo je denken, maar is de enige manier.
J.B. schreef:
11 sep 2019, 18:01
De oplossing die er nu is (groeiende opvangkampen in Zuid Europa is -helaas- de enige manier.

ziege maar ook zagge
Vedette

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 12 sep 2019, 00:16

J.B. schreef:
12 sep 2019, 00:09
Het CDA schuift juist meer naar rechts toe. In ieder geval onder Bruma. Dat begon trouwens met Balkenende die tegen de LPF begon aan te schuren.
Buma he, zonder r. Ik snap wel waar die typo vandaan komt ;)

Ik denk dat het vertrek van Buma voor velen dan ook erg welkom is. En dat is inderdaad absoluut geen Buma beweging geweest, het is idd al sinds de combinatie Balkenende-Verhagen en dat zit veel CDA'ers dwars. Het gedogen van Wilders was daarin een dieptepunt.

ShovingNE2 schreef:
11 sep 2019, 19:28
Alleen moet alles gericht zijn op terugkeer. Dat hoeft niet binnen een paar maanden, maar als mensen oorlogen ontvluchten dan is het op een gegeven moment na die oorlog logisch om terugkeer te regelen.
Mee eens maar het ligt er wel een beetje aan hoe die oorlog eindigt en vooral, wie er wint. Terugkerende Syriërs wacht onder Assad niet zelden onderdrukking, marteling of verdwijning. Heb je ooit meegedaan aan een vreedzaam protest dan ben je al de sigaar.

Het was een pijnlijke keuze om de Russen daar hun gang te laten gaan. Obama wilde de rechtstreekse confrontatie met Poetin niet aan. Daar viel wat voor te zeggen.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 12 sep 2019, 00:21

Bruma Buma Rutten Rutte... En dan hebben we nu weer een Buma, Bruma. Het is een complot :mrgreen:

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 12 sep 2019, 06:38

PSV90 schreef:
Dat is het gevolg van grote campagne vanuit links (jazeker) om alles wat kritisch is in de extreem rechtse hoek te drukken. Job Cohen begon ermee door het kabinet met Wilders als gedoger 'Bruin 1' te noemen. Een verwijzing naar de SA: nazi's.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 12 sep 2019, 06:50

ziege maar ook zagge schreef:
12 sep 2019, 00:16
Mee eens maar het ligt er wel een beetje aan hoe die oorlog eindigt en vooral, wie er wint. Terugkerende Syriërs wacht onder Assad niet zelden onderdrukking, marteling of verdwijning. Heb je ooit meegedaan aan een vreedzaam protest dan ben je al de sigaar.
Dan maak je maar een safe haven voor die mensen mbv de VN.

Het is niet houdbaar om iedereen hier kost en inwoning te geven. Er zijn gigantische groepen 'vluchtelingen' die hier gewoon aan het uitkeringsinfuus liggen.

Wat mij betreft een veel grotere bedreiging dan de klimaatproblematiek. Onze welvaartsstaat gaat in dit tempo heel hard eraan. De vergrijzing is al moeilijk te op te vangen. Maar om op termijn nog eens een paar miljoen 'vluchtelingen' alle geneugten van onze samenleving te geven zonder dat er iets tegenover staat is niet houdbaar. Iedereen die weigert een bijdrage te leveren aan de samenleving kan sowieso eruit.

In Nederland zit 80% van de Somaliërs in de bijstand. Blijven wij die mensen onbeperkt opvangen? Echte vluchtelingen zijn dankbaar en zullen de handen uit de mouwen steken als er om wordt gevraagd.

Je zal er iets op moeten vinden en heel rap ook. Blijf je alles opvangen dan betekent onherroepelijk dat het einde van onze verzorgingsstaat zoals wij die hebben opgebouwd.

Brael
Vaste waarde in elftal

Bericht door Brael » 12 sep 2019, 07:06

Die verzorgingsstaat gaat nu al rap achteruit, met dalende pensioenen en heel veel mensen die noodzakelijke medische zorg niet meer kunnen betalen.

ziege maar ook zagge
Vedette

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 12 sep 2019, 08:52

ShovingNE2 schreef:
12 sep 2019, 06:50
ziege maar ook zagge schreef:
12 sep 2019, 00:16
Dan maak je maar een safe haven voor die mensen mbv de VN.

Het is niet houdbaar om iedereen hier kost en inwoning te geven.
Tsja, regel dat maar... succes!

We geven ook niet alle Syriërs kost en inwoning he, op dit moment zitten er 3,6 miljoen in Turkije, bijna een miljoen in Libië, bijna 700.000 in Jordanië enz... misschien zo'n 40.000 in Nederland? Nog steeds best een hoop voor 1 oorlogsgebied wat zo ver weg ligt! Maar slechts een héél klein aandeel van het geheel.

Ik denk dat dit zo'n probleem is waar gewoon geen pasklare oplossing voor is omdat iedere situatie weer anders is. Wellicht kunnen we mensen idd helpen om ergens dichter in de buurt een nieuw bestaan op te bouwen oid, maar ja de meeste landen om Syrië heen barsten al uit hun voegen... 3,6 miljoen in Turkije, moet je voorstellen hoe groot de druk op de samenleving daar is. Misschien zouden we de druk op landen die niks doen op moeten voeren maar in hoeverre werkt dat ook echt en wat is daar de prijs van...

In dit geval denk ik: we hadden de Russen moeten stoppen. De Fransen kondigden aan een einde te willen maken aan Assad, de dag erna vloog Poetin zijn troepen het land in en was de boel bekeken. De VS trok al snel zijn hulp aan de rebellen in en binnen no time had Assad zijn greep op het land hersteld met deze gigantische vluchtelingenstroom tot gevolg. Maar goed, mosterd na de maaltijd.

Brael
Vaste waarde in elftal

Bericht door Brael » 12 sep 2019, 09:26

Slob heeft zijn nieuwe plannen voor de publieke omroep bekend gemaakt. Het gebruikelijke ritueel vond daarna plaats. De publieke omroepen zelf die riepen dat ze de bezuinigingen niet aan zouden kunnen, de rechtse partijen die riepen dat er veel te veel overheidsgeld naar de publieke omroep zou gaan.
Vooral Martin Bosma van de PVV nam de publieke omroep flink in de mangel en leek niemand te sparen. Minister Slob werd vooral weggezet als simpele ziel die zonder nadenken met geld strooit.

Plaats reactie