Religie

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
deninho32
Site Admin
Clubvoorkeur: Afbeelding
Has thanked: 491 times
Been thanked: 938 times

Religie

Bericht door deninho32 » 13 sep 2019, 15:26

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente.

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 2034 times
Been thanked: 1091 times

Bericht door J.B. » 14 sep 2019, 00:24

ziege maar ook zagge schreef:
13 sep 2019, 14:23
Ik vraag me af in hoeverre die ouderlingen (of hoe noemen ze zich) in dat soort (en ergere) kerken corrupt zijn, of dat ze werkelijk oprecht geloven dat dit is hoe het moet. Heb ik echt geen idee van.
We weten allemaal dat het Vaticaan niet voor niets een gesloten ford is, ja als tourist krijg je de kunstschatten en Da Vinci te zien. Maar de macht van het Vaticaan is nog steeds enorm groot.

Overigens is het een leuk weetje, voor iedereen is gedoopt, je staat in de boeken van het Vaticaan. En uitschrijven is vrij lastig..
Only in it for the money

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1108 times
Been thanked: 852 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 14 sep 2019, 12:57

J.B. schreef:
13 sep 2019, 11:03
Ik moest (net zoals velen mijn mijn leeftijd) vroeger gewoon communie doen en alles. Ben ook katholiek opgevoed, een keer per week naar de kerk etc. Maar ik kan niet zeggen dat het voelde als indoctrinatie of iets. Ik kan me wel vinden in de symboliek in het bijbelverhaal. Maar je moet het allemaal niet te letterlijk nemen denk ik.
Ik ken zo ook legio mensen voor wie het geloof vooral een houvast is in het dagelijks leven en een basis voor naastenliefde, bescheidenheid en via de kerk, verbondenheid met anderen. Volgens mij is daar niks mis mee - integendeel. Wereldwijd gebeurt er uit naam van religie en kerken sowieso ook heel veel goeds. Dat soort mensen, die manier van religie beleven en die goede daden worden in de dagelijkse beleving van derden volledig ondergesneeuwd door de schaduwkanten van religie want alleen negatieve zaken halen het nieuws. Wij hebben dus sowieso de neiging om de wereld veel negatiever te zien dan hij is, we projecteren de uitwassen ergens van onevenredig zwaar op het grotere geheel en dat geldt ook voor religie.

Ik ken ook mensen die religie afgezworen hebben omdat ze het onzin vinden en vervolgens zijn gaan geloven in veel grotere onzin zoals de magische kracht van stenen, astrologie, handoplegging enz, ik vraag me af hoeveel je dan per saldo opgeschoten bent ;) En het stikt van de mensen die alleen maar bezig zijn met ikke, ikke, ikke... niet zelden is dat m.i. ook de kern van moderne (religie vervangende) spiritualiteit.

RaJitsu
Regelmatige invaller
Clubvoorkeur:
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Bericht door RaJitsu » 15 sep 2019, 12:21

Het probleem met die 'positieve' bijdragen van religieuze organisaties is dat het vaak met voorwaarden gebeurd. Je hebt honger en wil een boterham? Eerst het woord van god accepteren. Dit is ook hoe dit soort initiatieven begonnen zijn.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 15 sep 2019, 12:49

Is dat niet ook vooral een negatieve kartikatuur? In de hele christelijke wereld vervult de kerk een belangrijke lokale sociale rol - sowieso voor de hele lokale gemeenschap en met hulpprojecten in het bijzonder voor armen, zieken en eenzamen, ik heb nog nooit projecten gezien waar zulke eisen werden gesteld. De verhalen die jij noemt ken ik alleen als ouderwetse vorm van evangelisatie in Afrika, er zullen daar ook vast nog wel wat verstokte organisaties zo bezig zijn, maar 'veel'?

StratumZuid
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 1399 times
Been thanked: 456 times

Bericht door StratumZuid » 15 sep 2019, 12:50

En al dat goud dan?
In Philips blauw St.Joris den draak doorstekende, alles van goud.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 15 sep 2019, 20:33

Goud?

StratumZuid
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 1399 times
Been thanked: 456 times

Bericht door StratumZuid » 15 sep 2019, 20:43

Dat de kerk in naam van god innam, heeft Jezus dat allemaal opgegeten in plaats van de boterham?
In Philips blauw St.Joris den draak doorstekende, alles van goud.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 15 sep 2019, 21:28

Lol, wie weet :lol:

Tsja 'de Kerk' is natuurlijk een gigantisch instituut, een machtsbolwerk ook met een lange, nogal bewogen en niet zelden dubieuze geschiedenis, maar volgens mij is dat ook maar één aspect van zo'n religie, uiteindelijk draait het toch vooral om de mensen die geloven en hoe die de boel beleven, wat 't met ze doet. Voor de meesten is Rome heel ver weg zeg maar, anderzijds is het Rome van nu ook niet dat van gisteren.

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 2034 times
Been thanked: 1091 times

Bericht door J.B. » 16 sep 2019, 10:38

ziege maar ook zagge schreef:
14 sep 2019, 12:57
J.B. schreef:
13 sep 2019, 11:03
Ik moest (net zoals velen mijn mijn leeftijd) vroeger gewoon communie doen en alles. Ben ook katholiek opgevoed, een keer per week naar de kerk etc. Maar ik kan niet zeggen dat het voelde als indoctrinatie of iets. Ik kan me wel vinden in de symboliek in het bijbelverhaal. Maar je moet het allemaal niet te letterlijk nemen denk ik.
Ik ken zo ook legio mensen voor wie het geloof vooral een houvast is in het dagelijks leven en een basis voor naastenliefde, bescheidenheid en via de kerk, verbondenheid met anderen. Volgens mij is daar niks mis mee - integendeel. Wereldwijd gebeurt er uit naam van religie en kerken sowieso ook heel veel goeds. Dat soort mensen, die manier van religie beleven en die goede daden worden in de dagelijkse beleving van derden volledig ondergesneeuwd door de schaduwkanten van religie want alleen negatieve zaken halen het nieuws. Wij hebben dus sowieso de neiging om de wereld veel negatiever te zien dan hij is, we projecteren de uitwassen ergens van onevenredig zwaar op het grotere geheel en dat geldt ook voor religie.

Ik ken ook mensen die religie afgezworen hebben omdat ze het onzin vinden en vervolgens zijn gaan geloven in veel grotere onzin zoals de magische kracht van stenen, astrologie, handoplegging enz, ik vraag me af hoeveel je dan per saldo opgeschoten bent ;) En het stikt van de mensen die alleen maar bezig zijn met ikke, ikke, ikke... niet zelden is dat m.i. ook de kern van moderne (religie vervangende) spiritualiteit.
Ik ben soms wel een jaloers op die Christenen die staan te ronselen in de stad, maar zo enorm positief en blij zijn omdat ze God hebben toegelaten in hun leven. Als het zo simpel is..
Only in it for the money

Plaats reactie