Opmerkelijke nieuwsberichten

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Gesloten
J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 2012 times
Been thanked: 1087 times

Opmerkelijke nieuwsberichten

Bericht door J.B. » 19 sep 2019, 12:43

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

ShovingNE2 schreef:
19 sep 2019, 12:38
J.B. schreef:
19 sep 2019, 12:13

Peter R de Vries gaf gisteren aan dat de strijd tegen de drugsmafia eigenlijk al verloren is. Ik ben bang dat ie daar gelijk in heeft.
Of hij gelijk heeft of niet: je kan natuurlijk niet zeggen: we geven het maar op.

Ik ben voor grote opsporingsbevoegdheden voor de politie op dit terrein van criminaliteit. Het 'harder straffen helpt niet' lees je ook hier overal. Maar ze zijn wel van de straat af, dat is ook wat waard. Aan de ene kant moet je zorgen dat de jeugd niet langer deze criminelen als voorbeeld ziet. Dus niet gelijk janken dat jongeren in een dikke auto etnisch profileren is. Breng groepen in beeld en zet ze af en toe vast. Laat maar zien hoe je aan de auto's komt of aan de hele dikke horloges. Zet maar langs de kant. Wat ik eerder zei: groepen hangjongeren die veel verder gaan dan hangen maar die zorgen voor onveilig gevoel in de buurt en die veel overlast geven: zit er bovenop en maak ze helemaal gek.

Wat ik gisteren al aanhaalde. Dit heeft vooral te maken met capaciteit. Dat werd bij Jinek trouwens ook nog aangehaald. Men moet keuzes maken daar. En de hervormingen bij de politie hebben de boel ook niet echt beter gemaakt.
Only in it for the money

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1078 times
Been thanked: 830 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 19 sep 2019, 14:11

ShovingNE2 schreef:
Dit ben ik met je eens. Maar wat gaan we er aan doen? Ik heb al een aantal dingen geroepen. Je kan niet langs de kant staan en zeggen 'dit werkt niet, dat werkt niet, zus werkt niet, zo werkt niet'. Ja: dat kan wel. Maar als je geen alternatieven hebt voor heel hard en lang straffen (zoals gezegd: die criminelen zijn van de straat af) dan blijft er weinig over.
Ik ben van mening dat de uitwassen (zware criminaliteit) een symptoom zijn van één het hetzelfde probleem, nl. (idd) mismanagement en capaciteitstekort, beiden veroorzaakt door Den Haag. Er moet structureel meer geld naar de politie zodat meer agenten beter uitgerust kunnen werken, niet alleen op zware criminaliteit maar ook op kleinere zaken, criminelen beginnen altijd klein.

Het probleem is dat het intussen stikt van de overheidstaken in Nederland waar zaken bijna omvallen, de meest in het oog springende heb al een paar keer opgesomd, ik zie echt niet waar ze dat geld vandaan kunnen toveren - ze hebben nu een leuk overschot maar de tekorten zijn veel groter dan dat. Het ziet er m.i. dus echt niet prettig uit. Een aantal van die andere problemen (bijv. het snijwerk in de GGZ en de problemen in de jeugdzorg) kosten de politie óók capaciteit dus die dragen zo indirect ook weer bij aan die zware criminaliteit.

Ik zie dit al sinds Balkenende I gebeuren, destijds heette het 'eerst het zuur, dan het zoet', dan heb je het over 2002! Al die tijd is het snijden gebleven met af en toe een doekje voor het bloeden zoals ze ook nu weer doen, zogenaamd ruimhartig (bijna jubelend!) wat centjes hier en daar terwijl de tekorten structureel zijn, en groeien. We helpen het land neoliberaal de afgrond in en zelfs de meerderheid van het electoraat heeft dat (onder invloed van populistisch rechts, religieus conservatisme en 'eigen portemonnee' dwaling) schijnbaar nog steeds niet door. Ik zie het een beetje als de manier waarop je met een huis omgaat: elk jaar weer weigeren te schilderen (omdat je wil 'besparen') en na vijftien jaar mag je al het houtwerk vervangen en ben je per saldo 3x zo duur uit. Zo'n rekening hebben we m.i. voor ons liggen, door 20 jaar rechts afbraakbeleid is die inmiddels gigantisch.

Lang straffen, het zal wel. We hebben het over moordenaars, die worden nu ook al lang gestraft. Meer geld naar de bestrijding van zware misdaad, tuurlijk, gewoon doen, je moet wel. Wij hoeven ook niet te verzinnen waar dat precies aan besteed dient te worden, dat weten ze bij de politie veel beter. Misschien kunnen we zo voorkomen dat het nóg erger wordt. Maar zolang wij niet drastisch anders gaan denken over de manier waarop het land gerund wordt zie ik geen kans op verbetering.

ShovingNE2
Site Admin
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 780 times
Been thanked: 2357 times

Bericht door ShovingNE2 » 19 sep 2019, 15:00

ziege maar ook zagge schreef:
19 sep 2019, 14:11
ik zie echt niet waar ze dat geld vandaan kunnen toveren - ze hebben nu een leuk overschot maar de tekorten zijn veel groter dan dat. Het ziet er m.i. dus echt niet prettig uit.
Snijden in ontwikkelingshulp? Alleen nog echte vluchtelingen opnemen en alles wat uit veilige landen komt heel snel terugsturen. Als landen niet meewerken harde sancties. Snijden in de subsidie industrie? Zorgen dat grote bedrijven belasting gaan betalen? Stuk voor stuk betere oplossingen dan de GGZ korten om maar wat te noemen. Keuzes maken is inderdaad lastig, maar ze zullen gemaakt moeten worden.
Zo'n rekening hebben we m.i. voor ons liggen, door 20 jaar rechts afbraakbeleid is die inmiddels gigantisch.
20 jaar rechts? Mag ik je er aan herinneren dat we in de afgelopen jaar ook een PvdA minpres hadden? En dat de PvdA en D66 regelmatig deelnamen aan de kabinetten?
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 19 sep 2019, 15:03

17 jaar een rechtse regering dan. D66 is trouwens alles behalve een linkse partij (hoe graag men die partij ook wil framen op links). CDA is gewoon een centrum rechtse partij. Dus de opmerking van ZMOZ klopt wel degelijk.

Balkenende 1 (LPF/CDA) centrum rechtse coalitie
Balkenende 2 (CDA/VVD/D66) idem
Balkenende 3 (CDA/VVD) centrum rechts
Balkenende 4 (CDA/PvDA/CU) middenlinks
Rutte 1 (VVD/CDA/PVV) rechts
Rutte 2 (VVD/PvDA) midden (hoewel de VVD bepaalde)
Rutte 3 (VVD/CU/CDA/D66) centrum rechts

Ik tel twee keer de PvDA als linkse partij die erbij betrokken was. De rest waren het allemaal centrum rechtse of extreem rechtse partijen die erbij betrokken waren. Dus wel degelijk een rechtse coalitie sinds Kok.
Only in it for the money

StratumZuid
Nationale topspeler
Has thanked: 1381 times
Been thanked: 455 times

Bericht door StratumZuid » 19 sep 2019, 15:08

CDA is een gedrocht, ook op het Paasvuur!
In Philips blauw St.Joris den draak doorstekende, alles van goud.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 19 sep 2019, 15:12

Kok valt binnen die 20 jaar JB.
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 19 sep 2019, 15:13

ShovingNE2 schreef:
19 sep 2019, 15:12
17 jaar dan. Dat is echt een enorm verschil ja..
Only in it for the money

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 19 sep 2019, 15:15

ShovingNE2 schreef:
19 sep 2019, 15:00
ik zie echt niet waar ze dat geld vandaan kunnen toveren - ze hebben nu een leuk overschot maar de tekorten zijn veel groter dan dat. Het ziet er m.i. dus echt niet prettig uit.
Snijden in ontwikkelingshulp? Alleen nog echte vluchtelingen opnemen en alles wat uit veilige landen komt heel snel terugsturen. Als landen niet meewerken harde sancties. Snijden in de subsidie industrie? Zorgen dat grote bedrijven belasting gaan betalen? Stuk voor stuk betere oplossingen dan de GGZ korten om maar wat te noemen. Keuzes maken is inderdaad lastig, maar ze zullen gemaakt moeten worden.
Zo'n rekening hebben we m.i. voor ons liggen, door 20 jaar rechts afbraakbeleid is die inmiddels gigantisch.
20 jaar rechts? Mag ik je er aan herinneren dat we in de afgelopen jaar ook een PvdA minpres hadden? En dat de PvdA en D66 regelmatig deelnamen aan de kabinetten?
Dat is nou juist wat ik probeer te zeggen... dat snijden snijden snijden denken, daarmee help je het land niet vooruit. Een man op straat zei het heel aardig: het lijkt tegenwoordig net een waterbed in Den Haag, aan de ene kant duwen ze een keer en aan de andere kant komt het omhoog. Neem die ontwikkelingshulp: die nadert deze regeerperiode de 0,5%, lager dan ooit terwijl 0,7% de norm is. Daar liggen bovendien ook internationale afspraken, en willen we niet voorkomen dat heel Afrika straks noodgedwongen naar Europa moet komen? (om maar even te chargeren). En dat terugsturen, je weet toch.... grote woorden.... bovendien komen er überhaupt al helemaal niet veel vluchtelingen naar Nederland. En we ijveren er nu al voor om mensen te laten verdrinken. Hoe ver moeten we gaan?

Er valt eigenlijk nergens meer te snijden, het snijden is op en er komen alweer slechtere tijden aan. We zitten compleet klem in deze neoliberale race to the bottom.

De PvdA is niet voor niks telkens compleet gedecimeerd door de achterban. Zij hebben het rechtse tij niet gekeerd, sinds Wim Kok zogenaamd zo 'bevrijdend' de ideologische veren afgooide hebben ze gedwaald op het neoliberale pad, net als bijna iedereen.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 19 sep 2019, 15:17

Klopt, Paars voerde eigenlijk doodleuk ook een neo liberale agenda uit. Daar was eigenlijk ook weinig links aan. De laatste echte linkse periode was onder Den Uyl en dat is alweer een tijd geleden.

Ik moet wel de kanttekening plaatsen dat Balkenende 1 (met de lpf) eigenlijk niet aan regeren toe kwam. Dus [mention]ShovingNE2[/mention] , die geef ik je dan maar..
Only in it for the money

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 19 sep 2019, 15:19

J.B. schreef:
19 sep 2019, 15:13
ShovingNE2 schreef:
19 sep 2019, 15:12
17 jaar dan. Dat is echt een enorm verschil ja..
Tja, ik heb 20 jaar niet geroepen he. Daarnaast: als volgens mij de SP en recent nog GroenLinks gewoon verantwoordelijkheid hadden genomen en niet van een bepaald ding ineens heel principieel waren geworden dan hadden zij een centrum links kabinet mogelijk kunnen maken. Dat zijn echt gemiste kansen en echt de laatste keer was echt doodzonde.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 19 sep 2019, 15:21

De SP heeft een keer kunnen regeren. Dat was onder Marijnissen. Ze hebben toen (inderdaad) de kapitale fout gemaakt door in de oppositie te blijven. GL heeft het tactisch beter gedaan vind ik. Die krijgen ondertussen hun agenda wel uitgevoerd. Dus dat ligt anders m.i.
Only in it for the money

StratumZuid
Nationale topspeler

Bericht door StratumZuid » 19 sep 2019, 15:22

Paars 1 is de beste vorm die we ooit hebben gehad, is zelfs onderbouwd in onderzoeken als ik me niet vergis, ben daar niet zo van

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 19 sep 2019, 15:24

StratumZuid schreef:
19 sep 2019, 15:22
Paars 1 is de beste vorm die we ooit hebben gehad, is zelfs onderbouwd in onderzoeken als ik me niet vergis, ben daar niet zo van
Daar dacht Fortuyn toch anders over. Werkelijk niets was goed. Niet dat hij de oplossingen had trouwens.. Toen is dat demoniseren van links trouwens begonnen. Leuke erfenis van Pimmetje..
Only in it for the money

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 19 sep 2019, 15:27

J.B. schreef:
19 sep 2019, 15:21
De SP heeft een keer kunnen regeren. Dat was onder Marijnissen. Ze hebben toen (inderdaad) de kapitale fout gemaakt door in de oppositie te blijven. GL heeft het tactisch beter gedaan vind ik. Die krijgen ondertussen hun agenda wel uitgevoerd. Dus dat ligt anders m.i.
Balkenende wilde Marijnissen dwingen een rechtse agenda uit te voeren, wilde de SP op geen enkel punt tegemoet komen en toen Marijnissen daar niet in mee kon gaan werd hem gebrek aan verantwoordelijkheid verweten. Een politieke rattenstreek van jewelste die min of meer het einde van zowel Marijnissen als de SP betekende.

Maar vinger wijzen naar poppetjes en partijen is niet zo belangrijk, véél belangrijker is dat we inzien dat dat neoliberalisme ons kapot maakt. Dat de VVD nu nog steeds de grootste partij is wil m.i. zeggen dat Nederland nog lang niet wakker is terwijl de boel in elkaar dondert. Zij zijn absoluut niet de enige schuldige, maar wel de belangrijkste aanjager van dit denken.

StratumZuid
Nationale topspeler

Bericht door StratumZuid » 19 sep 2019, 15:28

J.B. schreef:
19 sep 2019, 15:24
StratumZuid schreef:
19 sep 2019, 15:22
Daar dacht Fortuyn toch anders over. Werkelijk niets was goed. Niet dat hij de oplossingen had trouwens.. Toen is dat demoniseren van links trouwens begonnen. Leuke erfenis van Pimmetje..
Gij snapt het

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 19 sep 2019, 15:28

Laten we beginnen met een forse kiesdrempel, want op basis van de huidige peilingen is er helemaal geen kabinet mogelijk. Al lijkt mij dat stiekem wel een goed idee.

StratumZuid
Nationale topspeler

Bericht door StratumZuid » 19 sep 2019, 15:29

Klopt, ik twijfel ook over blanco...

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 19 sep 2019, 15:38

Peilingen zeggen tegenwoordig niet veel meer... het halve land kan morgen opeens een andere mening hebben.

Blanco stemmen helpt ook niet echt, helaas... stemmen op een partij die zich duidelijk afzet tegen dat neoliberale denken is de enige optie. Welke partij dat is maakt m.i. nieteens zoveel uit.

En daarmee gaan de problemen ook niet opeens opgelost zijn, al die tijd is men succesvol bezig geweest de boel structureel te veranderen, dat draai je echt niet zomaar terug en bovendien moeten we sowieso vooruit.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 19 sep 2019, 15:43

19 sep 2019, 15:38
Peilingen zeggen tegenwoordig niet veel meer... het halve land kan morgen opeens een andere mening hebben.

Blanco stemmen helpt ook niet echt, helaas... stemmen op een partij die zich duidelijk afzet tegen dat neoliberale denken is de enige optie. Welke partij dat is maakt m.i. nieteens zoveel uit.

En daarmee gaan de problemen ook niet opeens opgelost zijn, al die tijd is men succesvol bezig geweest de boel structureel te veranderen, dat draai je echt niet zomaar terug en bovendien moeten we sowieso vooruit.
We zijn het helemaal eens en dat mag ook wel eens gezegd worden.

Nu ga ik mij bezig houden met echt belangrijke problemen: de verdediging van Sporting Portugal slechten. Zo in de auto voor de traditionele Europa Cup pizza bij de lucht met Makaveli en dan door naar het stadion. Fijne wedstrijd heren en dame.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 19 sep 2019, 15:45

Goeie reis Shoving!

StratumZuid
Nationale topspeler

Bericht door StratumZuid » 19 sep 2019, 17:06

ShovingNE2 schreef:
19 sep 2019, 15:43
19 sep 2019, 15:38

We zijn het helemaal eens en dat mag ook wel eens gezegd worden.

Nu ga ik mij bezig houden met echt belangrijke problemen: de verdediging van Sporting Portugal slechten. Zo in de auto voor de traditionele Europa Cup pizza bij de lucht met Makaveli en dan door naar het stadion. Fijne wedstrijd heren en dame.
Ben er onverwacht ook bij vanavond! Forza PSV!

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 19 sep 2019, 17:11

Afbeelding

De pizza is geschoten en hangt aan het spit.

StratumZuid
Nationale topspeler

Bericht door StratumZuid » 19 sep 2019, 17:14

Haha ik ga voor spaghetti, ik zit een paar meter onder de Family Corner vanavond, kende me zoeken ;)

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 19 sep 2019, 17:48

ShovingNE2 schreef:
19 sep 2019, 15:28
Laten we beginnen met een forse kiesdrempel, want op basis van de huidige peilingen is er helemaal geen kabinet mogelijk. Al lijkt mij dat stiekem wel een goed idee.
Gewoon polderen. Lekker met 6 partijen een kabinet vormen.
19 sep 2019, 15:27
J.B. schreef:
19 sep 2019, 15:21
Balkenende wilde Marijnissen dwingen een rechtse agenda uit te voeren, wilde de SP op geen enkel punt tegemoet komen en toen Marijnissen daar niet in mee kon gaan werd hem gebrek aan verantwoordelijkheid verweten. Een politieke rattenstreek van jewelste die min of meer het einde van zowel Marijnissen als de SP betekende.
Het wegzetten van Agnes Kant als fractieleider was ook niet echt een goede zet..
Only in it for the money

Armada
Regelmatige invaller
Clubvoorkeur:
Has thanked: 37 times
Been thanked: 164 times

Bericht door Armada » 19 sep 2019, 17:56

ShovingNE2 schreef:
Dit ben ik met je eens. Maar wat gaan we er aan doen? Ik heb al een aantal dingen geroepen. Je kan niet langs de kant staan en zeggen 'dit werkt niet, dat werkt niet, zus werkt niet, zo werkt niet'. Ja: dat kan wel. Maar als je geen alternatieven hebt voor heel hard en lang straffen (zoals gezegd: die criminelen zijn van de straat af) dan blijft er weinig over.
Ik ben van mening dat de uitwassen (zware criminaliteit) een symptoom zijn van één het hetzelfde probleem, nl. (idd) mismanagement en capaciteitstekort, beiden veroorzaakt door Den Haag. Er moet structureel meer geld naar de politie zodat meer agenten beter uitgerust kunnen werken, niet alleen op zware criminaliteit maar ook op kleinere zaken, criminelen beginnen altijd klein.

Het probleem is dat het intussen stikt van de overheidstaken in Nederland waar zaken bijna omvallen, de meest in het oog springende heb al een paar keer opgesomd, ik zie echt niet waar ze dat geld vandaan kunnen toveren - ze hebben nu een leuk overschot maar de tekorten zijn veel groter dan dat. Het ziet er m.i. dus echt niet prettig uit. Een aantal van die andere problemen (bijv. het snijwerk in de GGZ en de problemen in de jeugdzorg) kosten de politie óók capaciteit dus die dragen zo indirect ook weer bij aan die zware criminaliteit.

Ik zie dit al sinds Balkenende I gebeuren, destijds heette het 'eerst het zuur, dan het zoet', dan heb je het over 2002! Al die tijd is het snijden gebleven met af en toe een doekje voor het bloeden zoals ze ook nu weer doen, zogenaamd ruimhartig (bijna jubelend!) wat centjes hier en daar terwijl de tekorten structureel zijn, en groeien. We helpen het land neoliberaal de afgrond in en zelfs de meerderheid van het electoraat heeft dat (onder invloed van populistisch rechts, religieus conservatisme en 'eigen portemonnee' dwaling) schijnbaar nog steeds niet door. Ik zie het een beetje als de manier waarop je met een huis omgaat: elk jaar weer weigeren te schilderen (omdat je wil 'besparen') en na vijftien jaar mag je al het houtwerk vervangen en ben je per saldo 3x zo duur uit. Zo'n rekening hebben we m.i. voor ons liggen, door 20 jaar rechts afbraakbeleid is die inmiddels gigantisch.

Lang straffen, het zal wel. We hebben het over moordenaars, die worden nu ook al lang gestraft. Meer geld naar de bestrijding van zware misdaad, tuurlijk, gewoon doen, je moet wel. Wij hoeven ook niet te verzinnen waar dat precies aan besteed dient te worden, dat weten ze bij de politie veel beter. Misschien kunnen we zo voorkomen dat het nóg erger wordt. Maar zolang wij niet drastisch anders gaan denken over de manier waarop het land gerund wordt zie ik geen kans op verbetering.
Bijna geheel mee eens. Ikzelf geloof niet in politiek als ‘links’ en ‘rechts’. We leven in een wereld van plutocratisch corporatisme (van mij mag je het ook doorgeslagen kapitalisme noemen) waarbij de politiek naar de pijpen van grote machtige bedrijven en instanties danst.

Het (neo)liberalisme en aanstichters daarvan als gevaarlijke gekken als Milton Friedman en zijn Chicago School (of modern imperialism), hebben de (Westerse) wereld naar de afgrond geduwd ten faveure van het grootbedrijf (o.a. door te geloven extreme marktwerking en manisch privatiseren).

Ik geloof niet dat er binnen het huidige systeem een weg terug is. We lopen nu al vast: er is nauwelijks geld en de zorg, jeugdzorg, defensie, binnenlandse veiligheid, onderwijs etc loopt nu al muurvast en staat stil tegen de muur.

We mogen in Nederland nooit zeggen dat iets onmogelijk is....

Ik denk: hard reset. En dat is geen oproep tot anarchie maar eerder wachten tot een economische vloedgolf doet wat haar in 2008 net niet lukte...

En dan hebben we het niet eens over het financieel verstikkende web dat de EU gaat zijn in een serieuze volgende crisis (lees: stabilisatiefonds... dag pensioen!).

El Sordo
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 757 times
Been thanked: 827 times

Bericht door El Sordo » 19 sep 2019, 17:59

^^ Saskia Sassen heeft daar een aantal interessante boekjes over geschreven. Voor de geïnteresseerden.
Si yo fuera Jorrit Hendrix
Viviría como él

Gesloten