Welkom aan alle gasten. Meepraten over PSV? Maak een account aan!

De klimaatverandering

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Plaats reactie
Ykhim
Vedette
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 615 times
Been thanked: 777 times

De klimaatverandering

Bericht door Ykhim » 25 sep 2019, 11:26

Het is ook wel erg typisch. Een 16-jarig meisje met verstandige, wetenschappelijk verantwoorde teksten die ook nog eens qua gedrag het voorbeeld is van hoe het wél moet, waardoor ze ook daar niet op te 'pakken' is. En dan menen mensen als Trump dat ze haar niet serieus hoeven te nemen, want ze is pas 16. Het doet veel 'volwassen' mensen duidelijk pijn om te zien dat een 16-jarige de zaken beter op orde heeft, dus dan maar kritiek leveren op haar persoon, haar leeftijd en haar trekjes. Kritiek die dikwijls ook nergens op slaat.

Ik snap trouwens de zorgen omtrent haar begeleiding (in verhouding tot haar leeftijd) niet volledig. Ja: ze krijgt bakken kritiek over zich heen en dat is ongetwijfeld lastig te handelen, maar dat zou voor een volwassen persoon in haar positie helemaal niet anders zijn. Maar dan hoor je precies niemand over begeleiding spreken, terwijl ook die mensen het heel hard nodig hebben. En vergeet niet dat ze Asperger heeft. Nou is dat per persoon natuurlijk verschillend, maar vaak zie je dat dat soort mensen een behoorlijk dikke huid hebben en zich weinig aantrekken van onzinnige 'kritiek' over leeftijd of weet ik veel wat. Ze redeneren dan ook vooral vanuit logica en ratio, niet direct vanuit emotie. Dat zou voor haar evengoed kunnen gelden.
Shirtsponsor seizoen 2020-2021: een chanterend, megalomaan forumlid

"Mijn mening doet er niet toe. #RigoOut."

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1057 times
Been thanked: 805 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 25 sep 2019, 11:55

Brael schreef:
25 sep 2019, 10:50
De grote vraag is, hoe veel van de mensen die protesteren zijn ook daadwerkelijk bereid om minder vlees te eten (dat doen steeds meer mensen) maar ook hun Playstation, hippe jeansbroek en nieuwste Iphone (die allemaal uit Azie geimporteerd worden) niet meer te kopen?
Dat zijn uiteindelijk de zaken waar het echt om draait, niet op een doordeweekse dag lekker spijbelen van school om in een klimaatprotest mee te lopen.
Ik denk dat deze vraag wel interessant, maar net zo weinig praktisch is als stellen dat er een wereldwijde aanpak in meer detail zou moeten komen: dat regel je nooit. De huidige aanpak nl. mondiale doelen en nationale invulling via de bestaande democratische systemen is m.i. een prima opzet nl. de enige waarvan je op korte termijn enig serieus effect kunt verwachten. Verandering op die andere niveaus zien we tegelijkertijd toch ook gebeuren.

Brael schreef:
25 sep 2019, 10:50
ziege maar ook zagge schreef:
25 sep 2019, 10:48
Welke maatregelen bedoel je dan eigenlijk?
In het verdrag van Parijs was de doelstelling om de opwarming van de Aarde tot 2 graden te beperken, maar nadien werd duidelijk dat dat met de voorgestelde maatregelen niet zou lukken (en dan heb je ook nog het punt van landen die de voorgestelde maatregelen niet halen).
Hetzelfde geldt voor het verdrag van Kyoto, ook daar zijn wetenschappers het over eens dat de doelstelling (en bijgevolg dus het totale pakket aan maatregelen dat onder die doelstelling hangt) onvoldoende is.
Deze verdragen zijn m.i. desalniettemin uitzonderlijk succesvol omdat ze zoveel deelnemers kennen die zich allemaal achter hetzelfde doel geschaard hebben. Daarmee kan en is iedereen direct aan de slag, dat is m.i. een super waardevolle basis om op verder te borduren, in toekomstige vergaderingen kunnen doelen altijd weer omhoog bijgesteld worden. Landen die meer kunnen doen / meer doordrenkt zijn van de noodzaak stellen nu al hogere nationale doelen.

Het belang van een begin als dit kan m.i. niet onderschat worden, wat hier in Nederland gebeurt met het invullen van stap 1 zie je nl. overal: opeens wordt alle bedrijvigheid in het land bekeken in het licht van milieubelasting (en dan vooral uitstoot), dat geeft inzichten die we nooit eerder hadden en leidt zo tot een framework van kennis, partners in verandering en nieuwe beslisstructuren (opeens is klimaatimpact een factor, dat is nieuw en winst) wat ook volgende stappen mogelijk maakt. Opeens kijken we heel anders naar de wereld om ons heen, naar wat we produceren en consumeren. Bovendien zet het wereldwijd allerlei vernieuwende initiatieven in gang waardoor we enorm veel leren over mogelijkheden, en die uitbreiden.

De top haal je sowieso niet zonder eerst naar het basisstation te klimmen... dus focus kan m.i. op dit moment goeddeels op dat basisstation blijven, met extra aandacht voor de achterblijvers. Intussen leren we klimmen, zo zie ik het - en daarmee kunnen we straks ook verder omhoog.

Brael
Nationale topspeler
Has thanked: 140 times
Been thanked: 264 times

Bericht door Brael » 25 sep 2019, 12:06

25 sep 2019, 11:55
Ik denk dat deze vraag wel interessant, maar net zo weinig praktisch is als stellen dat er een wereldwijde aanpak in meer detail zou moeten komen: dat regel je nooit. De huidige aanpak nl. mondiale doelen en nationale invulling via de bestaande democratische systemen is m.i. een prima opzet nl. de enige waarvan je op korte termijn enig serieus effect kunt verwachten. Verandering op die andere niveaus zien we tegelijkertijd toch ook gebeuren.
Precies mijn punt. We gaan dit nooit regelen, totdat een paar rampen ons de noodzaak echt doen inzien.

25 sep 2019, 11:55
Deze verdragen zijn m.i. desalniettemin uitzonderlijk succesvol omdat ze zoveel deelnemers kennen die zich allemaal achter hetzelfde doel geschaard hebben. Daarmee kan en is iedereen direct aan de slag, dat is m.i. een super waardevolle basis om op verder te borduren, in toekomstige vergaderingen kunnen doelen altijd weer omhoog bijgesteld worden. Landen die meer kunnen doen / meer doordrenkt zijn van de noodzaak stellen nu al hogere nationale doelen.

Het belang van een begin als dit kan m.i. niet onderschat worden, wat hier in Nederland gebeurt met het invullen van stap 1 zie je nl. overal: opeens wordt alle bedrijvigheid in het land bekeken in het licht van milieubelasting (en dan vooral uitstoot), dat geeft inzichten die we nooit eerder hadden en leidt zo tot een framework van kennis, partners in verandering en nieuwe beslisstructuren (opeens is klimaatimpact een factor, dat is nieuw en winst) wat ook volgende stappen mogelijk maakt. Opeens kijken we heel anders naar de wereld om ons heen, naar wat we produceren en consumeren. Bovendien zet het wereldwijd allerlei vernieuwende initiatieven in gang waardoor we enorm veel leren over mogelijkheden, en die uitbreiden.

De top haal je sowieso niet zonder eerst naar het basisstation te klimmen... dus focus kan m.i. op dit moment goeddeels op dat basisstation blijven, met extra aandacht voor de achterblijvers. Intussen leren we klimmen, zo zie ik het - en daarmee kunnen we straks ook verder omhoog.
Zeker is het een stapje in de goede richting, maar als je naar de grootte van het probleem kijkt en naar de grootte van het stapje in de goede richting, vind ik de term "druppel op een gloeiende plaat" treffender dan de term "basisstation".

De wereldbevolking groeit nog steeds explosief, de bevolking in de Westerse wereld wil wel meedoen aan protesten maar weigert tegelijkertijd hun welvaart op te geven, een aantal grote vervuilende landen weigert uberhaupt om mee te doen en intussen moeten landen als China, Brazilie en India (maar straks ook de landen in sub-Sahara) nog grote inhaalslagen maken op het gebied van ontwikkeling, met alle extra uitstoot die daarmee gepaard gaat.

Breur
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 108 times
Been thanked: 94 times

Bericht door Breur » 25 sep 2019, 12:06

J.B. schreef:
25 sep 2019, 10:51
Breur schreef:
25 sep 2019, 10:35
J.B. schreef:
25 sep 2019, 10:31
Buiten dat lijkt het me juist terecht dat de jeugd opstaat. Die moeten nog even door met de situatie. Goed dat ze daar mee bezig zijn.
De jeugd is makkelijk beïnvloedbaar en doet nog aan ideologisch wensdenken. Ideaal paard om voor de wagen te spannen. Kritiek hierop geven is net als tegen een peuter zeggen dat Sinterklaas niet bestaat.
Dit gaat wel iets verder dan ideologisch wensdenken. Dit is een vrij urgent probleem en is heel wat anders dan het ideologische `ja we willen allemaal vrede op aarde` idee.
Er is nog nooit zo veel vrede op aarde geweest, dus dat komt dichter in de buurt dan wat ze nu vraagt. Ik heb verder niet direct een mening over haar toespraken of haar als persoon, echter het is slim gespeeld. Je kunt als oppositie hier weinig tegenin brengen.

De oplossing voor het klimaatprobleem heb ik niet. Ik probeer mijn steentje bij te dragen (afval scheiden, groene energie, fietsen naar het werk, minder vlees eten), maar ben ook weer niet bereid om alles op te geven (vliegvakanties, geen vlees eten, auto de deur uit).

Het drammen en doemdenken heeft hierdoor eerder een averechts effect. Niet dat ik ineens meer plastic de zee in ga gooien maar je voelt je haast aangevallen? Je hebt een kleine invloed erop en binnen je invloedssfeer kun je aanpassingen doen maar het opgeven van elke vorm van persoonlijke luxe is een stap te ver. Het is nooit genoeg. En dan ga je snel naar andere wijzen "ja maar zij..".

NESTA
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:   ‏‏‎
Has thanked: 190 times
Been thanked: 357 times

Bericht door NESTA » 25 sep 2019, 12:09

Ik ben wel benieuwd hoe de leden hier die zo begaan zijn met het klimaat eigenlijk zelf actie ondernemen. Is de auto al ingeruild voor een elektrische variant of een fiets/openbaar vervoer? Is men gestopt met vliegtripjes maken, is het huis energieneutraal, eet men klimaatneutraal (oa geen geïmporteerd fruit), is je beroep/werkgever klimaatneutraal of blijft het vooral bij wijzen dat de rest van de wereld iets moet doen?

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 1702 times
Been thanked: 943 times

Bericht door J.B. » 25 sep 2019, 12:20

Ik vlieg sowieso niet maar dat komt omdat ik heb ontdekt dat ik me niet echt op mn gemak voel in zo`n worst met vleugels. Afval scheiden inderdaad. Ik sta kort onder de douche, we hebben een electrische boiler hier, een zuinige auto en ik rij gewoon 110 op de snelweg (ook omdat ik niet echt harder durf), dusja. Ik doe mn best. Vlees eet ik sowieso niet veel. Ben een pasta liefhebber dus dat gaat uitstekend zonder vlees. Een keer per week een lekker steakje daarentegen.. Voor de rest lust ik geen kip dus dat scheelt ook.. Naar PSV ga ik trouwens met de trein. Maar dat komt dan weer omdat ik lekker wil zuipen..

Mijn pc is ondertussen ookal 10 jaar oud. M`n telefoon 5 jaar oud en mn printer heb ik maar vervangen omdat de driver niet meer werkte onder de nieuwe windows, anders had ik die ook gewoon gehouden. Ik ben van het motto, als het nog niet kapot is hoef ik ook geen nieuwe.

Dus mijn c02 afdruk is minimaal :mrgreen:
Voorzitter en het enige lid van het `Zet Lammers in de basis` promoteam

NESTA
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:   ‏‏‎
Has thanked: 190 times
Been thanked: 357 times

Bericht door NESTA » 25 sep 2019, 12:25

De grootste uitdaging is nog dat de vrouw moet stoppen met online kleren bestellen. ;)

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 25 sep 2019, 12:31

NESTA schreef:
25 sep 2019, 12:25
De grootste uitdaging is nog dat de vrouw moet stoppen met online kleren bestellen. ;)
Ik denk dat ik eerder naar Mars ga dan dat ik mn partner kan laten stoppen met shoppen. We moeten wel realistisch blijven :mrgreen:

StratumZuid
Nationale topspeler
Has thanked: 1355 times
Been thanked: 453 times

Bericht door StratumZuid » 25 sep 2019, 12:52

:lol:
In Philips blauw St.Joris den draak doorstekende, alles van goud.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 25 sep 2019, 12:53

Brael schreef:
25 sep 2019, 12:06
Precies mijn punt. We gaan dit nooit regelen, totdat een paar rampen ons de noodzaak echt doen inzien.
Ik zie dat echt anders: je gaat dat op die niveaus gewoon echt nooit regelen ook niet als het water je aan de lippen staat omdat dat domweg organisatorisch onmogelijk is, de nationale overheden + multinationaal kader is m.i. echt de enig werkbare approach. Maar daarvoor geldt wel hetzelfde: dat de noodzaak tot meer beweging zal leiden.

Die andere niveaus zullen zich in principe autonoom moeten ontwikkelen, waar je natuurlijk wel voorwaarden voor kunt scheppen / support aan kunt verlenen en dat gebeurt ook, in de vorm van bijv. voorlichting, alternatieven en subsidies voor de consument en internationale fondsen + samenwerking.

Brael schreef:
25 sep 2019, 12:06
Zeker is het een stapje in de goede richting, maar als je naar de grootte van het probleem kijkt en naar de grootte van het stapje in de goede richting, vind ik de term "druppel op een gloeiende plaat" treffender dan de term "basisstation".

De wereldbevolking groeit nog steeds explosief, de bevolking in de Westerse wereld wil wel meedoen aan protesten maar weigert tegelijkertijd hun welvaart op te geven, een aantal grote vervuilende landen weigert uberhaupt om mee te doen en intussen moeten landen als China, Brazilie en India (maar straks ook de landen in sub-Sahara) nog grote inhaalslagen maken op het gebied van ontwikkeling, met alle extra uitstoot die daarmee gepaard gaat.
Wat betreft weigerende bevolking: gaat het dan zo slecht met de doelen van Parijs, in hoeverre zijn burgers een bottleneck?

Wat betreft weigeraars: dat is idd een flinke klap in het gezicht van iedereen die hier aan werkt... Met name het afhaken van de Amerikanen is m.i. onvergeeflijk, waarbij wel aangetekend moet worden dat daar op lokaal niveau gelukkig intussen nog steeds een hoop gebeurt (verschillende staten hebben wat dat betreft lak aan Washington).

Maar bottom line is wat mij betreft: ook als je veel méér wil bereiken is dit (Parijs/UNFCCC) m.i. dus de enig mogelijke weg om te bewandelen, ongetwijfeld steeds verder aangevuld met én hogere doelen én meer politieke samenwerking om weigeraars aan te pakken - zie bijv. de druk die opgevoerd wordt op Bolsonaro. Of hoe denk jij dat het beter zou kunnen?

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 25 sep 2019, 13:07

25 sep 2019, 12:53
Wat betreft weigerende bevolking: gaat het dan zo slecht met de doelen van Parijs, in hoeverre zijn burgers een bottleneck?
Dat is lastig in kaart te brengen, omdat de luchtvaart en de scheepvaart bij de klimaatdoelen buiten beschouwing zijn gelaten. Dus hoeveel CO2 het nu echt kost om jouw en mijn spijkerbroek vanuit China naar Nederland te verschepen, weten we niet. We weten wel dat daar nul komma nul op bezuinigd wordt in de huidige klimaatdoelstellingen. Zolang de bevolking dat niet wil opgeven, en de klimaatdoelstellingen daar niks over regelen, blijven we daar dus lekker doorgaan met vervuilen.
Wat betreft weigeraars: dat is idd een flinke klap in het gezicht van iedereen die hier aan werkt... Met name het afhaken van de Amerikanen is m.i. onvergeeflijk, waarbij wel aangetekend moet worden dat daar op lokaal niveau gelukkig intussen nog steeds een hoop gebeurt (verschillende staten hebben wat dat betreft lak aan Washington).

Maar bottom line is wat mij betreft: ook als je veel méér wil bereiken is dit (Parijs/UNFCCC) m.i. dus de enig mogelijke weg om te bewandelen, ongetwijfeld steeds verder aangevuld met én hogere doelen én meer politieke samenwerking om weigeraars aan te pakken - zie bijv. de druk die opgevoerd wordt op Bolsonaro. Of hoe denk jij dat het beter zou kunnen?
Ik denk inderdaad dat het niet heel erg veel beter kan, maar dat wil niet zeggen dat wat we nu doen genoeg is (of zelfs maar in de buurt komt). De enige manier waarop het in theorie écht zou kunnen, is om heel rigoureuze maatregelen te treffen. Iedereen mag maximaal 1 dag in de week vlees kopen in de supermarkt, iedereen mag maximaal 1x per jaar een vliegreis maken (en vooruit, de retourvlucht mag dan ook nog), iedereen mag maximaal 30 liter benzine tanken per maand, iedereen mag maximaal 2 kinderen op deze wereld zetten, en meer van dat soort maatregelen die erg dictatoriaal overkomen, maar wel noodzakelijk zijn.

Maar zoals we allemaal begrijpen, gaat de Westerse wereld hun rijkdom en vrijheid nooit in dergelijke mate opgeven, dus ik denk dat het proces dat inmiddels in volle gang is, niet meer omgekeerd gaat worden. We kunnen het hooguit een heeeeeeel klein beetje afremmen, maar dat is opnieuw van het niveau druppel op een gloeiende plaat. We zullen ons met ons allen moeten voorbereiden op de gevolgen, dat lijkt me op dit moment de meest effectieve en meest reele optie.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 25 sep 2019, 13:09

Intussen in het nieuws:

Klimaatpanel VN: Afsmelting ijskappen en stijging zeespiegel versnelt
[...]
  • ijsverlies Groenland verdubbeld, Antarctica verdrievoudigd
  • Gemiddelde zeespiegelstijging opgelopen tot jaarlijks 5 mm
  • Toendra warmt sneller op dan gemiddeld
  • Oceanen worden meetbaar zuurde
https://www.nu.nl/klimaat/5997861/klima ... snelt.html

Binnen afzienbare tijd lijken apocalyptische scenario's misschien wel minder overdreven dan nu nog 't geval is...

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 25 sep 2019, 13:40

Brael schreef:
25 sep 2019, 13:07
Dat is lastig in kaart te brengen, omdat de luchtvaart en de scheepvaart bij de klimaatdoelen buiten beschouwing zijn gelaten. Dus hoeveel CO2 het nu echt kost om jouw en mijn spijkerbroek vanuit China naar Nederland te verschepen, weten we niet. We weten wel dat daar nul komma nul op bezuinigd wordt in de huidige klimaatdoelstellingen. Zolang de bevolking dat niet wil opgeven, en de klimaatdoelstellingen daar niks over regelen, blijven we daar dus lekker doorgaan met vervuilen.
Ik vind het vreemd hoe je dat vertaalt naar een zogenaamd weigerende bevolking, het is m.i. toch vooral de politiek die relatief autonoom dit soort keuzes maakt. Los daarvan: doelen worden linksom of rechtsom gehaald of niet, als we het onszelf extra moeilijk willen maken door grote vervuilers niet aan te pakken dan maakt dat voor die doelen op zich toch niet uit?

Deels lost dat m.i. zichzelf ook op, zie bijv. hoe dat hier in ons eigen landje gebeurt: je kunt stellen dat we voor een groot deel geregeerd worden door de industriële lobby (met name via de VVD) waardoor de rekening sowieso al onevenredig zwaar bij de burger neergelegd wordt, dat heeft mensen wakker geschud zodat e.e.a. onder druk (weerstand) al ietwat aangepast is maar prompt wordt bijv. ook de uitbreiding van Schiphol opeens wel degelijk een acceptabel onderwerp van discussie. Dus simpelweg doordat men opeens beseft wat de kosten zijn (als ze die zelf moeten betalen) groeit ook de aandacht voor processen/sectoren die tot nu toe ontzien worden zodat dat ontzien steeds lastiger wordt om vol te houden.

StratumZuid
Nationale topspeler

Bericht door StratumZuid » 25 sep 2019, 13:46

25 sep 2019, 13:09
Intussen in het nieuws:

Klimaatpanel VN: Afsmelting ijskappen en stijging zeespiegel versnelt
[...]
  • ijsverlies Groenland verdubbeld, Antarctica verdrievoudigd
  • Gemiddelde zeespiegelstijging opgelopen tot jaarlijks 5 mm
  • Toendra warmt sneller op dan gemiddeld
  • Oceanen worden meetbaar zuurde
https://www.nu.nl/klimaat/5997861/klima ... snelt.html

Binnen afzienbare tijd lijken apocalyptische scenario's misschien wel minder overdreven dan nu nog 't geval is...
Wij gaan het nog zien. Als iemand hier de hoogtes van de dijken/ delta kan verkrijgen kunnen we zelfs een schatting maken...

Heb trouwens het tekort aan water aan de andere kant ook al met eigen ogen mogen aanschouwen op Kreta, olijfoogsten die totaal kapot gaan omdat ze opeens sinds een paar jaar met grondwater moeten werken dat daar natuurlijk veel te zout is. Het regent daar nog maar sporadisch in een jaar tijd, een keer of 5 een bui. Verder kon ik daar het hele jaar een lekkere duik nemen, dat zegt natuurlijk ook wel wat..... Wordt woestijngebied zodra het hier onder water loopt.

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 25 sep 2019, 13:55

25 sep 2019, 13:40
Brael schreef:
25 sep 2019, 13:07
Ik vind het vreemd hoe je dat vertaalt naar een zogenaamd weigerende bevolking, het is m.i. toch vooral de politiek die relatief autonoom dit soort keuzes maakt.
De politiek maakt alleen keuzes die ze redelijkerwijs kunnen uitleggen aan het volk.
Ik zeg niet dat de bevolking weigert om bestaande klimaatmaatregelen uit te voeren, of zich daaraan te conformeren (hoewel, kijk eens hoe veel mensen er lekker 120 rijden waar ze maar 100 mogen...), ik zeg dat de bevolking weigert hun welvaart op te geven. Zolang de bevolking daar niet toe bereid is, zullen drastische maatregelen vanwege "gebrek aan draagvlak" uitblijven in toekomstige Klimaatakkoorden. En dat is nu juist wat wel nodig is, om deze trend nog om te keren.
Los daarvan: doelen worden linksom of rechtsom gehaald of niet, als we het onszelf extra moeilijk willen maken door grote vervuilers niet aan te pakken dan maakt dat voor die doelen op zich toch niet uit?
Nee, de luchtvaart en scheepvaart zijn bij de klimaatdoelstellingen niet meegenomen in de berekening. Grote twistpunt was namelijk als er een vrachtschip vanuit China naar Rotterdam vaart, welk land verantwoordelijk mag worden gehouden voor de uitstoot van dat vrachtschip. Daar kwam men niet uit, dus heeft men het lucht- en vrachtverkeer volledig buiten beschouwing gelaten in dit hele akkoord.

Dus we verwezenlijken de noodzakelijke maatregelen misschien wel (hoewel, zelfs dat waarschijnlijk niet) maar we houden onszelf bij het maken van de doelstellingen al voor de gek (we doen alsof grote vervuilers helemaal niet bestaan, met als gevolg dat niemand een prikkel heeft om de uitstoot in deze sectoren naar beneden te brengen). Nadat wetenschappers de maatregelen van het Klimaatakkoord van Parijs hadden doorgerekend, bleek dan ook dat de daar gestelde maatregelen ruim onvoldoende waren om de doelstelling te behalen, mede omdat de uitstoot van het lucht- en vrachtverkeer niet meegerekend was.

milansandro
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 592 times
Been thanked: 219 times

Bericht door milansandro » 25 sep 2019, 14:47

https://www.dumpert.nl/item/7761651_372da4f9

Kwam dit tegen..
Ff wat om te lachen...tussen de apocalyptische boodschappen door... :mrgreen:

StratumZuid
Nationale topspeler

Bericht door StratumZuid » 25 sep 2019, 14:49

milansandro schreef:
25 sep 2019, 14:47
https://www.dumpert.nl/item/7761651_372da4f9

Kwam dit tegen..
Ff wat om te lachen...tussen de apocalyptische boodschappen door... :mrgreen:
Het accent maakt het af, geef toe :lol: :D

milansandro
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 592 times
Been thanked: 219 times

Bericht door milansandro » 25 sep 2019, 14:50

Inderdaad :lol: :D

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 25 sep 2019, 14:53

Brael schreef:
25 sep 2019, 13:55
De politiek maakt alleen keuzes die ze redelijkerwijs kunnen uitleggen aan het volk.
Helaas is dat m.i. niet altijd het geval, zie hoe de politiek bijv. samenwerkt met het bedrijfsleven om de bevolking rond Lelystad een rad voor ogen te draaien net zoals dat zo vaak rond Schiphol is gebeurd - waarbij de politiek sowieso al dwaalt qua axchterliggende filosofie omdat het verband tussen economische groei van het land en de luchthavensallang niet meer actueel lijkt te zijn.

Maar goed, verder niet erg belangrijk, dat bepaalde sectoren steviger bekeken zouden moeten worden zijn we het over eens.
Brael schreef:
25 sep 2019, 13:55
Los daarvan: doelen worden linksom of rechtsom gehaald of niet, als we het onszelf extra moeilijk willen maken door grote vervuilers niet aan te pakken dan maakt dat voor die doelen op zich toch niet uit?
Nee, de luchtvaart en scheepvaart zijn bij de klimaatdoelstellingen niet meegenomen in de berekening. Grote twistpunt was namelijk als er een vrachtschip vanuit China naar Rotterdam vaart, welk land verantwoordelijk mag worden gehouden voor de uitstoot van dat vrachtschip. Daar kwam men niet uit, dus heeft men het lucht- en vrachtverkeer volledig buiten beschouwing gelaten in dit hele akkoord.

Dus we verwezenlijken de noodzakelijke maatregelen misschien wel (hoewel, zelfs dat waarschijnlijk niet) maar we houden onszelf bij het maken van de doelstellingen al voor de gek (we doen alsof grote vervuilers helemaal niet bestaan, met als gevolg dat niemand een prikkel heeft om de uitstoot in deze sectoren naar beneden te brengen). Nadat wetenschappers de maatregelen van het Klimaatakkoord van Parijs hadden doorgerekend, bleek dan ook dat de daar gestelde maatregelen ruim onvoldoende waren om de doelstelling te behalen, mede omdat de uitstoot van het lucht- en vrachtverkeer niet meegerekend was.
Dank voor de uitleg.

Lijkt me een typisch gevalletje doen wat nodig is om een akkoord voor elkaar te krijgen. En soms is dat ook zeker geoorloofd en verstandig, want ik geloof toch echt in dat mechanisme wat ik omschreef: naarmate de rest doorgaat met de ontwikkeling, zal de druk automatisch toenemen op de sectoren die aanvankelijk buiten schot bleven.

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 25 sep 2019, 14:57

Daar heb je gelijk in, de lucht- en scheepvaart hebben afzonderlijk van elkaar (en eerlijk gezegd een beetje tot mijn verbazing) ook akkoorden gesloten, om zo hun steentje bij te dragen. Deze akkoorden staan volledig los van officiele Klimaatakkoorden, maar zijn wel door alle landen ondertekend.
Wat dat betreft een mooie eerste stap, maar opnieuw zijn er veel meer stappen nodig om echt iets uit te richten.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 25 sep 2019, 15:52

Ach, zodra daar belangrijke steden (New York loopt een enorm risico, want ligt aan de kust) onderlopen en deels schade oplopen (economisch, maar ook facilitair) zullen ze ook daar wel wakker worden. Tot nu toe valt het nog wel mee, maar uiteindelijk komen ook daar maatregelen. De landelijke politiek zal dan ook onder druk worden gezet. Soms zijn er een paar goede natuurrampen nodig om de boel wakker te schudden. Wij deden ook niets aan de dijken hier totdat Zeeland onder water stond.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 25 sep 2019, 16:01

Denk ik ook wel maar ja in de tussentijd zijn ze internationaal toch een remmende factor wat ook andersom had kunnen zijn...

Trump geeft met zijn hersenloosheid een hoop mensen (ik bedoel dan vooral landen, machthebbers, industrieën) een excuus om ook maar niks te doen.

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 25 sep 2019, 16:04

Trump zit er nog ruim een jaar, als hij zijn periode al af mag maken. Daarna is het weer de beurt aan de Democraten. Ondanks dat ik peilingen niet klakkeloos geloof, kan ik me deze keer echt niet voorstellen dat hij de verkiezingen nog een keer wint.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 25 sep 2019, 16:06

25 sep 2019, 16:01
Denk ik ook wel maar ja in de tussentijd zijn ze internationaal toch een remmende factor wat ook andersom had kunnen zijn...

Trump geeft met zijn hersenloosheid een hoop mensen (ik bedoel dan vooral landen, machthebbers, industrieën) een excuus om ook maar niks te doen.
Trump geeft een verkeerd signaal af. Net als Baudet bij ons trouwens (hoewel die schoorvoetend toch begint door te krijgen dat dat niet de manier is) maar een wereldwijde trend als het gaat om klimaatproblematiek gaat ook Trump niet tegenhouden. Dat is relatief gezien ook maar een passant natuurlijk.

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 25 sep 2019, 16:18

J.B. schreef:
25 sep 2019, 16:06
25 sep 2019, 16:01

Trump geeft een verkeerd signaal af. Net als Baudet bij ons trouwens (hoewel die schoorvoetend toch begint door te krijgen dat dat niet de manier is) maar een wereldwijde trend als het gaat om klimaatproblematiek gaat ook Trump niet tegenhouden. Dat is relatief gezien ook maar een passant natuurlijk.
Ik vind juist dat Baudet de enige goede afweging maakt, namelijk wat leveren maatregelen ons op in het licht van de wereldwijde klimaatproblematiek, en wat kosten ze?
De uiteindelijke conclusies die hij trekt zijn uiteraard gekleurd, en hij dikt links en rechts wel wat aan, maar de afweging an sich is wel de enige juiste afweging.

Plaats reactie