Mark van Bommel

Alles wat je wilt bespreken over oud-PSV'ers, de rijke historie van onze club, etc.
ShovingNE2
Site Admin
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 794 times
Been thanked: 2371 times

Mark van Bommel

Bericht door ShovingNE2 » 04 okt 2019, 14:04

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

RIO schreef:
04 okt 2019, 12:39
Je zou zelfs met Doan op het middenveld kunnen spelen i.p.v. Jimi/Guti
Dat stond in het scoutingsrapport inderdaad:

https://totalfootballanalysis.com/playe ... is-tactics
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

Heya Hallvar
Vaste waarde in elftal
Clubvoorkeur:
Has thanked: 3 times
Been thanked: 54 times

Bericht door Heya Hallvar » 04 okt 2019, 14:23

Hendrix speelde prima in de rol die hem het beste ligt, die van balafpakker. Maar PSV zou het niveau van Guardado, Van Ginkel of Pröpper op het middenveld moeten nastreven, en daar voldoen beide CVM's niet aan. Rosario kan nog groeien, maar Hendrix kent zijn limiet. Guti was voor zijn blessure op de goede weg, maar nog niet onomstreden.

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 2024 times
Been thanked: 1090 times

Bericht door J.B. » 04 okt 2019, 14:36

El Sordo schreef:
04 okt 2019, 11:49
J.B. schreef:
04 okt 2019, 11:17
Guti ging beter spelen, maar gisteren was zijn invalbeurt helaas weer de Guti die ik teveel heb gezien. Weinig beweging. Wat laks. Hij werd gisteren na een paar mislukte balcontacten ook niet meer gezocht door medespelers..
Dat laatste is gewoon niet waar. En bedoel je wellicht dat ene moment in de 78e minuut waarin hij een onmogelijke bal van Mo krijgt terwijl hij midden in de dekking staat?

Ik begrijp sowieso niet waar dat 'al teveel gezien'-idee vandaan komt. Hij heeft vorig jaar amper op zijn eigen positie gespeeld en dit jaar heeft hij voor zijn blessure gewoon uitstekend gespeeld, meerdere malen een van de sterkste spelers van de ploeg. Hoe dan ook,
Probleem is nu dat Rosario naast Hendrix ook gaat renderen. Ik zou het zo nog maar even laten staan en Guti wat minuten geven om te kijken hoe hij zich hersteld.
Only in it for the money

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1093 times
Been thanked: 846 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 04 okt 2019, 14:37

Eigenlijk ongeacht wie er staat blijft het op 't middenveld m.i. teveel achter de feiten aanrennen, wat met flinke inzet nog best aardig uitpakt maar je hebt eigenlijk nooit het gevoel dat er controle is.

Paco Casal
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: Eindhoven Football Casuals
Has thanked: 282 times
Been thanked: 297 times

Bericht door Paco Casal » 04 okt 2019, 15:27

Maar Hendrix wordt nu in principe gebruikt als 12/13e man. Bij een blessure (Guti) komt hij erin en dan heb je daar gewoon een volwaardige basisspeler aan. Geen hoogvlieger, maar wel iemand die zijn taak uitvoert en belangrijk kan zijn voor de ploeg. Daar is toch helemaal niks mis mee?

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 04 okt 2019, 15:59

Dat is een beetje het voordeel van deze selectie. Als iemand uitvalt ga je er nooit heel hard op achteruit. Alleen op de rechtsback positie misschien. Zo'n selectie hebben we in jaren niet gehad.
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

Massimo
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 137 times
Been thanked: 497 times

Bericht door Massimo » 04 okt 2019, 17:00

De breedte is inderdaad een stuk sterker dan vorig jaar.

Makaveli
Geselecteerd voor Oranje
Clubvoorkeur:
Has thanked: 28 times
Been thanked: 337 times

Bericht door Makaveli » 05 okt 2019, 09:03

Paco Casal schreef:
04 okt 2019, 15:27
Maar Hendrix wordt nu in principe gebruikt als 12/13e man. Bij een blessure (Guti) komt hij erin en dan heb je daar gewoon een volwaardige basisspeler aan. Geen hoogvlieger, maar wel iemand die zijn taak uitvoert en belangrijk kan zijn voor de ploeg. Daar is toch helemaal niks mis mee?
Mits je hem wel zo gebruikt ja. Maar van Bommel lijkt hem langzaamaan weer als basisspeler in plaats van Gutierrez te zien. En daarmee trapt hij in dezelfde val als vorig jaar, kiezen voor schijncontrole. In de zin dat je in eerste instantie weinig weggeeft en aan de andere kant kunt parasiteren op de kwaliteiten voorin. Maar tegen betere tegenstanders zul je ook zelf moeten kunnen voetballen om moeilijke uitwedstrijden te gaan winnen.

Ik vind dat je met Hendrix het niveau van je ploeg altijd "begrenst". Je bouwt zeg maar zelf al een plafond in, beter dan dat kan het nooit worden omdat hij aan zijn max zit. Dan investeer ik liever in iemand als Gutierrez die af en toe wellicht een steekje laat vallen maar waar de mogelijkheid van een echt goed voetballende ploeg wel bestaat. Van Bommel is echt super conservatief, durft nooit risico's te nemen met dit soort dingen. Het is een enorme opgave gebleken om Ihattaren op de juiste plek te krijgen omdat hij dat niet durfde (en ineens begon het beter te lopen) en nu hij dat gedaan heeft valt hij weer terug op Hendrix omdat hij anders bang is dat de balans verloren gaat.

Ook met Hendrix kan je best een aardige ploeg neerzetten, maar je wordt gewoon nooit een topploeg. Prima als back up, maar durf als trainer nou eens ergens naar toe te werken in plaats van in een van Marwijk achtige controlekramp te schieten iedere keer.

Trixm
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 233 times
Been thanked: 239 times

Awards:

Bericht door Trixm » 05 okt 2019, 09:22

Mark van Bommel is een tijd lang bezweken onder de Guti druk van buitenaf. Rosario is zelf geen verdedigende middenvelder en heeft een type Hendrix of Sadilek naast hem nodig. Gutii kan dit invullen maar is een stuk minder effectief als Jorrit.
"If triangles had a god, they would give him three sides."

ElChucky
Regelmatige invaller
Clubvoorkeur:
Has thanked: 5 times
Been thanked: 31 times

Bericht door ElChucky » 05 okt 2019, 10:09

Vorig jaar tweede seizoenshelft is toch genoeg reden om hier niet meer aan te beginnen. Komop zeg.

Hendrix prima speler, echte clubmens maar idd juist verwoord: hij begrenst je enorm. Rosario en Hendrix zijn allebei niet degene die ons middenveld de controle geven op voetballend gebied.

Daar kom je tegen de mindere ploegen mee weg. Zij zetten al amper druk en dan gaat het nog wel. Kom je tegen betere ploegen worden onze beste spelers voorin amper bereikt.

Ik zelf zit eigenlijk te streven naar een middenveld van Guti - Thomas - Mo.

Mocht Thomas niet het gewenste niveau halen vind ik zelf eigenlijk Hendrix nog een betere optie dan Rosario. Ik vind Pablo eigenlijk nergens echt heel goed in. Hendrix wel, in ballen afpakken. Kunnen Guti en Mo lekker voetballen.

Maar goed, Mark heeft zn gewenste blok weer terug. Maar alsjeblieft ga dat vanaf zondag weer veranderen..
It aint over over till its ovrrrrehee hoest proest

Makaveli
Geselecteerd voor Oranje
Clubvoorkeur:

Bericht door Makaveli » 05 okt 2019, 10:11

Trixm schreef:
05 okt 2019, 09:22
Mark van Bommel is een tijd lang bezweken onder de Guti druk van buitenaf. Rosario is zelf geen verdedigende middenvelder en heeft een type Hendrix of Sadilek naast hem nodig. Gutii kan dit invullen maar is een stuk minder effectief als Jorrit.
Rosario kan prima als controleur uit de voeten. Daarnaast zit er ook nogal een verschil tussen een verdedigende middenvelder a la Guardado of Hendrix. Met de eerste kun je goed voetbal spelen, met de 2e niet.

tirzah
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 46 times
Been thanked: 120 times

Bericht door tirzah » 05 okt 2019, 13:08

ElChucky schreef:
05 okt 2019, 10:09

Hendrix prima speler, echte clubmens maar idd juist verwoord: hij begrenst je enorm.

Het enige wat PSV begrenst is dat ze niet de tientallen miljoenen op de plank hebben liggen die je wel vindt bij Man City, Real Madrid en andere competitie element verziekers.

In het huidige PSV begrent Hendrix niemand en is hij zelfs min of meer onmisbaar.

Het middenveld waar jij naar streeft is een enorme valkuil. Hopelijk weet Mark van Bommel wel op juiste waarde te schatten de types als Jorrit, vroeger Linskens, Lucius, Berry van Aerle, Willy van der Kerkhof, Fons van Wissen die bereid waren 90 minuten lang vuil werk op te knappen en ballen af te pakken waar vedetten of technisch beter onderlegde spelers meer dan eens per wedstrijd de neus voor ophalen en dat dan niet uitvoeren.

Zeldzaam hoe onderschat wordt dat voetbal een teamsport is. Als je iemand de bal door de benen speelt worden maffe media lyrisch over je en vinden je top. Terwijl je met elf Mo's, Romario's of weet ik wie in je team - hoe briljant ze ook mogen zijn -NOOIT een prijs zult winnen.

Moraal van dit verhaal;
Hopelijk laat Mark Jorrit vaak spelen want het komt de resultaten van PSV ten goede.

Brael
Nationale topspeler
Has thanked: 166 times
Been thanked: 321 times

Bericht door Brael » 05 okt 2019, 13:13

ElChucky schreef:

Mocht Thomas niet het gewenste niveau halen...
Je streeft naar een middenveld met Thomas, maar je hebt eigenlijk geen idee wat voor niveau die kan halen. Waarom streef je dan naar dat middenveld?

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 05 okt 2019, 13:44

ziege maar ook zagge schreef:
04 okt 2019, 14:37
Eigenlijk ongeacht wie er staat blijft het op 't middenveld m.i. teveel achter de feiten aanrennen, wat met flinke inzet nog best aardig uitpakt maar je hebt eigenlijk nooit het gevoel dat er controle is.
Dat komt omdat we niet op de controle kunnen spelen. Of in ieder geval te laat weer te controle nemen. Ik weet niet of dat tactiek is of een makke van dit elftal. Ik denk het laatste.
Only in it for the money

ElChucky
Regelmatige invaller
Clubvoorkeur:

Bericht door ElChucky » 05 okt 2019, 14:10

tirzah schreef:
05 okt 2019, 13:08
ElChucky schreef:

Hendrix prima speler, echte clubmens maar idd juist verwoord: hij begrenst je enorm.

Het enige wat PSV begrenst is dat ze niet de tientallen miljoenen op de plank hebben liggen die je wel vindt bij Man City, Real Madrid en andere competitie element verziekers.

In het huidige PSV begrent Hendrix niemand en is hij zelfs min of meer onmisbaar.

Het middenveld waar jij naar streeft is een enorme valkuil. Hopelijk weet Mark van Bommel wel op juiste waarde te schatten de types als Jorrit, vroeger Linskens, Lucius, Berry van Aerle, Willy van der Kerkhof, Fons van Wissen die bereid waren 90 minuten lang vuil werk op te knappen en ballen af te pakken waar vedetten of technisch beter onderlegde spelers meer dan eens per wedstrijd de neus voor ophalen en dat dan niet uitvoeren.

Zeldzaam hoe onderschat wordt dat voetbal een teamsport is. Als je iemand de bal door de benen speelt worden maffe media lyrisch over je en vinden je top. Terwijl je met elf Mo's, Romario's of weet ik wie in je team - hoe briljant ze ook mogen zijn -NOOIT een prijs zult winnen.

Moraal van dit verhaal;
Hopelijk laat Mark Jorrit vaak spelen want het komt de resultaten van PSV ten goede.
Deels eens, in mijn ogen kan Thomas die rol op zich nemen. Ik zeg ook niet voor niets dat ik liever Hendrix zie dan Rosario in het huidige PSV. Zeker eens dat we ook ballenafpakkers nodig hebben maar ik vind 1 voldoende. Guti is ook steeds beter in het verdedigende gedeelte dus die hoort voor mij altijd te spelen

ElChucky
Regelmatige invaller
Clubvoorkeur:

Bericht door ElChucky » 05 okt 2019, 14:12

Brael schreef:
05 okt 2019, 13:13
ElChucky schreef:

Mocht Thomas niet het gewenste niveau halen...
Je streeft naar een middenveld met Thomas, maar je hebt eigenlijk geen idee wat voor niveau die kan halen. Waarom streef je dan naar dat middenveld?
Als je een beetje nadenkt dan snap ik je wat ik bedoel. Mocht Thomas het niveau van zijn laatste jaar bij PEC halen en dit nog een beetje kan optrekken naar PSV niveau dan ben ik zeer gecharmeerd van zijn type speler. Enorm gedreven, dynamisch en zowel verdedigend als aanvallend zijn steentje bijdragend.

Maar goed het is nog lang niet zeker dat Thomas op zijn oude niveau terug komt dus vandaar dat ik ook zeg dat we ook met Hendrix, Guti en Mo kunnen spelen..

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 05 okt 2019, 14:31

Volgens mij heeft Thomas niet eens gespeeld voor PSV? Of wel? Ik kan het me niet herinneren in ieder geval.
Only in it for the money

ElChucky
Regelmatige invaller
Clubvoorkeur:

Bericht door ElChucky » 05 okt 2019, 14:44

Staat ook nergens;)

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 05 okt 2019, 14:45

ElChucky schreef:
05 okt 2019, 14:44
Staat ook nergens;)
Nee, ik vroeg het me gewoon af :mrgreen:
Only in it for the money

ElChucky
Regelmatige invaller
Clubvoorkeur:

Bericht door ElChucky » 05 okt 2019, 14:46

Je hebt helemaal gelijk :). Alleen getraind..

Makaveli
Geselecteerd voor Oranje
Clubvoorkeur:

Bericht door Makaveli » 05 okt 2019, 15:18

tirzah schreef:
Moraal van dit verhaal;
Als dat zo was dan waren we vorig jaar kampioen geworden en hadden die voorsprong niet meer uit handen gegeven. De reden dat we dat wel deden was simpelweg dat tegenstanders in de gaten kregen dat wanneer je druk zette op Rosario en vooral Hendrix, ze het eigenlijk niet meer wisten. Wat resulteerde in een extreem gebrekkige opbouw waardoor we uit armoede de bal iedere keer maar weer lang op de Jong gingen geven.

Verder snap ik uiteraard best dat van Bommel zoekt naar een zekere balans en uit dat oogpunt zijn bedenkingen heeft bij Gutierrez als controleur. Dat is hij namelijk van nature niet echt, eigenlijk komt hij het beste tot zijn recht als linker middenvelder in een systeem met de punt naar achteren in mijn ogen. Dus in die zin kan ik me wel verplaatsen in de gedachtegang om een meer verdedigend ingestelde middenvelder op te stellen. Maar wil je tot echt goed voetbal komen dan moet het wel een verdedigend ingestelde middenvelder zijn met een goede pass. Dus inderdaad een Guardado of Martinez nu bij ajax die ik die rol ook goed in vind vullen.

Dat ontbreekt er aan bij Hendrix. Gutierrez heeft die pass wel in huis maar zal verdedigend af en toe steken laten vallen. Vervelend maar zo lang we geen middenvelder tot onze beschikking hebben met beide kwaliteiten ga ik liever voor de optie waarmee je top in principe veel hoger ligt. Want met de combi Hendrix-Rosario blijven we altijd maximaal een redelijk goede ploeg en nooit een hele goede. Verder eens met el Chucky dat het vooral om de combinatie Hendrix - Rosario gaat, dus als er een betere voetballer dan Rosario op de rechter positie komt te staan vind ik dat ook prima. Maar 1 van de 2, niet allebei tegelijk. Met die 2 zal je best van een hoop kleine ploegen gaan winnen maar als puntje bij paaltje komt moet je bij de moeilijke tegenstanders in uitwedstrijden ook af en toe onder de druk uit kunnen komen door goed positiespel.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 05 okt 2019, 15:33

ElChucky schreef:
05 okt 2019, 14:46
Je hebt helemaal gelijk :). Alleen getraind..
Ik wist het niet meer. Ik was eigenlijk ook alweer vergeten dat we `m nog hadden..
Only in it for the money

tirzah
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 46 times
Been thanked: 120 times

Bericht door tirzah » 05 okt 2019, 21:09

Makaveli schreef:
05 okt 2019, 15:18
tirzah schreef:
Moraal van dit verhaal;
Als dat zo was dan waren we vorig jaar kampioen geworden en hadden die voorsprong niet meer uit handen gegeven. De reden dat we dat wel deden was simpelweg dat tegenstanders in de gaten kregen dat wanneer je druk zette op Rosario en vooral Hendrix, ze het eigenlijk niet meer wisten. Wat resulteerde in een extreem gebrekkige opbouw waardoor we uit armoede de bal iedere keer maar weer lang op de Jong gingen geven.

Verder snap ik uiteraard best dat van Bommel zoekt naar een zekere balans...
Er zijn wel andere oorzaken volgens mij voor die misgelopen titel.
De reden die jij noemt is slechts eén (ondergeschikte) oorzaak in een grote reeks.

Verder verbaast het me dat niemand gelooft dat Hendrix nooit beter kan worden dan nu.
Rosario werd ook al weggehoond en scoort nu al drie wedstrijden op rij.

Tot er een Guardado komt zie ik Jorrit voor de balans die Mark terecht wil, wel zitten.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 06 okt 2019, 08:22

Het blok Hendrix/Rosario was zeker geen ondergeschikte oorzaak. Het was de belangrijkste oorzaak. Mandekking op die twee en het was klaar: aanvallers waren niet meer te bereiken.

StratumZuid
Nationale topspeler
Has thanked: 1386 times
Been thanked: 455 times

Bericht door StratumZuid » 06 okt 2019, 09:13

Vind dat ook de grootste oorzaak van vorig seizoen alleen is er nu wel een groot verschil, we hebben een Baum die een goede inspeelpass heeft en het middenveld in loopt om bij druk op Jorrit en Pablo een overtal te creëren. Dit werkt tot nu toe best redelijk.

Ik zou het op dit moment ook doen zoals Makaveli zegt, maar wel per wedstrijd bekijken. De ene keer Markie's blok en de andere met Guti wanneer er iets meer voetbal nodig is. Het is niet anders op het moment.

Daarom hoop ik op een cm van het kaliber Guardado, want wanneer Mo niet op 10 staat in beide opties is het voorbij met het voetbal en Guti gaat daar niet heel veel aan veranderen, zo goed is hij (nog) niet.
In Philips blauw St.Joris den draak doorstekende, alles van goud.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 06 okt 2019, 09:22

Ik hoop vooral op Thomas, daar ben ik heel benieuwd naar.

Plaats reactie