Eindhoven

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 1991 times
Been thanked: 1084 times

Eindhoven

Bericht door J.B. » 17 nov 2019, 13:12

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

ziege maar ook zagge schreef:
17 nov 2019, 12:07
J.B. schreef:
17 nov 2019, 11:29
Eindhoven heeft voor een buitenstaander in ieder geval het imago als bedrijvenstad. Groot geworden door Philips, waar de hi tech campus vooral tot de verbeelding spreekt. Een moderne stad maar zonder een herkenbare historie.
Handel en industrie vormen idd het dna van Eindhoven, Eindhoven is origineel dan ook een handelscentrum voor de omliggende dorpen die uiteindelijk samen de stad gevormd hebben (zijn nu de stadsdelen). Naast de bombardementen verklaart dat m.i. ook de constante vernieuwingsdrang (doorgaans commercieel ingegeven) die er in het verleden voor gezorgd heeft dat er van historisch Eindhoven weinig over is. Intussen denkt men gelukkig anders; na het vertrek van Philips is het industriële erfgoed ditmaal bijv. niet gesloopt maar wordt het grotendeels hergebruikt, de stad groeit zo aan historie. De lokale cultuur ontwikkelt zich dus zeker wel, het feit dat mensen (en vooral bestuurders) historie meer waarderen is al een stap de goede kant op.

Dat Bredase jazzfestival is idd mooi maar muizikaal m.i. niet verschrikkelijk interessant, juist op dat vlak heeft Eindhoven nu een mooi nieuw initiatief met het jaarlijke So What's Next? festival: https://sowhatsnext.nl/
Den Bosch doet het op dat vlak al langer goed met Jazz in Duketown en November Music. Tilburg heeft intussen het jaloersmakende Paradox wat gewoon continu 5 dagen in de week muziek kan programmeren die hier vrijwel niet te horen is... voor een stad met de omvang van Eindhoven vind ik dat eigenlijk onacceptabel.
Tilburg vind ik persoonlijk een enorme lelijke stad. Dat vinden ze zelf trouwens ook daar :mrgreen:

Maar de vraag waarom de ene stad meer cultuur schijnt te hebben dan de ander heeft denk ik vooral te maken met het totaalplaatje. Als ik kijk naar Breda gebeurd er op dat gebied ook steeds meer. Den Bosch vind ik vergelijkbaar met Breda. Ik noem Breda altijd Den Bosch in het klein (hoewel het qua grootte niet eens zoveel scheelt). Delen ongeveer dezelfde historie.

Nou weet ik dat er ook in Eindhoven het nodige gebeurd qua muziek, kunst en design. Maar is dat gewoon niet het imago van die stad. Als ik met vrienden uit Breda naar Eindhoven gaat (of ging, want het animo om naar PSV te gaan is wat afgenomen) waren we toch altijd wel blij als we de grote kerk weer zagen. We drinken toch liever hier ons biertje :mrgreen:
Only in it for the money

StratumZuid
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 1377 times
Been thanked: 455 times

Bericht door StratumZuid » 17 nov 2019, 13:31

tirzah schreef:
17 nov 2019, 12:55

Een groot voordeel van de vorming van Groot Eindhoven in 1920 is dat er veel groen is tussen de voormalige dorpen/thans stadswijken. Zo kun je langs de Dommel naar Genneper Parken waar je op nauwelijks een kilometer van het stadscentrum midden in het groen verblijft. Zalig.
Een groot nadeel is inderdaad dat na de bombardementen in WWII er nog van alles gesloopt is , met als dieptepunt de overbodig gebleken teloorgang van het oude stadhuis. Nog altijd zijn er lieden actief met grootheidswaanzin, die de boel willen verruíneren. Nu probeert de een of andere grapjas de gemeente mee te krijgen met idiote plannen om het Stationsgebied te voorzien van een nieuwe skyline. Hopelijk houdt de gemeenteraad deze mafkees-a- la-Bakema-in-de-jaren-60 ook tegen.
Heb als student in de flat aan het Stadswandelpark op de Boutenslaan gewoond, altijd een viewke! Met de kleine wandelen in de Genneper Parken t/m de watermolen, mooi stukske Eindhoven en gelukkig bijna om de hoek :mrgreen:
In Philips blauw St.Joris den draak doorstekende, alles van goud.

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1069 times
Been thanked: 823 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 17 nov 2019, 14:28

Dat imago, daar kun je aan werken. Maar het gemis van hoogwaardig kunstonderwijs kun je m.i niet opvangen met PR of andere organisatie.

Maar, alles begint met ambitie of eerder nog, realisatie - je moet wel inzien dat je stad iets kan gebruiken. Vandaar dus mijn wat jaloerse blik richting Den Bosch die zich zo op cultuur richten, daar kunnen wij m.i. een voorbeeld aan nemen.

@tirzah en @StratumZuid, qua groen hebben we niks te klagen idd, met name dat hele dommeltraject maakt ons uniek in Nederland. Maar nu graag de cultuur op de agenda :)
Laatst gewijzigd door ziege maar ook zagge op 17 nov 2019, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.

tirzah
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 46 times
Been thanked: 120 times

Bericht door tirzah » 17 nov 2019, 14:30

StratumZuid schreef:
17 nov 2019, 13:31
tirzah schreef:
17 nov 2019, 12:55

Een groot voordeel van de vorming van Groot Eindhoven in 1920 is dat er veel groen is tussen de voormalige dorpen/thans stadswijken. Zo kun je langs de Dommel naar Genneper Parken waar je op nauwelijks een kilometer van het stadscentrum midden in het groen verblijft. Zalig.
Een groot nadeel is inderdaad dat na de bombardementen in WWII er nog van alles gesloopt is , met als dieptepunt de overbodig gebleken teloorgang van het oude stadhuis. Nog altijd zijn er lieden actief met grootheidswaanzin, die de boel willen verruíneren. Nu probeert de een of andere grapjas de gemeente mee te krijgen met idiote plannen om het Stationsgebied te voorzien van een nieuwe skyline. Hopelijk houdt de gemeenteraad deze mafkees-a- la-Bakema-in-de-jaren-60 ook tegen.
Heb als student in de flat aan het Stadswandelpark op de Boutenslaan gewoond, altijd een viewke! Met de kleine wandelen in de Genneper Parken t/m de watermolen, mooi stukske Eindhoven en gelukkig bijna om de hoek :mrgreen:
Dan zat je inderdaad erg mooi te wonen.
Maar zo zijn er meer mooie plekjes tussen de wijken.

De beemd in Woensel waar ik in de jaren 50 als kind liep tot aan het veld van WVVZ is weg, maar tussen Woensel en Tongelre heb je bijvoorbeeld nog de Karpendonk. Met grote grasvelden waar ik met Fons van Wissen nog wel eens een balletje trapje. Na zijn carriere hoor. ;)
En tussen Strijp en Gestel is het ook mooi in de Engelsbergen en tussen Strijp en Woensel het uitgestrekte Philips de Jong wandelpark.

Dat Eindhoven een negatief imago kreeg kwam o.a. ook omdat Frits Bom in de vorige eeuw ons als lelijke stad bestempelde. En wat op tv gezegd wordt nemen hele volksstammen voor waar aan. Helaas.
Wie trouwens vindt dat er te weinig cultuur in onze mooie stad is, moet beseffen dat wij van de overheid 5 cent krijgen voor elke euro die naar Amsterdam verdwijnt. Lust u nog peultjes.....?

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 17 nov 2019, 14:34

Klopt maar ook evt. aanpak van dat onderwerp begint m.i. met ambitie, de enige die klaagt over dat cultuurbudget is ASML... uit Eindhoven zelf hoor ik daar amper wat over, mensen lijken het wel prima te vinden zo.

Los daarvan is Amsterdam een totaal andere stad: terwijl de Eindhovenaar voor de buis zit gaat de Amsterdammer de stad in. Heeft ook alles te maken met demografie - daar is de overgrote meerderheid tussen 25 en 45 jaar, hier is dat veel gelijkmatiger verdeeld. Als je Eindhoven in perspectief wil zien kun je m.i. dus beter naar andere steden kijken, Groningen oid.

Interessant stukje, alweer uit 2009:
https://www.ed.nl/cultuur/eindhoven-te- ... ~afd48016/

Groningen besteedt 30 miljoen euro gemeenschapsgeld aan kunst en cultuur, Utrecht 75 miljoen, Den Haag 110, Rotterdam 140 en Amsterdam 160. De circa 34 miljoen euro van Eindhoven (inclusief het extra geld voor design en de subsidie voor het Van Abbemuseum) zijn dan volgens Post wel heel mager: "Vooral als je je realiseert hoe belangrijk de creatieve industrie hier is. Bovendien is hier zoveel gaande op het gebied van kunst en technologie dat de monden van de leden van de commissie er regelmatig van openvielen."

Ergo: als we op dit vlak wat willen verbeteren moeten we eerst maar eens de hand in eigen boezem steken. Maar voor veel mensen hoeft dat volgens mij helemaal niet zo, zoals gezegd: die willen gewoon met moeders voor de buis zitten.

tirzah
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door tirzah » 17 nov 2019, 14:45

Je gaat erg gemakkelijk voorbij aan die financién. Het is absurd dat verschil, dat niet alleen op cultureel gebied bestaat. Alles buiten de randstad is nog steeds achterlijk wingebied in overheidsogen. In elk geval als het op de verdeling van gelden aankomt.

Als er b.v. iets gebeurt op het spoor tussen Eindhoven en Boxtel zijn we onbereikbaar vanuit noord, oost en west Nederland. Kijk eens op de kaart hoeveel omwegen er ingebouwd zijn als er een lijn uitvalt tussen Utrecht en Amsterdam?
Er zijn vele bezuinigingen doorgevoerd in het Eindhovense culturele leven door geldgebrek.

Wat te denken van noodgedwongen gesloten en/of afgekalfde bibliotheken?
Luisterde Den Haag ooit naar Brabantse burgemeesters over criminele problemen voordat er in Amsterdam iemand werd afgeknald?
Enzovoorts. Er zijn nog werelden te winnen op het gebied van gelijke behandeling.

StratumZuid
Nationale topspeler

Bericht door StratumZuid » 17 nov 2019, 14:57

Precies, daarom slagen tegenwoordig alleen projecten met een commerciële inslag, terwijl juist de niche voor ontwikkelingen op de lange termijn zorgt. Tegenwoordig sterft alles wat onderscheidend is, omdat dergelijke projecten het hoofd niet boven water kunnen houden zonder subsidies.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 17 nov 2019, 15:28

tirzah schreef:
17 nov 2019, 14:45
Je gaat erg gemakkelijk voorbij aan die financién.
Nee, ik zeg: Eindhoven gaat daaraan voorbij, er is helemaal niemand hier die daarover klaagt - dus behalve ASML. Als je je recht wil halen moet je daar natuurlijk wel wat voor doen he.

De reden waarom Eindhoven daar zo weinig aan doet kun je m.i. terugvinden in het eigen beleid: het geld wat er wel is, willen we dus ook zo min mogelijk aan cultuur uitgeven. Eindhoven draait om werk, werk, werk en daarna voor de buis hangen en de meeste Eindhovenaren vinden dat prima zo.

Daarom denk ik dat de stad hoogwaardig kunstonderwijs kan gebruiken: dan haal je mensen naar je stad met andere interesses.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 17 nov 2019, 16:16

17 nov 2019, 15:28
Daarom denk ik dat de stad hoogwaardig kunstonderwijs kan gebruiken: dan haal je mensen naar je stad met andere interesses.
Dan nog heb je niet meteen een cultuurstad. Ik heb in Rotterdam gestudeerd. Als ik zeg dat ik conservatorium heb gedaan is niet meteen de eerste stad waar mensen aan denken. Sommige weten niet eens dat er daar eentje zit en is zeker ook niet degene waar mensen die dat willen studeren meteen heengaan. Als je kunstacademie zegt dan is (weer) Breda een stad die daar wel mee te koop loopt. Het gaat ook om goodwill kweken, en dat doe je niet alleen maar door zomaar een school neer te plempen natuurlijk.
Only in it for the money

tirzah
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door tirzah » 17 nov 2019, 16:33

StratumZuid schreef:
17 nov 2019, 14:57
Precies, daarom slagen tegenwoordig alleen projecten met een commerciële inslag, terwijl juist de niche voor ontwikkelingen op de lange termijn zorgt. Tegenwoordig sterft alles wat onderscheidend is, omdat dergelijke projecten het hoofd niet boven water kunnen houden zonder subsidies.
Klopt.
ALLES wordt tegenwoordig - sinds de opkomst van het ikke, ikke, tijdperk, ook wel genaamd neo-liberalisme - bekeken door een economische bril. Waardoor geld en winst steeds voorrang krijgen op mens en welzijn.

@zmoz;
Er is o.a. de CKE.
Wel is Eindhoven te zeer gefocust op van Abbe in vergelijking met andere musea. Zo kwam ik graag in de Steentjeskerk en op de Grote Berg bij het nog wel bestaande Eindhoven in Beeld.
En ik ken eén Eindhovenaar die niet vaak voor de buis zit maar liever in het Stadion. En die deze week cultuur gaat snuiven in het Parktheater bij Theo Maassen.
Je weet wel, die van "het enige goeie dat uit Amsterdam komt is de trein naar Eindhoven." ;)

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 17 nov 2019, 17:53

J.B. schreef:
17 nov 2019, 16:16
Dan nog heb je niet meteen een cultuurstad. Ik heb in Rotterdam gestudeerd. Als ik zeg dat ik conservatorium heb gedaan is niet meteen de eerste stad waar mensen aan denken. Sommige weten niet eens dat er daar eentje zit en is zeker ook niet degene waar mensen die dat willen studeren meteen heengaan. Als je kunstacademie zegt dan is (weer) Breda een stad die daar wel mee te koop loopt. Het gaat ook om goodwill kweken, en dat doe je niet alleen maar door zomaar een school neer te plempen natuurlijk.
Rotterdam is m.i. desalniettemin een stad met een heel mooi cultureel aanbod. Bij mijn weten is dat in Breda helemaal niet zo fantastisch (jij de hele tijd met je Breda :lol:).

Wat bedoel je met goodwill kweken? Ik hoef geen mensen naar de stad toe te trekken ofzo he, ik wil als Eindhovenaar gewoon een breder cultureel aanbod en graag ook meer Eindhovenaren die zulk aanbod op prijs stellen.

ruuddevil
Vedette
Clubvoorkeur: PSV en Real Madrid
Has thanked: 896 times
Been thanked: 1188 times

Bericht door ruuddevil » 17 nov 2019, 21:10

Eindhovuh, Eindhovuh, Eindhovuh
Eindhovuh, Eindhovuh, Eindhovuh-huh.

Allemaal!

Beste supporterslied ever.

Josef Dettelbacher
Vedette
Clubvoorkeur:
Has thanked: 66 times
Been thanked: 888 times

Awards:

Bericht door Josef Dettelbacher » 17 nov 2019, 22:01

17 nov 2019, 17:53
J.B. schreef:
Rotterdam is m.i. desalniettemin een stad met een heel mooi cultureel aanbod. Bij mijn weten is dat in Breda helemaal niet zo fantastisch (jij de hele tijd met je Breda :lol:).

Wat bedoel je met goodwill kweken? Ik hoef geen mensen naar de stad toe te trekken ofzo he, ik wil als Eindhovenaar gewoon een breder cultureel aanbod en graag ook meer Eindhovenaren die zulk aanbod op prijs stellen.
En als Bosschenaar moet ik naar Eindhoven om naar een goeie Engelse/Ierse pub te kunnen. Er is overal wel wat. Het voordeel is dat alles op redelijke reisafstand van elkaar is.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 17 nov 2019, 22:08

Mja maar jij hebt dan natuurlijk wel het voordeel dat het jou geen extra ritjes kost... je moest immers sowieso al naar Eindhoven om voetbal zonder racisme te kunnen zien :D

Josef Dettelbacher
Vedette
Clubvoorkeur:
Has thanked: 66 times
Been thanked: 888 times

Awards:

Bericht door Josef Dettelbacher » 17 nov 2019, 22:33

17 nov 2019, 22:08
Mja maar jij hebt dan natuurlijk wel het voordeel dat het jou geen extra ritjes kost... je moest immers sowieso al naar Eindhoven om voetbal zonder racisme te kunnen zien :D
Aan cultuur heb jij trouwens geen gebrek. van Bommel zorgt wekelijks voor toneelstukjes en cabaret

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 17 nov 2019, 22:36

Laat naïef-fatalistisch drama nou nét niet mijn smaak zijn :lol:

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 17 nov 2019, 23:16

17 nov 2019, 17:53
J.B. schreef:

Het gaat om een totaalaanbod denk ik. In het verleden kan ik me het dynamo festival nog herinneren. Waar is dat gebleven? Zelf hebben we trouwens in Eindhoven gespeeld. Voor bands en muzikanten was daar een levendige scene kan ik me herinneren. Een paar leuke zaaltjes geknipt voor bands die in het clubcircuit zaten. Ik weet niet hoe het nu is omdat ik niet meer in die scene zit.
Only in it for the money

StratumZuid
Nationale topspeler

Bericht door StratumZuid » 18 nov 2019, 09:51

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 18 nov 2019, 11:13

Goed punt, TAC is m.i. 1 van de beste plekken die we hebben voor experiment. Dat de waarde daarvan erkend wordt door de gemeente is echt goed.

@J.B. Dynamo heeft wel weer een leuk festivalletje op de ijsbaan, intussen tweedaags met camping: https://dynamo-metalfest.nl/

Die bandjes, ja dat gaat gewoon door hoor... maar betekent in 99% gevallen wel onbetaald zijn. Maar het gaat mij meer om de randjes, het experiment. Rock, metal, blues en de hardere techno zijn altijd goed gerepresenteerd geweest in Eindhoven.

StratumZuid
Nationale topspeler

Bericht door StratumZuid » 18 nov 2019, 11:25

Het Stroomhuis leeft gelukkig dankzij Amaro, ondanks alle pogingen van de gemeente om het dicht te gooien.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 18 nov 2019, 11:33

Wat die gast in z'n eentje klaarspeelt is niet te filmen idd! Goud waard.

tirzah
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door tirzah » 18 nov 2019, 13:05

StratumZuid schreef:
18 nov 2019, 11:25
Het Stroomhuis leeft gelukkig dankzij Amaro, ondanks alle pogingen van de gemeente om het dicht te gooien.
Leuk dat je dit schrijft. Ik had geen flauw idee waar dit over ging en ben gaan googlen.
Weer wat geleerd over mijn stad.
Overigens was Eindhoven ooit nummer 1 op het gebied van rock, zang en bandjes. Meer dan Den Haag en Paling City.
Maar Peter Koelewijn werd in "mijn tijd" niet gezien als cultuur, het onderwerp dat jij en zmoz hier bespreken. ;)

StratumZuid
Nationale topspeler

Bericht door StratumZuid » 18 nov 2019, 13:36

De techno scene was ook groot door onder andere Aïda, die geeft tegenwoordig les in het CKE.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 18 nov 2019, 13:50

Robob niet te vergeten ;)

StratumZuid
Nationale topspeler

Bericht door StratumZuid » 18 nov 2019, 15:07

Mis de Rare Records :(

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 18 nov 2019, 16:12

Over Robob gesproken, ik mis de Bullit op 't Stratumseind ;)

Plaats reactie