Tactiek / Formatie

Hoe moet PSV spelen? Welke opstelling heeft de voorkeur. Welke spelers op welke positie?
Plaats reactie
Sensation
Internationale topspeler
Clubvoorkeur: Les Girls Girls Girls
Has thanked: 818 times
Been thanked: 615 times

Tactiek / Formatie

Bericht door Sensation » 08 sep 2017, 11:23

Ik zat eens te filosoferen over de tactiek. Nu weet ik dat er op PSV Netwerk een mooi topic liep met veel meningen over tactiek/formatie, wat we helaas niet terug kunnen lezen op deze manier. Dus ik weet ook niet of datgene wat ik nu ga posten al eens voorbij is gekomen op het netwerk.

Stel dat we zonder spits gaan spelen, maar met Pereiro als valse spits/nr10. Op deze manier kunnen we het middenveld versterken waardoor Pereiro de vrije rol kan behouden die hij zo graag wil (wat in het huidige systeem niet werkt). Hierdoor kan Van Ginkel ook weer wat dieper gaan spelen.

Dus eigenlijk een 4-4-2 met een ruit op het middenveld waarbij de twee voorhoede spelers eigenlijk gewoon als buitenspeler fungeren net als nu (dus ook vrij om buitenom of binnendoor te gaan). Pereiro daarachter als 10, met daarachter RCM en LCM MvG en Ramselaar. Beide middenvelders met diepgang die over Pereiro heen kunnen denderen en vooral MvG in de 16 kan komen; 'spitspositie'. Hendrix daarachter als échte CVM. Hierdoor heeft Hendrix ook een mannetje extra voor zich staan (althans, iemand extra dichterbij, ipv een spits die nauwelijks te bereiken is als CVM) wat de snelheid van de opbouw ten goede zal komen. MvG en Ramselaar kunnen allebei naar voren toe opbouwen, ipv de balletjes breed en terug die we nu vaak zien. Doordat er geen spits is kunnen zowel Lozano als Bergwijn iets meer naar binnen staan waardoor zij in de diepte nog gevaarlijker kunnen zijn en met name Arias de ruimte heeft om er overheen te denderen. De diepgang van MvG en Ramselaar zal ook menig verdediging uit balans brengen.

Zoet

Arias - Luckassen - Isi - Paal

Hendrix

MvG - Ramselaar

Pereiro

Bergwijn - Lozano

Ik denk dat je met de voorste 5 spelers voldoende creativiteit, loopvermogen en scorend vermogen hebt om snel te kunnen spelen in balbezit en bij balverlies goed druk naar voren te zetten. Waarbij zowel MvG als Ramselaar ook het loopvermogen en inzicht hebben om Hendrix verdedigend bij te staan.

EDIT:
Kijken of ik het zo goed kan uittekenen op dit forum:

------------------Zoet----------------

Arias----Luckassen------Isi------Paal

----------------Hendrix----------------

------MvG--------------Ramselaar----

----------------Pereiro-----------------

-------Bergwijn----------Lozano------
#SzoboszlaiForBallonD'Or

ShovingNE2
Site Admin
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 764 times
Been thanked: 2325 times

Bericht door ShovingNE2 » 08 sep 2017, 11:39

Klinkt goed. Maar.... :D
zowel Lozano als Bergwijn iets meer naar binnen staan waardoor zij in de diepte nog gevaarlijker kunnen zijn
In de komende 31 duels ga je misschien in 8 duels diepte in je spel kunnen krijgen omdat je tegen een aanvallend ingestelde tegenstander staat. Verder ga je tegen een 5-4-1 situatie voetballen.

Je hebt dus echt wel een centrumspits nodig die je in de dekking aan kan spelen en een bal kan vasthouden / kaatsen.

Wel ben ik het met je eens dat het middenveld anders moet worden ingericht, maar ik zou dus voor Locadia kiezen ipv Bergwijn.

Deze 4-4-2 met een ruit op het middenveld is in balbezit praktisch een 3-5-2. Wat mij vooral bevalt aan deze opstelling ten opzichte van het huidige middenveld is dat Van Ginkel weer verder naar voren speelt.
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

Sensation
Internationale topspeler

Bericht door Sensation » 08 sep 2017, 12:01

ShovingNE2 schreef:Klinkt goed. Maar.... :D
zowel Lozano als Bergwijn iets meer naar binnen staan waardoor zij in de diepte nog gevaarlijker kunnen zijn
In de komende 31 duels ga je misschien in 8 duels diepte in je spel kunnen krijgen omdat je tegen een aanvallend ingestelde tegenstander staat. Verder ga je tegen een 5-4-1 situatie voetballen.

Je hebt dus echt wel een centrumspits nodig die je in de dekking aan kan spelen en een bal kan vasthouden / kaatsen.

Wel ben ik het met je eens dat het middenveld anders moet worden ingericht, maar ik zou dus voor Locadia kiezen ipv Bergwijn.

Deze 4-4-2 met een ruit op het middenveld is in balbezit praktisch een 3-5-2. Wat mij vooral bevalt aan deze opstelling ten opzichte van het huidige middenveld is dat Van Ginkel weer verder naar voren speelt.
Ja dat ben ik met je eens, tegen teams als Feyenoord, Ajax, Utrecht, AZ, Twente, Vitesse en Heerenveen kan je in deze formatie spelen. Tegen de andere ploegen is Locadia ipv Bergwijn idd een goede.

Het verbouwen van het middenveld is de belangrijkste zet, en qua aanvalsspel vind ik Pereiro momenteel veel belangrijker dan Locadia, dus op deze manier is de verdedigende zwakte/luiheid van Pereiro opgevangen terwijl je daar in mijn ogen qua aanvalsspel niet op achteruit gaat.
#SzoboszlaiForBallonD'Or

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 08 sep 2017, 12:14

Pereiro is op zijn sterkst als hij een spits kan bedienen. Nu mis je die spits waarop hij een steekpass kan geven.
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

Sensation
Internationale topspeler

Bericht door Sensation » 08 sep 2017, 12:33

ShovingNE2 schreef:Pereiro is op zijn sterkst als hij een spits kan bedienen. Nu mis je die spits waarop hij een steekpass kan geven.
Hmm, Pereiro is volgens mij het sterkst als hij de mensen met diepgang (Lozano, Bergwijn, Ramselaar, MvG) een steekpass kan geven, die naar binnen snijden (oftewel een steekpass richting de zijkant van de 16). Als je de passinglines van Pereiro van de eerste paar wedstrijden bekijkt dan gaan die veelal vanuit het centrum naar het gebied tussen het centrum en de zijkanten, en niet zozeer in de diepte door het centrum.
#SzoboszlaiForBallonD'Or

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 08 sep 2017, 12:43

Oneens. Met een steekpass wil je iemand vrij voor de keeper zetten niet de bal van de goal afspelen. De buitenspelers komen altijd nog iemand tegen.

Locadia kan erg snel schieten en is heel doelgericht, doe die steekpass maar in 50% van de gevallen zijn kant op. :)

Sensation
Internationale topspeler

Bericht door Sensation » 08 sep 2017, 12:48

ShovingNE2 schreef:Oneens. Met een steekpass wil je iemand vrij voor de keeper zetten niet de bal van de goal afspelen. De buitenspelers komen altijd nog iemand tegen.

Locadia kan erg snel schieten en is heel doelgericht, doe die steekpass maar in 50% van de gevallen zijn kant op. :)
De kracht van Loazno vind ik juist dat wanneer je een steekpass geeft achter de verdediging dat hij zo snel naar binnen komt dat hij regelmatig direct 1-op-1 zal komen.

Met dat laatste ben ik het overigens absoluut eens, wat dat betreft een vooruitgang tov De Jong waarbij regelmatig het balletje nog ff goed gelegd moet worden en alles net ff teveel tijd kost.

Ik vind eigenlijk gewoon voor allebei de opties wat te zeggen ;) Lozano - Bergwijn & Lozano - Locadia.
#SzoboszlaiForBallonD'Or

Heruone
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 195 times
Been thanked: 349 times

Bericht door Heruone » 08 sep 2017, 16:47

Interessant Sensation, interessant. Het topic kon eigenlijk niet uitblijven, aangezien PSV, deels dankzij het gevoerde transferbeleid, in een situatie is gekomen waar Cocu zal moeten kijken naar het verleggen van tactische accenten. Sowieso is niet iedereen onomstreden en kan met name op het middenveld nog veel gepuzzeld worden.

Desalniettemin verwacht ik dat Cocu zal vasthouden aan een 4-3-3 (PNV / PNA), het systeem wat mijn persoonlijke voorkeur geniet. Uiteraard niet super interessant voor de discussie (ik kom er aan het einde van mijn post nog wel even op terug), aangezien we juist naar andere mogelijke wegen gaan kijken die ons naar Rome moeten gaan brengen.

A fin, inhoudelijk dan. De 4-4-2 met een korte ruit op het middenveld is een leuke opstelling. Met 2 complete spitsen voorin (of iig een spitsenduo dat complementair aan elkaar is) en technisch vaardige middenvelders die balvast zijn, kan je theoretisch gezien aardig spel op de mat leggen. Enkel komen er bij een 4-4-2 met ruit wel bepaalde voorwaarden kijken die m.i. de opstelling maken en / of kraken.

- Het spitsenduo moet complementair aan elkaar zijn. Dit geldt uiteraard ook bij andere formaties (4-3-3, 4-5-1, 5-2-3, etc.), enkel is het m.i. hier nog belangrijker. Je speelt in principe met slechts 2 aanvallers ipv 3 aanvallers tegen meestal een 4 mans defensie. Klopt het spitsenduo niet mis je sowieso heel veel goals.

- Buiten dat het spitsenduo complementair moet zijn, moeten beiden spelers ook complete aanvallers zijn. Uiteraard kunnen beiden spelers elkaar aanvullen, uiteindelijk wordt er wel verwacht dat ze goals / assists kunnen maken / geven, ze eventueel zelf hun eigen kansen kunnen creëren, als aanspeelpunt kunnen opereren, meekunnen voetballen in de combinatie en last but not least ook gewoon technisch vaardig zijn. Een type Vincent Janssen vind ik vrij dicht in de buurt komen als het over mogelijk haalbare spelers hebben.

- Het middenveld moet heel veel scorend vermogen hebben. Stel dat de spitsen voor ongeveer 40 goals zorgen, dan zal het middenveld (en verdediging) er zeker nog minimaal 30 moeten inleggen.

Persoonlijk denk ik niet dat PSV daaraan voldoet. Lozano en Bergwijn zijn niet geschikt om beiden in een 4-4-2 te spelen (niet complementair aan elkaar en groot gebrek aan goals) en een aanval met Lozano - Luuk / Locadia is dat m.i. ook niet. Daarnaast heb ik vraagtekens bij het gevraagde scorend vermogen vanuit het middenveld.

Een 4-4-2 waarbij Lozano en Bergwijn als (valse) flankspelers opereren gaat helemaal niet werken. Ze komen in principe in duel tegen hun directe tegenstander (backs), op het moment dat ze er langs zijn zullen ze altijd een CV tegenkomen. Uiteraard gebeurd dat nu ook 50% van de tijd, weliswaar staat er dan ook een spits in het veld die een extra afspeelmogelijkheid wordt. Oftewel een man meer situatie die in deze formatie eigenlijk niet van toepassing is. Sowieso dekt de '6' onze '10' en wordt onze '6' in principe vrij gelaten. Doordat er gebrek aan afspeelmogelijkheden zijn in het centrum, de tegenstander je 9/10 keer vastzet en passinglijnen goed afschermt zal er verwacht ik een U vorm in het kwadraat gaan ontstaan.

Sowieso is het 4-4-2 systeem niet gemaakt voor dominantie. Het is weliswaar mogelijk, enkel moet het dan zeer goed en nauwkeurig uitgevoerd worden. Het is vooral snel toeslaan (in principe het counter idee, waar de formatie ideaal voor is) of zorgvuldig in balbezit spelen. Eroverheen denderen met een x aantal spelers lijkt mij spontane zelfmoord, aangezien je mensen achter de bal verliest. Restverdediging is juist heel erg key, zeker aangezien je minder scoringskansen zal krijgen dan in een 4-3-3 en theoretisch gezien er ook veel meer gevraagd wordt van de selectie.

Een andere optie die kort werd genoemd, was de 4-3-3 met valse '9'. Een idee waarbij eigenlijk een spits regelmatig het middenveld ingaat lopen. Coaches als Pep Guardiola, Johan Cruijff, Marco Bielsa en vorig jaar ook Peter Bosz (met Dolberg) gebruikte dit veelvuldig. Het is eigenlijk een concept aan de hand van de ideeën van Ricardo La Volpe. Zijn visie was goed terug te vinden in het spel dat Guardiola speelde bij Barcelona.

Simpelweg gezien ziet het er ongeveer zo uit:

Afbeelding

Je '6' zakt eigenlijk tussen de CV's in die breder gaan staan. Daarmee creëer je eigenlijk ruimtes tussen de aanvallers van de tegenpartij die minder compact moeten gaan staan. Logischerwijs ontstaan er dus passinglijnen naar voren. Dit concept wordt versterkt doordat de rechtsback Dani Alves zich meer naar voren positioneert (de linksbuiten moet zich extreem ver terug laten zakken), evenals de wat meer vooruitgeschoven middenvelders.

Vervolgens zie je bij Barca de valse '9' optreden die het middenveld in komt lopen. De flankspelers positioneren zich meer naar midden om zich beter aanspeelbaar te maken / om te zorgen dat het centrale duo van de tegenstander niet volkomen vrijheid heeft. Op papier ziet dat er dan als volgt uit:

Afbeelding

Met rood gemarkeerd het koppeltje Alves - Di Maria die extreem ver op eigen helft gepositioneerd staat, in het wit het centrale duo wat niet kan instappen, omdat er dan ruimte komt te liggen voor de naar binnen geschoven flankspelers om hun diep te steken en in het zwart de overtal situatie die uiteindelijk ontstaat op het middenveld. Voor meer info verwijs ik je naar het artikel hieronder.

https://www.vi.nl/pro/analyse/waarom-gu ... o-adoreren

A fin, an sich is dit een hele interessante tactiek en / of formatie. Ik acht deze manier van spelen meer kans van slagen hebben dan de eerder genoemde 4-4-2 in een ruit. Desalniettemin heb ik ook hier weer mijn vraagtekens bij.

- Kan PSV snel, nauwkeurig en zorgvuldig (key!, kom ik later op terug) voetballen in het zwarte gebiedje?

- Gebruiken we het spelersmateriaal dan wel goed? Is Lozano juist niet gevaarlijker op het moment dat hij eigenlijk vanuit de flank schuin naar binnen snijd achter de laatste linie? Weliswaar gebeurd dit nu ook, enkel in een veel eerder stadium van de opbouw. De pass zal dus nooit gegeven worden.

- Is onze verdediging sterk genoeg om zo weinig mensen achter de bal te hebben? Sowieso zal PSV heel nauwkeurig en zorgvuldig moeten voetballen in de zwarte ruimte, enkel zal dat ook gepaard moeten gaan met snelheid en tempo. Anders staat de tegenpartij weer gepositioneerd en is je kans om toe te slaan voorbij.

Of course betekend dat niet dat dit hele idee gelijk van de tekentafel de prullenbak kan in belanden. Ik denk dat het in een huidige 4-3-3 ook vrij interessant kan zijn (weliswaar wel gemaakt voor PNA). Je spits loopt dan wel wat meer het middenveld in, enkel niet tot de middencirkel. Idee v/d 3e man, waarbij Lozano toch in zijn kracht kan komen.

Afbeelding

Maar dan zal er uiteraard wel gekozen moeten worden voor een 4-3-3 PNA zoals ik al zei. Heeft PSV daar op het moment het middenveld voor? Ik betwijfel het. Van Ginkel kan de rol van Pröpper wel overnemen (niet qua inzicht, wel qua passes), enkel mist Ramselaar veel scorend vermogen. Uiteraard kan je Ramselaar ook in de rol van Pröpper neerzetten. Dat zou prima mogelijk zijn, alleen moet je dan wat directer gaan spelen. Ramselaar kan prima in de combinatie voetballen en op het moment dat er wat ruimte ligt is het een heerlijke speler die kan versnellen. Enkel zit hier ook weer een dilemma aan. Moet Ramselaar juist niet wat verder naar voren gepositioneerd staan om deze rol optimaal te kunnen vervullen? Ik denk persoonlijk van wel. Dan haal je weer V. Ginkel uit zijn rol. Of je speelt met beiden, enkel heb ik dan twijfels over de restverdediging.
Why do we pray, cry, kiss or dream with our eyes closed?
Because most beautiful things in life are not seen but only felt by heart.

Juancho
Legende
Has thanked: 403 times
Been thanked: 656 times

Bericht door Juancho » 10 sep 2017, 14:33

na een aantal weken heb ik nog steeds geen enkel idee wat Cocu nu eigenlijk wil en hoe hij denkt het beste uit de individuele speler te halen. Ik heb het gevoel te zitten kijken naar een elftal vol vreemdelingen die 0 met elkaar hebben. En eigenlijk is dat al een hele lange tijd onder Cocu. De (rare) vraag blijf maar terug komen: trainen ze wel?

SKERLA
International
Clubvoorkeur:

Bericht door SKERLA » 10 sep 2017, 15:51

Ik heb vooral het idee dat Cocu er ten onrechte vanuit gaat dat een speler 'de verantwoordelijkheid neemt' en denkt dat elke speler net zo kan denken en handelen als hijzelf als speler deed.
Dat is soms een probleem voor topvoetballers die trainer worden, Cocu lijkt daar ook last van te hebben. Naar mijn smaak te vaak stuurt hij in die richting in interviews, als spelers hebt die dat "gevoel(quote van vandaag)" niet in zich hebben moet je dat niet verwachten.
Eensch.

Juancho
Legende

Bericht door Juancho » 10 sep 2017, 19:32

En wie bij PSV heeft de ballen om Cocu dat eens heel duidelijk te maken? Voorlopig niemand want ik vraag me al ruim een jaar af wat Cocu nu eigenlijk wil met zijn elftal. 0 organisatie, 0 idee, 0 samenhang. Dat kan geen toeval meer zijn.

ThoresenKoolhof
Nationale topspeler
Has thanked: 5 times
Been thanked: 223 times

Bericht door ThoresenKoolhof » 10 sep 2017, 19:39

Welke tacktiek?

SKERLA
International
Clubvoorkeur:

Bericht door SKERLA » 10 sep 2017, 20:18

Ik vraag me dan ook sterk af Cocu de juiste trainer is voor deze spelersgroep EN aankomende jeugd.
Hij heeft zich al eerder hersteld, in zijn eerste seizoen, maar kan hij dat weer? Ik denk dat het een kans van slagen heeft met verder doorselecteren, heilige huisjes omschoppen.
Eensch.

SKERLA
International
Clubvoorkeur:

Bericht door SKERLA » 10 sep 2017, 20:25

Qua tactiek denk ik trouwens dat Cocu gaat aansturen op 4-2-3-1, gezien zijn ontevredenheid over het verdedigen van de vleugelspelers.
Ik zie in dat geval Ramselaar hangend op rechts terecht komen.
Eensch.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 10 sep 2017, 20:31

Ik vind het ver gaan om spelers nu al hangend te zien SKERLA. Eerste puntverlies.. komop.

SKERLA
International
Clubvoorkeur:

Bericht door SKERLA » 10 sep 2017, 20:33

Te vroeg??? Gewoon allemaal opknopen!
Eensch.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 10 sep 2017, 20:40

Eerst alleen Arias en nu allemaal????

SKERLA! Je slaat door! (Ik wil Mauro behouden)

Heruone
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Heruone » 12 sep 2017, 16:56

Bump. A.s. zondag PSV vs Feyenoord - een topper die PSV moet winnen, zeker om zich te revancheren na de blamage in Friesland. Aangezien het tegen Heerenveen nogal misging, leek het mij interessant om de discussie te voeren hoe we Feyenoord (enkel de wedstrijd tegen Feyenoord) moeten bestrijden.

- Wat moet er tactisch anders ten opzichte van vorige week?
- Welke 11 moeten er opgesteld worden?
- Waar liggen de zwaktes van Feyenoord? Waar liggen de kansen voor PSV?
- Waar liggen de zwaktes van PSV? Waar liggen de kansen voor Feyenoord?
- Etc.

Ik wil best een startschot geven, zodat mensen er op kunnen schieten. Mits er animo is uiteraard.

SKERLA
International
Clubvoorkeur:

Bericht door SKERLA » 12 sep 2017, 18:08

Animo voor poppetjes neerzetten is er altijd natuurlijk!

Het lijkt me vooral van belang dat het team één ding doet.
Speel gewoon vol op de aanval, dan krijg je gelijk het publiek mee. Neem maar risico's, als je dat niet durft loop je steeds achter de feiten (en feyenoord-spelers) aan.

Er vanuit gaande dat Locadia wordt vrijgesproken en Lozano niet zou ik het zo wel eens willen proberen, met vol druk op Jan-Scharie en Bottebijl:

---------Locadia------De Jong-------
----------------Pereiro----------------
----Hendrix-----------vGinkel--------
-----------------Rigo------------------
Paal----Obispo---Luckassen---Arias

Schiet maar! :wink:
Eensch.

Ykhim
Vedette
Has thanked: 1036 times
Been thanked: 1145 times

Bericht door Ykhim » 12 sep 2017, 18:29

Ik sluit met bij SKERLA aan, met name dat het van belang is dat het team één ding doet. Je kunt niet op twee gedachtes hinken, want dan ga je in blokken spelen. Het is dus essentieel dat het team óf vol overtuiging aanvalt óf terug gaat leunen en Feyenoord de bal geeft.

Overigens verwacht ik niet dat Feyenoord zal willen domineren, maar eerder gaat terughangen en counteren. Die voelen de pot van morgen in de benen en ondanks dat hun kracht misschien eerder in het voetballen ligt, denk ik niet dat ze PSV onder druk gaan zetten.

Voor PSV is het zoals gezegd belangrijk dat er niet zoals afgelopen weekend gespeeld wordt. Feyenoord heeft op het middenvelder lopers staan en voorin aardig wat snelheid. Weliswaar lopen zij niet over van klasse, maar ik zou niet durven 1-op-1 te gaan spelen, laat staat 1-op-2 zoals bij fases tegen Heerenveen.

Ik denk dus dat PSV de bal gaat krijgen en het spel moet maken. Er vanuit gaande dat er dus met dezelfde overtuiging wordt gespeeld, wil ik best Pereiro i.p.v. Ramselaar erin zetten, want daarmee hebben we meer creativiteit. Mocht Lozano inderdaad geschorst worden, dan gaat Pereiro naar rechts en Bergwijn naar links, waardoor Ramselaar in de basis komt te staan. Locadia zal meespelen, dus die staat spits. Op het middenveld uiteraard van Ginkel en Hendrix. Achterin Paal vervangen door Brenet. Ondanks dat Brenet niet sterk begon, heeft hij in topwedstrijden vaak laten zien dat hij er kan staan. Laat hem dan maar beginnen ook.

Dan worden het dus deze 11: Zoet, Arias, Isimat, Luckassen, Brenet, Hendrix, van Ginkel, Ramselaar/Pereiro, Bergwijn/Pereiro, Locadia, Lozano/Bergwijn.
#WelkomThuisGini

Juancho
Legende

Bericht door Juancho » 13 sep 2017, 13:59

Skerla,

Wat is het idee van spelen met Locadia en de Jong samen als spitsen? Zeker tegenover het centrale duo van Feyenoord. Ben ik wel benieuwd naar.

Verder kan PSV niet rustig beginnen of zich in laten zakken. Onmogelijk. Als je vanaf de aftrap alweer die twijfel en onduidelijkheid ziet kan je beter gelijk stoppen. Dus idd vole bak aanval, het publiek meekrijgen en als team zsm in een bepaalde flow zien te komen waarbij IEDEREEN mee moet. Wie (wederom) verzaakt mag Cocu er van mij direct afhalen.

Juist daarom is het zo jammer dat Lozano er niet bij is, die kan als enige zorgen voor dat beetje gif in het elftal en de boel opjagen voorin. Die rol zal dan Bergwijn maar moeten invullen.

Verder eigenlijk wel eens met je opstelling waarbij ik juist nu zou kiezen voor Rigo en Obispo. Ik zit zelfs nog te twijfelen om Locadia te vervangen voor Lammers omdat ik die in potentie beter/completer vind. Maar misschien is dat dan net weer te veel van het goede en mis je wat fysieke stootkracht.

---------Locadia------Bergwijn-------
----------------Pereiro----------------
----Hendrix-----------vGinkel--------
-----------------Rigo------------------
Paal----Obispo---Luckassen---Arias
----------------Zoet------------------

SKERLA
International
Clubvoorkeur:

Bericht door SKERLA » 13 sep 2017, 15:27

Het idee was om zoveel mogelijk druk op de verdediging van Feyenoord te zetten, met twee echte spitsen en Pereiro daar direct achter. Dan laat je El Ahmadi toch wat meer verdedigend spelen, waardoor je wellicht Rigo vrij kunt krijgen (Hendrix op Toornstra, vGinkel op Vilhena).

Ik denk niet dat Diks en Nelom verdedigend meer dan gemiddelde aandacht nodig hebben, alhoewel je natuurlijk ook zou kunnen kiezen om juist die (zwakkere) spelers een tegenstander te geven.

Met vol druk zetten heb je niet perse snelle voorhoedespelers nodig.

Lammers - Locadia zou ook kunnen wat mij betreft, wellicht zelfs beter qua types.
Eensch.

Juancho
Legende

Bericht door Juancho » 13 sep 2017, 16:56

Zou kunnen maar dan moet je echt vanaf het begin gewoon opportunistisch gaan voetballen. Niet te veel breien en positiespel, gewoon simpel gezegd peer naar voren en fysiek daar het gevecht aan aangaan. Dan zou het kunnen met Luuk en Jurgen samen voorin en Pereiro kort daarachter.

Denk alleen dat je het daarmee niet gaat redden omdat Feyenoord tegen dat soort spel met hun CV's en uitstekende keeper op hoge ballen wel bestand is. Juist met snelheid, acties, wat minder duels zou je ze kunnen pakken. Daarom is het verdomd jammer dat Lozano er niet bij is. Dan had je bijv. met 1 diepe spits (misschien is Luuk dan zelfs beter) + 2 handige spelers (Lozano/Pereiro) daarom heen kunnen spelen.

Ik verwacht van Cocu overigens geen gekke dingen. Gewoon Locadia links en Luuk op 9 en verder dezelfde 9. En ik voorzie dan een hele lastige middag omdat Feyenoord een uitstekend middenveld heeft die er wel door heen kan lopen.

SKERLA
International
Clubvoorkeur:

Bericht door SKERLA » 13 sep 2017, 18:39

Opportunistisch spel hoeft niet, zelfs niet met Luuk erin. Maar wellicht zou Lammers daarom nog wel beter zijn.

Ik verwacht inderdaad ook niets echt verrassends van Cocu, maar ik denk dat dat conservatisme hem vroeg of laat gaat opbreken.
Eensch.

Heruone
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Heruone » 13 sep 2017, 18:53

Een middenveld met Rigo - Hendrix - Van Ginkel - Pereiro zou ik echt acute zelfmoord vinden.

Ten eerste is de bedoeling met een 4-4-2 dat je een vrije man creëert. Die man moet logischerwijs Pereiro zijn, aangezien hij het meeste gevaar kan stichten. Zowel qua kwaliteiten die hij heeft als qua positie. Dat gebeurd niet op het moment dat je juist zorgt dat Hendrix - Toornstra laat pakken, Van Ginkel - Vilhena en Pereiro - El Ahmadi. Rigo is dan de vrije man, enkel staat hij als '6' gepositioneerd. Daar heb je eigenlijk vrij weinig aan.

Ten tweede verwacht ik dat Rigo juist overlopen zal worden, zeker aangezien Rigo een spelmaker is en juist tegenover hem een loper genaamd Toornstra heeft staan. Dat is juist waar het misging in de Kuip vorig jaar. Guardado die Toornstra regelmatig heel veel vrijheid gaf.

En ten derde mis je stootkracht voorin. Je kan Feyenoord niet pijn doen op de plekken waar je dat wilt: de vleugels.

Ik denk dat dat drie cruciale aspecten zijn voor PSV die er mogelijk voor zouden zorgen dat PSV verliest tegen Feyenoord. Indien het deze opstelling / middenveld hanteert.

Plaats reactie