De brexit

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Gesloten
ruuddevil
Vedette
Clubvoorkeur: PSV en Real Madrid
Has thanked: 886 times
Been thanked: 1171 times

De brexit

Bericht door ruuddevil » 13 dec 2019, 13:21

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Haha yeah right. Want het is zo fijn in de EU.

ShovingNE2
Site Admin
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 745 times
Been thanked: 2291 times

Bericht door ShovingNE2 » 13 dec 2019, 13:27

J.B. schreef:
13 dec 2019, 13:19
Referendum komt op zeker eraan. De kans is groot dat een meerderheid voor de EU kiest. Gevolgd door NI en Ierland. GB wankelt. En mijn voorspelling is dat over een jaar of 7 de Engelsen weer met hangende pootjes terugkomen in Brussel als blijkt dat het allemaal toch zo slecht niet was die EU.
Nee, de EU is helemaal fantastisch. Ze zijn veel te ver doorgeslagen in alles. Nexit is nu geen optie, maar ik zeg je dat wij een Nexit referendum gaan krijgen over een paar jaar als Brussel onze pensioenen gaan afromen om bijvoorbeeld de Grieken of de Italianen te compenseren. Of wij in de EU blijven hangt totaal af hoe dictatoriaal (of niet) Brussel zich gaat gedragen. Maar als we de plannen en de kosten van Timmerfrans lezen dan weet ik het antwoord al.

De EU lazerstraalt uit elkaar binnen 20 jaar. En nee: daar ben ik niet blij mee. Maar als ze zich zo als een stel keizers blijven gedragen dan kan het niet uitblijven.
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 1949 times
Been thanked: 1072 times

Bericht door J.B. » 13 dec 2019, 13:27

Zeker. Jij hoort bij die 8 procent die een Nexit wel ziet zitten?
Only in it for the money

Brael
Nationale topspeler
Has thanked: 159 times
Been thanked: 309 times

Bericht door Brael » 13 dec 2019, 13:57

J.B. schreef:
13 dec 2019, 13:07
Ik geloof de verkiezingsuitslag. En aangezien de partij die voor een Schotse afsplitsing is flink heeft gewonnen is dat een feit.
Bij de verkiezingsuitslag in 2011 behaalde de SNP 65 van de 129 zetels in het Schotse parlement, een absolute meerderheid dus. Voor deze partij reden om een onafhankelijkheidsreferendum uit te schrijven. Toen stemde echter 55% van Schotland tégen onafhankelijkheid.
Een stem op de SNP is dus niet per definitie een stem voor onafhankelijkheid.

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1055 times
Been thanked: 814 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 13 dec 2019, 14:22

ShovingNE2 schreef:
13 dec 2019, 13:27
ik zeg je dat wij een Nexit referendum gaan krijgen over een paar jaar als Brussel onze pensioenen gaan afromen om bijvoorbeeld de Grieken of de Italianen te compenseren.
Zal en kan nooit gebeuren, Brussel heeft zo'n mandaat helemaal niet. Politici die dit roepen, die zwetsen dus.

Maar je andere opmerking, dat de EU uit elkaar dondert... ja als ze op dit neoliberale pad door blijven gaan denk ik dat ook. Mooie beloftes en vervolgens je banken de boel leeg laten roven, daar hebben mensen genoeg van. Maar ik kan het niet laten te benadrukken: wij Nederland zij het land waar een neoliberale partij steeds de premier mag leveren, wij zijn daarmee een actieve bron van alle ellende; Klaas Knot's geklaag over de ECB doet daar m.i. niks aan af.

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 13 dec 2019, 14:39

ziege maar ook zagge schreef:
13 dec 2019, 14:22
ShovingNE2 schreef:
13 dec 2019, 13:27
ik zeg je dat wij een Nexit referendum gaan krijgen over een paar jaar als Brussel onze pensioenen gaan afromen om bijvoorbeeld de Grieken of de Italianen te compenseren.
Zal en kan nooit gebeuren, Brussel heeft zo'n mandaat helemaal niet. Politici die dit roepen, die zwetsen dus.
Gebeurt nu al, inderdaad niet vanuit Brussel maar door de ECB. Wat dat betreft is het wellicht nog interessanter om uit de Euro te stappen, dan uit de EU.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 13 dec 2019, 14:40

Brael schreef:
13 dec 2019, 13:57
J.B. schreef:
13 dec 2019, 13:07
Ik geloof de verkiezingsuitslag. En aangezien de partij die voor een Schotse afsplitsing is flink heeft gewonnen is dat een feit.
Bij de verkiezingsuitslag in 2011 behaalde de SNP 65 van de 129 zetels in het Schotse parlement, een absolute meerderheid dus. Voor deze partij reden om een onafhankelijkheidsreferendum uit te schrijven. Toen stemde echter 55% van Schotland tégen onafhankelijkheid.
Een stem op de SNP is dus niet per definitie een stem voor onafhankelijkheid.
In 2011 was er nog geen sprake van een Brexit. En Schotland (en ook Ierland en NI) willen deel blijven uitmaken van de EU
Laatst gewijzigd door J.B. op 13 dec 2019, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Only in it for the money

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 13 dec 2019, 14:41

Brael schreef:
13 dec 2019, 14:39
Gebeurt nu al, inderdaad niet vanuit Brussel maar door de ECB.
Linkje?

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 13 dec 2019, 14:44

Ik geloof dat het al eens redelijk uitvoerig besproken is, de lage rente die de ECB hanteert. Onze pensioenen worden daardoor minder waard, maar voor de landen met grote schulden is het juist voordelig.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 13 dec 2019, 14:51

Geld lenen is voordelig. De oude schulden die er zijn (met de rentetarieven van die tijd) tellen hier niet in mee. Maar op dit moment is geld lenen wel voordelig. Al is het nooit slim om je schuld als land teveel te laten stijgen uiteraard. Iets wat ze in de USA ook merken, aangezien de dollar heel laag staat en je niet oneindig veel nieuw geld in de markt kan pompen.
Only in it for the money

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 13 dec 2019, 15:05

Brael schreef:
13 dec 2019, 14:44
Ik geloof dat het al eens redelijk uitvoerig besproken is, de lage rente die de ECB hanteert. Onze pensioenen worden daardoor minder waard, maar voor de landen met grote schulden is het juist voordelig.
Indirect hetzelfde effect idd, maar wel indirect.

Het saillante is dat wij daar terecht over klagen maar dat we tegelijkertijd wel degelijk sponsors zijn van het hele achterliggende idee dat groei steeds maar vanuit de (bovendien schijnbaar - misschien ook wel logischerwijs - steeds corruptere) financiële sector moet komen. Het steeds maar voorop zetten van de banken is ook wat Oosteuropa zo cynisch maakt: wel overal ING en Rabobank in de straten maar niet de beloofde vooruitgang voor de gewone man. Iedereen in de schuld bij onze banken - in euro's - terwijl bijvoorbeeld de Hongaarse Forint intussen maar bleef kelderen, waardoor eigen spaarcenten verdampen terwijl schulden steeds hoger worden. In Griekenland is ook zoiets gebeurd; banken (maar dan niet alleen Europese) die de Grieken veel verder in de schulden duwden dan verantwoord om vervolgens short te gaan op de malaise - dus verdienen aan het vergroten aan de door henzelf gecreëerde ellende (waarna de politiek de burger op laat draaien voor de restschuld!).
Dat de ECB ons enigszins terugpakt middels die rente is dus eigenlijk ook wel komisch maar tegelijkertijd bloedserieus, zo vriendschappelijk is het allemaal niet en dat hebben we grotendeels te danken aan onze eigen 'VOC mentaliteit'.

Maar dat weet de kiezer allemaal niet. Die denkt vooral in termen als luie Grieken en gelukszoekers.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 13 dec 2019, 15:10

ziege maar ook zagge schreef:
13 dec 2019, 15:05
Brael schreef:
13 dec 2019, 14:44
Indirect hetzelfde effect idd, maar wel indirect.

Het saillante is dat wij daar terecht over klagen maar dat we tegelijkertijd wel degelijk sponsors zijn van het hele achterliggende idee dat groei steeds maar vanuit de (bovendien schijnbaar - misschien ook wel logischerwijs - steeds corruptere) financiële sector moet komen. Het steeds maar voorop zetten van de banken is ook wat Oosteuropa zo cynisch maakt: wel overal ING en Rabobank in de straten maar niet de beloofde vooruitgang voor de gewone man. Iedereen in de schuld bij onze banken - in euro's - terwijl bijvoorbeeld de Hongaarse Forint intussen maar bleef kelderen, waardoor eigen spaarcenten verdampen terwijl schulden steeds hoger worden. In Griekenland is ook zoiets gebeurd; banken (maar dan niet alleen Europese) die de Grieken veel verder in de schulden duwden dan verantwoord om vervolgens short te gaan op de malaise - dus verdienen aan het vergroten aan de door henzelf gecreëerde ellende (waarna de politiek de burger op laat draaien voor de restschuld!).
Dat de ECB ons enigszins terugpakt middels die rente is dus eigenlijk ook wel komisch maar tegelijkertijd bloedserieus, zo vriendschappelijk is het allemaal niet en dat hebben we grotendeels te danken aan onze eigen 'VOC mentaliteit'.

Maar dat weet de kiezer allemaal niet. Die denkt vooral in termen als luie Grieken en gelukszoekers.
En de woningnood natuurlijk. Allemaal de schuld van de buitenlanders natuurlijk.
Only in it for the money

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 13 dec 2019, 15:15

Dat ECB effect op de pensioenen moet trouwens wel genuanceerd worden he, deels houdt dat beleid kunstmatig de economische groei in stand zonder welke onze fonsen helemaal geen rendement meer kunnen maken.

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 13 dec 2019, 15:19

Yep, de groei van de Eurozone als geheel. Omdat, als er een Zuid-Europees land instort, de Eurozone nog veel grotere problemen heeft.
Dat de Zuid-Europese Eurolanden momenteel (indirect) gefinancierd worden door de rijkere Eurolanden, is niet alleen een populaire kreet onder bepaalde politici: het is helaas waar.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 13 dec 2019, 23:45

Even terug naar de Brexit. Net even de Beeb opgezet, maar dat Schotse dingetje wordt nog wel wat daar. Als ik daar de berichten mag geloven eist Schotland een referendum. Johnson zal daar uiteindelijk daar wel iets mee moeten.

In theorie zou dat koninkrijk gewoon kunnen vallen. Schotland gaat hoog spel spelen. En dan gaan NI en ierland dus mee.

Dit wordt misschien wel interessanter dan heel de Brexit. Es kijken hoever Boris wil gaan om een onafhankelijk schotland te voorkomen.
Only in it for the money

ruuddevil
Vedette

Bericht door ruuddevil » 14 dec 2019, 07:20

Of het nu een goed of slecht idee is. De Engelsen willen een Brexit. Johnson heeft maar 1 doel: Brexit. Het gaat gebeuren en het leven daar zal gewoon doorgaan zonder de EU.

ShovingNE2
Site Admin
Has thanked: 745 times
Been thanked: 2291 times

Bericht door ShovingNE2 » 14 dec 2019, 09:17

ruuddevil schreef:
14 dec 2019, 07:20
Of het nu een goed of slecht idee is. De Engelsen willen een Brexit. Johnson heeft maar 1 doel: Brexit. Het gaat gebeuren en het leven daar zal gewoon doorgaan zonder de EU.
Hongersnood zal er zijn! :lol:

Maar goed: eens met JB over Schotland, dat wordt wel leuk.
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 14 dec 2019, 10:44

J.B. schreef:
13 dec 2019, 23:45
Even terug naar de Brexit. Net even de Beeb opgezet, maar dat Schotse dingetje wordt nog wel wat daar. Als ik daar de berichten mag geloven eist Schotland een referendum. Johnson zal daar uiteindelijk daar wel iets mee moeten.

In theorie zou dat koninkrijk gewoon kunnen vallen. Schotland gaat hoog spel spelen. En dan gaan NI en ierland dus mee.

Dit wordt misschien wel interessanter dan heel de Brexit. Es kijken hoever Boris wil gaan om een onafhankelijk schotland te voorkomen.
Ierland? Wat gaan die doen?

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 14 dec 2019, 12:35

Brael schreef:
13 dec 2019, 15:19
Yep, de groei van de Eurozone als geheel. Omdat, als er een Zuid-Europees land instort, de Eurozone nog veel grotere problemen heeft.
Dat de Zuid-Europese Eurolanden momenteel (indirect) gefinancierd worden door de rijkere Eurolanden, is niet alleen een populaire kreet onder bepaalde politici: het is helaas waar.
Jij stelt het zo éénzijdig mogelijk voor omdat je zo graag je antieuropese boodschap wil brengen maar in feite is dit instrument van quantative easing en lage rentetarieven nu eenmaal populair op dit moment (zie de VS) en vindt men het wel degelijk ook voor onze economie nodig. Een beetje meer nuance zou dus op z'n plaats zijn.

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 14 dec 2019, 13:57

Hoezo is het nodig voor de Nederlandse economie?

Zoals ik het begrijp, is het alleen nodig voor de Europese economie, en dan voornamelijk omdat de Zuid-Europese landen anders omvallen. Voor de Nederlandse economie is het dus alleen indirect van belang, omdat we samen in de Euro zitten.

Maar ik laat me graag bijpraten als ik ernaast zit.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 14 dec 2019, 14:42

Brael schreef:
14 dec 2019, 10:44
J.B. schreef:

Ierland en NI gaan met Schotland mee als die bij de EU willen blijven.

In theorie zou dat VK wel eens kunnen gaan vallen op die manier. De Engelsen hebben zich lekker in een spagaat terecht gebracht. Dit wordt nog wat...
Only in it for the money

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 14 dec 2019, 15:13

Brael schreef:
14 dec 2019, 13:57
Zoals ik het begrijp,
[...]Maar ik laat me graag bijpraten als ik ernaast zit.
Is al uitvoerig besproken in het EU topic inclusief links naar de onderbouwing van het ECB beleid, lijkt me niet zinvol om dat nog een keer te herhalen.

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 14 dec 2019, 22:59

J.B. schreef:
14 dec 2019, 14:42
Brael schreef:
14 dec 2019, 10:44
J.B. schreef:

Ierland en NI gaan met Schotland mee als die bij de EU willen blijven.

In theorie zou dat VK wel eens kunnen gaan vallen op die manier. De Engelsen hebben zich lekker in een spagaat terecht gebracht. Dit wordt nog wat...
Je bent bekend met het feit dat Ierland niet tot het VK behoort?

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 15 dec 2019, 00:15

Noord Ierland wel. Ierland niet. Klopt
Only in it for the money

ruuddevil
Vedette

Bericht door ruuddevil » 15 dec 2019, 10:38

Detail.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 15 dec 2019, 11:00

Ook belangrijk vanwege de grens van NI naar Ierland.
Only in it for the money

Gesloten