Tactiek / Formatie

Hoe moet PSV spelen? Welke opstelling heeft de voorkeur. Welke spelers op welke positie?
Plaats reactie
PSV90
Vaste waarde in elftal
Clubvoorkeur:
Has thanked: 90 times
Been thanked: 76 times

Tactiek / Formatie

Bericht door PSV90 » 27 jan 2020, 19:36

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

@Jwoeloe: Ik denk niet dat de komst van een linksback tot veel verandering qua tactiek zal leiden. En filosoferen over volgend seizoen (met een fitte Malen) is nog afhankelijk van zoveel factoren dat het moeilijk is daar een zinnig woord over te zeggen.

Dit is mijn plaatje voor de tweede seizoenshelft, met Thomas in de punt naar achteren.

Unnerstall

Dumfries
Baumgartl
Viergever
vAanholt*

Thomas
Hendrix/Gutierrez
Ihatarren

Bruma
Lammers
Gakpo

Bank: Ruiter, Teze**, Schwaab, Boscagli**, Rosario, Sadilek**, Afellay, Doan, Madueke**, Mitroglou

* Indien hij niet komt, Viergever links en Hendrix centraal
** Regelmatig bij Jong PSV laten meedoen, kunnen die ervaring nog prima gebruiken en daar het niveau wat opkrikken

Siemen
Vaste waarde in elftal
Clubvoorkeur:
Has thanked: 35 times
Been thanked: 65 times

Bericht door Siemen » 28 jan 2020, 21:49

Wie gaat er eigenlijk voor de goals zorgen als ook Bergwijn nog weg gaat? Lammers heeft nog alles te bewijzen, maar hoop er uiteraard wel op. Verder hebben we geen enkele bewezen doelpuntenmaker. Topclub onwaardig.

Afellay_Amrabat
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 437 times
Been thanked: 178 times

Bericht door Afellay_Amrabat » 28 jan 2020, 21:56

Met Bergwijn veliezen we onze goalgetter natuurlijk.

Siemen
Vaste waarde in elftal
Clubvoorkeur:

Bericht door Siemen » 28 jan 2020, 22:01

Afellay_Amrabat schreef:
28 jan 2020, 21:56
Bergwijn scoorde ook zwaar ondermaats, maar scoorde nog wel óóit en.. creëerde veel kansen.

Het gebrek aan scorend vermogen was al een mega probleem met Bergwijn. Dat wordt alleen maar minder zo.

ruuddevil
Vedette
Clubvoorkeur: PSV en Real Madrid
Has thanked: 889 times
Been thanked: 1180 times

Bericht door ruuddevil » 28 jan 2020, 22:39

Als je Lammers een jaar laat spelen scoort hij er sowieso 20.

Afellay_Amrabat
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Afellay_Amrabat » 28 jan 2020, 22:58

Siemen schreef:
28 jan 2020, 22:01
Afellay_Amrabat schreef:
28 jan 2020, 21:56
Bergwijn scoorde ook zwaar ondermaats, maar scoorde nog wel óóit en.. creëerde veel kansen.

Het gebrek aan scorend vermogen was al een mega probleem met Bergwijn. Dat wordt alleen maar minder zo.
Die kansen verprutste hij zelf vaak. Hij was een choker, van die ene bal in de kuip (tijdens het Zoet-moment) tot aan die kans bij VVV. Steeds miste hij de meest eenvoudige kansen, zeker voor een "sterspeler" was hij te weinig beslissend voor PSV. Toen Ihattaren en Malen in vorm waren sneeuwde hij zelf onder en viel hij niet meer op.

Ik wens hem succes bij Spurs, maar de kans dat hij faalt is aanwezig.

Denzell
Ballenjongen
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 8 times
Been thanked: 4 times

Bericht door Denzell » 03 feb 2020, 09:21

Zou het persoonlijk vanaf nu zo wel eens willen zien:

http://sharemytactics.com/139832/

Siemen
Vaste waarde in elftal
Clubvoorkeur:

Bericht door Siemen » 03 feb 2020, 09:28

Voetbal tactisch zit ons eerste al tijdenlang amateuristisch in elkaar. Een nieuwe trainer is uiteraard van enorm belang. Echter, voor the time being, moet er toch ook meer in onze selectie zitten dan wat wij voorgeschoteld krijgen? Ik zie onzekerheid én nonchalanche, een rare combinatie.

Het begint bij een voetballend sterke as. Ons opbouwende blok kan al een ruim jaar NIET opbouwen.

Hendrix Rosario
Viergever Schwaab

Dat zagen we vorig jaar ook al en nu doet Faber het gewoon weer. Het moeilijke: we hebben geen CV die echt goed kan opbouwen alla Blind (sorry). Ik vind Baumgartl Viergever het minst slechte centrum. Als zij het niet kunnen moeten de backs op CVM's zich aanbieden. Echter, ook geen enkele CVM durft op te bouwen, durft de bal op te halen, het spel durft te verdelen op hoger tempo, durft weg te draaien. Mogelijk dat type Thomas of misschien zelfs Boscagli dat zouden kunnen, maar verder geen idee. Guti is te traag en nonchalant, Sadilek en Hendrix te verdedigend (liever Sadilek dan Hendrix), Rosario heeft een strakke pass maar laat dat zeer weinig zien in combinatie met tactisch zeer domme keuzes, Afellay kan niet meer. Doan en Ihatarren zijn gewoon geen controleurs.

We missen een krachtige CV, ervaren spelverdeler als CVM, rendement op flanken.

Ardbeg
Vedette
Clubvoorkeur: PSV Eindhoven
Has thanked: 233 times
Been thanked: 760 times

Bericht door Ardbeg » 03 feb 2020, 09:29

Denzell schreef:
03 feb 2020, 09:21
Zou het persoonlijk vanaf nu zo wel eens willen zien:

http://sharemytactics.com/139832/
Eens! Ik zie het niet gebeuren, gezien heel de jeugd op 433 is afgestemd, alleen..

Tijn
International
Clubvoorkeur:
Has thanked: 5 times
Been thanked: 37 times

Bericht door Tijn » 03 feb 2020, 10:44

In die 4-4-2 heb je helemaal geen middenveld, zelfs je zijkanten worden dan overlopen. Je ziet het elftal nu steeds in blokken uit elkaar vallen. Maak een keuze voor of defensief de pot dicht en counteren, of druk zetten en vertrouwen op je voorhoede. In de eerste situatie punt naar achteren op het middenveld met Sadilek centraal, Hendrix en Rosario ervoor en dan met snelle aanvallers en een aanspeelpunt. In de aanvallende situatie zou je met een doorschuivende CV moeten spelen (Hendrix), dan Guti en Afellay centraal op het middenveld, Ihattaren punt naar voren, Lammers in de spits en Gakpo en Doan op de vleugels. Dit lijkt al een tijd nergens op. We hebben dit jaar tegen Twente, NAC, VVV en Ajax gespeeld en nog geen wedstrijd gewonnen.

Maikel_91
Site Admin
Has thanked: 1151 times
Been thanked: 1837 times

Bericht door Maikel_91 » 03 feb 2020, 14:08

Doelman Unnerstall heeft tijdens de eerste trainingen en de debuutwedstrijd van de Zwitser meteen vertrouwen gekregen in zijn nieuwe ploeggenoot. "Hij raakt niet in paniek als hij de bal krijgt en onder druk komt te staan. We hebben nu wel een échte linksback, die ook écht op die positie wil spelen", liet hij na de topper in Amsterdam weten aan De Telegraaf.
Vind dit een hele bijzondere opmerking. Alsof de linksback positie voor de spelers die daar eerder stonden een soort strafkamp was.

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 2118 times
Been thanked: 793 times

Bericht door Ren Höek » 03 feb 2020, 14:14

Maikel_91 schreef:
03 feb 2020, 14:08
Alsof de linksback positie voor de spelers die daar eerder stonden een soort strafkamp was.
Als het zo niet begon voor Sadilek, dan eindigde het toch wel degelijk op die wijze.
Het was gewoon zielig geworden (en dat valt hem niet aan te rekenen).

Een beetje hetzelfde zal kloppen voor Boscagli, al speelde hij gisteren best redelijk.
Maar alleen al zijn wanhopige blik bij de penalty tegen VVV maakte veel duidelijk. In een team dat zo ongeveer al het vertrouwen kwijt is, dat totaal niet loopt, dat weigert de kansen te benutten, dat het moeilijk heeft, waarbij je niet op je eigen positie speelt, verdedigend kwetsbaarder bent en volkomen onnodig een penalty veroorzaakt. Dan kan ik me voorstellen dat zelfs een basisplaats minder aantrekkelijk wordt als dat de linksbackpositie betreft.

Afellay_Amrabat
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Afellay_Amrabat » 09 feb 2020, 18:35

PSV heeft na een tactische omzetting tegen Willem II (3-0) de eerste overwinning van 2020 geboekt. Tegen de Tilburgers vielen Ricardo Rodríguez en Ryan Thomas in het 4-4-2-systeem positief op.

In zijn meest succesvolle maanden als trainer van FC Groningen, in de eindfase van het seizoen 2016/17, stuurt Ernest Faber zijn ploeg het veld in vanuit een 4-4-2-formatie. Dat vult hij in met een spelmaker rechts op het middenveld (Jesper Drost), een rechtsbenige dribbelaar op links (Oussama Idrissi) en een dynamisch spitsenduo (Bryan Linssen en Mimoun Mahi) dat vaker niet dan wel in het centrum van de aanval te vinden is. Voor Groningen bleek dat destijds het recept voor een prima eindsprint en tegen Willem II lijkt Faber bij PSV terug te vallen op deze formule.

Een radicale ommezwaai is de systeemwissel van Faber niet. PSV verdedigt al vaker vanuit een 4-4-2 en in balbezit versterkt Ryan Thomas als aanvalspartner van Sam Lammers nog steeds geregeld het middenveld. De grootste progressie bij de Eindhovenaren is te vinden in de invulling. Dat begint met Ricardo Rodríguez. De Zwitser doet als linksback datgene waarmee al zijn voorgangers dit seizoen veel moeite gehad hebben: met vertrouwen ballen vragen en daarna de juiste keuzes maken. Rodríguez is tegen Willem II niet alleen de PSV-verdediger met de hoogste passzuiverheid, maar ook de man die opvallend vaak de weg naar voren vindt. Na Jorrit Hendrix is Lammers de ploeggenoot die hij het vaakst aanspeelt, zoals ook Thomas vaak door hem gezocht wordt.

Thomas valt sowieso positief op tegen Willem II. Door de Nieuw-Zeelander rondom Lammers te laten zwerven, komt de creatieve last van PSV niet langer volledig op de jonge schouders van Mohamed Ihattaren te rusten. In een vrije rol vanaf rechts voetbalt Ihattaren dichter in de buurt van het doel dan in de afgelopen wedstrijden, waarin hij de bal soms helemaal bij doelman Lars Unnerstall kwam ophalen. Bovendien zorgt de wisselwerking tussen Ihattaren, Thomas en Cody Gakpo rondom Lammers voor meer verrassing dan het oude concept. Vooral Thomas voelt goed de momenten aan waarop hij kan uitwijken naar de vleugel om vanuit daar een actie in te zetten. Verdedigend blijkt Thomas over het loopvermogen te beschikken om steeds de passlijnen naar de verdedigende middenvelders van Willem II eruit te halen, waardoor de rest van het team ontlast wordt.

Bij FOX Sports legde Thomas uit dat dit een nieuwe rol voor hem was. 'Toen ik opgroeide in Nieuw-Zeeland heb ik een keer zo gespeeld denk ik, maar ik heb al heel lang niet meer zo diep gestaan. Ik weet niet hoe vaak dit nog gaat gebeuren, maar ik hoop een stuk vaker', was de doelpuntenmaker tevreden. Ook Faber hield een goed gevoel over aan het optreden van Thomas. 'Hij is uitermate geschikt om te pendelen tussen de aanval en het middenveld, hij heeft het goed gedaan. Hij heeft ongelooflijk veel gelopen en maakt ook verdedigend veel meters in de manier van druk zetten.'

De eerste twee doelpunten van PSV illustreren ieder op hun eigen manier de offensieve voordelen van de nieuwe opstelling. De openingstreffer van Denzel Dumfries begint op de linkerflank, waar Rodríguez met een loopactie zowel Dries Saddiki als Ché Nunnely in zijn richting lokt. Dat betekent dat er ruimte ontstaat op de andere vleugel zodra PSV het spel verplaatst. Daar bieden Ihattaren (in de breedte) en Thomas (in de bal) de afleiding die Dumfries de ruimte verschaft om in de diepte gelanceerd te worden.

De 2-0 begint wederom vanaf de versterkte linkerflank. Dit keer slaagt Rodríguez er daar in om tussen twee Willem II-spelers door Thomas te bereiken. Die draait met een man in zijn rug direct open en zoekt de combinatie op de vleugel met Gakpo. Met zijn loopactie heeft Thomas dan al een gat getrokken in het centrum van de Tilburgse defensie. Daar profiteert hij zelf van door na zijn pass direct door te bewegen. Gakpo geeft hem de bal terug en Thomas bekroont zijn sterke optreden met een doelpunt.

Voor PSV is het slechte nieuws dat dit soort vloeiende aanvallen nog altijd eerder de uitzondering dan de regel zijn. Een papieren wijziging van systeem verandert niet dat Pablo Rosario en Jorrit Hendrix in balbezit erg voorspelbaar zijn. De controlerende middenvelders leggen wat meer risico in hun spel dan aan het begin van het seizoen, maar dat zorgt geregeld voor gevaarlijk balverlies. Vooral Rosario worstelt zichtbaar met zijn vorm. Zodra PSV op voorsprong komt, valt het Rosario-Hendrix-probleem te verbloemen door de tegenstander het initiatief te geven. De realiteit in de Eredivisie is alleen dat PSV vaak het spel zal moeten maken. De stroperige eerste helft tegen Willem II belooft op dat vlak nog weinig verbetering.
Artikel uit VI Pro vandaag.

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1058 times
Been thanked: 815 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 11 feb 2020, 09:59

"het Rosario-Hendrix-probleem"

Ernest, John, lezen jullie mee?

Paco Casal
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: Eindhoven Football Casuals
Has thanked: 273 times
Been thanked: 283 times

Bericht door Paco Casal » 11 feb 2020, 11:01

Afellay voor Rosario of Guti voor Hendrix, dat zou de oplossing dan moeten zijn.

Doe mij dan maar Afellay.

Heya Hallvar
Vaste waarde in elftal
Clubvoorkeur:
Has thanked: 2 times
Been thanked: 53 times

Bericht door Heya Hallvar » 11 feb 2020, 11:10

Prima artikel, zoals vaker in VI Pro. Beter 1 zo'n inhoudelijk artikel, dan 10 zwetscommentaren op tv.
Het blok blijft het probleem, waar ik graag Thomas juist ten faveure van Rosario zou zien. Maar ja, Thomas heeft zijn nieuwe rol gevonden, en er is niet iemand in de selectie die dat kan overnemen zoals hij het invult. Dus ik vrees dat we met het blok de rit uitzingen.

Ardbeg
Vedette
Clubvoorkeur: PSV Eindhoven
Has thanked: 233 times
Been thanked: 760 times

Bericht door Ardbeg » 11 feb 2020, 13:00

Heya Hallvar schreef:
11 feb 2020, 11:10
Prima artikel, zoals vaker in VI Pro. Beter 1 zo'n inhoudelijk artikel, dan 10 zwetscommentaren op tv.
Het blok blijft het probleem, waar ik graag Thomas juist ten faveure van Rosario zou zien. Maar ja, Thomas heeft zijn nieuwe rol gevonden, en er is niet iemand in de selectie die dat kan overnemen zoals hij het invult. Dus ik vrees dat we met het blok de rit uitzingen.
Guti is helemaal afgeserveerd lijkt

Lorenzo von Matterhorn
International
Clubvoorkeur:
Has thanked: 336 times
Been thanked: 134 times

Bericht door Lorenzo von Matterhorn » 12 feb 2020, 00:41

Lammers
Gakpo Thomas Ihattaren
Sadilek Boscagli
Rodriguez Viergever Baumgartl Dumfries
Unnerstall

FritskePhilips
Bankzitter
Clubvoorkeur:
Has thanked: 31 times
Been thanked: 41 times

Bericht door FritskePhilips » 08 mar 2020, 09:32

PSV seizoen 2020-2021Unnerstall
Dumfries - Lyanco - Obispo - van Aanholt*
Thomas - Ihatarren - Sadílek
Malen - Lammers - Gakpo
(*= of Rodríguez)

Schaduwelftal: Ruiter/van Osch
Teze - Baumgartl - Hendrix - Boscagli
Afellay - Doan - van Ginkel
Madueke- Romero - jeugd

Vertrekken:
Zoet, Jurjus, Luckassen, Schwaab, Viergever,
Rosario*, Gutíerrez, Mitroglou, Bruma
(*= kan echt niet meer in zijn huidige rol. Gezien zijn verleden wellicht optie in de verdediging, bijvoorbeeld als vervanger van Dumfries bij een vertrek?

01. Unnerstall
02. Teze
03. Obispo
04. Lyanco
05. Baumgartl
06. Thomas
07. Madueke
08. Hendrix
09. Malen
10. Ihatarren
11. Gakpo
13. van Osch
14. Lammers
15. van Aanholt (c) / Rodríguez (c)
16. Rigo -> verhuur
17. Afellay <- houden ivm leidersrol, niet wedstrijdfit
18. Sadílek
19. Romero
20. Mauro Jr -> verhuur
21. Ruiter
22. Dumfries
23. Boscagli
24. van Ginkel <- buitenkans mits transfervrij, niet wedstrijdfit
25. Doan
26. Piroe -> verhuur

Rudie-10
Basisspeler
Has thanked: 45 times
Been thanked: 45 times

Bericht door Rudie-10 » 24 jul 2020, 10:59

Hoe verwacht men hier de opstelling? Met de wetenschap dat Schmidt waarschijnlijk 4-4-2 gaat spelen?

Chucky
International
Clubvoorkeur:
Has thanked: 175 times
Been thanked: 195 times

Bericht door Chucky » 24 jul 2020, 11:02

Unnerstall

Dumfries
aankoop (anders Baumgartl)
Viergever
aankoop (anders Boscagli)

Ihattaren
aankoop (anders Hendrix/Sadílek)
Thomas
Gakpo

Malen
Lammers/Romero

Brael
Nationale topspeler
Has thanked: 161 times
Been thanked: 312 times

Bericht door Brael » 24 jul 2020, 11:10

Goede vraag. Met de huidige selectie wordt de vraag vooral waar we al onze aanvallers/aanvallende middenvelders gaan posteren, en wie er in de spits naast Malen (zekerheidje wat mij betreft) komt te spelen.

Voorlopig zou ik het zo invullen:

De keeper en de achterhoede spreekt voor zich.
Middenveld met 1 breker en 1 voetballer die ook verdedigend werk kan opknappen. Dit kan zowel Doan als Mauro jr. zijn wat mij betreft. Ik zie hier liefst nog 1 aankoop komen op de plek van Hendrix.
Aanvallende middenvelders: Ihattaren omdat het veruit ons grootste talent is, Bruma omdat ik denk (vooral hoop) dat het met zijn snelheid en dribbel er eindelijk eens uit komt. Gakpo vind ik net niet goed genoeg, Madueke is nog niet klaar voor een basisplaats denk ik.
Voorin Malen en Romero, puur omdat Lammers mij erg tegenviel afgelopen seizoen.

Kortom: 4 cojbojs voorop, en de rest als een malle drukzetten om de bal bij die voorste 4 te krijgen.

Afbeelding

Sensation
Internationale topspeler
Clubvoorkeur: Les Girls Girls Girls
Has thanked: 814 times
Been thanked: 612 times

Bericht door Sensation » 24 jul 2020, 11:17

Brael schreef:
24 jul 2020, 11:10
Goede vraag. Met de huidige selectie wordt de vraag vooral waar we al onze aanvallers/aanvallende middenvelders gaan posteren, en wie er in de spits naast Malen (zekerheidje wat mij betreft) komt te spelen.

Voorlopig zou ik het zo invullen:

De keeper en de achterhoede spreekt voor zich.
Middenveld met 1 breker en 1 voetballer die ook verdedigend werk kan opknappen. Dit kan zowel Doan als Mauro jr. zijn wat mij betreft. Ik zie hier liefst nog 1 aankoop komen op de plek van Hendrix.
Aanvallende middenvelders: Ihattaren omdat het veruit ons grootste talent is, Bruma omdat ik denk (vooral hoop) dat het met zijn snelheid en dribbel er eindelijk eens uit komt. Gakpo vind ik net niet goed genoeg, Madueke is nog niet klaar voor een basisplaats denk ik.
Voorin Malen en Romero, puur omdat Lammers mij erg tegenviel afgelopen seizoen.

Kortom: 4 cojbojs voorop, en de rest als een malle drukzetten om de bal bij die voorste 4 te krijgen.

Afbeelding
Bijna geheel eens alleen zou ik voor Thomas ipv Doan kiezen. Daarnaast hopen op nog een CM en CV.
#SzoboszlaiForBallonD'Or

Lorenzo von Matterhorn
International
Clubvoorkeur:
Has thanked: 336 times
Been thanked: 134 times

Bericht door Lorenzo von Matterhorn » 24 jul 2020, 11:24

Kan me wel vinden in het verhael van @Brael.

Met Lammers (Romero), Gakpo (Bruma), Mauro/Thomas (Doan), Sadilek (Hendrix) en Obispo (Viergever) hebben we gelukkig al veel jonge gasten die al zeer dicht tegen de basis schurken.

grasveld
Nationale topspeler
Has thanked: 89 times
Been thanked: 161 times

Bericht door grasveld » 24 jul 2020, 11:33

Ik verwacht eigenlijk Doan wel op RM / LM. Heeft een enorm stamina, is volgens mij goed en slim met drukzetten en hij kan (kon) toch alleraardigst voetballen.

Verder verwacht én hoop ik op de komst van een extra centrale verdediger. Een goede, ervaren LCV die de plek van Fourgiver in kan nemen. Die kan dan zijn beste positie (twaalfde man) innemen. En dan RCV Baumi die zich hopelijk kan optrekken aan deze nieuwe CV.

Uiteraard moet er ook nog een nieuwe linksback aangetrokken worden. Hopelijk Jetro.

Rudie-10
Basisspeler
Has thanked: 45 times
Been thanked: 45 times

Bericht door Rudie-10 » 24 jul 2020, 12:04

Ik heb stiekem hoge verwachtingen van Guti als verdedigende spelverdeler. Een nieuwe trainer die het wellicht wel in hem ziet zitten kan uitkomst bieden. In eerste instantie lijkt het me niet perse een speler voor de tactiek van Schmidt, maar ik heb goede hoop dat hij de juiste snaar kan raken. Want vorig seizoen had hij ook een periode waarin hij buffelde en lekker voetbalde.

Plaats reactie