De brexit

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Gesloten
ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1108 times
Been thanked: 852 times

Awards:

De brexit

Bericht door ziege maar ook zagge » 17 jan 2020, 10:03

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Systeem, tsja samen sta je sterk... dat geldt in principe zowel voor de Commonwealth als voor de EU. Kies de allianties die bij jou passen zou ik zeggen ;)

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 2040 times
Been thanked: 1091 times

Bericht door J.B. » 10 feb 2020, 11:21

Onder het mom, het mag wat kosten, en dat heb je een verdeeld VK het zoveelste voorbeeld waarom de Engelsen de grote verliezers zijn van de Brexit. Ik moet hier dan toch wel weer smalend om lachen.

https://www.nu.nl/economie/6022975/kost ... -euro.html
Only in it for the money

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 10 feb 2020, 15:24

153 miljard euro, ik geloof dat dat ruim 20 jaar Britse EU bijdrage is... dus je zou zeggen dat ze dat over 20 jaar terugverdiend kunnen hebben. Bovendien verwachten ze op termijn extra economische voorspoed door de Brexit, dus dan kan dat eerder het geval zijn.

Of dat ook gaat gebeuren.. ik geloof er ook niks van.

Maar, wat zouden de kosten voor de EU zijn? Als je graag wil bepalen wie meer verliest - EU of UK - dan zul je die kant ook moeten weten.

Ik vind de vergelijking vrij onzinnig, ik denk niet dat de brexiteers het een zier uitmaakt wie dit het meeste pijn doet, ze wilden dit vooral uit principiële overwegingen. En voor de EU is het ook geen geruststelling dat het de UK zoveel kost of zo, het blijft hoe dan ook klote.

Brael
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 168 times
Been thanked: 325 times

Bericht door Brael » 10 feb 2020, 15:51

Ik weet zeker dat (een deel van) de EU, en vooral het bestuurlijke vlak, blij is als de Brexit een mislukking wordt voor de Britten.
Een succesverhaal van een land dat zich afscheidt van de EU, zou wel eens een voorbeeld kunnen stellen voor andere morrende landen. Dat willen ze echt liever niet.

Bij Europese landen die nu niet in de EU zitten en wel succesvol zijn, kan altijd (meestal terecht) nog wel de "ja, maar"-kaart gespeeld worden. Als de Britten er een succes van maken, wordt dat een stuk lastiger.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 10 feb 2020, 18:40

Oh ja dat zal zeker zo zijn, sterker nog dat geldt voor mij ook wel een beetje... hoplijk komen ze erachter dat deelname aan de EU meer voordelen had dan de brexiteers dachten. Maar dat is m.i. iets anders dan bekijken voor wie de pijn het grootst is.

VeresRivne
Bankzitter
Clubvoorkeur:
Has thanked: 9 times
Been thanked: 75 times

Bericht door VeresRivne » 10 feb 2020, 19:43

De schadenfreude over GB moeten we dan ook niet hebben, als het bij hun regent gaat het bij ons ook op handelsvlak druppelen.

ShovingNE2
Site Admin
Has thanked: 813 times
Been thanked: 2388 times

Bericht door ShovingNE2 » 10 feb 2020, 19:47

Ik hoop dat ze het heel goed doen. Dat dwingt de EU om een stap terug te doen op de onzalige weg die ze zijn ingeslagen om nationale parlementen steeds meer buitenspel te zetten en dat ook gewoon hardop zeggen.

Door weer normaal te gaan doen en niet die megalomane gekken als Timmermans en Verhofstadt vrij spel te geven zal de roep van steeds meer mensen om afscheid te nemen van de EU ook afnemen. Al ben ik bang dat het een trein is die bergafwaarts gaat en geen remmen heeft. De EU gaat keihard klappen als ze steeds meer stappen de kant van alle macht naar Brussel op zetten.

Maar als GB nu een goed handelsblok op zet met alle non-EU landen in Europa dan kan je tegen die tijd overstappen. Maar het beste zou zijn dat men in Brussel normaal gaat doen.
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 10 feb 2020, 20:39

ziege maar ook zagge schreef:
10 feb 2020, 15:24
153 miljard euro, ik geloof dat dat ruim 20 jaar Britse EU bijdrage is... dus je zou zeggen dat ze dat over 20 jaar terugverdiend kunnen hebben. Bovendien verwachten ze op termijn extra economische voorspoed door de Brexit, dus dan kan dat eerder het geval zijn.

Of dat ook gaat gebeuren.. ik geloof er ook niks van.

Maar, wat zouden de kosten voor de EU zijn? Als je graag wil bepalen wie meer verliest - EU of UK - dan zul je die kant ook moeten weten.

Ik vind de vergelijking vrij onzinnig, ik denk niet dat de brexiteers het een zier uitmaakt wie dit het meeste pijn doet, ze wilden dit vooral uit principiële overwegingen. En voor de EU is het ook geen geruststelling dat het de UK zoveel kost of zo, het blijft hoe dan ook klote.
Naja, zeverkoning Farage heeft hier over gelogen. En onze blonde poedel Boris ook. Buiten dat zal de klap daar harder aankomen als het economie betreft, simpelweg omdat Engeland (en Wales, vooruit dan) veel kleiner is dan de EU. Buiten dat dreigt Schotland en Noord Ierland dus uit het VK te vertrekken.

Ik denk dat de grootste verliezers in London zitten daar. Natuurlijk brallen de populisten dat het allemaal goed komt. Voorspelbaar. Maar de vooruitzichten daar zien er gewoon niet goed uit.

Iets wat iedere econoom trouwens als heeft voorspelt. En dat zal pas echt duidelijk worden als ze echt uit de EU zijn. Want dat is nu nog niet het geval. Ik ga alvast de ramptourist uithangen. Wedje leggen, binnen 5 jaar komen ze weer aankloppen.
Only in it for the money

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 10 feb 2020, 21:04

VeresRivne schreef:
10 feb 2020, 19:43
De schadenfreude over GB moeten we dan ook niet hebben, als het bij hun regent gaat het bij ons ook op handelsvlak druppelen.
Is het ook niet echt, bij mij niet althans: ik zal nooit juichen om andermans ellende, maar een eventueel gelijk achteraf van de remainers zou ik zeker verwelkomen. Dat gelijk hoeft trouwens helemaal niet alleen via economisch vlak te komen, de EU is zoveel meer dan economie... sterker nog de handel is altijd vooral een middel geweest om een hoger doel te verwezenlijken (nl. vrede).

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 10 feb 2020, 23:38

10 feb 2020, 21:04
VeresRivne schreef:
10 feb 2020, 19:43
Is het ook niet echt, bij mij niet althans: ik zal nooit juichen om andermans ellende, maar een eventueel gelijk achteraf van de remainers zou ik zeker verwelkomen. Dat gelijk hoeft trouwens helemaal niet alleen via economisch vlak te komen, de EU is zoveel meer dan economie... sterker nog de handel is altijd vooral een middel geweest om een hoger doel te verwezenlijken (nl. vrede).
Het is toch ook zo dat Engeland (want het zeker geen brexit als je schotland en noord ierland qua standpunt eu ziet) hoog spel speelt. In Ierland is Feinn trouwens gekozen, en die wil ook minder engelse bemoeienis. Tel daarbij de wens van schotland om een referendum te gaan houden over een mogelijke afsplitsing. Grote kans dat het een hard brexit wordt trouwens. Wat mij vooral erg verbaast is dat er totaal geen plan was. Dat is echt een ziekte van dat populisme trendje, eerst maar wat roepen, en je vooral niet bezig houden met een plan van aanpak. Daar is totaal niet op geanticipeert. Dat kan toch niet.
Only in it for the money

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 2164 times
Been thanked: 820 times

Bericht door Ren Höek » 11 feb 2020, 10:04

ShovingNE2 schreef:
10 feb 2020, 19:47
Dat dwingt de EU om een stap terug te doen op de onzalige weg die ze zijn ingeslagen om nationale parlementen steeds meer buitenspel te zetten en dat ook gewoon hardop zeggen.
Hoe kom je hier eigenlijk bij?

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 11 feb 2020, 10:06

Shoving denkt nog steeds dat Guy Verhofstad - geen lid van Raad of Commissie, intussen zelfs geen fractieleider meer dus doodgewoon één van de 705 parlementsleden - in het geheim de EU bestuurt.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 14 feb 2020, 13:59

Dit is toch wel enorm leuk. Een klagende Engelsman die langer moet wachten op Schiphol en dat dit niet de reden is dat ie Brexit heeft gestemd.

De ironie :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Only in it for the money

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 20 feb 2020, 10:49

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... mste-beste

Een min of meer uitgewerkt plan voor immigratie ná de Brexit. Ziet er op zich niet verkeerd uit, al moet altijd in de praktijk worden bekeken hoe het uitpakt.

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 2164 times
Been thanked: 820 times

Bericht door Ren Höek » 20 feb 2020, 12:13

Ali G was zijn tijd ver vooruit:

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 20 feb 2020, 12:18

https://www.businessinsider.nl/brexit-k ... jdrage-vk/

Uitstekend idee die Brexit. Alles wat de Brexiteers als argument hebben gebruikt blijkt ineens toch niet te kloppen.

Hmmm.. hoe zou dat nou komen?
Only in it for the money

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 20 feb 2020, 12:57

Een verlies aan economische groei 1 op 1 vergelijken met de bijdrage aan de EU, is natuurlijk hartstikke krom.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 20 feb 2020, 13:11

Nee hoor. Is niet krom.

De harde belofte was dat het GB geld zou opleveren. De rest (kritiek) werd afgedaan als angstpraatjes. Maar als ik alle berichten op economisch vlak zo volg was die kritiek totaal gegrond. Maar dat krijg je als je met leugens een campagne ingaat.

Gisteren nog een mooi bericht. Goed voor ons

https://www.nu.nl/economie/6031843/brex ... uizen.html

Langzaamaan worden de contouren en de gevolgen voor met name Engeland duidelijk. EIgenlijk wisten we dat al. En dan hebben we het over een land dat nog niet eens in het Schengenverdrag zit/zat.

Hou ook de Schotten en Noord Ieren in de gaten. Want die harde grens wordt steeds realistischer. Ik ben blij dat ik geen arbeider in Engeland ben, laat dat duidelijk zijn. Ik voorspel dat we volgende zomer nieuwe verkiezingen krijgen daar. When `the shit hits the fan` zoals ze dat daar zo mooi zeggen.

Begrijp me goed, ik geniet hiervan. Omdat alle argumenten die de Brexiteers hadden als sneeuw voor de zon smelten in het niets. Het is alleen jammer voor ze dat dit niet zomaar is omgedraaid. Niet dat ze volgend jaar kunnen zeggen, ja, sorry voor de Brexit. Even een gekke bui, de hormoontjes speelden even op, maar we hebben gemerkt dat we economisch een stap of drie terug hebben moeten doen en nu zijn de working class boos omdat het gros van de bedrijven ineens naar EU land gaan, we dit wisten maar erover gelogen hebben.

Ik blijf dit volgen, want ramptourisme is toch best leuk.
Only in it for the money

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 20 feb 2020, 13:51

J.B. schreef:
20 feb 2020, 12:18
https://www.businessinsider.nl/brexit-k ... jdrage-vk/

Uitstekend idee die Brexit. Alles wat de Brexiteers als argument hebben gebruikt blijkt ineens toch niet te kloppen.

Hmmm.. hoe zou dat nou komen?
Ik vind dit wel een schokkend bericht, nu al.

Dat krijg je er dus van als je politici niet afrekent op het verspreiden van nonsens maar ze zelfs aan de macht brengt. Het land tot op het bot verdeeld, de ene helft is tegen, de andere helft is voorgelogen en kan dus gigantische frustratie verwachten.

Het zal nog wel even duren tot het doordringt tot dat deel van het electoraat wat onwetend genoeg was om in de zwets van de Brexiteers te trappen. Zodra het zover is zal het me niks verbazen als er grote sociale onrust uitbreekt. 2011 is nog maar pas geleden.

Zoals ik het zie gingen de argumenten vóór de Brexit vooral om geld en macht: de EU zou duur zijn zodat een Brexit tot sociale verbetering zou kunnen leiden en na de Brexit zal de UK weer alle macht in eigen hand hebben. Dat financiële argument en bijbehorende sociale belofte kunnen ze dus vergeten. Blijft over dat machtsargument wat wél klopt, alleen gaat die macht niet naar de burger maar naar de Londonse elite die de kloof tussen arm en rijk ongetwijfeld slechts weer zal vergroten.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 20 feb 2020, 14:58

`Unless the political situation looks dramatically different (and with the end of the transition period being between now and the Scottish Parliament election anything is possible) the SNP will run on a ‘leave and rejoin’ platform – that is, leave the UK and re-join the EU. That is very much their stance now and it is unlikely to change. `
https://www.psa.ac.uk/psa/news/brexit-s ... ture-union
Only in it for the money

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 20 feb 2020, 15:29

J.B. schreef:
20 feb 2020, 13:11
Nee hoor. Is niet krom.
Als je BBP met bijvoorbeeld 10 miljoen omlaag gaat, is dat niet hetzelfde als dat iets je 10 miljoen kost. In die zin is het krom om die twee zaken één op één te vergelijken.

Dat het de Britten in eerste instantie geld zal kosten om uit de EU te stappen, lijkt me logisch (overigens kost het de EU ook geld). De vraag is hoe ze over die eerste klap heenkomen, en wat ze dan kunnen opbouwen.

Ik ben ervan overtuigd dat ze er sterker uit kunnen komen, maar dan zullen ze wel aan de bak moeten en de goede keuzes moeten maken.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 20 feb 2020, 16:02

Vragen daarbij zijn bijv. wat voor belastingtrucs ze uit gaan halen om de EU de loef af te steken, wat voor een soort Engeland er overblijft (qua sociale ongelijkheid) en wat er overblijft van de britse Unie.

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 20 feb 2020, 16:12

Klopt, ze staan voor interessante vraagstukken. Het beleid om weinig kansrijke buitenlanders te weren van de arbeidsmarkt, vind ik vooralsnog een verstandige stap. Al is de vraag hoe ze het in de praktijk precies gaan vormgeven.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 20 feb 2020, 18:10

20 feb 2020, 16:02
Vragen daarbij zijn bijv. wat voor belastingtrucs ze uit gaan halen om de EU de loef af te steken, wat voor een soort Engeland er overblijft (qua sociale ongelijkheid) en wat er overblijft van de britse Unie.
Dat is tekstboek economie. Gezien het feit dat bedrijven langzaamaan al vertrekken daar (en ze zijn nog niet eens uit de EU) is al een teken aan de wand. Ach. Economen hebben hier al voor gewaarschuwd, en werd dat door de Brexiteers afgedaan als angstsprookjes, tot nu toe komen de voorspellingen in ieder geval uit.

Engeland gaat in ieder geval de grote verliezer zijn. En het is ook leuk om te zien dat de grote bek `ze hebben ons meer nodig dan wij hun` nogal verstomd. Ja, nu is het tijd om de daad bij het woord te voegen. Dat wordt lachen..

Only in it for the money

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 20 feb 2020, 23:15

Interessant, buiten een bedrijven exit begint er ook een tv zender exit aan te komen

https://www.broadbandtvnews.com/2020/01 ... -channels/
Only in it for the money

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 06 mar 2020, 12:21

Only in it for the money

Gesloten