Welkom aan alle gasten. Meepraten over PSV? Maak een account aan!

Covid-19

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Plaats reactie
DeTaurus
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: PSV, Liverpool
Has thanked: 180 times
Been thanked: 157 times

Covid-19

Bericht door DeTaurus » 10 mar 2020, 18:38

Dit verdient ook wel een eigen topic.

Wat ik begreep is dat elke overheid een eigen strategie nahoudt met de communicatie.

In Nederland was het lang informeren en niet alarmeren. Langzaam begint dat ook om te slaan.
In Italië is het totale paniek. Lege supermarkten, lege straten etc.

Een aantal dingen die niet echt uit de communicatie van het RIVM blijken maar wel uit andere (internationale) instanties:
- Als je gezond bent en jonger dan 50 ben je praktisch veilig en zal je genezen;
- Op den duur zal een groot deel van de bevolking het virus te pakken krijgen. Schattingen zijn 40-70% van de wereldbevolking https://thehill.com/changing-america/w ... paring-for volgens epidemiologen;
- 5 - 15% van de geïnfecteerden belandt in het ziekenhuis en heeft medische zorg nodig;
- In sommige zwaar getroffen gebieden is er een groot capaciteitstekort in ziekenhuizen, hierdoor moeten artsen kiezen wie ze wel helpen en wie niet;
- Dit is een grote oorzaak van alle maatregelen. Niet het voorkomen dat mensen ziek worden, maar eerder een capaciteitsprobleem van het overladen van ziekenhuizen;
- In Amerika zijn er 924,000 ziekenhuis bedden. Nederlandse cijfers kon ik niet vinden. Als de epidemie daadwerkelijk speelt met bovenstaande cijfers betekent het dat er mogelijk 20 miljoen bedden nodig zijn;
- Er heerst in getroffen gebieden enorme paniek. Supermarkten zijn leeg, restaurants leeg. De overheid zou dom zijn om dit te zeggen (en zo in de hand te werken), maar het is in sommige gebieden vanwege de paniek een veel groter slagveld dan ze zeggen. Wellicht slim om alvast een voorraadje eten in te slaan.

Het is dus niet zo zeer een individueel probleem. De kans dat het bij ons allen niet meer dan een griepje zal zijn is heel groot. Als we al besmet raken. Echter, de collectieve gevolgen kunnen wel enorm zijn.
Het zou ook egoïstisch zijn om er geen rekening mee te houden en er zo aan bij te dragen dat zieke en oudere mensen in de problemen komen.

Maikel_91
Site Admin
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 932 times
Been thanked: 1607 times

Bericht door Maikel_91 » 10 mar 2020, 18:53

Oké, maar lijkt me een goede als de naam verandert wordt naar Coronavirus of Covid-19. Zo'n paniek zwaaiende titel is ook zowat.

trouwepsvfan
Vaste waarde in elftal
Has thanked: 77 times
Been thanked: 85 times

Bericht door trouwepsvfan » 10 mar 2020, 19:16

Lekker, doe nog maar zo’n biertje. Proost!

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1057 times
Been thanked: 805 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 10 mar 2020, 20:45

DeTaurus schreef:
10 mar 2020, 18:38
- Dit is een grote oorzaak van alle maatregelen. Niet het voorkomen dat mensen ziek worden, maar eerder een capaciteitsprobleem van het overladen van ziekenhuizen;
Niet alleen ziekenhuizen maar ook de economie, men probeert idd te voorkomen dat het halve land in één keer plat ligt. Als mensen gedoseerd ziek worden blijft alles te overzien.

Vlagman
Bankzitter
Has thanked: 12 times
Been thanked: 41 times

Bericht door Vlagman » 10 mar 2020, 21:28

DeTaurus
Nationale topspeler

Bericht door DeTaurus » 10 mar 2020, 22:38

ziege maar ook zagge schreef:
10 mar 2020, 20:45
DeTaurus schreef:
10 mar 2020, 18:38
Niet alleen ziekenhuizen maar ook de economie, men probeert idd te voorkomen dat het halve land in één keer plat ligt. Als mensen gedoseerd ziek worden blijft alles te overzien.
Epidemiologen zeggen dat het juist een discussie gezondheid vs economie is.

Voor een groot gedeelte >80% verloopt de ziekte relatief symptoomloos en is deze na een korte periode helemaal verdwenen.
De maatregelen die uit voorzorg getroffen worden zijn voor de hele economie veel groter.

Alles op zijn beloop laten zou economisch het meest gunstig zijn.

Al zal je natuurlijk branches hebben die een korte negatieve piek in hun capaciteit niet kunnen missen. En zelfs daarvoor is deze methode niet volledig effectief.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 10 mar 2020, 22:39

DeTaurus schreef:
10 mar 2020, 22:38
Interessant, heb je daar een bron voor? Zou ik wel meer over willen weten. Lijkt me nogal een aanname.

DeTaurus
Nationale topspeler

Bericht door DeTaurus » 10 mar 2020, 22:47

10 mar 2020, 22:39
DeTaurus schreef:
10 mar 2020, 22:38
Interessant, heb je daar een bron voor? Zou ik wel meer over willen weten. Lijkt me nogal een aanname.
https://scholar.google.nl/scholar?hl=nl ... FL1IWblSQJ

https://scholar.google.nl/scholar?hl=nl ... RtL82MF9AJ

Vooral de paniek heeft een enorme impact.
- Vertrouwen in de economie daalt;
- Consumpties worden veel minder gedaan;
- Zeker in bepaalde sectoren zoals de luchtvaart, het toerisme en de horeca;
- Doordat de maatregelen ook preventief gelden, geldt dit ook voor mensen die niet ziek zijn;
- Op den duur is de verwachting dat een groot deel van de bevolking dit virus zal krijgen;
- Het is dodelijker en besmettelijker dan de griep, maar het echte probleem is die piek in de belasting omdat het een nieuw virus is. Een griepepidemie (weliswaar kleiner) heeft verre van een dergelijke impact.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 10 mar 2020, 22:48

Haha ja, fijne linkjes! :lol:

DeTaurus
Nationale topspeler

Bericht door DeTaurus » 10 mar 2020, 23:00

10 mar 2020, 22:48
Haha ja, fijne linkjes! :lol:
Die abstract (samenvatting) is wel te begrijpen toch?

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 10 mar 2020, 23:35

Dit zijn links naar pagina's vol zoekresultaten he, mis ik iets?

DeTaurus
Nationale topspeler

Bericht door DeTaurus » 10 mar 2020, 23:42

Afbeelding

Dan gaat er iets mis. Ik krijg dit.

DeTaurus
Nationale topspeler

Bericht door DeTaurus » 10 mar 2020, 23:43

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 11 mar 2020, 00:56

Thanks! Dat werkt beter :)

Waar lees je dat alles zijn beloop laten gaan het goedkoper zou zijn dan ingrijpen? Ik lees er denk ik overheen.

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 1844 times
Been thanked: 665 times

Bericht door Ren Höek » 11 mar 2020, 09:31

Het allerbelangrijkste is dat de besmettingen in een relatief rustig tempo verlopen, vandaar ook de beperkingen die in Noord-Brabant zijn opgelegd.
Hiermee probeert men een piek en daarmee een grote overbelasting van ziekenhuizen (met name IC units) te voorkomen, zoals nu het geval is in Noord-Italië. Dat is namelijk gevaarlijk en kost (onnodig) levens.

Brael
Nationale topspeler
Has thanked: 142 times
Been thanked: 277 times

Bericht door Brael » 11 mar 2020, 09:37

De afweging is niet alleen gezondheid vs. economie, maar gezondheid vs. openbare leven. Elk land maakt, natuurlijk ook afhankelijk van de mate waarin het virus om zich heen grijpt, daarin zijn eigen afwegingen.

In het Westen vinden we het inmiddels absoluut onacceptabel als er zieken zijn die niet verzorgd kunnen worden vanwege een gebrek aan capaciteit in onze medische zorg. Dat is de enige reden dat al deze maatregelen genomen worden (maar wel een verdomd goede reden, wat mij betreft).

Als we wél zouden accepteren dat er in uitzonderlijke gevallen als dit virus sommige mensen liggen te creperen zonder medische hulp, dan zouden al deze voorzorgsmaatregelen niet nodig zijn. In dat geval denk ik inderdaad dat de economie een minder harde klap zou krijgen, maar ik ben het wel eens met de beleidsmakers dat je dat niet kunt maken.

El Sordo
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 555 times
Been thanked: 592 times

Bericht door El Sordo » 11 mar 2020, 12:27

11 mar 2020, 00:56
Thanks! Dat werkt beter :)

Waar lees je dat alles zijn beloop laten gaan het goedkoper zou zijn dan ingrijpen? Ik lees er denk ik overheen.
Sorry, maar we gaan een onderzoek dat naar eigen zeggen gestart is op 3 maart en 'gepubliceerd' op 6 maart toch niet serieus nemen? Het duurt langer om een gemiddelde blogpost typo-vrij te krijgen. Het is niet gepubliceerd in een journal, er is geen controle geweest op de kwaliteit van dat artikel en de methodologie van het onderzoek, het is geschreven door een Bachelorstudent samen met een AP die voornamelijk zijn eigen werk citeert. Op deze termijn lijkt dit me alles behalve een valide bron.

Bon, interessant eigenlijk dat enkel Brabant volledig afgesloten is; de procentuele besmettingsgraad ligt in Utrecht bijna net zo hoog. Op zijn minst zou je verwachten dat men in een klein land als Nederland doorheeft dat de grenzen van provincies enigszins fluide zijn.
Si yo fuera Jorrit Hendrix
Viviría como él

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 11 mar 2020, 12:35

Dat laatste past m.i. prima in het patroon van bijv. alleen testen en onderzoeken van mensen met serieuzere klachten: ze proberen niet alle verspreiding te voorkomen, maar te voorkomen dat het te snel gaat,

Uiteindelijk zal hoogstwaarschijnlijk iedereen een keer Corona krijgen.

El Sordo
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door El Sordo » 11 mar 2020, 12:38

Dat proberen 'ze' dan op een ietwat naïeve manier; verspreiding voorkomen lijkt welhaast onmogelijk en een aantal maatregelen dat nu in Brabant wordt getroffen (tijdelijk afgelasten van grote evenementen bijvoorbeeld) legt niet het complete leven plat. Vergelijkbare maatregelen kunnen ook in de rest van Nederland, of in ieder geval in dichtbevolkte gebieden, worden geïmplementeerd. In ieder geval tot het moment dat er meer grip op en begrip van de verspreiding is. Zo wordt er in Nederland nog doodleuk gemeld dat men niet besmettelijk is als er geen zichtbare symptomen zijn, in andere landen wordt dit al tegengesproken.

Afijn, bijzonder interessant om de ontwikkelingen in de gaten te houden. ;)
Viviría como él

Josef Dettelbacher
Vedette
Clubvoorkeur:
Has thanked: 56 times
Been thanked: 714 times

Awards:

Bericht door Josef Dettelbacher » 11 mar 2020, 12:43

Ik denk dat men naar Italie heeft gekeken: kondig je een lockdown aan, dan vluchten mensen massaal. Overigens zijn de patronen op meerdere plaatsen hetzelfde. Ik heb dus maar een paar rollekes wc papier in huis gehaald voor het geval dat he.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 11 mar 2020, 12:44

El Sordo schreef:
11 mar 2020, 12:38
Dat proberen 'ze' dan op een ietwat naïeve manier;
Waar baseer je die uitspraak op? Misschien is dit wel prima zo. Brabant is nu brandhaard, als dat over twee weken verschoven is naar pakweg Utrecht is dat wellicht prima: steeds slechts één provincie met beperkingen kost vast een stuk minder dan meteen het halve land op slot gooien.

We moeten natuurlijk ook Corona krijgen he, zolang er geen vaccin is is dat nl. de enige manier om antistoffen op te bouwen. Stel dat we het hel land in quarantaine plaatsen dan is er over 2 weken geen virus meer te bekennen in het land, tot de eerste toerist binnenkomt en dan kunnen we weer van voren af aan beginnen. Het virus moet dus ruimte krijgen om zich te verspreiden, maar niet teveel.

El Sordo
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door El Sordo » 11 mar 2020, 12:49

In dat geval ga je ervan uit dat dat virus zich van plek naar plek verspreidt én dat het op die manier één provincie (die fictieve lijntjes op de kaart) als brandhaard aangewezen kan worden én dat je dit op deze manier kunt controleren. Verder beperkingen betekenen overigens niet dat alles lamgelegd moet worden, hoor, en ik ben het ermee eens dat één van de manieren is om antistoffen op te bouwen. Ditzelfde dacht men een aantal weken geleden in Italië overigens ook. En in Spanje.

https://www.irishtimes.com/news/world/e ... -1.4199027
Viviría como él

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 11 mar 2020, 13:00

Dat je het als provincie bekijkt is m.i. puur praktisch: we hebben die 'entiteiten' nu eenmaal en ook bestuur/beleid op dat niveau, verder is het m.i. niet zo belangrijk waar je de lijntjes trekt, als je het randje er maar vanaf krijgt.

Dat Ierse stuk snap ik niet zo, wat willen ze dan: het hele land in quarantaine plaatsen of minimaal het hele land testen? Dat laatste kan sowieso niet.

Ik keek er aanvankelijk trouwens ook precies zo naar als jij doet, vond het onvoldoende en naief, maar heb er intussen iets meer vertrouwen in nu ik wat meer begrijp van de achterliggende gedachte. 100% zeker ben ik er ook niet van maar dat is denk ik niemand, van geen enkele aanpak ook.

El Sordo
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door El Sordo » 11 mar 2020, 13:07

Betere voorlichting, er is nog behoorlijk wat ruimte tussen een gedegen aanpak en 'het hele land in quarantaine plaatsen'. ;)

We kunnen ook de Hollandse waterlinie in werking stellen, maar ja, stel nou dat die eiwitmanteltjes met parachutes binnenkomen.
Viviría como él

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 11 mar 2020, 13:14

Ja daar dacht ik ook aan idd.. een landelijk tv programma met een uur lang een hoop discussie en meningen, dat zet natuurlijk totaal geen zoden aan de dijk. Als het aan mij lag hadden we drie weken geleden al de hele dag spotjes op tv en radio gehad met duidelijke aanwijzingen.

Plaats reactie