EU politiek

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Gesloten
ShovingNE2
Site Admin
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 759 times
Been thanked: 2325 times

EU politiek

Bericht door ShovingNE2 » 07 apr 2020, 06:48

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

ziege maar ook zagge schreef:
06 apr 2020, 14:07
Prima uitgelegd. Maar vooral ook: doordat eurobonds een lagere rente zouden kennen dan italiaanse staatsleningen kunnen ze zich veel verder in de schulden steken dan überhaupt wenselijk is - ook los van de vraag wat dat voor ons betekent. Maar als ze het geld écht nodig hebben en dus wel moeten, wat dan? Dan maar inderdaad veel duurdere leningen aangaan is natuurlijk ook geen oplossing. En dus ligt de oplossing m.i. eigenlijk bij wat we nu wél gedaan hebben: nl. donaties ipv leningen. Gewoon, ouderwetse noodhulp zonder staartje.

Eigenlijk zou m.i. sowieso de bezem moeten door de wereldwijde schuldenberg.

Dat Hoekstra en Rutte zich zo lomp uitlaten blijft intussen erg jammer, dat is echt een hele dure lacune in hun competenties.
Nou, er zit dus 415 miljard in het ESM bijvoorbeeld. En andere landen kunnen lenen tegen negatieve rente en dat doorlenen aan Italië (via de EU).

Maar daar mogen ook eisen aan vast zitten. Het begrotingstekort van 37 miljard is natuurlijk absurd en doordat ze al jaaaaaaaaaaaaren zo leven zitten ze nu in een grote puinhoop. De EU wil iedereen nog onlosmakelijker van elkaar maken en de volgende stap naar federalisering zetten met Eurobonds. Ik ben blij dat wij en oa Duitsland heel hard op de rem trappen. Wij mogen nooit zo verantwoordelijk worden voor de puinbak van die landen.

Griekenland was voor bepaalde landen een wijze les: het maakt niet uit hoe slecht het gaat, de EU redt ons toch wel. Boeien dat begrotingstekort. En daar moeten we heel snel vanaf.
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 1988 times
Been thanked: 1084 times

Bericht door J.B. » 07 apr 2020, 10:09

Brael schreef:
06 apr 2020, 14:14
06 apr 2020, 14:07
Prima uitgelegd. Maar vooral ook: doordat eurobonds een lagere rente zouden kennen dan italiaanse staatsleningen kunnen ze zich veel verder in de schulden steken dan überhaupt wenselijk is - ook los van de vraag wat dat voor ons betekent. Maar als ze het geld écht nodig hebben en dus wel moeten, wat dan? Dan maar inderdaad veel duurdere leningen aangaan is natuurlijk ook geen oplossing. En dus ligt de oplossing m.i. eigenlijk bij wat we nu wél gedaan hebben: nl. donaties ipv leningen. Gewoon, ouderwetse noodhulp zonder staartje.

Eigenlijk zou m.i. sowieso de bezem moeten door de wereldwijde schuldenberg.

Dat Hoekstra en Rutte zich zo lomp uitlaten blijft intussen erg jammer, dat is echt een hele dure lacune in hun competenties.
Uiteraard is dit wel een oplossing, hoe vervelend de oplossing ook is voor de Italianen. Maar goed, ze krijgen noodhulp van ons, en van een aantal andere landen, dat lijkt me in dit geval inderdaad het meest billijke wat we kunnen doen. Ze zouden iets dankbaarder mogen zijn, in plaats van zich te beklagen over ons "denken aan eigenbelang". Want dat doen ze uiteraard zelf ook - en dat is hun goed recht overigens, maar je moet niet klagen dat andere landen dat dan ook doen.
Laat ze eerst maar iets doen aan het zwarte geld daar. Dat is echt een schaduw economie geworden daar..
Only in it for the money

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1064 times
Been thanked: 822 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 07 apr 2020, 11:46

ShovingNE2 schreef:
07 apr 2020, 06:48
Griekenland was voor bepaalde landen een wijze les: het maakt niet uit hoe slecht het gaat, de EU redt ons toch wel. Boeien dat begrotingstekort. En daar moeten we heel snel vanaf.
Daar stond volgens mij nogal wat tegenover qua hervormingen, de Griekse bevolking heeft nogal een prijs moeten betalen en de Griekse politiek lag jarenlang aan de ketting van de trojka. Dus 'maakt niet uit hoe slecht het gaat' - ik vermoed toch echt niet dat er zo gedacht wordt. Volgens mij is dat dan ook totaal niet vergelijkbaar met Eurobonds.

Brael
Nationale topspeler
Has thanked: 161 times
Been thanked: 315 times

Bericht door Brael » 07 apr 2020, 12:59

https://www.ad.nl/politiek/kamer-steunt ... ~a622e58d/

Inmiddels is een ruime kamermeerderheid tégen deze Eurobonds, en dus vóór het verzet van minister Hoekstra. Mooi om te zien dat er nog ergens een consensus over is.
Wel nog onenigheid over het ESM. Kabinet is voorstander om daarmee (onder voorwaarden) Italië uit de brand te helpen, de oppositiepartijen aan beide flanken zijn daartegen.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 07 apr 2020, 15:12

Volgens mij is dit prima. Het grote onderliggende probleem blijft dat Italië en Spanje hun economie en staatshuishouding maar niet structureel gezond krijgen, ze moeten toch echt een keer inzien dat daar nog meer moet gebeuren. Jezelf verder in de schulden werken zonder het lek te dichten is totaal geen oplossing.

Aan Hoekstra de uitdaging om onze weerstand tegen de eurobonds / de roep om ESF voorwaarden te vertalen in reeële en constructieve bezorgdheid ook over de situatie in hun landen maar vooral gericht op een ook voor hen gezonde en duurzame unie. Zou ie daartoe in staat zijn? Ik ben benieuwd.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 07 apr 2020, 15:40

07 apr 2020, 11:46
ShovingNE2 schreef:
07 apr 2020, 06:48
Daar stond volgens mij nogal wat tegenover qua hervormingen, de Griekse bevolking heeft nogal een prijs moeten betalen en de Griekse politiek lag jarenlang aan de ketting van de trojka. Dus 'maakt niet uit hoe slecht het gaat' - ik vermoed toch echt niet dat er zo gedacht wordt. Volgens mij is dat dan ook totaal niet vergelijkbaar met Eurobonds.
Begrijp me niet verkeerd: ik het het niet over de Grieken. Maar je moet het toch haast wel met me eens zijn dat Italië er zo naar gekeken heeft met hun begrotingstekort van 37 miljard.

Het kan niet zo zijn dat wij Italië keer op keer uit de stront trekken omdat wij de overheidsfinanciën op orde hebben en zij keer op keer op keer zich er niets aan gelegen laten. Met de coronacrisis moet je ze helpen, maar we blijven niet aan de gang. Als ze de komende jaren niet hervormen dan kunnen ze wat mij betreft ook naar de kloten lopen met hun 5 sterren. En ik heb een vermoeden dat Duitsland en Nederland daar ook zo over denkt. De staatsschuld tov BNP is natuurlijk schokkend en omdat wij bijna het braafste jongetje van de klas zijn mogen wij overboeken. Ik zeg: laat onze staatsschuld in dat geval ook maar oplopen en de-privatiseer de zorg maar. Wij bezuinigen niet om het geld naar andere landen te storten.

Als ze nou nog iets van goede wil en verbetering tonen... maar de laatste keer staken ze gewoon een middelvinger op naar de rest van de EU.
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

DeTaurus
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: PSV, Liverpool
Has thanked: 180 times
Been thanked: 157 times

Bericht door DeTaurus » 07 apr 2020, 15:49

Wat een simpele oplossing weer voor zo’n ingewikkeld probleem...

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 08 apr 2020, 08:18

Prima opstelling van Nederland, Duitsland, Oostenrijk en Finland. Geen eurobonds. Ook geen directe controle en eisen, maar zodra er geld nodig is voor economische maatregelen komen er gewoon hervormingen. De laatste zin in het artikel zegt ook genoeg hoe de EU haar macht binnen de lidstaten wil uitbreiden.

Landen moeten schijnbaar zich wapenen tegen een binnendringende EU. Federaliseren is het credo van die engnekken. Altijd op je hoede zijn omdat ze via welke regeling dan ook vooral tot doel hebben om de macht meer naar zich toe te trekken. Als je toch niet steeds in de EU het gevaar moet zien dat ze meer macht naar Brussel willen halen was het makkelijker overleggen.

Ons sociale zekerheidsstelsel is prima, maar ik voorzie weer dat we op de een of andere manier met ons stelsel moeten gaan bijbetalen aan andere stelsels. En dat alles onder het mom van 'solidariteit. Iemand meer info hierover?
Nederland eiste harde garanties dat de regeling echt tijdelijk zal zijn, zodat de EU geen vinger tussen de deur krijgt in sociale zekerheidsstelsels in lidstaten.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1414265 ... -nederland

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 09 apr 2020, 19:51

Waar komt die sociale zekerheid quote vandaan Shoving?

Een rechtse politicus die bang is dat hij controle verliest over sociale zekerheid is doorgaans iemand die bang is dat die sociale zekerheid niet ver genoeg afgebroken kan worden.

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 10 apr 2020, 06:32

Na een aangenomen motie van -jawel- de heer Baudet, ligt er nu vast dat de Nederlandse regering zich niet aan Eurobonds mag committeren.

Goed nieuws. Ook voor Hoekstra, die nu simpelweg kan zeggen: ik mag hier niet mee instemmen van mijn eigen Parlement.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 10 apr 2020, 07:05

Makkelijk, een motie indienen waar een kamermeerderheid voor is en wat de opstelling van het kabinet is wil niet zeggen dat Baudet met dit briljante plan kwam of zo hè? Gaan spinnen dat nu het akkoord zonder eurobonds voor elkaar is dankzij Baudet is de volgende stap? ;)

Maar goed: prima deal. Ze kunnen kapot lazeren in het zuiden. Voorwaarden! Je gaat je economie maar hervormen anders geen knaken. Wij blijven in Nederland niet verstandig met de centen omgaan om Italie, Griekenland, Portugal en Spanje iedere keer uit de drek te slepen. Je fixt je overheidsfinanciën maar de komende jaren of je stapt uit de euro en gaat devalueren om uit je crisis proberen te komen.

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 10 apr 2020, 08:16

ShovingNE2 schreef:
10 apr 2020, 07:05
Makkelijk, een motie indienen waar een kamermeerderheid voor is en wat de opstelling van het kabinet is wil niet zeggen dat Baudet met dit briljante plan kwam of zo hè? Gaan spinnen dat nu het akkoord zonder eurobonds voor elkaar is dankzij Baudet is de volgende stap? ;)
Ik zeg ook niet dat Baudet met dit briljante plan kwam. Ik weet ook niet wat de volgende stap is. Maar leuk dat er toch weer even iemand in moest haken op de naam Baudet. Ik verwacht er nog een paar, als ze wakker zijn.

D66 stemde overigens, als enige kabinetspartij, tegen deze motie. Omdat verder alle partijen aan de linkerkant ook tegen stemden, was het toch nog krapper dan ik persoonlijk had verwacht (86 stemmen vóór, 64 tegen).
ShovingNE2 schreef:
Maar goed: prima deal. Ze kunnen kapot lazeren in het zuiden. Voorwaarden! Je gaat je economie maar hervormen anders geen knaken. Wij blijven in Nederland niet verstandig met de centen omgaan om Italie, Griekenland, Portugal en Spanje iedere keer uit de drek te slepen. Je fixt je overheidsfinanciën maar de komende jaren of je stapt uit de euro en gaat devalueren om uit je crisis proberen te komen.
Mee eens. Vooral dat laatste is een prima plan.

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 2122 times
Been thanked: 796 times

Bericht door Ren Höek » 10 apr 2020, 09:55

Brael schreef:
10 apr 2020, 08:16
Maar leuk dat er toch weer even iemand in moest haken op de naam Baudet. Ik verwacht er nog een paar, als ze wakker zijn.
Je bedoelt dat je echt elke kans aangrijpt om Baudet te verdedigen en daarom constant leden aanspreekt die iets over hem te melden hebben.
Een trieste en kansloze wijze van 'discussiëren'.

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 10 apr 2020, 09:57

Daar is nummer 2. Nog 2 erbij en ik heb mijn kwartet compleet.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 10 apr 2020, 10:40

Brael schreef:
10 apr 2020, 06:32
Na een aangenomen motie van -jawel- de heer Baudet, ligt er nu vast dat de Nederlandse regering zich niet aan Eurobonds mag committeren.
Joh, doe niet zo achterlijk, je weet hoe moties worden voorbereid. Daar was al lang een kamermeerderheid voor. Dat spuit elf achteraf daarmee komt en graag het gelijk wil claimen, be my guest, maar laat dat soort bs lekker op het propagandakanaaltje daar.
Only in it for the money

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 2122 times
Been thanked: 796 times

Bericht door Ren Höek » 10 apr 2020, 10:54

Brael schreef:
10 apr 2020, 09:57
Dank voor de bevestiging.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 10 apr 2020, 11:00

Ren Höek schreef:
10 apr 2020, 10:54
Brael schreef:
10 apr 2020, 09:57
Dank voor de bevestiging.
Ach, deze gast heeft eerder een fvd filmpje gepost en nam dat aan als de waarheid. Koekoek..
Only in it for the money

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 10 apr 2020, 14:43

ShovingNE2 schreef:
:lol:

Brael de FVD trol... je gaat je afvragen op hoeveel fora hij nog meer probeert de zwets van dat korpsballetje te slijten.
ShovingNE2 schreef:
Ze kunnen kapot lazeren in het zuiden.
Het soort overdreven lompe mening welke je eigenlijk vooral onder een tweet van diezelfde FVD zou verwachten.

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 10 apr 2020, 14:49

10 apr 2020, 14:43
:lol:

Brael de FVD trol... je gaat je afvragen op hoeveel fora hij nog meer probeert de zwets van dat korpsballetje te slijten.
Dank mannen, vooral voor de inhoudelijke bijdragen wederom! Mijn kwartet is compleet!

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 10 apr 2020, 14:51

Ik denk dat je binnenkort bij deTaurus in quarantaine mag.. Ik weet niet waarom, maar dat zegt mn gevoel. Die zat namelijk ook te trollen.
Only in it for the money

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 10 apr 2020, 15:30

ShovingNE2 schreef:
Het soort overdreven lompe mening welke je eigenlijk vooral onder een tweet van diezelfde FVD zou verwachten.
Vooruit: je hebt gelijk. Overdreven lomp.

Maar ik ben het echt al heel veel jaren zat dat wij zuid europa iedere keer mogen helpen terwijl zij weigeren om echte hervormingen door te voeren. En dat die 5-sterren partij in Italië tegen alle Europese politieke tegenwind in toch gewoon een regeerakkoord met 37 miljard tekort presenteerde was de bloody limit.

Maar ik draai het graag om hoor: hoe lang vind jij dat wij moeten accepteren dat men in die landen weigert pijnlijke keuzes te maken zoals wij die wel hebben gemaakt dan? Ik snap best dat er voor de komende jaren een tekort aankomt met de huidige crisis: maar die tekorten kan je ook binnen de perken houden door bepaalde hervormingen natuurlijk.

Vond jij het normaal dat Italië met 37 miljard tekort aan kwam terwijl de staatsschuld tov BNP enorm uit de pas loopt? Moeten we maar blijven schokken en de risico's blijven dragen als zij werkelijk helemaal niets proberen om uit de problemen te komen of minimaal de problemen proberen te verminderen?

Maikel_91
Site Admin
Has thanked: 1153 times
Been thanked: 1838 times

Bericht door Maikel_91 » 10 apr 2020, 15:37

@Brael Kappen met vissen naar reacties.
Komt provocerend over.

@J.B. opmerkingen over eventuele schorsingen voor mensen mag je voor je houden. Schijnmodereren is niet nodig en irritant

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 10 apr 2020, 15:39

ShovingNE2 schreef:
10 apr 2020, 15:30
ShovingNE2 schreef:
Vooruit: je hebt gelijk. Overdreven lomp.

Maar ik ben het echt al heel veel jaren zat dat wij zuid europa iedere keer mogen helpen terwijl zij weigeren om echte hervormingen door te voeren. En dat die 5-sterren partij in Italië tegen alle Europese politieke tegenwind in toch gewoon een regeerakkoord met 37 miljard tekort presenteerde was de bloody limit.

Maar ik draai het graag om hoor: hoe lang vind jij dat wij moeten accepteren dat men in die landen weigert pijnlijke keuzes te maken zoals wij die wel hebben gemaakt dan? Ik snap best dat er voor de komende jaren een tekort aankomt met de huidige crisis: maar die tekorten kan je ook binnen de perken houden door bepaalde hervormingen natuurlijk.

Vond jij het normaal dat Italië met 37 miljard tekort aan kwam terwijl de staatsschuld tov BNP enorm uit de pas loopt? Moeten we maar blijven schokken en de risico's blijven dragen als zij werkelijk helemaal niets proberen om uit de problemen te komen of minimaal de problemen proberen te verminderen?
Even los van de populistische Nexit discussie zit daar natuurlijk nog een enorm groot gebied van nuance tussen.

Italie zit ten eerste op een enorme berg goud, en inderdaad, hebben het niet zo nauw genomen met het huishoudboekje. Dus Wopke heeft zeker een punt als het daarom gaat. Ook de Eurobonds is een slecht idee. Dat Italie zo schreeuwt tegen Nederland (is daar geen populist aan de macht, met de bekende kleuter retoriek?) kennen we wel van dat soort volk.

Italie zit ook helemaal niet in de positie om hoog spel te spelen, omdat die ook donders goed weten dat ze de EU meer nodig hebben dan andersom.
Only in it for the money

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 10 apr 2020, 15:50

J.B. schreef:
10 apr 2020, 15:39
Even los van de populistische Nexit discussie zit daar natuurlijk nog een enorm groot gebied van nuance tussen.
Die voer ik ook niet. Daar geen misverstand over.

Maar als Italië nu weigert om hervormingen door te voeren de komende jaren. Moeten we dan niet razendsnel plan B uit de kast trekken? Een Neuro en een Zeuro bijvoorbeeld? Want als Italië failliet gaat kan de EU haar niet redden en sleept het de rest van de Eurozone mee.

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 10 apr 2020, 15:52

Daar wordt al veel langer voor gepleit, door sommigen al vanaf de invoering van de Euro. Maar dat past natuurlijk niet in het straatje van de Europese Unie, die groter, machtiger en federalistischer wil worden.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 10 apr 2020, 16:21

Brael schreef:
10 apr 2020, 15:52
Daar wordt al veel langer voor gepleit, door sommigen al vanaf de invoering van de Euro. Maar dat past natuurlijk niet in het straatje van de Europese Unie, die groter, machtiger en federalistischer wil worden.
Dit is echt gelul op zoveel vlakken dat ik niet eens begin om dit uit te leggen.
Only in it for the money

Gesloten