EU politiek

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Gesloten
Brael
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 158 times
Been thanked: 302 times

EU politiek

Bericht door Brael » 16 apr 2020, 10:58

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Ren Höek schreef:
16 apr 2020, 10:22
Tsja, blijkbaar zijn de extra voordelen van de EU vooral voor de rijkeren en hoger opgeleiden. NU heb ik geen idee wat die extra voordelen zouden moeten zijn
Daar heb ik net een klein lijstje met voorbeelden van gegeven. Geen wachtrijen bij de grenzen, geen roamingkosten in het buitenland, geen geld wisselen in het buitenland, recht op vergoedingen bij vertraging of annulering van je Europese vlucht.
Ren Höek schreef:
Brael schreef:
16 apr 2020, 09:24
Omdat de arbeidsvoorwaarden er inmiddels zo slecht zijn, dat Nederlanders het werk niet meer willen doen.
Hoe kom je hierbij?
Onder andere van mijn schoonvader, die vrachtwagenchauffeur is (inmiddels tegen wil en dank, maar hij is te oud om nog iets anders te gaan doen).
Ren Höek schreef:
Tijdens de crisis in 2008 kwamen transportbedrijven in de problemen, mede hierdoor ruilden ze de duurdere Nederlandse chauffeurs in voor goedkopere Oostblokkers. Toen de crisis echter voorbij was en de situatie genormaliseerd was, werd weer gewoon gebruik gemaakt van Nederlandse chauffeurs.
In de bedrijven waar ik werk en gewerkt heb, kom ik toch met zeer grote regelmaat Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs tegen (die ook nog eens geen woord Engels spreken, je mag al blij zijn met zeer gebrekkig Duits). Dit is ook het verhaal van mijn schoonvader, dat zijn collega's steeds minder vaak Nederlands zijn. Blijkbaar heb jij andere ervaringen op dit gebied, dat kan natuurlijk.
Ren Höek schreef:
Het huidige tekort komt vooral door een flinke vergrijzing en een negatief imago van het beroep.
En hoe komt dat negatieve imago er, denk je? Niet doordat je er zo lekker betaald krijgt, he.
Ren Höek schreef:
Hoe kom je er eigenlijk bij dat een chauffeur slecht verdient en in slechte arbeidsomstandigheden moet werken?
Zelfde bron, de schoonvader.

Maar kijk ook hier eens. Een basissalaris tussen de 1600 en 2300 euro. Bruto is dat, he. Alleen met extra's zoals nachtdiensten of langere reizen krik je dat salaris op, maar dat zijn dan meteen minder prettige werkomstandigheden.
Ren Höek schreef:
Er is in Nederland een chronisch tekort aan vaklui aan het ontstaan, zelfs de buitenlanders zijn inmiddels op.
Waarbij dankzij de EU deze buitenlanders wel haalbaar waren en makkelijk ingezet konden worden, anders hadden veel productiebedrijven al lang een serieus probleem gehad.
Ik weet niet of je vrachtwagenchauffeurs ook onder "vaklui" verstaat. Als er daar al een chronisch tekort is, dan komt dat doordat het beroep niet aantrekkelijk genoeg is. En dat komt weer omdat bedrijven het zo goedkoop mogelijk willen. En ja, dan ontstaat er een tekort, dat moet worden opgevuld met lage-loon-arbeiders uit bijvoorbeeld Polen.

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 1937 times
Been thanked: 1066 times

Bericht door J.B. » 16 apr 2020, 11:06

Dat basissalaris is gewoon marktconform. Ik krijg echt de indruk dat je geen idee hebt hoe e.e.a. zit mbt EU en marktconforme lonen en arbeid. Overigens is de logistieke sector flink groter geworden juist door de EU en de handel. Dus ook de baan van je voornaamste bron, je schoonpapa..
Only in it for the money

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 2085 times
Been thanked: 784 times

Bericht door Ren Höek » 16 apr 2020, 11:45

Brael schreef:
16 apr 2020, 10:58
Daar heb ik net een klein lijstje met voorbeelden van gegeven. Geen wachtrijen bij de grenzen, geen roamingkosten in het buitenland, geen geld wisselen in het buitenland, recht op vergoedingen bij vertraging of annulering van je Europese vlucht.
Oftewel, daar profiteert iedereen van.
Behalve in jouw wereldbeeld waarin Jan met de pet alleen 1x per jaar naar de Zeeuwse kust kan gaan.
Blijkbaar heb jij andere ervaringen op dit gebied, dat kan natuurlijk.
Ik heb zowel in mijn vriendenkring als kennissenkring als professionele werkkring chauffeurs en ex-chauffeurs, die nationaal en internationaal rijden of hebben gereden.

Maar waar de internationale chauffeurs bij mij op het werk tijdens de crisis bijna allemaal buitenlanders werden, maken de Nederlandse transportbedrijven al een tijd vooral weer gebruik van Nederlanders. De buitenlandse chauffeurs zijn vooral ook afkomstig van buitenlandse transportbedrijven.
Nationaal waren de chauffeurs vooral Nederlanders en dat is altijd zo gebleven.
En hoe komt dat negatieve imago er, denk je?
Omdat veel autorijders zich storen aan het rijgedrag van vrachtwagenchauffeurs?
Wat overigens vooral te maken heeft met een gebrek aan inlevingsvermogen en verstand van zaken bij de autorijders.

In veel artikelen over het tekort aan chauffeurs wordt gesproken over dat negatieve imago, het loon en de CAO komt veel minder ter sprake.
Maar kijk ook hier eens. Een basissalaris tussen de 1600 en 2300 euro. Bruto is dat, he. Alleen met extra's zoals nachtdiensten of langere reizen krik je dat salaris op, maar dat zijn dan meteen minder prettige werkomstandigheden.
Wat is er slecht aan dat salaris? En wat is er mis met aanvulling van dat salaris door zaken als overwerk?
En eerst had je het over slechte arbeidsomstandigheden, nu over minder prettig. Wat is het nu?

Bij ons kun je aardig verdienen als lasser of kanter, maar door in ploegendiensten te werken kun je veel meer verdienen. Het is maar welke keuze je maakt.
De een vult zijn basissalaris aan door extra uren te maken, de ander door een extra opleiding te gaan volgen of extra verantwoordelijkheden op zich te nemen, om maar iets te noemen. Er leiden meerdere wegen naar Rome.
Ik weet niet of je vrachtwagenchauffeurs ook onder "vaklui" verstaat.
Nee, maar zoals al eerder gezegd is er dus ook een groot tekort aan vrachtwagenchauffeurs.
En, zoals ook al eerder gezegd, kan dat tekort niet aangevuld worden met lage-loon-arbeiders. Dus waarom blijf je dat foute argument herhalen?

Brael
Nationale topspeler
Has thanked: 158 times
Been thanked: 302 times

Bericht door Brael » 16 apr 2020, 13:11

Ren Höek schreef:
16 apr 2020, 11:45
Brael schreef:
16 apr 2020, 10:58
Oftewel, daar profiteert iedereen van.
Behalve in jouw wereldbeeld waarin Jan met de pet alleen 1x per jaar naar de Zeeuwse kust kan gaan.
Als ik deze uitspraken lees, zou het je denk ik nog verbazen hoe veel Nederlanders niet de middelen hebben om op vakantie te gaan, laat staan naar het buitenland.
Ren Höek schreef:
Wat is er slecht aan dat salaris?
Dat is zo ongeveer het minimumsalaris, zeker als beginnende chauffeur. Niet zo gek dus, dat mensen niet meer graag als vrachtwagenchauffeur aan de slag gaan.
Ren Höek schreef:
Ik weet niet of je vrachtwagenchauffeurs ook onder "vaklui" verstaat.
Nee, maar zoals al eerder gezegd is er dus ook een groot tekort aan vrachtwagenchauffeurs.
En, zoals ook al eerder gezegd, kan dat tekort niet aangevuld worden met lage-loon-arbeiders. Dus waarom blijf je dat foute argument herhalen?
Natuurlijk wordt dat tekort wel aangevuld met lage-loon-arbeiders. Anders was het tekort gewoon nog groter geweest, he. En dan was de druk op de branche om de salarissen omhoog te gooien, ook groter geweest, waar Nederlandse chauffeurs dus van zouden profiteren.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 16 apr 2020, 14:15

Manman. Dat laatste alleen al laat zien dat je totaal niet weet van de hoed en de rand. Ik ga het niet eens meer uitleggen...
Only in it for the money

ShovingNE2
Site Admin
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2249 times

Bericht door ShovingNE2 » 16 apr 2020, 20:24

J.B. schreef:
16 apr 2020, 10:19
Engeland heeft nooit aan de munt unie meegedaan. Buiten dat heeft de pond sinds 2002 erg aan waarde verloren t.o.v. de euro. En dat voor een land dat sowieso nooit helemaal in de eu heeft gezeten (juist vanwege die eigen munt)
We staan op exact hetzelfde niveau als in 2008. Ondanks Brexit zelfs. 0,88 GBP voor 1 euro.
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 16 apr 2020, 22:47

ShovingNE2 schreef:
16 apr 2020, 20:24
J.B. schreef:
16 apr 2020, 10:19
Engeland heeft nooit aan de munt unie meegedaan. Buiten dat heeft de pond sinds 2002 erg aan waarde verloren t.o.v. de euro. En dat voor een land dat sowieso nooit helemaal in de eu heeft gezeten (juist vanwege die eigen munt)
We staan op exact hetzelfde niveau als in 2008. Ondanks Brexit zelfs. 0,88 GBP voor 1 euro.
Dat eerste snap ik. Beiden crisistijd. Het punt was eigenlijk dat een eigen munt voor ons (daar hadden ze hun eigen munt en die is sinds 2002 dus in waarde gezakt t.o.v. de euro. Ik heb dat statistiekje wel eens eerder gepost).

Los daarvan zou voor een euromuntland het economische zelfmoord zijn als je dat gaat doen. En zeker zonder een transitieperiode. Ik ben eigenlijk niet eens per se tegen een nexit, als we economisch en als handelsland gewoon doorkunnen zonder enige weestand mbt de markten vind ik het best. Nexiteers hebben echt nog nergens een plan neergekwakt. De Brexit was/is zo blijkt een 'god zegen de greep en daarna zien we wel' strategie. Niet echt de verstandige manier. Normaal gesproken heb je eerst een exitplan, die tot achter de komma op papier staat.

Ze willen de Brexit uitstellen vanwege de crisis, enja, eu steun willen ze uiteindelijk ook wel..

Brexit means Brexit.Gewoon in orde maken en moven. Goodluck Boris, je gaat het nodig hebben.
Only in it for the money

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 16 apr 2020, 23:27

J.B. schreef:
16 apr 2020, 22:47
Ze willen de Brexit uitstellen vanwege de crisis, enja, eu steun willen ze uiteindelijk ook wel..

Brexit means Brexit.Gewoon in orde maken en moven. Goodluck Boris, je gaat het nodig hebben.
Hier ben ik het mee eens. Opgelazerstraald. Je wil eruit, je gaat eruit.
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

ruuddevil
Vedette
Clubvoorkeur: PSV en Real Madrid
Has thanked: 878 times
Been thanked: 1162 times

Bericht door ruuddevil » 17 apr 2020, 06:27

Inderdaad, nu gewoon eruit. Ze hebben gekozen voor Brexit dus nu wieberen.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 05 mei 2020, 13:35

Ah, de Duitsers zeggen dat het Staatschuldopkoop-programma van de EU veel te ver gaat en dat het buiten de bevoegdheid van de EU ligt.
Volgens de uitspraak moet de Bundesbank na een overbruggingsperiode van drie maanden stoppen met de Duitse bijdrage aan PSPP, "unless the ECB Governing Council adopts a new decision that demonstrates in a comprehensible and substantiated manner that the monetary policy objectives pursued by the PSPP are not disproportionate to the economic and fiscal policy effects resulting from the programme".
Niet zo maar een rechtbankje:
De hoogste rechtsprekende macht in Duitsland is het constitutioneel gerechtshof in Karlsruhe, het Bundesverfassungsgericht. Dit gerechtshof is in 1951 opgericht en waakt over de grondwet. Het bestaat uit twee senaten van elk acht rechters.
https://www.bundesverfassungsgericht.de ... 0-032.html

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1049 times
Been thanked: 805 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 05 mei 2020, 14:49

"unless the ECB Governing Council adopts a new decision that demonstrates in a comprehensible and substantiated manner that the monetary policy objectives pursued by the PSPP are not disproportionate to the economic and fiscal policy effects resulting from the programme"

Ben erg benieuwd hoe de ECB hierop reageert.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 05 mei 2020, 23:37

Overigens mag gemeld worden dat het gros van het ecb geld rechtstreeks naar grootaandeelhouders gaat. Dat mogen ze gaan uitleggen.
Only in it for the money

tijn0
Meervoudig international
Clubvoorkeur: PSV natuurlijk
Has thanked: 274 times
Been thanked: 369 times

Bericht door tijn0 » 06 mei 2020, 08:13

J.B. schreef:
Normaal gesproken heb je eerst een exitplan, die tot achter de komma op papier staat.
Dat zeg je op basis van je onuitputtelijke ervaring met landen die uit de Europese Unie stappen ;)?

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 06 mei 2020, 10:27

tijn0 schreef:
06 mei 2020, 08:13
J.B. schreef:
Normaal gesproken heb je eerst een exitplan, die tot achter de komma op papier staat.
Dat zeg je op basis van je onuitputtelijke ervaring met landen die uit de Europese Unie stappen ;)?
Dat waren de Britten. Apart volk.. :mrgreen:
Only in it for the money

tijn0
Meervoudig international
Clubvoorkeur: PSV natuurlijk
Has thanked: 274 times
Been thanked: 369 times

Bericht door tijn0 » 06 mei 2020, 10:59

Over het algemeen maakt dat ze wel leuk 😉.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 06 mei 2020, 11:08

tijn0 schreef:
06 mei 2020, 10:59
Over het algemeen maakt dat ze wel leuk 😉.
Noodzakelijk kwaad he..
Only in it for the money

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 06 mei 2020, 14:07

J.B. schreef:
05 mei 2020, 23:37
Overigens mag gemeld worden dat het gros van het ecb geld rechtstreeks naar grootaandeelhouders gaat. Dat mogen ze gaan uitleggen.
Precies, o.a. vanwege dat soort zaken vind ik die oproep van dat Duitse hof zo amusant... probeer maar eens uit te leggen dat dat programma nog steeds hout snijdt.

Maar de grap is natuurlijk dat dit de erfenis is van die Draghi die intussen pleitos is dus die gaat helemaal niks meer uitleggen. Het huidige programma is geloof ik zijn laatste wapenfeit en zou door bestaande verdragen jarenlang niet gestopt kunnen worden. Maar: onder druk kan natuurlijk opeens alles. Hopelijk zal deze Duitse druk daar voldoende voor zijn, hopelijk positioneert Den Haag zich hier ook pal achter.

De pijnlijke kant van de zaak is dat het geheel ons allemaal raakt... ik blijf het gevoel houden dat de economische (en beurs-)groei van de laatste jaren voor een flink deel kunstmatig is. Wat gebeurt er als we deze luchtbel doorprikken, wat gebeurt er als we die pas veel later doorprikken, wat is de prijs voor het in stand houden ervan en kan dat überhaupt? Ook nu we alsnog een hele zware recessie op ons af zien komen?

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 06 mei 2020, 19:38

ziege maar ook zagge schreef:
06 mei 2020, 14:07
J.B. schreef:
05 mei 2020, 23:37
Precies, o.a. vanwege dat soort zaken vind ik die oproep van dat Duitse hof zo amusant... probeer maar eens uit te leggen dat dat programma nog steeds hout snijdt.

Maar de grap is natuurlijk dat dit de erfenis is van die Draghi die intussen pleitos is dus die gaat helemaal niks meer uitleggen. Het huidige programma is geloof ik zijn laatste wapenfeit en zou door bestaande verdragen jarenlang niet gestopt kunnen worden. Maar: onder druk kan natuurlijk opeens alles. Hopelijk zal deze Duitse druk daar voldoende voor zijn, hopelijk positioneert Den Haag zich hier ook pal achter.

De pijnlijke kant van de zaak is dat het geheel ons allemaal raakt... ik blijf het gevoel houden dat de economische (en beurs-)groei van de laatste jaren voor een flink deel kunstmatig is. Wat gebeurt er als we deze luchtbel doorprikken, wat gebeurt er als we die pas veel later doorprikken, wat is de prijs voor het in stand houden ervan en kan dat überhaupt? Ook nu we alsnog een hele zware recessie op ons af zien komen?
Kijk, iedereen snapt best dat een ecb de economie moet stimuleren, maar het feit dat het gros van dat bedrag meteen richting aandeelhouders gaat kan moreel gezien gewoon niet.

Hier mag van mij best een debat over komen. Met Wopke die het allemaal dan maar even mag gaan uitleggen.
Only in it for the money

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 16 mei 2020, 16:18

Fractievoorzitter Jetten van D66 wil
dat het kabinet een andere koers gaat
varen in Brussel,en het regeerakkoord
moet daarvoor worden opengebroken.Dat
zegt hij in NRC.

De coalitie heeft in het regeerakkoord
afgesproken dat er deze regeerperiode
niet meer geld mag gaan van sterke naar
zwakkere landen.De D66-leider vindt dat
er vanwege corona juist wel meer steun
moet komen."Zodat een bloementeler zijn
bloemen in Italië kan verkopen",zegt
hij in de krant.

Jetten pleit verder voor Europese
belastingen,bijvoorbeeld voor op grote
techbedrijven als Google en Facebook.
Only in it for the money

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 16 mei 2020, 17:51

Jetten... van de D66 die langzaam gedecimeerd wordt. Van Ollongren die na haar laatste fakenews campagne tegen Rusland die juist van haar kant aantoonbaar fakenews bleek met een onderzoek waaruit bleek dat er geen bewijs was toch na haar afwezigheid weer met gestrekt been tegen Rusland in gaat (obsessie much?).

Die D66?

Haha. Geen factor van belang meer na de volgende verkiezingen. Stuiptrekkingen van een soon to be splinterpartij. Het aanstellen van Jetten is echt een historische blunder gebleken.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 16 mei 2020, 18:04

ShovingNE2 schreef:
16 mei 2020, 17:51
Ollongren die na haar laatste fakenews campagne tegen Rusland die juist van haar kant aantoonbaar fakenews bleek met een onderzoek waaruit bleek dat er geen bewijs was toch na haar afwezigheid weer met gestrekt been tegen Rusland in gaat (obsessie much?).
Kun je dit ff onderbouwen in betreffend forum? Geen idee waar je het over hebt maar ik vind 't wél interessant.

Ik begrijp alleen niet wat het te maken heeft met dat nieuwsbericht.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 16 mei 2020, 18:12

Positiever nieuws:

https://www.trouw.nl/nieuws/definitief- ... ~bef5e730/

Tegen het zere been van de miljardenbedrijven die dachten de voedselvoorziening te kunnen patenteren.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 26 mei 2020, 10:33

Only in it for the money

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 26 mei 2020, 10:41

Benieuwd of Nederland akkoord gaat.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 26 mei 2020, 10:43

ShovingNE2 schreef:
26 mei 2020, 10:41
Benieuwd of Nederland akkoord gaat.
Zullen wel moeten, met de nodige mitsen en maren.. (pensioenen in die landen is een dingetje om maar wat te noemen)
Only in it for the money

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 26 mei 2020, 14:49

Is oud nieuws he, Nederland heeft intussen met andere landen een tegenvoorstel gedaan:

https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... ing-schuld

Gesloten