De klimaatverandering

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Gesloten
J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 1983 times
Been thanked: 1083 times

De klimaatverandering

Bericht door J.B. » 07 mei 2020, 14:12

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

ziege maar ook zagge schreef:
07 mei 2020, 13:47
Deels zijn het geen open deuren, er zijn nl. nog steeds mensen die niet inzien dat we idd veel meer moeten doen omdat we anders naar de klote gaan. Wij kunnen het proces m.i. dus helpen door twijfelaars daarvan te overtuigen.
Mwah, die paar twijfelaars volgen vanzelf wel. Ze zullen wel moeten ook. Daar hoef je je verder niet echt mee bezig te houden..
Only in it for the money

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1060 times
Been thanked: 818 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 07 mei 2020, 14:28

Is ook wel zo. Maar ik vind zo'n feitelijke discussie wel super interessant, ben dus nog steeds heel erg benieuwd waar @ShovingNE2 bijv. mee komt om wetenschappelijk te onderbouwen dat er geen massale uitsterving van soorten op de loer ligt als we niet veel meer doen. Desinformatie dient doorgeprikt te worden. En als dat niet lukt heb ik zelf weer wat geleerd.
Laatst gewijzigd door ziege maar ook zagge op 07 mei 2020, 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 07 mei 2020, 14:29

07 mei 2020, 14:28
Is ook wel zo. Maar ik vind zo'n feitelijke discussie wel super interessant, ben dus nog steeds heel erg benieuwd waar @ShovingNE2 mee komt om bijv. wetenschappelijk te onderbouwen dat er geen massale uitsterving van soorten op de loer ligt als we niet veel meer doen. Desinformatie dient doorgeprikt te worden.
Heeft ie dat gezegd. Kom maar op met die cijfers dan @ShovingNE2 put your money where your mouth is..
Only in it for the money

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 07 mei 2020, 17:05

MightyMike schreef:
07 mei 2020, 16:45
FvD gaat in NB minimaal 1000 miljard euro kapot slaan op de imaginaire klimaatverandering :o Hoe gaat Thierry dit recht lullen :lol:

Niet, die vind dat ineens niet belangrijk meer. Dat wordt ineens `vergeten` :mrgreen:
Only in it for the money

NESTA

Bericht door NESTA » 07 mei 2020, 17:32

Net als alle andere politieke partijen dus af en toe iets totaal anders doen dan waar ze zogenaamd voor staan. Niks nieuws.

Brael
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 161 times
Been thanked: 312 times

Bericht door Brael » 07 mei 2020, 17:42

Onder voorwaarde van haalbaarheid, betaalbaarheid en draagvlak. Dat kan nog wel eens een belangrijke zinsnede gaan worden.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 07 mei 2020, 17:59

NESTA schreef:
07 mei 2020, 17:32
Net als alle andere politieke partijen dus af en toe iets totaal anders doen dan waar ze zogenaamd voor staan. Niks nieuws.
Ja, maar die staan niet als een mislukte dramaqueen daar een hele act van te maken natuurlijk.
Only in it for the money

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 07 mei 2020, 18:11

MightyMike schreef:
07 mei 2020, 18:09
J.B. schreef:
07 mei 2020, 17:59
NESTA schreef:
Ja, maar die staan niet als een mislukte dramaqueen daar een hele act van te maken natuurlijk.
Dit is als de PvdD die tekent voor meer megastallen of als de PVV die tekent voor meer islam. Kun je net zo goed meteen op GroenLinks stemmen :mrgreen:
Ja, maar die kunnen niet zo goed acteren als Tier he..
Only in it for the money

NESTA

Bericht door NESTA » 07 mei 2020, 18:20

J.B. schreef:
NESTA schreef:
Je zou bijna gaan denken dat Baudet jou iets heeft aangedaan. :mrgreen:

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 07 mei 2020, 18:21

NESTA schreef:
07 mei 2020, 18:20
J.B. schreef:
NESTA schreef:
Je zou bijna gaan denken dat Baudet jou iets heeft aangedaan. :mrgreen:
Gewoon in beeld verschijnen is al genoeg :mrgreen:
Only in it for the money

PSV90
Vaste waarde in elftal
Clubvoorkeur:
Has thanked: 91 times
Been thanked: 76 times

Bericht door PSV90 » 07 mei 2020, 19:59

MightyMike schreef:
07 mei 2020, 16:45
FvD gaat in NB minimaal 1000 miljard euro kapot slaan op de imaginaire klimaatverandering :o Hoe gaat Thierry dit recht lullen :lol:
Tipje van de sluier?

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 07 mei 2020, 20:24

Kernenergie, vergeet het maar. Tenzij ze die centrale voor de deur van Thierry neerzetten daar op de grachtengordel, dan vind ik het hélemaal prima.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 07 mei 2020, 20:29

Helemaal dol wordt het als je beseft dat ze ook nog die directe democratie willen invoeren... zo krijg je er natuurlijk helemaal nooit maar grote veranderingen door die broodnodig zijn maar wel wat pijn doen, komt één of andere bende jokers de mensen ophitsen dat het allemaal niet nodig is en staan we weer stil.

Het CDA heeft eerder die kapitale blunder gemaakt door met Wilders in zee te gaan en herhaalt dat nu gewoon nog een keer op provinciaal niveau... triest hoor.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 07 mei 2020, 20:56

07 mei 2020, 20:24
Kernenergie, vergeet het maar. Tenzij ze die centrale voor de deur van Thierry neerzetten daar op de grachtengordel, dan vind ik het hélemaal prima.
Wat is er mis met kernenergie?
Only in it for the money

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 07 mei 2020, 22:34

Ik vind de risico's te groot, zowel van het runnen van die dingen als van de opslag van dat afval. Daarnaast is het slechts een tijdelijke oplossing, eentje die veel tijd kost om te realiseren en die erg duur is, zo duur dat het van energiebedrijven ook niet meer hoeft, zie bijv:

https://www.ad.nl/economie/energiereuze ... ~a93c015e/

Hier in Eindhoven kregen we een paar jaar geleden nog jodiumpillen uitgedeeld vanwege de continue problemen met die Belgische centrales. Liggen hier nog in de medicijndoos. In Frankrijk ook steeds weer problemen met centrales - haarscheurtjes, kleine besmettingen, ongelukjes met vervoer van afval enz.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 07 mei 2020, 23:27

En toch is er meer uit te halen. Het is risicovol, maar dat ligt deels aan onderhoud of gewoon veroudering. Enja, vaak is menselijk falen doorslaggevend. Nadeel is dat die dingen niet er morgen staan, 20 jaar zoiets. Dus op de korte termijn heb je er niet veel zijn. Over 20 jaar zullen kerncentrales overbodig zijn. Dus wat dat betreft kan dat van de agenda..
Only in it for the money

ShovingNE2
Site Admin
Has thanked: 758 times
Been thanked: 2321 times

Bericht door ShovingNE2 » 08 mei 2020, 07:01

07 mei 2020, 12:02
Zo heeft iedereen zijn eigen kijk op de zaak. Ik vind georganiseerde ontkenners zoals de FVD een groter probleem; lui die het idee in stand houden / sponsoren zoals @ShovingNE2 dat verwoordde: dat er zogenaamd ook een andere manier is om tegen zaken aan te kijken die evenveel hout zou snijden, die er dan op neer zou komen dat e.e.a. overdreven wordt of dat we net zo goed niks kunnen doen. Maar uiteindelijk zal elke verbetering bijdragen, zowel op de punten die @Brael aandraagt als de dingen die ik noem: ja een voorbeeld helpt, ja meer overtuiging helpt, ja meer zelf doen helpt, ja meer druk op de politiek helpt, enz. enz. Het is 'én én'.

Fatalistische vooruitzichten als 'ja maar we gaan het toch niet redden' blijven niet lang boeiend. Voor kennisgeving aangenomen, dank je. Move along people.
Ik ontken helemaal niets overigens. Er is klimaatverandering en daar heeft de mens een enorme invloed op. Punt.

'Dat er zogenaamd een andere manier is om tegen zaken aan te kijken'.... Ja: dat kan er bij jou in geen enkele discussie in. Jouw bron die jouw visie ondersteunt is de juiste. Bronnen die van de andere kant de zaak bekijken zijn fakenews.... Of het gaat om de EU, klimaatverandering, Ajax whatever. Een beetje de Trump benadering, maar dan vanaf exact de andere kant.

Als we iets van de coronacrisis leren is dat wetenschappers elkaar echt op ieder punt kunnen tegenspreken. Daarom in Nederland geen evenementen tot een vaccin en net over de grens in België overweegt men in september te gaan voetballen met volle stadions. Beide besluiten ingegeven door adviezen van experts/wetenschap.

Of nog duidelijker: het team van wetenschappers dat het OMT vormt roepen dat mondkapjes helemaal niets helpen. Zo'n beetje de hele rest van de wereld is het daarmee oneens. En nu? Hebben wij fakewetenschappers?

Je zou op bepaalde punten wel eens mis kunnen zitten hoor ZMOZ. En je trekt het nu naar een milder gebeuren over klimaatverandering, maar zo begon je niet. Je had het over massale uitsterving. Om mijn punt duidelijk te maken zal ik het nog extremer maken, wel wetenschappelijk onderbouwd: dus het is zo.

"Wie op een donkergrijze zondagmiddag zin heeft in een écht heel pessimistisch verhaal, moet op YouTube een toespraak van Guy McPherson bekijken. Deze 57-jarige emeritus hoogleraar van de University of Arizona verspreidt de boodschap dat de mensheid nog hooguit zo’n tien jaar zal overleven."

Over 10 jaar zijn we allemaal dood. Aldus een hoogleraar dus het is zo. En nu? Welk idioot standpunt je ook wil vertegenwoordigen: er is altijd wel een wetenschappelijke basis voor te vinden hoor. Heb me verder niet verdiept in McPherson, ik googlede even snel. Sowieso niet van plan om tijd te besteden aan dat soort idioten ehhh wetenschappers.
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

PSV90
Vaste waarde in elftal
Clubvoorkeur:

Bericht door PSV90 » 08 mei 2020, 08:53

J.B. schreef:
07 mei 2020, 23:27
Over 20 jaar zullen kerncentrales overbodig zijn.
Wat is tegen die tijd dan de energiebron op de momenten dat wind en zon niet voldoende opbrengen? Of denk je dat ze dit met opslag (accu's, waterstof etc.) weten op te lossen?

milansandro
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 683 times
Been thanked: 240 times

Bericht door milansandro » 08 mei 2020, 09:46

https://www.ecomodernisme.nl/een-ecomod ... ij-diemen/
Interessant artikel waarbij gesproken wordt over een nucleaire warmtecentrale...

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 08 mei 2020, 10:19

PSV90 schreef:
08 mei 2020, 08:53
J.B. schreef:
07 mei 2020, 23:27
Over 20 jaar zullen kerncentrales overbodig zijn.
Wat is tegen die tijd dan de energiebron op de momenten dat wind en zon niet voldoende opbrengen? Of denk je dat ze dit met opslag (accu's, waterstof etc.) weten op te lossen?
IK heb een docu gezien over de winst die is te halen op zonne energie. Ik denk dat zonnecellen bijvoorbeeld veel efficienter zullen zijn..
Only in it for the money

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 08 mei 2020, 12:21

J.B. schreef:
08 mei 2020, 10:19
IK heb een docu gezien over de winst die is te halen op zonne energie. Ik denk dat zonnecellen bijvoorbeeld veel efficienter zullen zijn..
De nieuwe generatie zonnepanelen zijn toch ook al veel efficiënter? Ik geloof dat hier in 10 jaar tijd een enorme progressie te maken is.
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 08 mei 2020, 13:01

ShovingNE2 schreef:
08 mei 2020, 07:01
'Dat er zogenaamd een andere manier is om tegen zaken aan te kijken'.... Ja: dat kan er bij jou in geen enkele discussie in. Jouw bron die jouw visie ondersteunt is de juiste. Bronnen die van de andere kant de zaak bekijken zijn fakenews.... Of het gaat om de EU, klimaatverandering, Ajax whatever. Een beetje de Trump benadering, maar dan vanaf exact de andere kant.

Als we iets van de coronacrisis leren is dat wetenschappers elkaar echt op ieder punt kunnen tegenspreken.
Ik zie dit heel vaak: mensen wijzen op iets wat fout gaat en trekken daaruit de conclusie dat alles fout gaat. Maar je kunt helemaal niet dat soort algemene conclusies trekken, de wetenschap is niet opeens compleet onbetrouwbaar, je moet gewoon elke keer heel goed kijken wie wat roept, hoe e.e.a. onderbouwd wordt, in hoeverre zaken werkelijk bewezen zijn enz. In deze crisistijd haalt iedere scheet het nieuws en dus lijkt de wetenschap zich gigantisch tegen te spreken maar in feite valt dat heel erg mee. Wat betreft die mondkapjes zegt het OMT bijv. helemaal niet dat die dingen niet werken zoals jij stelt, ze zeggen: het helpt zus en zoveel procent en dat vinden wij niet erg veel als we ook de nadelen afwegen: de wetenschappelijke feiten zijn objectief, de afweging is subjectief - maar wordt tenminste transparant gemaakt.

Als het gaat om het klimaat op aarde heb je het over een absurd complex verhaal waarin zoveel factoren meespelen.. plus, we weten dus dat er al sinds de jaren 60 neponderzoeken worden verspreid door de olieindustrie. Daardoor hebben mensen lange tijd kunnen twijfelen aan 'wat waar is'. Dat schoot totaal niet op, daarom is uiteindelijk (in 1988 al) dat IPCC in leven geroepen, nl. om te kijken: wat weten we nou precies allemaal.

Intussen is er niet echt twijfel meer mogelijk. De klimaatdata waar onze instituten mee werken is niet het gevolg van één onderzoek maar van vele duizenden onderzoeken gedurende zo'n 40, 50 jaar en helaas, helaas, helaas..... steeds wordt bevestigd: fuck het is echt waar, fuck het valt echt niet mee, damn, het komt eraan, dit jaar weer iets sneller dan verwacht.

Dus, nogmaals: doen wij niet méér dan we nu doen dan stevenen we af op een opwarming die echt desastreuze gevolgen heeft waar deze Coronacrisis - mét al zijn economische en sociale gevolgen - totaal bij in het niet valt. Als jij dat wenst te weerleggen dan moet je dat m.i. ook echt proberen te doen, boter bij die vis, ook om te voorkomen dat je zelf de hele tijd in limbo blijft hangen zo van 'we weten het gewoon niet'. We weten het wél.

PSV90
Vaste waarde in elftal
Clubvoorkeur:

Bericht door PSV90 » 08 mei 2020, 13:35

ShovingNE2 schreef:
08 mei 2020, 12:21
De nieuwe generatie zonnepanelen zijn toch ook al veel efficiënter? Ik geloof dat hier in 10 jaar tijd een enorme progressie te maken is.
Zonnepanelen worden steeds efficiënter inderdaad, maar hoe efficiënt ze ook worden uiteindelijk hebben ze wel zon nodig om energie op te wekken. Dus als de zon niet schijnt moet je ofwel energie hebben opgeslagen ofwel een alternatieve bron hebben. Dus zonder een standpunt in te nemen over de wenselijkheid zie ik niet in waarom kernenergie over 20 jaar overbodig zou zijn.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 08 mei 2020, 14:05

PSV90 schreef:
08 mei 2020, 13:35
ShovingNE2 schreef:
Zonnepanelen worden steeds efficiënter inderdaad, maar hoe efficiënt ze ook worden uiteindelijk hebben ze wel zon nodig om energie op te wekken. Dus als de zon niet schijnt moet je ofwel energie hebben opgeslagen ofwel een alternatieve bron hebben. Dus zonder een standpunt in te nemen over de wenselijkheid zie ik niet in waarom kernenergie over 20 jaar overbodig zou zijn.
Gezien er meer zonkracht komt (door de opwarming en de warmere zomers) is dat een uitgelezen mogelijkheid om van een probleem iets positiefs te maken.
Only in it for the money

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 08 mei 2020, 14:10

PSV90 schreef:
08 mei 2020, 13:35
ShovingNE2 schreef:
Nee die logica zie ik ook niet meteen.

Maar wat die opslag betreft, daar zijn toch allerlei manieren voor? Nog niet voldoende nu nee.. niks is voldoende.

Ik zat gisteren nog wat te lezen over de ontmanteling van kerncentrales. Ten eerste blijken centrales doorgaans (veel) minder lang mee te gaan dan gepland (tuurlijk, kanttekening: data uit het verleden). Het bouwen van een kerncentrale kost dus al erg veel tijd en geld, de ontmanteling is ook een vreselijk duur proces wat véél langer duurt dan de levensduur van de centrale - om dit te kunnen betalen wordt doorgaans tijdens de levenduur een fonds opgebouwd van waaruit die kosten dan betaald zullen moeten worden. Een fonds wat, zoals vrijwel alls fondsen, doorgaans bestaat uit belegd vermogen en wat dus plotseling véél minder waard kan zijn bij een crash van de beurzen.

Kernenergie is al met al vreselijk duur en vervuilend, de inspanningen en risico's zijn erg hoog en blijven generaties lang bij ons in ruil voor een relatief korte periode rendement. En gaat het mis dan is de prijs die we betalen véél en véél hoger dan wat iemand ooit acceptabel zou vinden. Maar misschien hebben we dat er wel voor over om door te kunnen gaan met consumeren zoals we dat nu doen... de vraag is alleen of onze (klein)kinderen dat ook zo zullen zien als zij inmiddels in een realiteit leven waar deze manier van leven allang niet meer mogelijk is.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 08 mei 2020, 15:08

08 mei 2020, 13:01
de wetenschap is niet opeens compleet onbetrouwbaar, je moet gewoon elke keer heel goed kijken wie wat roept, hoe e.e.a. onderbouwd wordt, in hoeverre zaken werkelijk bewezen zijn enz.
Ik zeg niet dat wetenschap compleet onbetrouwbaar zijn. En voor de rest van deze zin moet je naar jouw smaak altijd op jouw conclusie uitkomen. Anders is het fake, complot, frame weet ik wat. Zo zit de wereld niet in elkaar. Geloof het of niet: als er twee wetenschappers iets tegengesteld beweren dan kan jij tot een andere conclusie komen dan ik of wie dan ook. Jouw conclusie is niet direct feit of waarheid.
Wat betreft die mondkapjes zegt het OMT bijv. helemaal niet dat die dingen niet werken zoals jij stelt, ze zeggen: het helpt zus en zoveel procent en dat vinden wij niet erg veel als we ook de nadelen afwegen: de wetenschappelijke feiten zijn objectief, de afweging is subjectief - maar wordt tenminste transparant gemaakt.
Jij wil zeggen dat het OMT qua mening niet afwijkt van andere landen? Dat ze alleen een andere afweging maken? Nou, het verschil is dan wel heel erg groot.

Het RIVM noemt het schijnveiligheid. Dat is geen andere interpretatie hoor. Dit is totaal ander beleid:
Oost-Azië correspondent Sjoerd den Daas: "In de meeste landen in Oost-Azie zijn ze het er wel over eens: het dragen van mondkapjes verkleint de kans op het overdragen van virussen. Een les die vooral ook tijdens de SARS-epidemie van 2003 werd getrokken. In China zijn de mondkapjes vanaf het begin van de epidemie op veel plekken verplicht, en waren ze een belangrijke pilaar in de campagne die het coronavirus een halt toe moest roepen."
Dus, nogmaals: doen wij niet méér dan we nu doen dan stevenen we af op een opwarming die echt desastreuze gevolgen heeft waar deze Coronacrisis - mét al zijn economische en sociale gevolgen - totaal bij in het niet valt. Als jij dat wenst te weerleggen dan moet je dat m.i. ook echt proberen te doen, boter bij die vis, ook om te voorkomen dat je zelf de hele tijd in limbo blijft hangen zo van 'we weten het gewoon niet'. We weten het wél.
Als de opwarming zo sterk is als men beweert (en ik zeg helemaal niet dat het niet zo is) en de Coronacrisis valt erbij in het niet, dan heb ik ook echt geen enkele hoop dat we het nog om gaan keren. Echt niet. Ik ga mij er dan ook niet druk om maken. Jij hebt de hoop en misschien wel de overtuiging dat we het af kunnen wenden. Als we op het spoor zitten wat jij denkt dat we zitten dan heb ik die hoop niet. Want China, want Rusland, want India en ja: want de VS. De eerste twee zal het volledig aan de kont roesten, dictaturen met andere belangen. En India heeft het gewoon totaal niet onder controle. China heeft er ook geen moeite mee om leugens te verspreiden om het eigen gezicht te redden aangaande Corona. Waren ze direct open en eerlijk geweest had dat misschien een half miljoen tot een miljoen doden gescheeld. Zal hun die opwarming wat schelen joh.

Nee: als dat het scenario is dan gaan we het niet redden. Dat betekent niet dat we niets hoeven te doen, maar dat betekent wel dat we niet moeten gaan overdrijven. Parijs halen: prima. En dat is het dan ook wel.

Gesloten