Desinformatie / fake news / complotdenken

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1049 times
Been thanked: 805 times

Awards:

Desinformatie / fake news / complotdenken

Bericht door ziege maar ook zagge » 29 mei 2020, 12:45

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Momfer schreef:
29 mei 2020, 10:06
Hacken is natuurlijk een strafbaar feit dat staat los van het verspreiden van fake news.

Verder denk ik dat je met alle nieuwe GDPR wetgeving jezelf goed kunt beschermen tegen zulke marketing trucjes maar als mensen zoals gezegd zelf geen verantwoordelijkheid nemen dan heb je er nog geen bal aan.

Ik werk zelf in de online marketing en heb me er echt over verbaasd hoe weinig het mensen boeit. Vooraf was er veel schrik over dat er re-targeting/marketing echt compleet zou instorten maar dat is duidelijk niet gebeurd, mensen klikken nog steeds massaal de cookie statement weg om maar snel bij hun content te komen. Dan zijn jouw gegevens de prijs die je daarvoor betaald, "If you're not paying for the product, you are the product".
Goed punt wat hacken en dat proces betreft. Het moedwillig verspreiden van desinformatie is idd gewoon niet strafbaar (tenzij laster enz), het is bizar om te zien hoe producenten dan bijv. ook gewoon schaamteloos kunnen vertellen hoeveel financieel succes het ze oplevert, hoe blij verrast ze zijn dat zoveel mensen erin trappen of hoe ze daarbij geholpen werden door Youtube 'recommended' algoritmes.

Het was m.i. nogal voorspelbaar dat mensen gek zouden worden van die cookiemeldingen... browsen is grotendeels een bezigheid van in korte tijd veel links checken, laadt jouw website een seconde of tien te traag dan zijn mensen al weg, die meldingen zorgen elke keer weer voor vertraging die de internetgebruiker niks oplevert m.b.t. het doel wat ie voor ogen heeft.
Sowieso hebben mensen nogal wat moeite om onzichtbare dreiging af te wegen tegen (zichtbare) kortetermijn doelen...
Bij veel cookiemeldingen is bezwaar maken daarbij m.i. ook expres complex gemaakt: accepteren is één klikje of niks doen, niet accepteren betekent bijv. per doel / tracker aangeven welke wel/niet, oftewel in het ergste geval tien minuten lang door kleine lettertjes heen ploegen voordat je eindelijk de details van die parasol kunt zien die het waarschijnlijk toch niet gaat worden ;)

Maar de meeste mensen hebben m.i. ook geen flauw idee van de achterliggende systemen, bijv. alleen het feit al dat websites ook gebruik kunnen maken van jouw gedrag op andere sites is grotendeels onbekend. Dat websites hun hele content daar weer op (kunnen) aanpassen, hebben mensen doorgaans ook geen idee van. Het stikt sowieso van de blinde vlekken bij mensen als het hun eigen ratio en perceptie betreft, zwakheden die steeds gerichter en slimmer in kaart gebracht en uitgebuit worden via big en small data analyse en microtargeting. Ik vind het niet voldoende om de verantwoordelijkheid daarvoor bij het individu te leggen waarvan je weet dat die in veel gevallen gewoonweg de capaciteit niet heeft om ermee om te gaan.

Dat geldt m.i. ook voor die desinformatie... mensen zien een gelikt geproduceerde desinformatiedocu zoals Plandemic en vinden dat veel autoriteit uitstralen omdat ze nog redeneren vanuit hun oude televisie mindset, de manipulatie is voor velen te geraffineerd. Voor nieuwe generaties zal dat hopelijk anders worden, de vraag is hoe we de tussentijd gaan overbruggen. De groep mensen die door de (des)information overload zo cynisch wordt dat ze helemaal niks meer vertrouwen groeit naar mijn idee snel op dit moment en vaak komt dat er paradoxaal genoeg op neer dat ze juist gemakkelijker beïnvloedbaar worden.

Vrijheid is verantwoordelijkheid, door geen verantwoordelijkheid te nemen voor het effect van je spelletje zet je die vrijheid onder druk, ik denk dat dat nu is wat er gebeurt: er wordt misbruik gemaakt van onze vrijheden van meningsuiting enz. en het resultaat is censuur.

Brael schreef:
29 mei 2020, 11:06
Ik vroeg me af: hoe nieuw is het probleem precies?
De manier waarop desinformatie nu verspreid wordt bestaat m.i. pas sinds de opkomst van social media. Vóór die tijd ging het om roddels, obscure (web)magazines / nieuwsgroepen enz... totaal anders dan het 24/7 multichannel bombardement incl. echo chambers wat mensen nu beleven.

Brael
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 158 times
Been thanked: 302 times

Bericht door Brael » 30 mei 2020, 08:57

Natuurlijk is de manier waarop desinformatie verspreid wordt nu anders. Dat geldt ook voor de manier waarop echt nieuws verspreid wordt.

Is het effect van nepnieuws onder de streep echt zo veel groter? Zijn er bronnen die daar iets over zeggen?

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 2078 times
Been thanked: 782 times

Bericht door Ren Höek » 30 mei 2020, 10:31

Brael schreef:
30 mei 2020, 08:57
Is het effect van nepnieuws onder de streep echt zo veel groter? Zijn er bronnen die daar iets over zeggen?
Er is nog geen uitslag van een wetenschappelijk onderzoek hierover bekend voor zover ik weet.
Tot nu toe wijzen de onderzoeken uit dat nepnieuws veel bereik heeft, maar nog niet veel effect.

Het probleem is wel dat het relatief nieuw is, tenminste de enorme schaal waarop het nu wordt gemaakt en verspreid.
En dat het de zogeheten bubbels mede veroorzaakt, mensen die vooral eenzijdig nieuws te zien krijgen waarbij de feiten regelmatig in het geding komen. Ook kan het gestuurd worden via de social media platforms, wat het gevaarlijker maakt.

Maar vooralsnog lijken de gevolgen mee te vallen.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 30 mei 2020, 13:23

Ik denk dat onderzoek tot nu toe tekortschiet, er wordt bijv. gekeken naar het bereik van specifieke Facebookberichten oid maar volgens mij vang je zo de situatie niet... bedenk bijv. dat hele 'netwerk' van FOX - Breitbart, Infowars enz (tel hier vele tientallen, misschien zelfs honderden sites bij op)- Facebook - Youtube - RT op alle kanalen + alle aanverwante websites én troll efforts, de POTUS zelf die deels 'consument' van desinformatie/complottheoriën is en deels aanjager (wat voor vele 'consumenten' geldt), de commerciële complotverspreiders... Er wordt een totale alternatieve werkelijkheid geschapen, het mechanisme daarvan is veel groter dan specifieke afzenders of kanalen, het geheel bepaalt de macht (momentum) en daarmee het effect.

Ik vind de gevolgen niet meevallen, de macht van onzin wordt nl. snel groter, zie bijv. Trump. Ik geloof niet dat er ooit een wereldleider is geweest die meer onzin verspeidde wat dan nog geaccepteerd werd ook... dit was m.i. in een andere tijd en zonder die hele nieuwe wereld van desinformatie en complotdenken waar de onzin van Trump óók terug te vinden is, onmogelijk geweest - tuurlijk, politieke leugens en dwalingen zijn van alle tijden maar niet in deze omvang. Trump en Fox zijn m.i. symptomen van het feit dat complotdenken wat eens een relatief underground gebeuren was, intussen werkelijk mainstream is geworden, zó mainstream dat er ook in (voorheen?) hoogontwikkelde landen verkiezingen mee gewonnen worden.

De gevolgen zie je ook in statistieken m.b.t. bijv. het vertrouwen in overheden, wetenschap, in de VS neemt zelfs het vertrouwen in in hoger onderwijs snel af, steeds meer mensen geloven dat dat slecht is voor de maatschappij.... onvoorstelbaar maar waar.

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 1937 times
Been thanked: 1066 times

Bericht door J.B. » 30 mei 2020, 14:54

Ren Höek schreef:
30 mei 2020, 10:31
Brael schreef:
30 mei 2020, 08:57
Er is nog geen uitslag van een wetenschappelijk onderzoek hierover bekend voor zover ik weet.
Tot nu toe wijzen de onderzoeken uit dat nepnieuws veel bereik heeft, maar nog niet veel effect.

Het probleem is wel dat het relatief nieuw is, tenminste de enorme schaal waarop het nu wordt gemaakt en verspreid.
En dat het de zogeheten bubbels mede veroorzaakt, mensen die vooral eenzijdig nieuws te zien krijgen waarbij de feiten regelmatig in het geding komen. Ook kan het gestuurd worden via de social media platforms, wat het gevaarlijker maakt.

Maar vooralsnog lijken de gevolgen mee te vallen.
Omdat het gros toch de gewone journaals kijken. Daar wordt erg opgelet of iets nepnieuws of niet..
Only in it for the money

ShovingNE2
Site Admin
Has thanked: 724 times
Been thanked: 2241 times

Bericht door ShovingNE2 » 30 mei 2020, 18:09

De 'gewone' journaals?

NOS journaal?

Dat journaal dat zelf geluidseffecten plaatste onder fucking radarbeelden??? Dat een interview met Poetin totaal verknipte om hem anders te doen overkomen?

Dat NOS Journaal?

Geen Nepnieuws???

Loooooooooooooooooooooooooooooooooollllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll

Serieus hoor.

Met die divibokaal en zo? Die redactie? :lol: :lol: :lol:

Hou me vast hoor. Nee die brengen objectief nieuws en letten goed op nepnieuws. :lol: :lol: :lol:
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

tijn0
Meervoudig international
Clubvoorkeur: PSV natuurlijk
Has thanked: 274 times
Been thanked: 368 times

Bericht door tijn0 » 30 mei 2020, 20:12

Klein beetje schreeuwerige post.
Het is wel zo dat bij de NOS het direct opvalt als iets is aangedikt, of verkeerd gebracht. De voorbeelden spreken nu nog voor zich. Dat geeft natuurlijk wel wat aan.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 30 mei 2020, 20:37

Als iemand vindt dat NOS juist geen nepnieuws verspreid vind ik dat om te gieren... Juist de linkse media hebben aantoonbaar nepnieuws verspreid. Net als Ollongren. Maar je moet naar hen luisteren want zij letten op of het nepnieuws is of niet.

Goebbels had het niet beter kunnen spinnen.

Die hele divibokaal geeft ook aan dat het niet om feiten gaat. Het gaat om ras. Alles is rasgekleurd. Niet de beste expert mocht zijn zegje doen, maar degene die een kleurtje had.

Maar de letten op nepnieuws. 😂😂😂😂

Ik hou het voorlopig op RTLNieuws en zoek mijn bronnen elders wel op dan een racistische organisatie die op huidskleur selecteert.

De extremisten zetten onder een foto van Vokjert vd Graaf nog net niet 'vrijheidsstrijder'.

Speaking of which. Benieuwd of we hem maandag hier van het terras af moeten trappen. Heel soms probeert hij het nog.
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 30 mei 2020, 21:05

Divibokaal wil niks zeggen over kwaliteit van berichtgeving he. Interview met Poetin was geen nepnieuws want hij gaf inderdaad geen (inhoudelijk) antwoord op de vraag, desalniettemin gaf de redactie toe dat het beter had gekund. Geluid onder radarbeelden... geen idee waar dat over gaat (linkjes!!!) maar dat zou dan maximaal anderhalve fout maken in tweehonderdduizend jaar verder nogal onbesproken nieuwsbulletins.

Zet het af tegen alle mogelijke nieuwszenders in de wereld en we hebben met de NOS een keurig staaltje nationale nieuwsvoorziening met een redactie die 100% onafhankelijk opereert en altijd aanspreekbaar is op de keuzes die ze maken. Tuurlijk, héél erg diepgaand is het nooit maar ja, tv he.

Nepnieuws / desinformatie verspreiden is echt iets anders dan wel eens een foutje gemaakt hebben. Door extreemrechtse figuren van partijen als PVV en FvD als 'links' worden gezien stelt zelfs qua bias m.i. niet echt wat voor... voor bijv. aanhangers van Trump is iedere factchecker links want wijzen op leugens, tsja dan moet je wel politiek gemotiveerd zijn.

Die hele ophef rondom dat interviewtje met Poetin is m.i. véél interessanter om te bekijken van de andere kant, dat was nl. idd een foutje van niks, wij zijn slachtoffer van MH17 dus is het sowieso niet zo vreemd als de dader een tikje minder krediet dan een ander krijgt, hoezo werd dat zo'n enorme ophef dat dit zelfs nu nog aangevoerd wordt als zijnde Het Grote Bewijs dat de NOS Niet Te Vertrouwen is? Welke krachten hebben daarvoor gezorgd?
Laatst gewijzigd door ziege maar ook zagge op 30 mei 2020, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.

ruuddevil
Vedette
Clubvoorkeur: PSV en Real Madrid
Has thanked: 877 times
Been thanked: 1160 times

Bericht door ruuddevil » 30 mei 2020, 22:34

En we zijn weer bij rechts is bah. Vermoeiend.

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Ren Höek » 31 mei 2020, 10:19

ShovingNE2 schreef:
30 mei 2020, 20:37
Juist de linkse media hebben aantoonbaar nepnieuws verspreid.
Welke linkse media en welk aantoonbaar nepnieuws?

Apart dat het verwijt van de "linkse media" al zo ontzettend vaak onderuit is gehaald, maar toch blijft bestaan en constant terugkomt. En dat het nieuws in het NOS journaal wel eens niet helemaal klopt zal best, maar dat is niet te vergelijken natuurlijk met de verspreiding van nepnieuws en/of door de staat gecontroleerd nieuws in het buitenland.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 31 mei 2020, 10:54

Wel even in de context. De bewering was dat de gewone journaals veel op nepnieuws letten.

Dat is klinkklare onzin. Als er experts worden ingehuurd voor duiding is het ras van de expert belangrijker dan de expertise.

ZMOZ. Ik zeg niet dat de grote nos niet te vertrouwen is. Ik zeg dat ze niet per definitie te vertrouwen zijn zoals JB lijkt aan te geven.

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Ren Höek » 31 mei 2020, 11:04

ShovingNE2 schreef:
31 mei 2020, 10:54
Wel even in de context. De bewering was dat de gewone journaals veel op nepnieuws letten.
Dat is klinkklare onzin.
Want jouw paar voorbeelden tonen aan dat de gewone journaals overlopen van nepnieuws?
Dat vind ik dus klinkklare onzin.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 31 mei 2020, 11:29

Dat zeg ik nergens Ren.

En dat is ook klinkklare onzin. Maar dat ze altijd te vertrouwen zijn is net zo'n onzin.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 31 mei 2020, 11:32

ShovingNE2 schreef:
31 mei 2020, 10:54
ZMOZ. Ik zeg niet dat de grote nos niet te vertrouwen is. Ik zeg dat ze niet per definitie te vertrouwen zijn zoals JB lijkt aan te geven.
Het blijven mensen die ook fouten maken, niet alle fouten zijn onbewust (met name bias zaken), de NOS is m.i. ook niet het best denkbare journalistieke bedrijf maar dat maakt ze m.i. nog geen 'verspreider van nepnieuws'... daarvoor moet je m.i. structureel feitelijke onjuistheden als waarheid verkopen.

Bias, tuurlijk: daarom moet je altijd meerdere bronnen met verschillende signatuur checken. Maar daaronder vallen geen nepnieuws bronnen - die geven nl. geen andere kijk op het nieuws maar verkopen gewoon onzin. No way dat dat je beeld van de werkelijkheid gaat verbeteren.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 31 mei 2020, 11:37

ShovingNE2 schreef:
30 mei 2020, 20:37
Als iemand vindt dat NOS juist geen nepnieuws verspreid vind ik dat om te gieren... Juist de linkse media hebben aantoonbaar nepnieuws verspreid. Net als Ollongren. Maar je moet naar hen luisteren want zij letten op of het nepnieuws is of niet.
Als iemand de NOS of het RTL nieuws links noemt dan heb je het niet begrepen..

Gelukkig zijn er voor mensen zoals jij altijd de kwalitatief hoogstaande (en zonder vooroordelen gespeende) ongehoord Nederland. Speciaal voor de kneuters roepen ze volgende keer de reet van Pim Fortuyn op. Zeker waar, echt niet nep... :lol: :lol:

Of anders post je nog eens wat links van het objectieve GeenStijl (zeker geen clickbait populistisch gelul) of de Telegraaf (die iedere week een bijlage met rectificaties kan plaatsen). Laat me niet lachen zeg..
Only in it for the money

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Ren Höek » 31 mei 2020, 11:52

ShovingNE2 schreef:
31 mei 2020, 11:29
Dat zeg ik nergens Ren.
Je maakt anders nogal wat claims over de NOS:

Eerst ridiculiseer je het NOS journaal en geef je aan dat ze niet goed letten op nepnieuws:
Dat journaal dat zelf geluidseffecten plaatste onder fucking radarbeelden??? Dat een interview met Poetin totaal verknipte om hem anders te doen overkomen?
Dat NOS Journaal?
Geen Nepnieuws???
Loooooooooooooooooooooooooooooooooollllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
Serieus hoor.
Met die divibokaal en zo? Die redactie? :lol: :lol: :lol:
Hou me vast hoor. Nee die brengen objectief nieuws en letten goed op nepnieuws. :lol: :lol: :lol:
Daarna valt de NOS onder de linkse media die aantoonbaar nepnieuws verspreiden en wordt zelfs Goebbels erbij gehaald:
Goebbels had het niet beter kunnen spinnen.
Vervolgens is het een racistische organisatie die op huidskleur selecteert:
Die hele divibokaal geeft ook aan dat het niet om feiten gaat. Het gaat om ras. Alles is rasgekleurd. Niet de beste expert mocht zijn zegje doen, maar degene die een kleurtje had.
Maar de letten op nepnieuws. 😂😂😂😂
Ik hou het voorlopig op RTLNieuws en zoek mijn bronnen elders wel op dan een racistische organisatie die op huidskleur selecteert.
En dit zou ik in context moeten lezen?
En zou jij alleen beweren dat gewone journaals niet veel op nepnieuws letten:
Dat is klinkklare onzin.
Ik heb ook nog steeds geen bewijs gezien voor deze "klinkklare onzin", op die enkele voorbeelden na.
En tot slot kom je met een opmerking die niemand heeft gemaakt:
Maar dat ze altijd te vertrouwen zijn is net zo'n onzin.
Ik heb er eerder al een opmerking over gemaakt, maar jij lijkt fases te hebben waarin je ontzettend boos overkomt.
Dan ben je ineens totaal niet meer voor rede vatbaar en val je van alles aan, met stevige bewoordingen en zware beschuldigingen. Heel apart.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 31 mei 2020, 11:58

Ren Höek schreef:
31 mei 2020, 11:52
Ik heb er eerder al een opmerking over gemaakt, maar jij lijkt fases te hebben waarin je ontzettend boos overkomt.
Dan ben je ineens totaal niet meer voor rede vatbaar en val je van alles aan, met stevige bewoordingen en zware beschuldigingen. Heel apart.
Ja, ik dacht dat ik de enige was die daar toch wat moeite mee heeft. Maar op deze manier lijkt het wel een Trumperiaanse meltdown. Vermakelijk, maar je kan er zo weinig mee..
Only in it for the money

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 01 jun 2020, 08:47

ziege maar ook zagge schreef:
30 mei 2020, 13:23
Ik vind de gevolgen niet meevallen, de macht van onzin wordt nl. snel groter, zie bijv. Trump. Ik geloof niet dat er ooit een wereldleider is geweest die meer onzin verspeidde wat dan nog geaccepteerd werd ook... dit was m.i. in een andere tijd en zonder die hele nieuwe wereld van desinformatie en complotdenken waar de onzin van Trump óók terug te vinden is, onmogelijk geweest - tuurlijk, politieke leugens en dwalingen zijn van alle tijden maar niet in deze omvang.
Er hebben hele wereldrijken bestaan op basis van propaganda, onderdrukking van vrije meningsuiting en het verdoezelen van de (vaak ongure) waarheid. Als je echt vindt dat Trump de grootste exponent aller tijden is hiervan, dan is je historische kennis toch zeer beperkt, in mijn ogen.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 01 jun 2020, 10:10

Brael schreef:
01 jun 2020, 08:47
30 mei 2020, 13:23
Ik vind de gevolgen niet meevallen, de macht van onzin wordt nl. snel groter, zie bijv. Trump. Ik geloof niet dat er ooit een wereldleider is geweest die meer onzin verspeidde wat dan nog geaccepteerd werd ook... dit was m.i. in een andere tijd en zonder die hele nieuwe wereld van desinformatie en complotdenken waar de onzin van Trump óók terug te vinden is, onmogelijk geweest - tuurlijk, politieke leugens en dwalingen zijn van alle tijden maar niet in deze omvang.
Er hebben hele wereldrijken bestaan op basis van propaganda, onderdrukking van vrije meningsuiting en het verdoezelen van de (vaak ongure) waarheid. Als je echt vindt dat Trump de grootste exponent aller tijden is hiervan, dan is je historische kennis toch zeer beperkt, in mijn ogen.
Leuk demagogisch steekje Brael, maar misschien moet je gewoon even man en paard noemen? Welke wereldleider slaagde erin om dagelijks meer leugens te produceren dan Trump? En in welke mate werden die leugens dan (vrijwillig) geaccepteerd door de bevolking?

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 01 jun 2020, 10:17

Demagogisch ja? Kun je het weer niet bij de inhoud houden?

Ik denk niet dat er van elke wereldleider een teller bij is gehouden hoe veel leugens er verspreid werden. Daarnaast is er natuurlijk een hele discussie mogelijk over de vraag of de leugens van Trump "geaccepteerd" worden of niet.

Maar het effect dat zijn leugens onder de streep sorteren (dat is volgens mij namelijk de beste graadmeter voor de omvang van het probleem), dat is natuurlijk bij lange na niet het grootste aller tijden is.

Dus de vraag blijft: hoe groot is het effect van nepnieuws tegenwoordig nu echt?

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 01 jun 2020, 10:20

Je hoeft het van mij niet met cijfers te staven, probeer je claim gewoon maar even aannemelijk te maken. Noem gewoon een paar namen van leiders waarvan jij denkt dat die net zoveel leugens konden vertellen die vrijwillig geaccepteerd werden.
Laatst gewijzigd door ziege maar ook zagge op 01 jun 2020, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 01 jun 2020, 10:20

Fakenews om het volk eronder te houden dateert al vanaf de Romeinen of wellicht nog eerder.

De uitvinding van religie en goden is misschien wel het allerbeste voorbeeld ervan. En het werkt nog steeds om mensen te beknotten. Ook in Nederland.

Maar ook in deze eeuw konden ze er wat van hoor. Russen, China, Duitsland, Turkije, etc. etc.

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 01 jun 2020, 10:28

01 jun 2020, 10:20
Je hoeft het van mij niet met cijfers te staven, probeer je claim gewoon maar even aannemelijk te maken. Noem gewoon een paar namen van leiders waarvan jij denkt dat die net zoveel leugens konden vertellen die vrijwillig geaccepteerd werden.
Dat ligt eraan wat je verstaat onder "vrijwillig accepteren"?

Maar nogmaals, gaat het erom hoe veel leugens er verteld worden, of gaat het om de impact van die leugens? Dat laatste lijkt me namelijk veel relevanter. Trump kan twee keer vertellen dat zijn haar niet geverfd is, of hij kan één keer vertellen dat alle Mexicanen misdadigers zijn. Dat laatste is natuurlijk een stuk schadelijker, ondanks dat het de helft minder leugens is dan dat over zijn geverfde haar.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 01 jun 2020, 10:57

Ik bedoel met 'vrijwillig' precies wat er nu gebeurt. Ik zie nog steeds geen namen van wereldleiders waarbij de situatie vergelijkbaar was... komen die nog?

Ik heb zelf geprobeerd om gelijkwaardige situaties te vinden maar heb er echt moeite mee. Maar ik moet toegeven, zeker vergeleken met jou is mijn historische kennis bijzonder beperkt. Dus, help me out please.

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 01 jun 2020, 11:04

Ik zie nog steeds geen uitleg komen van wat je bedoelt met "vrijwillig accepteren", komt dat nog? Dit wordt een beetje in een cirkeltje redeneren, als je bewust vaag blijft.

Maar goed, laten we de omvang van het probleem eens anders proberen te vangen.

Hoe veel mensen zijn er bij benadering overleden door Trumps nepnieuws campagnes? Zijn er oorlogen gevoerd op basis van Trumps nepnieuws? Zijn er mensenrechten overtreden op basis van Trumps nepnieuws, en op welke schaal?

Wat zijn de gevolgen van Trumps nepnieuws, en hoe groot zijn die gevolgen? Kortom, definieer nu eens écht wat volgens jou het probleem is.

Gesloten