Desinformatie / fake news / complotdenken

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Brael
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 168 times
Been thanked: 322 times

Desinformatie / fake news / complotdenken

Bericht door Brael » 01 jun 2020, 11:04

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Ik zie nog steeds geen uitleg komen van wat je bedoelt met "vrijwillig accepteren", komt dat nog? Dit wordt een beetje in een cirkeltje redeneren, als je bewust vaag blijft.

Maar goed, laten we de omvang van het probleem eens anders proberen te vangen.

Hoe veel mensen zijn er bij benadering overleden door Trumps nepnieuws campagnes? Zijn er oorlogen gevoerd op basis van Trumps nepnieuws? Zijn er mensenrechten overtreden op basis van Trumps nepnieuws, en op welke schaal?

Wat zijn de gevolgen van Trumps nepnieuws, en hoe groot zijn die gevolgen? Kortom, definieer nu eens écht wat volgens jou het probleem is.

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1103 times
Been thanked: 852 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 01 jun 2020, 11:19

Brael schreef:
01 jun 2020, 11:04
Maar goed, laten we de omvang van het probleem eens anders proberen te vangen.
Wacht even, jij beticht mij van zeer beperkte historische kennis maar kunt vervolgens dus geen voorbeelden noemen die aantonen dat hier niets bijzonders gebeurt.

Dan moeten we denk ik concluderen dat je fout zat en dat dit idd een vrij unieke situatie is. Of kun je alsnog een voorbeeld noemen van een wereldleider / regime waarvan jij denkt: dat was minstens zo erg?

Hm, Bolsonaro wellicht.

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 01 jun 2020, 11:33

Je roept eerst dat het nepnieuws-probleem onder Trump het grootste nepnieuws-probleem ooit is, op zijn minst bij een wereldleider.

Als er dan wordt gezegd dat er hele wereldrijken zijn gesticht op basis van nepnieuws, kom je met de nieuwe toevoeging dat het wel moet gaan om nepnieuws dat "vrijwillig geaccepteerd" wordt.

Als ik je daarna vraag wat je precies bedoelt met "vrijwillig accepteren", om op die manier verder te kunnen praten, blijf je bewust vaag. Dan kunnen we er beter mee stoppen.

Het probleem blijft derhalve vaag geformuleerd, maar wordt wel gepresenteerd als iets van enorme proporties.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 01 jun 2020, 11:57

Ik had er meteen al bij staan 'wat dan nog geaccepteerd wordt ook' he...

Ik blijf geïnteresseerd in elke inhoudelijke toevoeging aan het onderwerp maar heb geen zin in die spelletjes Brael.

ShovingNE2 schreef:
01 jun 2020, 10:20
Fakenews om het volk eronder te houden dateert al vanaf de Romeinen of wellicht nog eerder.

De uitvinding van religie en goden is misschien wel het allerbeste voorbeeld ervan. En het werkt nog steeds om mensen te beknotten. Ook in Nederland.

Maar ook in deze eeuw konden ze er wat van hoor. Russen, China, Duitsland, Turkije, etc. etc.
Ik zie wat je bedoelt maar mythologie vind ik toch iets heel anders dan fake news - dat gaat nl. vooral om antwoorden op vragen waar we het antwoord niet op weten... waarom zijn we hier, hoe moeten we leven enz. Mythologie is doorgaans voor zover ik weet ook niet verzonnen door een politiek leider maar het gevolg van generaties van overlevering.

Ja er zijn genoeg regimes die hun volk in meer of mindere mate brainwashen maar ik kan geen enkele situatie verzinnen waar mensen ook 100% vrij waren om te geloven wat ze wilen, daarbij hebben de mensen nu ook nog eens toegang tot alle kennis in de wereld.

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 01 jun 2020, 12:08

Maar serieus, wat noem je "geaccepteerd worden?"
Mensen die hem geloven?
Mensen die weten dat het onzin is maar toch op hem stemmen?
Mensen die weten dat het onzin is maar er verder hun schouders over ophalen?

En wanneer wordt het pas "niet geaccepteerd"? Als mensen op de Democraten stemmen? Als mensen actief gaan demonstreren?

En daarbij vraag ik me serieus af hoe groot het probleem is. Een probleem beschrijven kent 2 facetten. Het eerste facet is de foute handeling omschrijven. Het idee van nepnieuws is wel duidelijk, ik denk dat we het daar ook wel grotendeels over eens zijn.

Het tweede facet is de negatieve gevolgen van die foute handeling omschrijven. Zonder negatieve gevolgen is er namelijk geen probleem. Dus vandaar de vraag: wat zijn de negatieve gevolgen, en vind je echt dat die groter zijn dan ooit tevoren?

Als je dan kijkt dat andere wereldleiders bijvoorbeeld oorlogen zijn begonnen op basis van nepnieuws, vind je dan nog steeds dat Trump de overtreffende trap verpersoonlijkt?

ShovingNE2
Site Admin
Has thanked: 807 times
Been thanked: 2379 times

Bericht door ShovingNE2 » 01 jun 2020, 17:25

Mythologie?

Goebbels groeit in zijn urn.
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 01 jun 2020, 22:33

Hoe bedoel je?

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 04 jun 2020, 09:23

Column in Trouw over fakenews door de organisatie van de demonstraties in Nederland.
Verslaggever Jeroen de Jager interviewde een van de drijvende krachten achter het protest, de activiste Naomie Pieter van KoZ. Toen de verslaggever vroeg of sinds de dood van Mitch Henriquez (het zwarte slachtoffer stierf in 2015 door een nekklem van een agent) meer gevallen van Nederlands politiegeweld bekend waren, antwoordde Pieter koeltjes: “Sinds 2016 tot aan vandaag zijn er 41 doden door de hand van de politie. En geen een veroordeeld.” De verbouwereerde journalist vroeg of ze schietincidenten bedoelde? Pieter: “Nee, vermoord!” De journalist vroeg of dit met racisme te maken had? Naomie Pieter: “Racistisch geweld zal daar onderdeel van zijn.”

Volgens de woordvoerster van de demonstratie zijn er dus in Nederland 41 personen de laatste vierenhalf jaar door de politie vermoord, en was een onbekend aantal van deze moorden door racisme gemotiveerd. Je hoofd gaat hiervan duizelen. Een politiecomplot waarbij de daders de gegevens onder de pet hebben gehouden? Een snel onderzoek bij de rijksrecherche leert dat doden door politiekogels als volgt zijn gekwantificeerd: 2016: vier doden, 2017: drie doden, 2018: drie doden, 2019: vier doden. Of enkele van die veertien doden door toedoen van racistische agenten aan hun einde zijn gekomen, moet nog worden vastgesteld. Maar ik sta open voor suggesties. Op sociale media riskeer je een ban als je fake news verspreidt, maar op de radio zijn woorden vluchtig.
https://www.trouw.nl/opinie/volgens-de- ... ce=twitter
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

milansandro
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 712 times
Been thanked: 247 times

Bericht door milansandro » 04 jun 2020, 11:25

Polarisren. Polariseren. Polariseren...

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 2027 times
Been thanked: 1091 times

Bericht door J.B. » 04 jun 2020, 11:43

ShovingNE2 schreef:
04 jun 2020, 09:23
“Racistisch geweld zal daar onderdeel van zijn.”
Let op het woordje `zal`. Dat is wat anders dan `is een onderdeel van`.

En verder:

`Volgens de woordvoerster van de demonstratie zijn er dus in Nederland 41 personen de laatste vierenhalf jaar door de politie vermoord, en was een onbekend aantal van deze moorden door racisme gemotiveerd.`

is de conclusie van de columnschrijver, maar er wordt gezegd:

`Sinds 2016 tot aan vandaag zijn er 41 doden door de hand van de politie.` (niet echt lekker omschreven, maargoed)

Maar ze zegt nergens dat dit daadwerkelijk door ingrijpen is veroorzaakt, het kan ook nalatenschap zijn geweest. Dat staat nergens in het stuk en is dus simpelweg een gevaarlijke aanname en wordt ook niet duidelijk na het lezen van het stuk.

Nee, geen sterke beurt dit. Vooral veel aannames. Dus op zn best een zwakke presentatie van de schrijver in deze. Is het fakenews? Nope, want het is een opiniestuk.
Only in it for the money

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 04 jun 2020, 12:00

Ik bedoel niet de schrijver, maar degene die het beweert als brenger van Fakenews. Ben het eens met de columnist. 😉

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 04 jun 2020, 12:05

ShovingNE2 schreef:
04 jun 2020, 12:00
Ik bedoel niet de schrijver, maar degene die het beweert als brenger van Fakenews. Ben het eens met de columnist. 😉
Dat is gewoon een interview. Wiens woorden anders worden uitgelegd dan dat ze het gezegd heeft. Dus dit is een far stretch als het een fakenews voorbeeld is. Ik zou dit liever als klassiek voorbeeld `ruis op de lijn` willen neerzetten, waar quotes worden aangevuld met zaken die er niet zijn gezegd.

Dus in dat opzicht toch een soort opiniefakenews. Alleen zijn opinies niet direct nieuws. Geef het maar een term dan..
Only in it for the money

PSV90
Vaste waarde in elftal
Clubvoorkeur:
Has thanked: 95 times
Been thanked: 77 times

Bericht door PSV90 » 04 jun 2020, 12:31

Het valt hier terug te luisteren, vanaf 22:30 ongeveer... Bovendien heb je blijkbaar over de quote 'Nee vermoord' heen gelezen. Als iemand in dit geval gevaarlijke aannames doet is het Naomi Pieter en dan waarschijnlijk ook nog eens op basis van foute aantallen.

https://www.nporadio1.nl/nieuws-en-co/u ... 2020-06-01

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 04 jun 2020, 12:38

@PSV90 Je hebt mijn betoog niet goed gelezen..
Only in it for the money

PSV90
Vaste waarde in elftal
Clubvoorkeur:

Bericht door PSV90 » 04 jun 2020, 12:43

J.B. schreef:
04 jun 2020, 11:43
Maar ze zegt nergens dat dit daadwerkelijk door ingrijpen is veroorzaakt, het kan ook nalatenschap zijn geweest.
Hoe leg jij de woorden 'Nee vermoord' dan precies uit?

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 04 jun 2020, 12:50

PSV90 schreef:
04 jun 2020, 12:43
J.B. schreef:
04 jun 2020, 11:43
Maar ze zegt nergens dat dit daadwerkelijk door ingrijpen is veroorzaakt, het kan ook nalatenschap zijn geweest.
Hoe leg jij de woorden 'Nee vermoord' dan precies uit?
Dat heb ik al gedaan. Het gaat om de context in dit geval. Alleen twee woordjes eruit pikken is juist iets waar dit topic over gaat. Zo krijg je dus inderdaad framing en fakenews.
Only in it for the money

ruuddevil
Vedette
Clubvoorkeur: PSV en Real Madrid
Has thanked: 912 times
Been thanked: 1216 times

Bericht door ruuddevil » 04 jun 2020, 12:54

Ah ze bedoelt het niet zo.

PSV90
Vaste waarde in elftal
Clubvoorkeur:

Bericht door PSV90 » 04 jun 2020, 13:05

J.B. als jij uit '41 doden aan de hand van de politie' en 'vermoord' niet kunt afleiden wat er bedoeld wordt gaan we hier niet uitkomen.

Maar goed de gevaarlijke aanname hier is dus dat ze bedoelt dat dit door ingrijpen van de politie is en niet dat 'racistisch geweld onderdeel zal zijn' van die 41 doden.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 04 jun 2020, 13:08

PSV90 schreef:
04 jun 2020, 13:05
J.B. als jij uit '41 doden aan de hand van de politie' en 'vermoord' niet kunt afleiden wat er bedoeld wordt gaan we hier niet uitkomen.

Maar goed de gevaarlijke aanname hier is dus dat ze bedoelt dat dit door ingrijpen van de politie is en niet dat 'racistisch geweld onderdeel zal zijn' van die 41 doden.
Dat is in ieder geval zoals ik het lees. Maar ieders conclusie is voor hem of haarzelf, ik herken er in deze geen fakenews in. Los daarvan is een column ook geen nieuws, maar enkel een opinie.
Only in it for the money

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 05 jun 2020, 12:47

Vanochtend op het nieuws een stukje fakenews. Het ging over cafe`s die om een of andere reden niet open konden maandag. Daar werden wat shots van cafe`s getoond, eentje daarvan was de Suikerkist hier in Breda. Ik kan je melden dat die dus gewoon open was..
Only in it for the money

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 05 jun 2020, 16:25

Hebben ze gewoon oude beelden uit het archief getrokken of zo?

Tonynmgn

Bericht door Tonynmgn » 05 jun 2020, 17:06

PSV90 schreef:
04 jun 2020, 12:31
Het valt hier terug te luisteren, vanaf 22:30 ongeveer... Bovendien heb je blijkbaar over de quote 'Nee vermoord' heen gelezen. Als iemand in dit geval gevaarlijke aannames doet is het Naomi Pieter en dan waarschijnlijk ook nog eens op basis van foute aantallen.

https://www.nporadio1.nl/nieuws-en-co/u ... 2020-06-01
Dat sneue oplichters clubje moeten we zo snel mogelijk vanaf.
Lees dit artikel maar eens komt uit 2019 dan zul je begrijpen dat ze alleen maar stemming maken en betaalde demonstranten zijn gestoeld op niks.

https://www.wyniasweek.nl/maar-hoe-zit- ... n-racisme/

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 07 jun 2020, 14:02

Dit vind ik nou schofterig en pure opruiing bij Buitenhof.

NRC en De Volkskrant moesten rectificeren dat agenten zichzelf 'marokannenverdelgers' noemden. Beide kranten voerden als bron 'klokkenluiders' aan. En moesten een behoorlijke rectificatie plaatsen. Dat weten ze echt wel bij Buitenhof. Opruiers zijn het. En levensgevaarlijk in deze tijden.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 08 jun 2020, 12:19

ShovingNE2 schreef:
07 jun 2020, 14:02
ik vind het Opruiers . En ik vind ze levensgevaarlijk in deze tijden.
kleine aanpassing, anders wordt het opruiende taal.. ;)
Only in it for the money

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 08 jun 2020, 12:21

Goed punt @J.B. :mrgreen:

GillesdelaCroquette
Vaste waarde in elftal
Has thanked: 82 times
Been thanked: 211 times

Bericht door GillesdelaCroquette » 01 aug 2020, 17:18

Gesloten