Binnenlandse politiek

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 1940 times
Been thanked: 1066 times

Binnenlandse politiek

Bericht door J.B. » 23 jun 2020, 10:27

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Ik denk dat ze met Kaag behoorlijk aan electoraat gaan winnen. Buiten dat haal je progressief en conservatief voor het gemak door elkaar met links/rechts. Dat D66 links geframed wordt wil niet zeggen dat ze dat ook zijn. Beetje apart..
Only in it for the money

ShovingNE2
Site Admin
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 728 times
Been thanked: 2254 times

Bericht door ShovingNE2 » 23 jun 2020, 20:37

Zo goed bezig de laatste tijd. En dan ben je zo dom... Asscher. Hoe dan.

https://www.telegraaf.nl/video/13166088 ... t-niet-mee
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

Thijs85
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 265 times
Been thanked: 481 times

Awards:

Bericht door Thijs85 » 23 jun 2020, 22:52

Ga jij nu bij de volgende verkiezingen ook vijf minuten na sluitingstijd nog op hem stemmen?

trouwepsvfan
Vaste waarde in elftal
Has thanked: 80 times
Been thanked: 85 times

Bericht door trouwepsvfan » 24 jun 2020, 18:50

J.B. schreef:
23 jun 2020, 10:02
Ren Höek schreef:
23 jun 2020, 09:36
D66 is totaal niet naar links opgeschoven, juist andersom. Sinds ze in de regering zitten hebben ze 'hun' belangrijke punten laten vallen en lopen ze vooral met de VVD mee. Zie o.a. het duidelijke voorbeeld van Tijn0 hiervoor.
Sowieso is D66 al lange tijd economisch rechtser.

Het enige waar ze grotendeels hetzelfde over denken als GL is het milieu.
Ik wou zeggen. Als je D66 links noemt dan heb je het echt niet begrepen. Voeren gewoon een rechts liberale agenda uit. Die zitten inderdaad dichter tegen de VVD aan dan tegen GL.
D66 die tegen de VVD aanschurkt? Laat me niet lachen. De VVD is met de opkomst van PVV en FvD een rechts-conservatieve koers gaan voeren en van dat liberale is daarom ook niet altijd veel meer over.

D66 is op veel thema’s juist (uiterst) progressief (klimaat, belastingstelsel etc) en liberaal (denk aan thema’s als drugs, voltooid leven en familierecht).

Om nog maar te zwijgen over de enorme verschillen op de ‘buitenlandse thema’s’ zoals migratie/integratie, ontwikkelingssamenwerking en de (macht van de) EU...

tijn0
Meervoudig international
Clubvoorkeur: PSV natuurlijk
Has thanked: 274 times
Been thanked: 370 times

Bericht door tijn0 » 24 jun 2020, 20:11

Uiteindelijk zijn er dus veel partijen die hun ideologie opzij willen zetten voor wat zetels. En de vaste stemmers bewegen gewoon mee. Wat is de democratie nou eigenlijk waard? Stel gekken dat gekken aanstelt.

koetje
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 165 times
Been thanked: 273 times

Bericht door koetje » 24 jun 2020, 20:23

tijn0 schreef:
24 jun 2020, 20:11
Uiteindelijk zijn er dus veel partijen die hun ideologie opzij willen zetten voor wat zetels. En de vaste stemmers bewegen gewoon mee. Wat is de democratie nou eigenlijk waard? Stel gekken dat gekken aanstelt.
Zolang je geen 76 zetels haal moet je samenwerken. Als regeringspartij kun je 30 tot 60 punten van je 100 realiseren. Als oppositiepartij kom je op 5 punten.

tijn0
Meervoudig international
Clubvoorkeur: PSV natuurlijk
Has thanked: 274 times
Been thanked: 370 times

Bericht door tijn0 » 24 jun 2020, 21:53

Ik vraag me dan af of dat democratie is. Ik stem op iemand, omdat hij blauwe hoedjes in wil voeren. Zodra hij in de regering zit, moet hij samenwerken met een ander (doe maar een vrouw, anders is mijn voorbeeld seksistisch) en die wil gele hoedjes. Krijgen we ineens groene hoedjes, want ze moesten water bij de wijn doen. Niemand die op de groene hoedjes had gestemd, dus niemand is echt blij.

Thijs85
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 265 times
Been thanked: 481 times

Awards:

Bericht door Thijs85 » 24 jun 2020, 21:58

tijn0 schreef:
24 jun 2020, 21:53
Ik vraag me dan af of dat democratie is. Ik stem op iemand, omdat hij blauwe hoedjes in wil voeren. Zodra hij in de regering zit, moet hij samenwerken met een ander (doe maar een vrouw, anders is mijn voorbeeld seksistisch) en die wil gele hoedjes. Krijgen we ineens groene hoedjes, want ze moesten water bij de wijn doen. Niemand die op de groene hoedjes had gestemd, dus niemand is echt blij.
Seksist! Waarom stem jij op de man als je ook voor de vrouw kon stemmen?
Maarehhh.. dat is een democratie. We verdragen elkaar en niemand krijgt wat ie wil. In die zin was destijds het kabinet wat Rutte en Samsom smeedden, heel interessant. Die pakten gewoon ieder de helft op hun manier. Alleen os het PvdA de klap daarvan nog steeds niet boven...

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 2086 times
Been thanked: 784 times

Bericht door Ren Höek » 24 jun 2020, 23:00

tijn0 schreef:
24 jun 2020, 20:11
Uiteindelijk zijn er dus veel partijen die hun ideologie opzij willen zetten voor wat zetels.
Klopt, daarom was het zo goed wat Klaver deed toen hij weigerde teveel op te offeren voor deelname aan de regering.
D66 en daarvoor PvdA hadden daar geen moeite mee en hebben daar de gevolgen van ondervonden (D66 nog niet helemaal, maar dat komt hoogstwaarschijnlijk wel tijdens de eerstvolgende verkiezingen, op het moment staan ze slecht in de peilingen in ieder geval).

Meeregeren onder Rutte houdt in dat de VVD grotendeels bepaalt en de rest slechts volgt.
Thijs85 schreef:
24 jun 2020, 21:58
Maarehhh.. dat is een democratie. We verdragen elkaar en niemand krijgt wat ie wil.
Hier ben ik het totaal mee oneens.
Niemand krijgt alles komt meer in de buurt, al krijgt Rutte het voor elkaar om heel veel te realiseren en dat gaat ten koste van de overige regeringspartijen. Dat is niet zozeer de democratie, dat is vooral de macht van de VVD en het meelopen van enkele regeringspartijen.
In die zin was destijds het kabinet wat Rutte en Samsom smeedden, heel interessant. Die pakten gewoon ieder de helft op hun manier. Alleen os het PvdA de klap daarvan nog steeds niet boven...
Huh, hoe kom je erbij dat de PvdA toentertijd de helft pakte?
Die pakten bijna niets en dat heeft ze een enorme klap gegeven. En terecht in mijn ogen.

koetje
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door koetje » 24 jun 2020, 23:09

tijn0 schreef:
Democratie is de minst slechte staatsvorm

PSV90
Vaste waarde in elftal
Clubvoorkeur:
Has thanked: 89 times
Been thanked: 74 times

Bericht door PSV90 » 24 jun 2020, 23:49

Democratie kan je natuurlijk alsnog op veel verschillende manieren invullen. Ik weet zelf ook niet direct een betere methode dan hoe we het nu doen. Maar zelf heb ik bijvoorbeeld nog geen partij gevonden waarbij ik merk dat ik het er vrijwel structureel mee eens ben. Dus stem ik tot nu toe blanco. Als je vanwege een aantal specifieke punten op een partij gaat stemmen kan het prima ertoe leiden dat jou stem uiteindelijk vooral gebruikt om dingen te bewerkstelligen waar je helemaal niet mee eens bent. Het zou wat mij betreft wel iets directer mogen, al kleven daar natuurlijk ook allerlei nadelen en risico's aan.

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Ren Höek » 25 jun 2020, 07:54

Ik stem op de partij die het dichtst in de buurt komt van mijn normen, waarden en idealen.
Als je een partij zoekt waarmee je het structureel eens bent op zo ongeveer alle punten, dan kun je namelijk je hele leven blanco blijven stemmen. En er zullen altijd beslissingen worden genomen waar je het niet mee eens bent, dat is normaal.

In een democratie is het nu eenmaal geven en nemen.
Wat op zich geen probleem hoeft te zijn, al zou ik het erg prettig vinden als de lange termijn weer leidend gaat worden. En niet de korte termijn om maar punten te blijven scoren en daarmee te proberen in de regering te blijven, waar de VVD een handje van heeft gekregen. Alles doen om de grootste te blijven, maar dat is zeker niet altijd het beste voor het land en de inwoners.

ruuddevil
Vedette
Clubvoorkeur: PSV en Real Madrid
Has thanked: 879 times
Been thanked: 1164 times

Bericht door ruuddevil » 25 jun 2020, 08:03

Wat ik erg verfrissend zou vinden als besluiten worden genomen op basis van de inhoud, en niet op basis van wie het voorstel doet. Partijen in de oppositie, aan beide kanten van het spectrum, doen soms voorstellen waar best iets voor te zeggen valt. Maar door coalitievorming of politiek scoren komt zo’n voorstel er dan niet doorheen.

Brael
Nationale topspeler
Has thanked: 158 times
Been thanked: 302 times

Bericht door Brael » 25 jun 2020, 08:45

tijn0 schreef:
We hebben ten eerste geen democratie, maar een vertegenwoordigende democratie. Jij stemt dus op iemand, die vervolgens namens jou stemt in de Tweede Kamer. Tussen jouw stem op een politicus, en de stem van die politicus in de Tweede Kamer, gebeuren er nog 100.000 dingen waardoor die politicus beïnvloed wordt. Een 1-op-1 vertegenwoordiging van jouw stem zit er dus nooit in.

Er is zelfs een stroming die gelooft dat datgene wat de kiezers vinden, nauwelijks ter zake doet, maar dat de uiteindelijke politieke besluiten vooral genomen worden onder invloed van grote financiële machten, een zogeheten (verborgen) plutocratie. De uitslagen van referenda die genegeerd werden door de politiek, het plotse plan om de dividendbelasting af te schaffen (dat in geen enkel partijprogramma stond), of de nadrukkelijke links tussen onze politici en het bedrijfsleven zorgen wel voor argumentatiekracht voor deze stroming. Dát deze financiële grootmachten invloed hebben is bijna niet te ontkennen, alleen is het de vraag in hoeverre deze financiële machten invloed hebben, en in hoeverre de wil van het volk daarbij aan de kant wordt geschoven.

Ten tweede is het systeem van coalities smeden inderdaad niet altijd democratisch. Zo kan het gebeuren dat er, door de koehandel van de coalitiepartijen, een plan doorheen komt waar het grootste deel van de Nederlanders het mee oneens is. Een kenniskabinet zou hier een oplossing in kunnen bieden. Al zitten er natuurlijk wel weer andere haken en ogen aan een kenniskabinet.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 25 jun 2020, 10:55

trouwepsvfan schreef:
24 jun 2020, 18:50
J.B. schreef:
23 jun 2020, 10:02
Ren Höek schreef:
23 jun 2020, 09:36
D66 is totaal niet naar links opgeschoven, juist andersom. Sinds ze in de regering zitten hebben ze 'hun' belangrijke punten laten vallen en lopen ze vooral met de VVD mee. Zie o.a. het duidelijke voorbeeld van Tijn0 hiervoor.
Sowieso is D66 al lange tijd economisch rechtser.

Het enige waar ze grotendeels hetzelfde over denken als GL is het milieu.
Ik wou zeggen. Als je D66 links noemt dan heb je het echt niet begrepen. Voeren gewoon een rechts liberale agenda uit. Die zitten inderdaad dichter tegen de VVD aan dan tegen GL.
D66 die tegen de VVD aanschurkt? Laat me niet lachen. De VVD is met de opkomst van PVV en FvD een rechts-conservatieve koers gaan voeren en van dat liberale is daarom ook niet altijd veel meer over.

D66 is op veel thema’s juist (uiterst) progressief (klimaat, belastingstelsel etc) en liberaal (denk aan thema’s als drugs, voltooid leven en familierecht).

Om nog maar te zwijgen over de enorme verschillen op de ‘buitenlandse thema’s’ zoals migratie/integratie, ontwikkelingssamenwerking en de (macht van de) EU...
Progressief is wat anders dan links. Waarom mensen nog steeds die denkfout?

Buiten dat voert D66 gewoon een liberale agenda. En liberaal is altijd een rechtse beweging geweest. Liberaal gezien is het qua agenda gewoon de VVD.
Only in it for the money

PSV90
Vaste waarde in elftal
Clubvoorkeur:
Has thanked: 89 times
Been thanked: 74 times

Bericht door PSV90 » 25 jun 2020, 11:14

Ren Höek schreef:
25 jun 2020, 07:54
Ik stem op de partij die het dichtst in de buurt komt van mijn normen, waarden en idealen.
Als je een partij zoekt waarmee je het structureel eens bent op zo ongeveer alle punten, dan kun je namelijk je hele leven blanco blijven stemmen. En er zullen altijd beslissingen worden genomen waar je het niet mee eens bent, dat is normaal.
Misschien heb ik het niet goed verwoord. Eens met wat je schrijft, maar in dat geval heb ik die partij nog niet gevonden.

Punt is dat ik vind dat de ruimte tussen wat je wil bereiken met je stem en de manieren waarop die gebruikt of geïnterpreteerd kan worden erg groot is. En dat staat in mijn ogen los van het feit dat mijn stem sowieso maar een heel klein aandeel op het totaal is natuurlijk.

koetje
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door koetje » 25 jun 2020, 11:21

Brael schreef:
25 jun 2020, 08:45

Ten tweede is het systeem van coalities smeden inderdaad niet altijd democratisch. Zo kan het gebeuren dat er, door de koehandel van de coalitiepartijen, een plan doorheen komt waar het grootste deel van de Nederlanders het mee oneens is. Een kenniskabinet zou hier een oplossing in kunnen bieden. Al zitten er natuurlijk wel weer andere haken en ogen aan een kenniskabinet.
Ook een kenniskabinet voert het beleid van gekozen partijen uit. Uiteindelijk is de 2e kamer de baas in Nederland.

Merk dat er hier naar geneigd wordt dat een dictatuur de beste vorm van democratie is :D

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 25 jun 2020, 11:30

tijn0 schreef:
Dat noemen we `polderen` In nederland zijn we heel erg goed om het sluiten van compromissen. Daardoor worden harde punten van partijen in campagnetijd ineens rekbaar en blijft er een soort middenoplossing over. Tenzij je in staat bent met maximaal twee partijen een kabinet te vormen. Maar inmiddels zijn we op het punt dat er 5 of 6 partijen nodig gaan zijn als het zo doorgaat..
Only in it for the money

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 25 jun 2020, 11:35

koetje schreef:
25 jun 2020, 11:21
Brael schreef:

Ook een kenniskabinet voert het beleid van gekozen partijen uit. Uiteindelijk is de 2e kamer de baas in Nederland.

Merk dat er hier naar geneigd wordt dat een dictatuur de beste vorm van democratie is :D
Als je geen coalitie hebt, is er ook geen ruilhandel nodig wat betreft standpunten. Elke partij kan dus op alle punten stemmen zoals zij zelf denken dat het beste is, en geen enkele partij hoeft zich qua stemgedrag aan te passen aan de uitgeruilde standpunten van een Regeerakkoord. Partijen hoeven zo dus niet vóór iets te stemmen waar ze eigenlijk tégen zijn, wat in een Regeerakkoord wel regelmatig gebeurt.
Zo wordt er veel meer beleid goedgekeurd waar ook oprecht een meerderheid voor is in de Tweede Kamer, en dus (als het systeem goed werkt) ook onder de bevolking.

Daarnaast zou een groot deel van de tegenstelling Regering vs. Oppositie wegvallen, wat denk ik de toon en de constructiviteit van debatten wel ten goede zou komen.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 25 jun 2020, 11:49

Brael schreef:
25 jun 2020, 11:35
koetje schreef:
25 jun 2020, 11:21
Brael schreef:

Als je geen coalitie hebt, is er ook geen ruilhandel nodig wat betreft standpunten. Elke partij kan dus op alle punten stemmen zoals zij zelf denken dat het beste is, en geen enkele partij hoeft zich qua stemgedrag aan te passen aan de uitgeruilde standpunten van een Regeerakkoord. Partijen hoeven zo dus niet vóór iets te stemmen waar ze eigenlijk tégen zijn, wat in een Regeerakkoord wel regelmatig gebeurt.
Zo wordt er veel meer beleid goedgekeurd waar ook oprecht een meerderheid voor is in de Tweede Kamer, en dus (als het systeem goed werkt) ook onder de bevolking.

Daarnaast zou een groot deel van de tegenstelling Regering vs. Oppositie wegvallen, wat denk ik de toon en de constructiviteit van debatten wel ten goede zou komen.
Dat eerste gebeurt dus al. Partijen kunnen dus al op punten stemmen of wetswijzigingen doorvoeren door bijvoorbeeld moties. Buiten dat maak je een klassieke denkfout alsof bevolking altijd prioriteit heeft. Vaak zijn er meerdere belangen (economie bijvoorbeeld), wat weer meer belang heeft bij een sterke bedrijfssector en buitenlandse inmening. Dus zo simpel als jij het stelt is het niet. Het lijkt op het wiel opnieuw willen uitvinden.

Het tweede punt, oppositie is juist nodig om de regering te controleren. Eigenlijk geldt dat voor de hele kamer. Dus ook coalitiepartijen doen daar aan mee. Als je de oppositie weghaalt heb je dus een communistisch model, immers, de regering kan dan niet meer gecontroleerd worden. Een heel slecht idee.
Only in it for the money

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Ren Höek » 25 jun 2020, 12:56

Een mooi fabeltje van FvD dat kenniskabinet, gebaseerd op de leugen over het bestaan van het partijkartel.

https://www.parlement.com/id/vkf0brymdz ... kenkabinet

https://georgeknightlang.wordpress.com/ ... iskabinet/
https://www.groene.nl/artikel/een-militair-op-defensie

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 25 jun 2020, 13:13

@Ren Höek . An sich is de discussie over democratie en staatsinrichting interessant genoeg zonder daar dit zooitje bij te betrekken. Dat komt wel weer als er weer verkiezingen zijn.
Only in it for the money

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 25 jun 2020, 13:45

Ren Höek schreef:
25 jun 2020, 12:56
Een mooi fabeltje van FvD dat kenniskabinet, gebaseerd op de leugen over het bestaan van het partijkartel.
Of het daarop gebaseerd is, is een aanname van jouw kant. Of het bestaan van een partijkartel een leugen is, is maar de vraag. De column die je daarover plaatst, gebruikt een andere definitie van het woord "kartel" dan dat Baudet bedoelt. Als je bijvoorbeeld ziet dat bijna 80% van de Nederlandse burgemeesters afkomstig zijn van de VVD, CDA of PvdA, dan is dat geen afspiegeling van de bevolking, om het maar zacht uit te drukken. Dat neigt (let op: geen bewijs, maar een aanname) naar het elkaar toeschuiven van baantjes.

Waar een kenniskabinet sowieso wél een oplossing voor is, is voor het uitruilen van standpunten. De columns die een kenniskabinet onmogelijk achten, vind ik zeer zwak; ze stellen hobbels op de weg voor als onmogelijkheden.

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Ren Höek » 25 jun 2020, 13:58

Brael schreef:
25 jun 2020, 13:45
gebruikt een andere definitie van het woord "kartel" dan dat Baudet bedoelt.
Hoe bedoelt Baudet het dan?
Dit staat in het artikel:
Eerst maar eens op zoek naar wat Baudet bedoelt met dat woord partijkartel. In zijn boek schrijft hij dat ‘onze democratie gebukt gaat onder een ernstig structuurprobleem. Een kartel van grote machtspartijen houdt de gelederen gesloten en maakt opinieafspraken die tot politiek “marktfalen” leiden.’

Omdat de academicus Baudet zelf in één zin de woorden ‘kartel’ en ‘marktfalen’ gebruikt, hanteert hij blijkbaar de betekenis van het woord kartel in de economie. Dan is het een overeenkomst tussen bedrijven die erop is gericht de onderlinge concurrentie te verminderen. Omdat dit leidt tot hogere prijzen voor consumenten is kartelvorming in Nederland verboden. Gebruik het woord kartel in de wereld van de politieke partijen en je voelt aan je water dat het ook daar uit den boze zou moeten zijn.
Ik ben heel benieuwd naar jouw uitleg en hoe je daarbij komt.
Brael schreef:
Waar een kenniskabinet sowieso wél een oplossing voor is, is voor het uitruilen van standpunten.
Want dan heeft het kabinet ineens een geldboom ofzo?
Dan kan iedereen doen wat ze willen en hoeft er niet onderhandeld te worden over een budget?

Want zodra er een totaalbudget is en over de verdeling daarvan besloten dient te worden begint ook het uitruilen van standpunten. En wordt het dus weer politiek, wat het volgens FvD niet zou zijn.
Brael schreef:
De columns die een kenniskabinet onmogelijk achten, vind ik zeer zwak; ze stellen hobbels op de weg voor als onmogelijkheden.
Ik zie anders geen tegenargumenten hierop van jouw kant.

Hoe zorg je ervoor dat een zakenkabinet niet politiek wordt?
Ik ben heel benieuwd.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 25 jun 2020, 14:06

Brael schreef:
Ren Höek schreef:
25 jun 2020, 12:56
. Als je bijvoorbeeld ziet dat bijna 80% van de Nederlandse burgemeesters afkomstig zijn van de VVD, CDA of PvdA, dan is dat geen afspiegeling van de bevolking,
Natuurlijk is dat wel een afspiegeling van de bevolking. Als dat de grote partijen dan en daar is gewoon op gestemd dan is dat een afspiegeling van de bevolking en heeft dat draagvlak. Dat noemen we een democratie.
Only in it for the money

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 25 jun 2020, 14:53

Ren Höek schreef:
25 jun 2020, 13:58
Brael schreef:
gebruikt een andere definitie van het woord "kartel" dan dat Baudet bedoelt.
Hoe bedoelt Baudet het dan?
Dit staat in het artikel:
Eerst maar eens op zoek naar wat Baudet bedoelt met dat woord partijkartel. In zijn boek schrijft hij dat ‘onze democratie gebukt gaat onder een ernstig structuurprobleem. Een kartel van grote machtspartijen houdt de gelederen gesloten en maakt opinieafspraken die tot politiek “marktfalen” leiden.’

Omdat de academicus Baudet zelf in één zin de woorden ‘kartel’ en ‘marktfalen’ gebruikt, hanteert hij blijkbaar de betekenis van het woord kartel in de economie. Dan is het een overeenkomst tussen bedrijven die erop is gericht de onderlinge concurrentie te verminderen. Omdat dit leidt tot hogere prijzen voor consumenten is kartelvorming in Nederland verboden. Gebruik het woord kartel in de wereld van de politieke partijen en je voelt aan je water dat het ook daar uit den boze zou moeten zijn.
Ik ben heel benieuwd naar jouw uitleg en hoe je daarbij komt.
Ik weet wat in het artikel staat, maar dat is -behoudens een paar aannames van de door Baudet gebruikte termen- nergens op gestoeld. Deze schrijver denkt dat er wordt bedoeld dat de partijen onderling de kiezers verdelen, maar zoveel macht hebben ze gelukkig niet. Wat er wél wordt bedoeld met het partijkartel, is dat partijen onderling de politieke macht verdelen. Zoals dat momenteel 24% van de Nederlanders een PvdA-burgemeester heeft, terwijl er maar 6% van de Nederlanders tijdens de laatste Tweede Kamer verkiezingen op de PvdA heeft gestemd. Een ontzettend scheve verhouding.

Hoe ik hierbij kom? Dat staat te lezen in dit boek.
Ren Höek schreef:
Brael schreef:
Waar een kenniskabinet sowieso wél een oplossing voor is, is voor het uitruilen van standpunten.
Want dan heeft het kabinet ineens een geldboom ofzo?
Dan kan iedereen doen wat ze willen en hoeft er niet onderhandeld te worden over een budget?
Het uitruilen van standpunten is iets anders dan onderhandelen over een budget. Het hangt deels samen, maar deels ook niet.
Ren Höek schreef:
Want zodra er een totaalbudget is en over de verdeling daarvan besloten dient te worden begint ook het uitruilen van standpunten. En wordt het dus weer politiek, wat het volgens FvD niet zou zijn.
O maar natuurlijk is een budget bepalen wel politiek, heeft er iemand gezegd dat dat niet zo is?
Ren Höek schreef:
Brael schreef:
De columns die een kenniskabinet onmogelijk achten, vind ik zeer zwak; ze stellen hobbels op de weg voor als onmogelijkheden.
Ik zie anders geen tegenargumenten hierop van jouw kant.

Hoe zorg je ervoor dat een zakenkabinet niet politiek wordt?
Ik ben heel benieuwd.
Het gaat er niet om of het niet politiek wordt. Natuurlijk is een zakenkabinet ook politiek. Waar het om gaat, is dat een zakenkabinet voorstellen kan doen, waar de hele Kamer, zonder gebonden te zijn aan gemaakte koehandel-afspraken, over kan stemmen. Op die manier stemt dus elke partij op het beleid waar ze zélf voorstander van zijn, en is het dus eigenlijk onmogelijk dat beleid wordt doorgevoerd waar in principe geen meerderheid voor is te vinden.

In de huidige situatie is het wel mogelijk dat er beleid wordt doorgevoerd als bijvoorbeeld alleen de VVD daar voorstander van is, want dat hebben ze dan kunnen "uitruilen" tegen andere punten. D66 stemt dan vóór een punt van de VVD, terwijl D66 eigenlijk tegen is. In ruil daarvoor stemt de VVD dan vóór een idee van D66, terwijl de VVD daar eigenlijk tegen is. Zo kun je heel krom beleid krijgen, waar de meerderheid van Nederland op tegen is.

Gesloten