Binnenlandse politiek

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Gesloten
Brael
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 161 times
Been thanked: 312 times

Binnenlandse politiek

Bericht door Brael » 29 jun 2020, 14:43

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Ren Höek schreef:
29 jun 2020, 13:50
Brael schreef:
29 jun 2020, 13:03
Zodra er geen Regeerakkoord meer nodig is, is er dus ook geen noodzaak meer om tot deze uitruil te komen.
Jij denkt dat bijv. de VVD gaat toestaan dat er allerlei voorstellen gaan komen die tegen hun belangen ingaan ?
Ik snap niet zo goed waar je naartoe wil. Ja, de VVD staat toe dat andere partijen ook voorstellen indienen. Wat dacht jij dan dat ze gingen doen? Mensen neerschieten als ze dreigen een niet-VVD-voorstel te doen?
Ren Höek schreef:
Daarbij is het budget niet eindig, en het budget is juist een hele belangrijke reden om tot de uitruil van standpunten te komen. Hoe zie je dat praktisch voor je met een zakenkabinet?
Dit is oprecht een goede vraag, hoe het budget verdeeld zou moeten worden. Trouwens, zoals al eerder gezegd hangt een budget samenstellen maar deels samen met de uitruil van standpunten, maar deels is een budget samenstellen inderdaad een politieke keuze.

Maar als oplossing wellicht: een aantal voorstellen voor een budget-verdeling vanuit het zakenkabinet, waarover vervolgens gestemd mag worden. Via verschillende stem-methoden kun je dan tot een voorstel komen waar de meeste voorkeur naar uit gaat. Wellicht zou je deze stemrondes nog kunnen aanvullen met de mogelijkheid tot het indienen van een beperkt aantal wijzigingen door de partijen (bijvoorbeeld het recht voor elke partij om bij de gekozen budgetverdeling nog één wijziging in stemming te laten brengen). Het is inderdaad een hobbel die genomen moet worden, dit verdelen van het budget, maar het is geen onmogelijkheid.
Merk daarnaast op dat budgetten niet in steen gebeiteld zijn he: naar aanleiding van mee- of tegenvallers, of naar aanleiding van een veranderde situatie kan budget naderhand nog schuiven, en elke keer kan over zo'n voorstel om budgetten te verschuiven gewoon netjes gestemd worden.
Ren Höek schreef:
Wat voor nut heeft een zakenkabinet dan?
Alleen het proberen tegen te houden van een regeerakkoord?
Dat is het grootste winstpunt inderdaad.

Daarnaast zorg je dat je vakinhoudelijke mensen op de juiste plek hebt. Op dit moment binden regeringen zich voor de keuze van hun ministers- en staatssecretarisposten vrijwel altijd aan de regeringspartijen (ja ik weet het, Rutte heeft net een uitzondering gemaakt tijdens de coronacrisis). Als de D66 niet in de regering zit, is een bewindspersoon van de D66 dus uitgesloten. Als het CDA niet in de regering zit, dan zit er ook niemand van het CDA in het kabinet. Op die manier sluit je een heleboel hele bekwame mensen buiten.

Met een zakenkabinet hoef je bij het zoeken naar geschikte bewindslieden niet meer te stoppen bij je eigen coalitie. Ook is de drempel om bewindslieden aan te stellen die niet aan een politieke partij gebonden zijn, minder groot. Uiteindelijk is er dus een grotere vijver aan geschikte bewindslieden waar je uit kan vissen.

Ren Höek schreef:
Alles omgooien voor een grotere kans dat iets waar zou kunnen zijn?
Alles omgooien? Een extreme overdrijving van de situatie, dat is wat je hier doet.
Nee, we hoeven niet alles om te gooien. Sterker nog, we hoeven helemaal niet zo veel om te gooien. De grootste verandering zal zitten in de hoofden van de politici, denk ik.
Ren Höek schreef:
Die uitslag bepaalt alleen de grootte van de politieke partijen.
Wat heeft dat verder me de 'wil van het volk' te maken?
Dit geharrewar heb ik echt geen zin in.

ruuddevil
Vedette
Clubvoorkeur: PSV en Real Madrid
Has thanked: 889 times
Been thanked: 1180 times

Bericht door ruuddevil » 29 jun 2020, 16:10

Brael en Ren, een legendarisch duo.

ShovingNE2
Site Admin
Has thanked: 757 times
Been thanked: 2321 times

Bericht door ShovingNE2 » 29 jun 2020, 17:39

*verkeerde topic*
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 1983 times
Been thanked: 1081 times

Bericht door J.B. » 30 jun 2020, 10:12

Brael schreef:
29 jun 2020, 14:43

Maar als oplossing wellicht: een aantal voorstellen voor een budget-verdeling vanuit het zakenkabinet, waarover vervolgens gestemd mag worden. Via verschillende stem-methoden kun je dan tot een voorstel komen waar de meeste voorkeur naar uit gaat. Wellicht zou je deze stemrondes nog kunnen aanvullen met de mogelijkheid tot het indienen van een beperkt aantal wijzigingen door de partijen (bijvoorbeeld het recht voor elke partij om bij de gekozen budgetverdeling nog één wijziging in stemming te laten brengen). Het is inderdaad een hobbel die genomen moet worden, dit verdelen van het budget, maar het is geen onmogelijkheid.
Merk daarnaast op dat budgetten niet in steen gebeiteld zijn he: naar aanleiding van mee- of tegenvallers, of naar aanleiding van een veranderde situatie kan budget naderhand nog schuiven, en elke keer kan over zo'n voorstel om budgetten te verschuiven gewoon netjes gestemd worden.
Dit gaat `m niet worden. Dit is onwerkbaar. Als je dit op elk punt moet gaan doen. Ik zie dit never nooit niet gebeuren.
Only in it for the money

Raw85
Veelbelovend talent
Has thanked: 42 times
Been thanked: 5 times

Bericht door Raw85 » 30 jun 2020, 10:24

Ik zou weleens een verkiezing in twee rondes willen in Nederland. Met een hoge kiesdrempel voor de tweede ronde (25% ofzo). Na de eerste stemronde kunnen partijen al wat concretere coalities vormen en plannen uitwerken, evt kan een partij in meerdere coalities deelnemen. Na de eerste ronde zullen de grote partijen die overblijven hun plannen wellicht wat bijschaven om hen die zich niet gehoord voelen ook te betrekken in de plannen. Zo voorkom je wellicht wat meer dat die plannen worden gemaakt buiten het zicht van de kiezer.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 30 jun 2020, 10:28

Raw85 schreef:
30 jun 2020, 10:24
Ik zou weleens een verkiezing in twee rondes willen in Nederland. Met een hoge kiesdrempel voor de tweede ronde (25% ofzo). Na de eerste stemronde kunnen partijen al wat concretere coalities vormen en plannen uitwerken, evt kan een partij in meerdere coalities deelnemen. Na de eerste ronde zullen de grote partijen die overblijven hun plannen wellicht wat bijschaven om hen die zich niet gehoord voelen ook te betrekken in de plannen. Zo voorkom je wellicht wat meer dat die plannen worden gemaakt buiten het zicht van de kiezer.
Dit gaat niet werken. Mensen gaan niet twee, drie keer apart stemmen. We krijgen (m.u. van landelijke verkiezingen) nu al mensen niet op de been om provenciaal, gemeentelijk of europees te stemmen. En dan wil je er nog meer stemrondes bij gaan doen?
Only in it for the money

koetje
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 171 times
Been thanked: 280 times

Bericht door koetje » 30 jun 2020, 18:51

Ter enige verdediging van de kleine fracties: je moet (in dit geval FvD) met zijn tweeën alle debatten en commissies doen inclusief voorbereiding. Dan moet je af en toe wat laten schieten.

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 01 jul 2020, 09:50

Volgens mij heeft hij al vaker aangegeven (en laten we eerlijk zijn, niet helemaal ten onrechte) dat hij vindt dat die debatten vooral voor de bühne zijn. Bovendien is er gewoon een FvD-lid aanwezig, die de standpunten van de FvD prima kan verkondigen. Waarom zou een fractievoorzitter daar per se bij aanwezig moeten zijn? Was de fractievoorzitter van het CDA er wel?

Verder is het gezeur dat Baudet ergens niet is, vaak wel treurig. Zoals gezegd moet hij keuzes maken, en lijkt het me niet aan andere politici om over die keuzes te gaan huilen.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 01 jul 2020, 10:21

ShovingNE2 schreef:
30 jun 2020, 18:26
Thierry flikkert weer eens door het ijs. Die gast moet echt kunnen zwemmen man.

Er is een debat met Europarlementariërs en de MinPres over de toekomst van de EU. Maar de joker heeft geen tijd en laat het debat aan zich voorbij gaan. De reden is net zo hilarisch als treurig: hij is een video aan het opnemen over de toekomst van de EU.

Zijn we gewend. Buiten dat bereid ie nooit iets voor en leest zn stukken niet. En het kost wel een dot belastinggeld zoiets. What a waste..

Je hebt er verder geen moer aan zo`n figuur.

En dat geluk over `kleine fractie` `ze kunnen niet overal bij zijn`. Er zijn meerdere kleine fracties die gewoon bij de debatten aanwezig zijn. Dat is gewoon een enorme klotesmoes..
Only in it for the money

ruuddevil
Vedette
Clubvoorkeur: PSV en Real Madrid
Has thanked: 889 times
Been thanked: 1180 times

Bericht door ruuddevil » 01 jul 2020, 12:44

https://www.ad.nl/amsterdam/amsterdamse ... ~aa23f8c0/

Jammer dat ik niet in Amsterdam woon, lekker toch zo’n dagje vrij?

PCGC
Vedette
Clubvoorkeur:
Has thanked: 348 times
Been thanked: 666 times

Bericht door PCGC » 01 jul 2020, 12:56

Heerlijk! Ze zouden gewoon per provincie of per stad vrije dagen moeten regelen, doen ze hier ook (ja snap dat het hier vanwege de grootte wat makkelijker is).

Queens Birthday wordt bijvoorbeeld op 3 verschillende dagen in het jaar gevierd, elke staat weer anders, net als Labour Day.
En dan hebben steden en Staten ook nog aparte vrije (feest) dagen, zoals Melbourne een dag voor de AFL Grand Final day, Brisbane een dag voor de EKKA en Gold Coast weer een dag voor de Gold Coast Show (beide grote soort kermissen). Ideaal. En het mooie is, valt een nationale feestdag in het weekend, ben je automatisch de maandag vrij.
“Geboren met een rood wit hart. Eigen drank en eigen glas, Johnny Baco Eindhovenaar”

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 01 jul 2020, 13:14

Zeker, doe dan voor het zuiden van het land maar Carnaval als feestdag/week.

PCGC
Vedette
Clubvoorkeur:

Bericht door PCGC » 01 jul 2020, 13:17

Ja, inderdaad. Friesland weer een paar dagen met Sneekweek, ergens anders weer vrij met Zwarte Cross of Sint Maarten etc.
“Geboren met een rood wit hart. Eigen drank en eigen glas, Johnny Baco Eindhovenaar”

Paco Casal
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: Eindhoven Football Casuals
Has thanked: 273 times
Been thanked: 284 times

Bericht door Paco Casal » 01 jul 2020, 14:00

Vanaf de volgende verkiezingen zal het excuus van een 'kleine fractie' voor Baudet niet meer opgaan verwacht ik zo.

PCGC
Vedette
Clubvoorkeur:

Bericht door PCGC » 01 jul 2020, 15:28

Nee, die gaan gewoon naar een zetel of 15 denk ik.

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 01 jul 2020, 16:18

Ben dan ook alvast zeer benieuwd naar wat er voor fractie komt. Zo'n Dirk Jan Eppink die namens FvD in het Europees Parlement zit, vind ik bijvoorbeeld zéér kundig overkomen.

Raw85
Veelbelovend talent
Has thanked: 42 times
Been thanked: 5 times

Bericht door Raw85 » 01 jul 2020, 17:05

Terugkomend op de vraag van laatst waarom mensen rechts stemmen ipv links; ik denk dat dit soort berichten daar ook erg aan bijdragen.

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/07/01/va ... g-a4004645

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 01 jul 2020, 17:26

PCGC schreef:
01 jul 2020, 15:28
Nee, die gaan gewoon naar een zetel of 15 denk ik.
De afgelopen maanden gaat het in glijdende schaal omlaag. Ik schat in een zeteltje of 8 hooguit. De FvD is nu vooral bezig zichzelf in de voet te schieten. Geen problemen mee trouwens. Ik zou zeggen, ga lekker zo door vooral.
Only in it for the money

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 2119 times
Been thanked: 795 times

Bericht door Ren Höek » 01 jul 2020, 19:52

ShovingNE2 schreef:
01 jul 2020, 19:48
Als je nu excuses maakt willen de nazaten vanaf volgend jaar een vergoeding. Ze willen geld.
Dat verleden boeit ze geen flikker. Ze lijden er niet onder. Niemand die ze ooit persoonlijk ontmoet hebben die tot slaaf gemaakt was door Nederland. Ze willen geld. Dat is het doel. Betalen.
Jij kent ze persoonlijk?
Volgens mij heb je in je Twitter timeline voornamelijk de alt-right berichten gelezen.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 03 jul 2020, 11:28

Ren Höek schreef:
01 jul 2020, 19:52
ShovingNE2 schreef:
01 jul 2020, 19:48
Als je nu excuses maakt willen de nazaten vanaf volgend jaar een vergoeding. Ze willen geld.
Dat verleden boeit ze geen flikker. Ze lijden er niet onder. Niemand die ze ooit persoonlijk ontmoet hebben die tot slaaf gemaakt was door Nederland. Ze willen geld. Dat is het doel. Betalen.
Jij kent ze persoonlijk?
Volgens mij heb je in je Twitter timeline voornamelijk de alt-right berichten gelezen.
:mrgreen:
Only in it for the money

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 17 jul 2020, 10:17

https://www.ad.nl/binnenland/man-daagt- ... ~a5eb0a45/

Plaats hem toch maar even hier. Dit wordt weer smullen.

PCGC
Vedette
Clubvoorkeur:

Bericht door PCGC » 17 jul 2020, 10:37

Mooi, nu kan de rechter erover beslissen.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 17 jul 2020, 12:13

Ja, dit verhaal had ik eerder gepost hier. Toen zou ie wel aangifte doen. Mooizo, want het sloeg helemaal nergens op. We zitten hier niet in China.
Only in it for the money

milansandro
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 683 times
Been thanked: 240 times

Bericht door milansandro » 17 jul 2020, 12:39

De rechter zal hier uitspraak over doen.

ShovingNE2
Site Admin
Has thanked: 757 times
Been thanked: 2321 times

Bericht door ShovingNE2 » 08 aug 2020, 08:46

Gewoon weer een voorbeeld, dat men in de Randstad niets heeft met alles wat ten oosten van Utrecht ligt. Dit is gewoon weer het zoveelste treffende voorbeeld. De helft van de subsidies, naar een stad met 800.000 inwoners en helemaal niets naar een gebied dat 4x zoveel inwoners heeft.

.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

Gesloten