Actualiteiten

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Gesloten
koetje
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 164 times
Been thanked: 272 times

Actualiteiten

Bericht door koetje » 29 jun 2020, 20:13

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

ShovingNE2 schreef:
29 jun 2020, 17:50
De media krijgt definitief een splitsing. Er komt een meldpunt voor foute media. Zoals gezegd: we gaan naar een tweedeling in de samenleving en de media start het zelf.

Als je fout bent komen er sancties. Het hoeft geen betoog welke kant van het politieke spectrum bepaalt of je fout bent toch?

Ik ben er inmiddels ook wel klaar mee: wie mag wel en wie mag niet wat zeggen. Kom maar op met die tweedeling van de maatschappij. Dit is zo bizar eng. Prima, dan maar overboord met de huidige maatschappij zoals we hem kennen.

Journalisten durven nooit meer kritiek te hebben op iemand 'van kleur'. Levert gegarandeerd meldingen op.

Het cancellen is begonnen. Te wit = fout en wordt gecancelled.

Afbeelding
McCarthy meets die Stasi

RaJitsu
Regelmatige invaller
Clubvoorkeur:
Has thanked: 18 times
Been thanked: 33 times

Bericht door RaJitsu » 29 jun 2020, 20:33

ShovingNE2 schreef:
29 jun 2020, 20:14
We krijgen een kliklijn voor foute mensen in de media. Althans: die langs de meetlat van bepaalde types fout geacht worden. Daar wordt dan een dossier voor opgebouwd zodat men werkgevers en adverteerders kan gaan bellen.
Er is altijd de mogelijkheid geweest om mensen hiervoor te melden.
Want wie bepaalt wat racisme is? Derksen zijn opmerking? Racisme of een slechte grap? Ali B zegt 'hey wat veel negers hier, ik had mijn schoen moeten zetten.' Racisme of grap? Derksen is opening acht uur journaal, Ali B lacht de hele zaal met BN-ers zich slap.
Compleet andere context. En wat racistisch is, is inderdaad niet altijd duidelijk. Maar het is ook weer niet zo moeilijk om mensen gewoon niet te kwetsen. Een donker persoon zwarte piet noemen, was het zo lastig om die grap niet te maken en te snappen dat dit niet kan?
Dat Ali B-voorbeeld is een kwestie van context. De Comedy Central Roast is een comedyshow waar dergelijke harde grappen worden gemaakt. Van Courtney Love waarvan niemand het in begin jaren '90 gedacht had dat ze in deze tijd er slechter uit zou zien dan haar man tot aan een grap als die van Ali B of de racistische grappen die iedereen tijdens de James Franco Roast over Aziz Ansari maakten. Context zegt alles.
Het is een beetje als de metoo beweging: als je fout bent wordt je afgemaakt zonder bewijs. Maar als je zoals Francisco van Jole uit het eigen nest komt dan kan je ondanks een geluidstape waarin je verkrachting bekent gewoon doorgaan. Dat is zo enorm fout aan dit initiatief.
Heeft hij daadwerkelijk bekend schuldig te zijn aan verkrachting? Doe jij niet precies waarvan je anderen beschuldigt? Je hebt een bepaalde antipathie tegen iemand en op basis daarvan vind je dat deze onterecht weggekomen is met bepaald gedrag. Jij vindt/denkt kennelijk dat #MeToo een politieke beweging is die alleen rechtse mensen aanpakt? Al die Hollywood-figuren waren grotendeels echter zo links als wat.
Laatst gewijzigd door RaJitsu op 29 jun 2020, 20:53, 2 keer totaal gewijzigd.

koetje
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door koetje » 29 jun 2020, 20:34

ShovingNE2 schreef:
29 jun 2020, 20:16
koetje schreef:
29 jun 2020, 20:13

McCarthy meets die Stasi
McCarthy? Ik snap deze niet. :roll:
De commissie McCarthy die in de jaren 50 een moderne heksenjacht tegen het communisme hield. Zijn heel wat carrieres van onschuldige vernield toen.

PCGC
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 319 times
Been thanked: 637 times

Bericht door PCGC » 30 jun 2020, 01:02

Je bericht bevat geen bron @ShovingNE2 , beetje lastig te zien waar dit precies over gaat.
Wie gaat zoiets instellen? Is het een nieuwe wet? Wie gaat dit bijhouden? Wie heeft dit naar buiten gebracht? Etc etc
“Geboren met een rood wit hart. Eigen drank en eigen glas, Johnny Baco Eindhovenaar”

ruuddevil
Vedette
Clubvoorkeur: PSV en Real Madrid
Has thanked: 878 times
Been thanked: 1162 times

Bericht door ruuddevil » 30 jun 2020, 08:58

De adverteerders boycot bij Facebook vind ik ook gevaarlijk. Ik vind Facebook een schijtbedrijf en je zal me nooit op dat platform vinden, maar bedrijven die gaan bepalen welke geluiden wel of niet wenselijk zijn lijkt me niet bevorderlijk voor een evenwichtige discussie.

deninho32
Site Admin
Clubvoorkeur: Afbeelding
Has thanked: 464 times
Been thanked: 906 times

Bericht door deninho32 » 30 jun 2020, 09:06

ShovingNE2 schreef:
30 jun 2020, 06:50
https://www.meldpuntmedia.nl/
Die Fahne hoch.. :(
Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente.

tijn0
Meervoudig international
Clubvoorkeur: PSV natuurlijk
Has thanked: 274 times
Been thanked: 369 times

Bericht door tijn0 » 30 jun 2020, 09:34

ruuddevil schreef:
30 jun 2020, 08:58
De adverteerders boycot bij Facebook vind ik ook gevaarlijk. Ik vind Facebook een schijtbedrijf en je zal me nooit op dat platform vinden, maar bedrijven die gaan bepalen welke geluiden wel of niet wenselijk zijn lijkt me niet bevorderlijk voor een evenwichtige discussie.
Dat is een platform van henzelf, dus ze mogen daar hun eigen beleid op voeren, lijkt me. Daarnaast, hier gebeurt exact hetzelfde. tirzah is ook mondood gemaakt. Gebruikte zelf ook het woord censuur weleens. (Dat terwijl we het allemaal met de maatregelen eens waren)

ruuddevil
Vedette

Bericht door ruuddevil » 30 jun 2020, 09:57

Tirzah had van mij geen schorsing hoeven krijgen.

#FreeTirzah

tijn0
Meervoudig international

Bericht door tijn0 » 30 jun 2020, 18:23

Het moest gezegd.

RaJitsu
Regelmatige invaller
Clubvoorkeur:

Bericht door RaJitsu » 30 jun 2020, 20:59

ShovingNE2 schreef:
30 jun 2020, 07:07
RaJitsu schreef:
29 jun 2020, 20:33
Er is altijd de mogelijkheid geweest om mensen hiervoor te melden.
Nu gaan journalisten collega's rapporteren aan een meldpunt van kosher journalisten die dan dossiers gaan opbouwen en adverteerders gaan bellen. De Arie Boomsma's van deze tijd zeg maar.
Boomsma gaf alleen zijn persoonlijke mening, dat is wat anders dan het bekritiseren van collega's. En zoals ik al zei, zo moeilijk is het niet om niet racistisch te zijn toch? Wat heb je specifiek tegen een dergelijk initiatief? Jij vind dat journalisten racistisch moeten kunnen zijn en dat ze hiervoor de vrijheid gegund moet worden?

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 1937 times
Been thanked: 1066 times

Bericht door J.B. » 01 jul 2020, 10:28

ShovingNE2 schreef:
30 jun 2020, 18:33
Mooie video over de cancel cultuur tegenwoordig. Je moet kapot als je niet mee gaat in de woke hype. En de dubieuze rol van socialmedia platformen.

Je linkje opent hier niet om een of andere reden..
Only in it for the money

deninho32
Site Admin

Bericht door deninho32 » 01 jul 2020, 10:40

Hier wel.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 01 jul 2020, 10:46

deninho32 schreef:
01 jul 2020, 10:40
Hier wel.
Cannot load Facebook SDK. Disable any adblocker or tracking protection and try again.

Ik krijg dit..
Only in it for the money

deninho32
Site Admin

Bericht door deninho32 » 01 jul 2020, 10:50

Facebook? Het is een link van NU punt NL.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 01 jul 2020, 11:08

deninho32 schreef:
01 jul 2020, 10:50
Facebook? Het is een link van NU punt NL.
I don`t know. Dat geeft ie als melding.
Only in it for the money

deninho32
Site Admin

Bericht door deninho32 » 01 jul 2020, 11:22

Ghostery of zo?

Van Roosmalen was weer meer dan prima deze week.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 01 jul 2020, 12:19

Ja, nou weten we helemaal niet waar we over praten. Is er geen video meer. Lekker dan.
Only in it for the money

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 01 jul 2020, 12:21

Er is bij mij iets met de klotelinks aan de hand. Ik ga es even kijken naar mn instellingen. Volgens mij is er iets veranderd..

Ik zoek dit later uit. Moet zo weer aan de slag.

Wel nog even deze, om e.e.a. even te relativeren (iets met spijker en kop)

Afbeelding
Only in it for the money

ruuddevil
Vedette

Bericht door ruuddevil » 01 jul 2020, 12:40

deninho32 schreef:
01 jul 2020, 11:22
Ghostery of zo?

Van Roosmalen was weer meer dan prima deze week.

Briljant. Geen fan van Hugo App de Jonge. ‘Wil de bevolking het zwijgen opleggen, zoals hij dat al met de ouderen heeft gedaan’.

koetje
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door koetje » 01 jul 2020, 12:53

J.B. schreef:
01 jul 2020, 12:21
Er is bij mij iets met de klotelinks aan de hand. Ik ga es even kijken naar mn instellingen. Volgens mij is er iets veranderd..

Afbeelding
Vanwege de redenering van dit plaatje is het ook terecht dat we geen grappen over de profeet Mohamed meer kunnen maken. Zie dat toch anders.

RaJitsu
Regelmatige invaller
Clubvoorkeur:

Bericht door RaJitsu » 01 jul 2020, 15:11

ShovingNE2 schreef:
01 jul 2020, 06:50
RaJitsu schreef:
30 jun 2020, 20:59
Jij vind dat journalisten racistisch moeten kunnen zijn en dat ze hiervoor de vrijheid gegund moet worden?
Toe maar joh. Zoek jij het lekker uit.
Het is een serieuze vraag. Het enige wat je hoeft te doen is niet racistisch te zijn om niet op dat lijstje te komen. Dat is volgens mij niet zo moeilijk. Schrijf je wat dingen die dit wel zijn en bijdragen aan het institutionaliseren van racisme, dan kom je er wel op en kun je erover in gesprek gaan. Heb je er lak aan, dan sta je op dat lijstje. Niets mis mee volgens mij. Is ook een kwaliteitscheck. Te veel journalisten doen hun werk op een manier dat ze maar wat schrijven dat gebaseerd is op hun eigen commonsense die ze niet kunnen doorontwikkelen. Dit gaat over een brede variëteit van onderwerpen. Ik denk niet dat het nog van deze tijd is om journalisten onzin te laten blijven schrijven, zeker niet over een onderwerp als dit.

Ze zijn immers verantwoordelijk voor iets wat mensen als 'algemene kennis' zien waarin bepaalde groepen crimineler zijn, want ja, kijk maar naar de gevangenisbezetting, 'statistieken' (zonder verdere context) of Opsporing Verzocht.
koetje schreef:
01 jul 2020, 12:53

Vanwege de redenering van dit plaatje is het ook terecht dat we geen grappen over de profeet Mohamed meer kunnen maken. Zie dat toch anders.
Leg dit eens uit? Het plaatje zegt alleen dat wanneer je iets zegt, je erom bekritiseerd kan worden. That's it. Grappen over Mohamed worden zat gemaakt, en de reden dat dit in het openbaar lastiger is, heeft met iets anders te maken dan kritiek, maar het feit dat je kans hebt op aanslagen. Hoewel dit ook eerst een bepaalde ruchtbaarheid nodig heeft.

koetje
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door koetje » 01 jul 2020, 16:37

RaJitsu schreef:
koetje schreef:

Leg dit eens uit? Het plaatje zegt alleen dat wanneer je iets zegt, je erom bekritiseerd kan worden. That's it. Grappen over Mohamed worden zat gemaakt, en de reden dat dit in het openbaar lastiger is, heeft met iets anders te maken dan kritiek, maar het feit dat je kans hebt op aanslagen. Hoewel dit ook eerst een bepaalde ruchtbaarheid nodig heeft.
Het plaatje zegt dat vrijheid van meningsuiting betekent dat je niet gearresteerd wordt door de staat voor je meningen. Het betekent niet dat anderen het met je eens hoeven te zijn. Tot zover vond ik het een helder plaatje.

Dan begint het plaatje ermee dat je ook niet moet zeuren als je show wordt gecanceld of als je van internet wordt afgegooid. Daar maak ik de vergelijking met grappen over profeet Mohammed. Een groep mensen (lees Moslims) vinden niet dat je daar grappen over mag maken en een deel van die groep mensen uit daarom bedreigingen. Nu durft niemand meer grappen over dat onderwerp te maken. Vrijheid van meningsuiting is daarmee wel in geding naar mijn idee.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 01 jul 2020, 17:34

koetje schreef:
J.B. schreef:
01 jul 2020, 12:21

Afbeelding
Dat is precies wat het stripje zegt. Je mag alles zeggen en vinden, maar je moet niet gek opkijken als daar reactie of maatschappelijke afkeuring op komt. Net als het verhaal mbt Derksen. Hij mag alles zeggen, maar heeft niets te zeggen over bijvoorbeeld sponsors die zich om die reden terugtrekken. Jij mag best in een moslimwijk op een kistje grove grappen over mohammed maken, maar je moet niet gek op kijken als daar een reactie op komt. Want ook die mensen hebben dus recht op hun mening. Dingen werken twee kanten op, en vrijheid van meningsuiting is niet alleen maar besteedt aan enkelen.

Waarmee ik niet wil zeggen dat ik geweld goedkeur, extremisten moeten met wortel en tak worden uitgebannen. Alles via dialoog als het aan mij ligt.
Only in it for the money

tijn0
Meervoudig international

Bericht door tijn0 » 01 jul 2020, 17:39

J.B. schreef:
01 jul 2020, 17:34
Jij mag best in een moslimwijk op een kistje grove grappen over mohammed maken, maar je moet niet gek op kijken als daar een reactie op komt. Want ook die mensen hebben dus recht op hun mening.
Als ze hun mening geven is het prima, maar met een beetje pech roepen ze een fatwa uit, dan gaat de lol eraf.

Ik vind het plaatje sterk, maar het is een terecht punt dat niet elke reactie is toegestaan. Nu vind ik de vergelijking tussen terreur en Arie Boomsma een beetje simpel, maar aan de andere kant heeft Arie wel een beste baard.

Thijs85
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 263 times
Been thanked: 480 times

Awards:

Bericht door Thijs85 » 01 jul 2020, 17:42

koetje schreef:
01 jul 2020, 16:37
RaJitsu schreef:
koetje schreef:

Het plaatje zegt dat vrijheid van meningsuiting betekent dat je niet gearresteerd wordt door de staat voor je meningen. Het betekent niet dat anderen het met je eens hoeven te zijn. Tot zover vond ik het een helder plaatje.

Dan begint het plaatje ermee dat je ook niet moet zeuren als je show wordt gecanceld of als je van internet wordt afgegooid. Daar maak ik de vergelijking met grappen over profeet Mohammed. Een groep mensen (lees Moslims) vinden niet dat je daar grappen over mag maken en een deel van die groep mensen uit daarom bedreigingen. Nu durft niemand meer grappen over dat onderwerp te maken. Vrijheid van meningsuiting is daarmee wel in geding naar mijn idee.
Maar bedreigingen zijn onwettelijk, dus dat past niet in dit plaatje.
Kijk als wij nu allemaal Arie Boomsma en dingen, die hij doet totaal geen aandacht schenken, is er uiteindelijk ook geen sponsor voor hem meer over. Dan mag hij zeggen wat hij wil, maar niemand heeft de plicht om ernaar te luisteren.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 01 jul 2020, 17:45

tijn0 schreef:
01 jul 2020, 17:39
J.B. schreef:
01 jul 2020, 17:34
Jij mag best in een moslimwijk op een kistje grove grappen over mohammed maken, maar je moet niet gek op kijken als daar een reactie op komt. Want ook die mensen hebben dus recht op hun mening.
Als ze hun mening geven is het prima, maar met een beetje pech roepen ze een fatwa uit, dan gaat de lol eraf.

Ik vind het plaatje sterk, maar het is een terecht punt dat niet elke reactie is toegestaan. Nu vind ik de vergelijking tussen terreur en Arie Boomsma een beetje simpel, maar aan de andere kant heeft Arie wel een beste baard.
Waar het nu op begint te lijken is dat de zogenaamde `vrijheid van meningsuiting` vooral geldt voor diegenen die de grootste bek hebben of die het hardste schreeuwen. Gek genoeg zijn dat dezelfde mensen die als daar kritiek op gegeven wordt om het hardste roepen dat men ze de mond wil snoeren (het woord censuur of monddood is ook hier een term die te pas en onpas wordt gebruikt). Wilders (of die andere mafkees) hebben daar trouwens ook een handje van. Ja, je mag alles zeggen, hoe dom of grof ook, maar laten we stoppen met het meten met twee maten. Dit werkt twee kanten op. Maargoed, dit kreeg ik in het VI topic ook niet echt lekker uitgelegd, want sponsors dit en Arie Boomsma dat. Nee, dat is de reactie op, ook vrijheid van meningsuiting, maarja, dan komt het even niet uit en dan is ineens censuur of wat dan ook. Daar ga ik echt niet mee. Je accepteert de gevolgen van bepaalde uitspraken. Zo simpel is het. Anders moet je ze niet doen..
Only in it for the money

Gesloten