Covid-19

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Batsu
Bankzitter
Clubvoorkeur:
Has thanked: 72 times
Been thanked: 49 times

Covid-19

Bericht door Batsu » 01 jul 2020, 15:32

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Lekker dan

VS koopt volledige voorraad Covid-medicijn remdesivir op

AMSTERDAM - De Amerikaanse overheid heeft nagenoeg de volledige productiecapaciteit van het peperdure coronamedicijn remdesivir opgekocht bij farmaceut Gilead. Daarmee blijft bijna niets over voor de rest van de wereld, vrezen experts.

Amerika koopt voor de maand juli naar eigen zeggen alle medicijnen die Gilead kan maken, 94.200 stuks. Voor de maanden augustus en september wordt 90% van de capaciteit ingeslagen. „President Trump heeft een geweldige deal gesloten”, zegt minister van Volksgezondheid Alex Azar.

Omdat Gilead een patent heeft op het medicijn, is er daardoor voor de komende maanden alvast niets over voor Europa, meldt The Guardian. „We willen alles ervoor doen om iedere Amerikaanse patiënt die remdesivir nodig heeft, het te geven”, verklaart Azar. America first, dus.

’Veel te duur’
De actie van de VS drukt de medische wereld weer met de neus op de feiten; remdesivir is bijzonder schaars. Het wordt een enorme uitdaging om genoeg medicijnen te fabriceren voor de hele wereld.

Het medicijn is ook peperduur. Een kortere behandeling van zes doses kost 3.200 dollar, een langere behandeling zelfs $5720. Die prijs is oneerlijk, vinden critici. Het Institute for Clinical and Economic Review schatte de daadwerkelijke prijs tienmaal lager in. Bovendien heeft Gilead volgens Public Citizen ruim zeventig miljoen dollar aan subsidie gekregen voor de ontwikkeling; de torenhoge kosten zouden dus onethisch zijn. De VS zullen honderden miljoenen betalen voor remdesivir, alleen al voor de eerste maanden.

’Belangenverstrengeling’
The Independent wijst erop dat een van de gezondheidsmedewerkers van de regering, Joseph Grogan, tot voor kort prominent lobbyist van Gilead was. „Is hier sprake van belangenverstrengeling? Absoluut”, zegt professor Robert Klitzman, hoofd van het programma in bio-ethiek aan de Columbia University. Of minister Azar moeite met de hoge prijs heeft, is de vraag. In de periode waarin hij topman was van farmaceut Eli Lilly, stegen de medicijnprijzen significant, beschrijft The Independent. De prijs van insuline verdubbelde bijvoorbeeld.

Remdisivir is een van de weinige medicijnen waarvan de werkzaamheid volgens de grootste en belangrijkste gezondheidsorganisaties is bewezen. Sommige ziekenhuizen en instituten claimen met andere medicijnen winsten te boeken, zoals een combinatie van zink, antibioticum en het spotgoedekope hydroxychloroquine (hcq). Toen een studie in The Lancet aantoonde dat dat laatste medicijn – eerder aangeraden door president Trump – onveilig was, trok de WHO zijn handen van hcq af. Die studie, waar de halve wereld blind op voer, bleek later alle vermoedens van fraude te hebben.

Duitsland: wij houden Gilead aan verplichting
Inmiddels heeft Duitsland gereageerd op vragen van journalisten over het medicijn. „De bondsregering heeft vroegtijdig remdesivir ingekocht voor de behandeling van coronapatiënten. Momenteel zijn er nog steeds voldoende voorraden”, aldus het ministerie van Volksgezondheid in een verklaring. Daarin staat ook dat leverancier Gilead verplicht is om in de toekomst voldoende hoeveelheden te leveren als de Europese Commissie het middel voorwaardelijk goedkeurt. Die goedkeuring wordt deze week verwacht. „Wij verwachten dat Gilead zijn verplichtingen nakomt”, aldus het ministerie.

ShovingNE2
Site Admin
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2244 times

Bericht door ShovingNE2 » 01 jul 2020, 16:04

Hey @Menno1

DOE EENS WAT!
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

GillesdelaCroquette
Vaste waarde in elftal
Has thanked: 65 times
Been thanked: 182 times

Bericht door GillesdelaCroquette » 01 jul 2020, 17:37

Triest record in Amerika vandaag waar een recordaantal van 47.000 nieuwe gevallen vastgesteld is. Volgens Fauci kan dit aantal de komende weken nog verdubbelen.

Bizar genoeg vind 41% van de Amerikanen dat Trump de Coronacrisis goed heeft aangepakt.

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 1937 times
Been thanked: 1066 times

Bericht door J.B. » 01 jul 2020, 17:39

GillesdelaCroquette schreef:
01 jul 2020, 17:37
Bizar genoeg vind 41% van de Amerikanen dat Trump de Coronacrisis goed heeft aangepakt.
Is dat net zo gemeten als Trump de besmettingen gemeten heeft. In de vorm van `als je niet test bestaat het ook niet?`
Only in it for the money

GillesdelaCroquette
Vaste waarde in elftal

Bericht door GillesdelaCroquette » 01 jul 2020, 17:44

Ja, dat zou je willen.

Maar het is uit een poll uitgevoerd door Ipsos in opdracht van Reuters.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 01 jul 2020, 17:46

GillesdelaCroquette schreef:
01 jul 2020, 17:44
Ja, dat zou je willen.

Maar het is uit een poll uitgevoerd door Ipsos in opdracht van Reuters.
Ok, ik check het even. Voor hetzelfde geldt is het een bericht uit Washington. Want niets wat Trump zegt geloof ik namelijk. Helemaal niets.
Only in it for the money

Menno1
Vedette
Clubvoorkeur:
Has thanked: 620 times
Been thanked: 930 times

Bericht door Menno1 » 01 jul 2020, 18:51

ShovingNE2 schreef:
01 jul 2020, 16:04
Hey @Menno1

DOE EENS WAT!
Heb voorraadkelder thuis. Maak het spul nu zelf. Stuur je de eerste batch wel toe. Krijgt er wel chronische diarree van.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 01 jul 2020, 19:38

Menno1 schreef:
01 jul 2020, 18:51
ShovingNE2 schreef:
01 jul 2020, 16:04
Hey @Menno1

DOE EENS WAT!
Heb voorraadkelder thuis. Maak het spul nu zelf. Stuur je de eerste batch wel toe. Krijgt er wel chronische diarree van.
Geen verschil met jouw postings op dit forum dus. Top. Stuur maar door.
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 2078 times
Been thanked: 783 times

Bericht door Ren Höek » 01 jul 2020, 19:50

Hoe zat het ook alweer met zogenaamd geen winst willen maken?
Die prijs is oneerlijk, vinden critici. Het Institute for Clinical and Economic Review schatte de daadwerkelijke prijs tienmaal lager in. Bovendien heeft Gilead volgens Public Citizen ruim zeventig miljoen dollar aan subsidie gekregen voor de ontwikkeling; de torenhoge kosten zouden dus onethisch zijn. De VS zullen honderden miljoenen betalen voor remdesivir, alleen al voor de eerste maanden.

Menno1
Vedette
Clubvoorkeur:

Bericht door Menno1 » 01 jul 2020, 20:41

Typisch fake media bericht.

Gilead maakt 1 miljard aan kosten op dit product. Dit jaar alle. Al. Die 70 miljoen is een druppel als je de gehele ontwikkelingskosten neemt. Schat dat in tussen de 5-10 miljard.

Daarnaast heeft Gilead non exclusive contracten afgesloten met generieke fabrikanten zodat ze de voorraad kunnen verhogen aangezien dit middel super moeilijk is om te maken (en ook peperduur; het is geen simpel pilletje, al denken sommige idioten dat nog steeds.)

Daarnaast hebben ze hun gehele voorraad weggegeven.

Ook had ICER de fair value ingeschat op 4500 usd. Gilead rekent de helft; hadden ze niet hoeven doen. Toch gedaan en investeerders niet blij want de aandeel prijs is sindsdien gezakt.

Maar goed, iedereen die dacht dat Gilead wel eventjes dit product voor goed gratis weg zou geven is wel erg naïef.

Net zoals de market cap van Moderna verdrievoudigd is sinds ze werken aan een vaccinatie. Zo werkt de markt en zo hoort het ook. Als we het van de Bernies moeten hebben dan stopt innovatie. Totaal niet realistisch en populistisch gelul.

Moet zeggen dat ik nieuws steeds minder vertrouw sinds ik de ins en outs ken en zie wat voor ongelooflijke onzin er geschreven wordt. Fake news to the max en enorm populistisch. Jammer

Menno1
Vedette
Clubvoorkeur:

Bericht door Menno1 » 03 jul 2020, 07:43

https://www.marketwatch.com/story/gilea ... re_twitter

Wat verdere context. in lijn van wat ik gisteren zei.

GillesdelaCroquette
Vaste waarde in elftal

Bericht door GillesdelaCroquette » 04 jul 2020, 14:47

Josef Dettelbacher
Vedette
Clubvoorkeur:
Has thanked: 66 times
Been thanked: 831 times

Awards:

Bericht door Josef Dettelbacher » 06 jul 2020, 08:57

Je leest toch veel berichten de laatste dagen over opgelaaide besmettingen her en der. En dan moeten de meesten mensen nog op vakantie..

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 06 jul 2020, 09:03

Bij ons op de zaak zijn ze duidelijk: als je afreist naar een gebied dat code oranje heeft of dat krijgt tijdens jouw vakantie dan blijf je twee weken thuis ten koste van vakantiedagen of onbetaald verlof.

deninho32
Site Admin
Clubvoorkeur: Afbeelding
Has thanked: 464 times
Been thanked: 906 times

Bericht door deninho32 » 06 jul 2020, 09:07

Ik ben heel blij dat ik de vakantie naar Kroatië al 2 maanden geleden heb geannuleerd. Ik heb met 5 landen te maken en als er ergens wat verandert zijn we straks de Sjaak. België heeft bijvoorbeeld het reisadvies naar Spanje alweer aangepast, dus het kan zomaar omslaan. Via de website van de ANWB zijn reizen naar campings in Italië en Kroatië ook niet te boeken nu. Bij andere aanbieders wel. Dikke kans dat ze gewoon reizen verkopen die helemaal niet doorgaan om later een voucher te kunnen geven.
Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente.

PCGC
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 319 times
Been thanked: 637 times

Bericht door PCGC » 06 jul 2020, 09:33

Josef Dettelbacher schreef:
06 jul 2020, 08:57
Je leest toch veel berichten de laatste dagen over opgelaaide besmettingen her en der. En dan moeten de meesten mensen nog op vakantie..
Ja hier is het paniek. Victoria heeft vandaag het hoogst aantal besmettingen geteld sinds de uitbraak. Weer volledige lockdown in sommige delen van de staat.
“Geboren met een rood wit hart. Eigen drank en eigen glas, Johnny Baco Eindhovenaar”

Batsu
Bankzitter
Clubvoorkeur:

Bericht door Batsu » 06 jul 2020, 09:49

Tja ik vind het ook niet zo aangewezen om (ver) op vakantie te gaan. Nu is mijn situatie zo dat mijn vrouw weinig verlofdagen heeft door omstandigheden en we toch niet echt weg zouden gaan nu, al zou een weekje wandelen in de bergen mij erg blij maken.

Maar ik ben wat dat betreft erg conservatief. Ik zit het gewoon even uit. En als ik dan een jaar beperkt wordt in allerlei dingen, dan is dat maar zo. Ik ga het echt vooral niet opzoeken. Je ziet toch her en der de besmettingne toenemen en zeker met de vakantieperiodes waarbij er meer internationaal gereisd wordt hou ik mijn hart een beetje vast.

Thijs85
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 263 times
Been thanked: 480 times

Awards:

Bericht door Thijs85 » 06 jul 2020, 09:54

Ik snapte sowieso al nooit waarom mensen zo lang reizen om dan ergens bij een all inclusive hotel aan een zwembad te gaan liggen met een hoop andere mensen. Maar mensen, die dit nu doen, vind ik al helemaal belachelijk.

Batsu
Bankzitter
Clubvoorkeur:

Bericht door Batsu » 06 jul 2020, 10:16

Thijs85 schreef:
06 jul 2020, 09:54
Ik snapte sowieso al nooit waarom mensen zo lang reizen om dan ergens bij een all inclusive hotel aan een zwembad te gaan liggen met een hoop andere mensen. Maar mensen, die dit nu doen, vind ik al helemaal belachelijk.
Inderdaad, daar is weinig cultureels aan. Maar goed, ieder zijn ding.

Grasmat
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: Kapsalon Döner
Has thanked: 480 times
Been thanked: 297 times

Bericht door Grasmat » 06 jul 2020, 10:19

Thijs85 schreef:
Het ergste is dat dat ook nog eens vooral die simpele viruswaanzin en weg met anderhalve meter tokkies zijn die het ook nog eens allemaal onzin vinden en helemaal nergens op letten.

Josef Dettelbacher
Vedette
Clubvoorkeur:
Has thanked: 66 times
Been thanked: 831 times

Awards:

Bericht door Josef Dettelbacher » 06 jul 2020, 10:38

Thijs85 schreef:
Vroeger vond ik die vakanties in Griekenland en Egypte verschrikkelijk. Als kind (zonder broers/zussen) met twee totaal gestresste ouders in zo'n trasavia kist vol soortgelijke stellen naar zo'n land. Bij aankomst met z'n allen de bus in, en dan steeds je hart vasthouden bij elke stop en denken " dit zal het toch niet zijn?". Om vervolgens bij elk van die stops medelijden te hebben met die mensen die daar dan uitstapten. Eenmaal aangekomen was elk van die 14 dagen hetzelfde: massaal ontbijtbuffet, de hele dag op je ligstoel bij het zwembad - soms afgewisseld met een ligstoel bij het strand - dan weer massaal dinerbuffet - beetje entertainment 's avonds, en weer slapen.

Maar eerlijk is eerlijk, nu ik zelf twee kinderen heb, snap ik het wel. Van al die avontuurlijke reizen die ik gemaakt heb voordat ik kinderen had, zou er geen een geschikt zijn om peuters/kleuters mee naartoe te nemen. Het heeft wel wat, dat totaal ontzorgd worden en niks moeten. En mensen die dat doen, die gaan toch niet voor de culturele highlight. Hooguit het plaatselijke stadje.

Chucky
International
Clubvoorkeur:
Has thanked: 175 times
Been thanked: 195 times

Bericht door Chucky » 06 jul 2020, 10:59

Grasmat schreef:
06 jul 2020, 10:19
Thijs85 schreef:
Het ergste is dat dat ook nog eens vooral die simpele viruswaanzin en weg met anderhalve meter tokkies zijn die het ook nog eens allemaal onzin vinden en helemaal nergens op letten.
Lekker generaliserend, man man...

Ik ga in principe twee keer per jaar op vakantie, waarvan dan 1 keer een bezoek aan een all inclusive hotel. Ideale daaraan is dat je helemaal niets hoeft te doen. Maar wel fijn dat je dan direct een anderhalve meter tokkie bent :lol:

En ohja, ik ben voorzichtig en sla mijn zomervakantie dit jaar daarom dus over. Geen zorgen.

Grasmat
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: Kapsalon Döner
Has thanked: 480 times
Been thanked: 297 times

Bericht door Grasmat » 06 jul 2020, 11:07

Chucky schreef:
06 jul 2020, 10:59
Grasmat schreef:
Thijs85 schreef:

Ik ga in principe twee keer per jaar op vakantie, waarvan dan 1 keer een bezoek aan een all inclusive hotel. Ideale daaraan is dat je helemaal niets hoeft te doen. Maar wel fijn dat je dan direct een anderhalve meter tokkie bent :lol:

En ohja, ik ben voorzichtig en sla mijn zomervakantie dit jaar daarom dus over. Geen zorgen.
Nuance is voor mietjes :mrgreen:

Maar ik bedoel vooral dat die viruswaanzin mensen niet degenen zijn de de culturele hoogstandjes ondernemen én niet degenen zijn die uitkijken info en all inclusieve resort waar iedereen aan één buffet hangt.

Natuurlijk heb je er ook goeie tussen zitten als jij Chucky. Ik heb dan ook nooit gezegd dat iedereen die zo'n vakantie boekt en tokkie is. Maar je komt ze er wel tegen. En ik kan het weten want ik heb zelf ook zulke vakanties gehad :lol:

Batsu
Bankzitter
Clubvoorkeur:

Bericht door Batsu » 06 jul 2020, 11:51

Grasmat schreef:
06 jul 2020, 11:07
Chucky schreef:
Grasmat schreef:

Nuance is voor mietjes :mrgreen:

Maar ik bedoel vooral dat die viruswaanzin mensen niet degenen zijn de de culturele hoogstandjes ondernemen én niet degenen zijn die uitkijken info en all inclusieve resort waar iedereen aan één buffet hangt.

Natuurlijk heb je er ook goeie tussen zitten als jij Chucky. Ik heb dan ook nooit gezegd dat iedereen die zo'n vakantie boekt en tokkie is. Maar je komt ze er wel tegen. En ik kan het weten want ik heb zelf ook zulke vakanties gehad :lol:
Tokkie ;)

Maikel_91
Site Admin
Has thanked: 1143 times
Been thanked: 1823 times

Bericht door Maikel_91 » 06 jul 2020, 12:04

Lekker om 5 uur 's nachts opstaan om je handdoekje vast neer te leggen bij het zwembad.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 06 jul 2020, 12:26

Chucky schreef:
Gewoon lekker in eigen land. We hebben hier prachtige locaties. Ben de afgelopen 3 jaar helemaal niet zover weg geweest. En vorig jaar voor het eerst eens op een waddeneiland geweest. Eigenlijk een schande dat ik dat nog nooit gezien had daar. Wel naar Griekenland vliegen terwijl je op rijafstand ook zoveel moois hebt hier. Misschien een goed excuus om es naar plekken hier te gaan waar je nog nooit geweest bent.
Only in it for the money

Plaats reactie