EU politiek

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Gesloten
ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1058 times
Been thanked: 815 times

Awards:

EU politiek

Bericht door ziege maar ook zagge » 26 mei 2020, 14:49

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Is oud nieuws he, Nederland heeft intussen met andere landen een tegenvoorstel gedaan:

https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... ing-schuld

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 1973 times
Been thanked: 1080 times

Bericht door J.B. » 26 mei 2020, 14:50

ziege maar ook zagge schreef:
26 mei 2020, 14:49
Is oud nieuws he, Nederland heeft intussen met andere landen een tegenvoorstel gedaan:

https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... ing-schuld
Zo worden we nu dus gezien

Afbeelding
Only in it for the money

koetje
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 170 times
Been thanked: 280 times

Bericht door koetje » 26 mei 2020, 16:34

Wij gaan hier met 67 met pensioen. Wellicht een ideetje voor de andere mindere vrekkige landen.

milansandro
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 683 times
Been thanked: 240 times

Bericht door milansandro » 26 mei 2020, 16:41

Wellicht een ideetje om dit aan te pakken:

https://www.tijd.be/dossier/europareeks ... 71934.html

Valt hierin nog veel winst te behalen voor Italië

"Zwartwerk of onvoldoende aangegeven arbeid vertegenwoordigt met bijna 192 miljard euro het grootste deel van de schaduweconomie."

ShovingNE2
Site Admin
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 757 times
Been thanked: 2319 times

Bericht door ShovingNE2 » 26 mei 2020, 21:20

Het is wachten totdat ze zeggen dat wij pensioengeld af moeten staan.

Dat is ook de dag dat Nexit een feit wordt overigens. Alsof welk denkbare regering in Nederland daar ook 1 seconde mee akkoord gaat. Nooit. Nexit is dichterbij dan pensioengeld afstaan. Ze gaan maar werken tot leeftijd 67.
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

ShovingNE2
Site Admin
Has thanked: 757 times
Been thanked: 2319 times

Bericht door ShovingNE2 » 26 mei 2020, 21:21

Neuro/zeuro. Binnen 5 jaar.
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

ruuddevil
Vedette
Clubvoorkeur: PSV en Real Madrid
Has thanked: 889 times
Been thanked: 1180 times

Bericht door ruuddevil » 21 jul 2020, 06:37

https://www.ad.nl/buitenland/eu-leiders ... ~a59a69d7/

Respect voor Rutte, hoe hij onder druk van de grote landen toch zijn poot stijf hield. Maar wat een gedrocht die EU.

Brael
Nationale topspeler
Has thanked: 161 times
Been thanked: 312 times

Bericht door Brael » 21 jul 2020, 12:36

De deal lijkt in eerste instantie niet zo heel slecht. Maar met een begin te maken aan gezamenlijke schulden begeef je je wel op een hellend vlak, waaraan je mijns inziens nooit had moeten beginnen.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 21 jul 2020, 12:39

Brael schreef:
21 jul 2020, 12:36
De deal lijkt in eerste instantie niet zo heel slecht. Maar met een begin te maken aan gezamenlijke schulden begeef je je wel op een hellend vlak, waaraan je mijns inziens nooit had moeten beginnen.
Een uitstekend pakket voor Nederland. Zo doe je dat. We hebben wat we willen, en het zijn geen gezamenlijke schulden trouwens. Ik weet niet waar je dat nou weer vandaan hebt.
Only in it for the money

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 21 jul 2020, 12:58

De onderhandelingen over de meerjarenbegroting waren nog moeilijker dan normaal vanwege het daaraan gekoppelde herstelfonds van 750 miljard euro dat landen moet helpen opkrabbelen uit de coronacrisis. Besloten is het fonds te vullen met 390 miljard aan subsidies en 360 miljard aan leningen. Het geld daarvoor zal door de Europese Commissie op de kapitaalmarkt worden opgehaald.
Dat betekent dus dat dat geld wordt geleend. Door de Europese Commissie. En dat we er dus gezamenlijk verantwoordelijk voor zijn. Iets zegt me dat uiteindelijk de "rijkere" landen de pineut zijn om het geld terug te betalen.

ruuddevil
Vedette

Bericht door ruuddevil » 21 jul 2020, 13:01

We zijn gisteren allemaal een stuk net worth kwijtgeraakt zodat de Spanjaarden betaald siësta kunnen houden en de Italianen 9 jaar eerder met pensioen kunnen dan wij. Leve de EU.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 21 jul 2020, 13:05

Brael schreef:
21 jul 2020, 12:58
]Dat betekent dus dat dat geld wordt geleend. Door de Europese Commissie. En dat we er dus gezamenlijk verantwoordelijk voor zijn. Iets zegt me dat uiteindelijk de "rijkere" landen de pineut zijn om het geld terug te betalen.
Het zijn de zuidelijke landen die ook deels gaan lenen. Hoe kom je er in godsnaam bij dat de rijke landen moeten terugbetalen? Dat maak je er zelf van..
Only in it for the money

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 21 jul 2020, 13:12

Nee dat maak ik er niet zelf van, @J.B.. De zuidelijke landen ontvangen inderdaad het geld, maar de lening wordt door de EU als geheel aangegaan. En als er terugbetaald moet worden, moeten dus eigenlijk de landen dat doen, die de lening ontvangen hebben. Maar als die op dat moment niet kunnen terugbetalen, komt de verantwoordelijkheid bij de rest van de EU te liggen. Die zijn namelijk een gezamenlijke verantwoordelijkheid aangegaan, via deze constructie.

Dat is dus de reden dat Rutte de "noodrem" erin heeft onderhandeld, en hervormingen eist van de ontvangende landen. Maar het verleden heeft ons geleerd dat het eisen van hervormingen nauwelijks enige garantie biedt.
Laatst gewijzigd door Brael op 21 jul 2020, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Het Kanon
Geselecteerd voor Oranje
Clubvoorkeur:
Has thanked: 25 times
Been thanked: 79 times

Bericht door Het Kanon » 21 jul 2020, 13:14

ruuddevil schreef:
21 jul 2020, 13:01
We zijn gisteren allemaal een stuk net worth kwijtgeraakt zodat de Spanjaarden betaald siësta kunnen houden en de Italianen 9 jaar eerder met pensioen kunnen dan wij. Leve de EU.-
Wanbeleid beloond onder het mom van corona, een paar duizend euro per Nederlander. Het geleende geld gaan we vast en zeker zo snel mogelijk terug zien. Europese belastingen komen er ook aan. De Britten zijn net op tijd ontsnapt.
Laatst gewijzigd door Het Kanon op 21 jul 2020, 15:20, 2 keer totaal gewijzigd.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 21 jul 2020, 13:23

Brael schreef:
21 jul 2020, 13:12
Nee dat maak ik er niet zelf van, @J.B.. De zuidelijke landen ontvangen inderdaad het geld, maar de lening wordt door de EU als geheel aangegaan. En als er terugbetaald moet worden, moeten dus eigenlijk de landen dat doen, die de lening ontvangen hebben. Maar als die op dat moment niet kunnen terugbetalen, komt de verantwoordelijkheid bij de rest van de EU te liggen. Die zijn namelijk een gezamenlijke verantwoordelijkheid aangegaan, via deze constructie.

Dat is dus de reden dat Rutte de "noodrem" erin heeft onderhandeld, en hervormingen eist van de ontvangende landen. Maar het verleden heeft ons geleerd dat het eisen van hervormingen nauwelijks enige garantie biedt.
Wees maar niet bang. Nederland gaat daar bovenop zitten. Het mooie dat nu blijkt dat we een hele grote vinger in de pap hebben als het om de EU gaat. Ik maak me daar helemaal geen zorgen over. Rutte heeft dit uitstekend gedaan, en het compromis is alleen maar in ons voordeel. En over het verleden gesproken. Dat zijn appels en peren, omdat er nu harde eisen zijn gesteld. Dit is geen Griekenland scenario als je daar op doelt.
Only in it for the money

ruuddevil
Vedette

Bericht door ruuddevil » 21 jul 2020, 13:27

Het gaat nu inderdaad vast anders... Natuurlijk niet. Dat geld zien we nooit meer terug.

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 21 jul 2020, 13:35

Inderdaad. Dit is eerder het begin van het einde.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 21 jul 2020, 13:36

Brael schreef:
21 jul 2020, 13:35
Inderdaad. Dit is eerder het begin van het einde.
En kun je dat ook inhoudelijk onderbouwen of zijn we vanuit de onderbuik bezig? Als dat het geval is moet je maar even naar de wc..
Only in it for the money

ruuddevil
Vedette

Bericht door ruuddevil » 21 jul 2020, 13:43

Heb je inmiddels wel door hoe het met die schulden werkt JB?

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 21 jul 2020, 13:48

Waarschijnlijk niet, maar dat maakt hem weinig uit. Hij begint gewoon even inhoudsloos over het volgende punt te ratelen. Totdat hij daar ook weer klemgeluld is, en dan begint hij weer over het volgende.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 21 jul 2020, 13:51

Brael schreef:
21 jul 2020, 13:48
Waarschijnlijk niet, maar dat maakt hem weinig uit. Hij begint gewoon even inhoudsloos over het volgende punt te ratelen. Totdat hij daar ook weer klemgeluld is, en dan begint hij weer over het volgende.
Ruud even vergeten. Die staat op mijn negeerlijst, maar daar kan ie niet echt mee omgaan geloof ik. Vergeet hem even. Terug naar de discussie.

Kun je es even inhoudelijk op mijn vraag ingaan die ik stelde mbt de Griekenland deal en deze deal? Daar zie je toch wel verschil tussen denk ik?
Only in it for the money

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 21 jul 2020, 13:54

Je stelde geen vraag.
Welke vraag wil je stellen?

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 21 jul 2020, 13:59

Brael schreef:
21 jul 2020, 13:54
Je stelde geen vraag.
Jij doelde neem ik aan op de Griekenland deal in vergelijking met deze deal. Dus mijn vraag was, zie jij het verschil daar niet tussen? Ditmaal zijn er harde eisen gesteld plus dat we in gezelschap zijn van een Oostenrijk, Finland etc. Dus m.i. is er wel een verschil met de eerdere situatie. Dus graag jouw mening over dit punt.
Only in it for the money

ruuddevil
Vedette

Bericht door ruuddevil » 21 jul 2020, 14:00

Brael schreef:
21 jul 2020, 13:48
:lol:

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 21 jul 2020, 14:17

J.B. schreef:
21 jul 2020, 13:59
Brael schreef:
Je stelde geen vraag.
Jij doelde neem ik aan op de Griekenland deal in vergelijking met deze deal. Dus mijn vraag was, zie jij het verschil daar niet tussen? Ditmaal zijn er harde eisen gesteld plus dat we in gezelschap zijn van een Oostenrijk, Finland etc. Dus m.i. is er wel een verschil met de eerdere situatie. Dus graag jouw mening over dit punt.
In grote lijnen zie ik hetzelfde. Een steunpakket dat naar zuidelijke landen gaat, met hervormingseisen daaraan gekoppeld. Als men niet aan de hervormingseisen voldoet, is er de mogelijkheid om het steunpakket stop te zetten.
In de casus Griekenland is, ondanks te weinig en te trage hervormingen, het steunpakket nooit stopgezet. Sterker nog, er zijn steunpakketten bijgekomen, onder het motto "als Griekenland failliet gaat, kost ons dat nog veel meer geld".

Het grote gevaar is en blijft, dat voornamelijk zuidelijke landen door de gezamenlijke munt noodgedwongen boven hun stand leven, en daardoor constant op de rand van een faillissement bivakkeren. Dit faillissement zou enorm schadelijk zijn voor de financiële positie van de EU, en daarom doet de EU er alles aan om zo'n faillissement te voorkomen. Een dreigend faillissement is een 100x krachtiger drukmiddel dan de "noodrem" waar Rutte het over heeft, en zolang er een faillissement dreigt van één van de lidstaten, zal de EU dan ook altijd blijven betalen.

De "noodrem" die Rutte als zekerheid heeft ingebouwd, is dus ontzettend weinig waard in een crisissituatie. En juist een crisissituatie is de enige situatie waarin de noodrem gebruikt zou moeten worden.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 21 jul 2020, 14:30

Brael schreef:
21 jul 2020, 14:17
J.B. schreef:
21 jul 2020, 13:59
Brael schreef:
Je stelde geen vraag.
In grote lijnen zie ik hetzelfde. Een steunpakket dat naar zuidelijke landen gaat, met hervormingseisen daaraan gekoppeld. Als men niet aan de hervormingseisen voldoet, is er de mogelijkheid om het steunpakket stop te zetten.
In de casus Griekenland is, ondanks te weinig en te trage hervormingen, het steunpakket nooit stopgezet. Sterker nog, er zijn steunpakketten bijgekomen, onder het motto "als Griekenland failliet gaat, kost ons dat nog veel meer geld".

Het grote gevaar is en blijft, dat voornamelijk zuidelijke landen door de gezamenlijke munt noodgedwongen boven hun stand leven, en daardoor constant op de rand van een faillissement bivakkeren. Dit faillissement zou enorm schadelijk zijn voor de financiële positie van de EU, en daarom doet de EU er alles aan om zo'n faillissement te voorkomen. Een dreigend faillissement is een 100x krachtiger drukmiddel dan de "noodrem" waar Rutte het over heeft, en zolang er een faillissement dreigt van één van de lidstaten, zal de EU dan ook altijd blijven betalen.

De "noodrem" die Rutte als zekerheid heeft ingebouwd, is dus ontzettend weinig waard in een crisissituatie. En juist een crisissituatie is de enige situatie waarin de noodrem gebruikt zou moeten worden.
Ik denk niet dat je moet inzetten op een failliet land. Ook niet als drukmiddel. Daarom wordt er juist alles aan gedaan dat te voorkomen. Dan krijg je inderdaad Griekse toestanden. Overigens stond Griekenland er een stuk slechter voor en dat moest echt meteen gedaan worden. En dat was ook een keer maar nooit meer op die manier. Maar was dat land omgevallen dan had de EU daar nog meer voor moeten betalen. Ik vond het toen al een slecht idee om zwakke landen in de Euro zone te laten vallen, maargoed, daar heb ik verder ook niks over te zeggen dus we moeten het er maar mee doen. Dat even terzijde.

Buiten dat staan Spanje en Italie er ook wel beter voor dan Griekenland. En ik geloof wel dat die hervormingen er ook daar gaan komen. Het punt over de pensioenen bijvoorbeeld staat nu wel op de agenda. En dat was terecht het grote chagrijn hier dat ze er daar niets aan deden. Nu heb je in ieder geval een stok achter de deur. En ook het punt over het rechtssysteem in bijvoorbeeld Polen is een belangrijke.

Tot slot je punt dat de noodrem weinig waard zou zijn. Zodra de handtekeningen staan hebben de landen zich er maar aan te houden. En het is ook niet alleen Nederland die daar over bezig is. Dat is ook weer een verschil met Griekenland. Nu is er meer ruimte om harde eisen te stellen. Met Griekenland kon je dat wel doen, maar dat wisten we toen, een land zonder geld kan je van alles vragen, maar geen geld is geen geld. En dat is mbt Spanje en Italie ook wel iets anders.

Ik vertrouw er op dat die hervormingen er gaan komen. Ongetwijfeld gaat er nog wel geklaagd worden daar, maar ik zie het positief, nu zijn we es in de positie dat het ergens om gaat en die landen meer belang hebben bij ons dan andersom. Dat maakt onze machtspositie een stuk sterker.
Only in it for the money

Gesloten