VAR

Bespreek hier de arbitage in binnen- en buitenland.
deninho32
Site Admin
Clubvoorkeur: Afbeelding
Has thanked: 491 times
Been thanked: 939 times

VAR

Bericht door deninho32 » 29 jul 2020, 16:07

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

@ShovingNE2 Als ze de VAR laten beslissen kunnen we denk ik op zoek naar een nieuw scheidsrechterskorps. De beslissing moet wat mij betreft altijd bij de scheidsrechter liggen. De PSV wordt benadeeld discussie laat ik graag aan me voorbij gaan.. Challenges vind ik nutteloos, maar dat is ook al 30x uitgekauwd..
Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente.

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 2040 times
Been thanked: 1091 times

Bericht door J.B. » 29 jul 2020, 16:09

deninho32 schreef:
29 jul 2020, 16:07
@ShovingNE2 Als ze de VAR laten beslissen kunnen we denk ik op zoek naar een nieuw scheidsrechterskorps. De beslissing moet wat mij betreft altijd bij de scheidsrechter liggen. De PSV wordt benadeeld discussie laat ik graag aan me voorbij gaan.. Challenges vind ik nutteloos, maar dat is ook al 30x uitgekauwd..
Waarom vind je challenges nutteloos? Verder wel eens over de rest overigens. En aub geen PSV wordt benadeeld discussie nee.. please.
Only in it for the money

PCGC
Vedette
Clubvoorkeur:
Has thanked: 364 times
Been thanked: 687 times

Bericht door PCGC » 29 jul 2020, 16:09

J.B. schreef:
29 jul 2020, 16:03
deninho32 schreef:
29 jul 2020, 14:25
Mja, de spelregels zijn niet in beton gegoten, dus er is heel veel ruimte voor interpretatie. Als we eens beginnen met dat de VAR zich daar niet mee bemoeit. Interpretatie =doorspelen, duidelijke fout=ingrijpen. Ook nog even de corners meepakken en dan scheelt dat ook weer fouten.
Als straks een team wellicht een challenge krijgt is dit weer wat lastiger te handhaven natuurlijk.

Over het algemeen vallen voor mij trouwens de voordelen zwaarder uit dan de nadelen. Maar dit seizoen mag je wel verwachten dat de echte kinderziektes er nu ondertussen wel uit zijn. We hebben nu een paar seizoenen kunnen klooien en aanpassen. Op een gegeven moment moet het systeem toch wel af zijn lijkt me..
Nee, want wat Shoving hierboven ook al zegt, het valt en staat met interpretatie...de ene arbiter is de andere niet.
“Geboren met een rood wit hart. Eigen drank en eigen glas, Johnny Baco Eindhovenaar”

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 29 jul 2020, 16:14

PCGC schreef:
29 jul 2020, 16:09
J.B. schreef:
29 jul 2020, 16:03
deninho32 schreef:
29 jul 2020, 14:25
Mja, de spelregels zijn niet in beton gegoten, dus er is heel veel ruimte voor interpretatie. Als we eens beginnen met dat de VAR zich daar niet mee bemoeit. Interpretatie =doorspelen, duidelijke fout=ingrijpen. Ook nog even de corners meepakken en dan scheelt dat ook weer fouten.
Als straks een team wellicht een challenge krijgt is dit weer wat lastiger te handhaven natuurlijk.

Over het algemeen vallen voor mij trouwens de voordelen zwaarder uit dan de nadelen. Maar dit seizoen mag je wel verwachten dat de echte kinderziektes er nu ondertussen wel uit zijn. We hebben nu een paar seizoenen kunnen klooien en aanpassen. Op een gegeven moment moet het systeem toch wel af zijn lijkt me..
Nee, want wat Shoving hierboven ook al zegt, het valt en staat met interpretatie...de ene arbiter is de andere niet.
@deninho32 heeft hier wel een goed punt. Als je die gevallen als VAR niet gaat beoordelen en dat aan de scheidsrechter overlaat kun je dat al wegstrepen. Krijg je daar weer discussie over, maargoed, dit is net zoiets als het weer. Het is nooit goed.

--------------------------------------
Even wat anders. Ik zat voor de grap even de eerste paar pagina`s van dit topic terug te lezen. Kwam ik deze tegen. Wat wist @Voijke wat wij niet wisten?
Voijke schreef:
28 okt 2018, 22:27
De kinderziektes beginnen de vormen van een epidemie aan te nemen.
Hmmm.. :shock:
Only in it for the money

deninho32
Site Admin

Bericht door deninho32 » 29 jul 2020, 17:05

J.B. schreef:
deninho32 schreef:
Waarom vind je challenges nutteloos? Verder wel eens over de rest overigens. En aub geen PSV wordt benadeeld discussie nee.. please.
Lees even terug..

Thijs85
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 321 times
Been thanked: 553 times

Awards:

Bericht door Thijs85 » 29 jul 2020, 19:14

VAR is toch hartstikke goed? Dat de uitvoering niet altijd geweldig is, betekent niet dat je het hele gebeuren moet afschaffen. In principe eens met Deninho over challenges. Dat is een leuke gimmick in het tennis, maar in het voetbal moet je gewoon een objectief oordeel hebben en clowns als Mourinho niet zo’n optie geven om dat te gaan inzetten om de tegenstander uit het ritme te halen. Kwaliteit van VARs moet omhoog en zeker bij buitenspel moeten ze maar gewoon de voeten aanhouden als bepalend voor wel of niet. Wat mij betreft is twijfel ook altid voordeel voor de aanvallende partij, zoals het vroeger was. Dan hoef je ook niet meer over die 50-50 gevallen te discussiëren op welk frame je het beeld moet stilzetten enzo.

tijn0
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: PSV natuurlijk
Has thanked: 317 times
Been thanked: 420 times

Bericht door tijn0 » 29 jul 2020, 20:29

De VAR is niet hartstikke goed. Beter wellicht, maar verre van foutloos. En doordat je bij scheidsrechters nog wel ermee kon leven dat ze een fout maakten, heb ik dat bij VAR niet. Daarnaast moet na elke goal een minuut bekeken worden of 'ie afgekeurd kan worden en maakt dat alles dat voor mij het kijkplezier bij voetbal minder is dan pre-VAR. Het gevoel van partijdigheid voor grotere clubs is evenmin verdwenen.
Had ik dit vooraf geweten, zou ik er niet zo enthousiast over zijn geweest.

Tijn
International
Clubvoorkeur:
Has thanked: 7 times
Been thanked: 43 times

Bericht door Tijn » 29 jul 2020, 21:39

Het probleem is de incapabele scheidsrechters. Jarenlang was de tendens dat zij fouten maakte en dat het zo makkelijk oordelen was als je de beelden had. Nu hebben ze de beelden en maken ze nog steeds belachelijke fouten. In een miljoenindustrie zulke slechte scheidsrechters hebben is belachelijk. Gooi de salarissen flink omhoog, stel veel hogere eisen aan de opleiding en geef de goed opgeleide VAR meer macht. Nu mogen incapabele scheidsrechters amper overruled worden door hen eigen collega's.

ShovingNE2
Site Admin
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 813 times
Been thanked: 2388 times

Bericht door ShovingNE2 » 30 jul 2020, 07:05

deninho32 schreef:
De PSV wordt benadeeld discussie laat ik graag aan me voorbij gaan..
Ik heb gemist waar ik dit heb geroepen of waar ik die discussie wilde starten.
tijn0 schreef:
29 jul 2020, 20:29
De VAR is niet hartstikke goed. Beter wellicht, maar verre van foutloos. En doordat je bij scheidsrechters nog wel ermee kon leven dat ze een fout maakten, heb ik dat bij VAR niet. Daarnaast moet na elke goal een minuut bekeken worden of 'ie afgekeurd kan worden en maakt dat alles dat voor mij het kijkplezier bij voetbal minder is dan pre-VAR. Het gevoel van partijdigheid voor grotere clubs is evenmin verdwenen.
Had ik dit vooraf geweten, zou ik er niet zo enthousiast over zijn geweest.
Zo kijk ik er ook tegenaan. Beleving is minder. Je juicht anders want je weet het nooit of er de minuut voorafgaand aan de goal nog ergens een foutje is gemaakt of een duwtje is uitgedeeld. Zo'n beleving als tegen Feyenoord met de 4-3 ga je nooit meer meemaken, echt nooit. Gewoon uitzinnig blij zijn. Nu ga je juichen en dan gaat het grote wachten beginnen en neemt de angst op mogelijk afkeuren toe: blijheid weg. En als de goal wel telt is het opluchting. Dat zijn totaal andere emoties als gewoon keihard los gaan na zo'n goal van Memphis.
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

tijn0
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: PSV natuurlijk
Has thanked: 317 times
Been thanked: 420 times

Bericht door tijn0 » 30 jul 2020, 07:15

Jep, eeuwig zonde die VAR. Zeker nu je ziet wat we ervoor krijgen. Het is juichen met een voorbehoud.

deninho32
Site Admin

Bericht door deninho32 » 30 jul 2020, 08:34

ShovingNE2 schreef:
30 jul 2020, 07:05
Als Ajax en Feyenoord (volgens jou expres) worden bevooroordeeld dan wordt PSV toch automatisch benadeeld?

Thijs85
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 321 times
Been thanked: 553 times

Awards:

Bericht door Thijs85 » 30 jul 2020, 09:12

tijn0 schreef:
30 jul 2020, 07:15
Jep, eeuwig zonde die VAR. Zeker nu je ziet wat we ervoor krijgen. Het is juichen met een voorbehoud.
Maakt het fluisterend juichen wel gemakkelijker. ;)

Maar serieus, de uitwerking is nog niet ideaal, daar moeten afspraken aangescherpt worden, maar het principe VAR blijft goed.

Fanatic-U-s
International
Has thanked: 68 times
Been thanked: 125 times

Bericht door Fanatic-U-s » 30 jul 2020, 10:07

De VAR kan niet meer weggehaald worden omdat het zijn voordelen heeft bewezen.
Ja, er worden fouten gemaakt, maar er worden anderszijds méér fouten gecorrigeerd dus de voordelen wegen op tegen de nadelen.
Neunzig Minuten pro Spiel im Kampfmodus!

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 30 jul 2020, 10:26

deninho32 schreef:
30 jul 2020, 08:34
ShovingNE2 schreef:
30 jul 2020, 07:05
Als Ajax en Feyenoord (volgens jou expres) worden bevooroordeeld dan wordt PSV toch automatisch benadeeld?
Wat je wil Deninho. Heel ver gezocht. Ik noem twee voorbeelden dat bepaalde scheidsrechters bunkerslecht zijn en dat de VAR dat heeft blootgelegd. Als jij er een discussie PSV vs de rest van wil maken moet je dat doen.
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

GillesdelaCroquette
Vaste waarde in elftal
Has thanked: 82 times
Been thanked: 212 times

Bericht door GillesdelaCroquette » 30 jul 2020, 10:42

Voetbal als kijkspel is er beduidend op achteruit gegaan door de VAR en er worden nog steeds ontzettend veel onbegrijpelijke fouten gemaakt. Het gaat niet gebeuren maar van mij mogen ze per direct stoppen met de VAR. Experiment mislukt. Faliekant.

Paco Casal
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: Eindhoven Football Casuals
Has thanked: 286 times
Been thanked: 304 times

Bericht door Paco Casal » 30 jul 2020, 11:20

Wat @GillesdelaCroquette zegt.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 30 jul 2020, 11:22

Alleen buitenspel en doellijntechnologie. Mogelijk rood achteraf bestraffen en schorsen. Beoordeeld of niet.

Meer hebben we niet nodig.

Maikel_91
Site Admin
Has thanked: 1174 times
Been thanked: 1912 times

Bericht door Maikel_91 » 30 jul 2020, 11:25

Mwah, de VAR is prima. Het probleem is vooral de persoon die het bedient. Er is veel te veel kwestie van interpretatie en ook een vorm van trots. Je hebt een scheidsrechter die het liefst Derksen vervangt bij VI, een ander die boekjes uitbrengt waarin hij andere scheidsrechters aanpakt. Weer eentje die tijdens uitzendingen de presentator gaat appen om een andere scheids af te zeiken. En die moeten dan samenwerken mbt de VAR. Gaat nergens over, het zijn allemaal clowns. Het lijkt soms wel een slechte versie van GTST dat scheidsrechterskorps in Nederland.
Daarbij merk je ook dat een aantal scheidsrechters(waaronder Blom) zelf geen beslissingen meer neemt en alles van de VAR laat afhangen. De kwaliteit van scheidsrechters in Nederland is gewoon heel slecht. Met als uitzondering Kuipers, hoewel ook die in het begin te ijdel was om naar de VAR te luisteren.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 30 jul 2020, 11:43

deninho32 schreef:
29 jul 2020, 17:05
J.B. schreef:
deninho32 schreef:
Lees even terug..
170 pagina`s? Dan kom ik hier over een dag of 4 wel op terug..
Only in it for the money

Maikel_91
Site Admin

Bericht door Maikel_91 » 30 jul 2020, 11:43

J.B. schreef:
30 jul 2020, 11:43
Doe maar, hebben wij 4 dagen rust. :D

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 30 jul 2020, 11:46

Maikel_91 schreef:
J.B. schreef:
Doe maar, hebben wij 4 dagen rust. :D
Dan heb ik goed nieuws. Ik ga morgen even een paar dagen richting Zeeland. Maar daar hebben ze ook wifi. Helaas voor jullie :mrgreen:
Only in it for the money

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 30 jul 2020, 12:12

Maikel_91 schreef:
30 jul 2020, 11:25
Mwah, de VAR is prima. Het probleem is vooral de persoon die het bedient.
Prima nuance. De VAR is prima. Daarom was ik ook voor. Ons door en door verrotte scheidsrechterskorps (lees de artikelen in het AD van vorige maand vooral nog eens door als je het niet eens bent met die kwalificatie) kan er niet mee omgaan.

Uit die artikelen bleek gewoon keihard dat zij bepaalde besluiten nemen omdat het vooral belangrijk is om boekjes te verkopen en bij TV programma's te zitten. Nijhuis heeft een achterlijke manier van fluiten waardoor ploegen zelfs anders gaan trainen als hij fluit. Met maar 1 doel: knaken schrapen op TV en met boekjes. En dat verkracht onze geliefde sport.

Maikel_91
Site Admin

Bericht door Maikel_91 » 30 jul 2020, 12:13

Exact.
Een scheidsrechter moet in dienst fluiten van de wedstrijd. Maar een groot deel van de scheidsrechters hier gebruikt het fluiten als manier om in de schijnwerper te komen staan. Waarna ze daarna aan mogen schuiven ergens of een boekje kunnen uitbrengen.

Zoals inderdaad een Nijhuis, die in coronatijd afkickverschijnselen kreeg wegens aandacht tekort en maar gekke filmpjes ging opnemen met geitjes.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 30 jul 2020, 12:16

ShovingNE2 schreef:
30 jul 2020, 12:12
Maikel_91 schreef:
30 jul 2020, 11:25
Mwah, de VAR is prima. Het probleem is vooral de persoon die het bedient.
Prima nuance. De VAR is prima. Daarom was ik ook voor. Ons door en door verrotte scheidsrechterskorps (lees de artikelen in het AD van vorige maand vooral nog eens door als je het niet eens bent met die kwalificatie) kan er niet mee omgaan.

Uit die artikelen bleek gewoon keihard dat zij bepaalde besluiten nemen omdat het vooral belangrijk is om boekjes te verkopen en bij TV programma's te zitten. Nijhuis heeft een achterlijke manier van fluiten waardoor ploegen zelfs anders gaan trainen als hij fluit. Met maar 1 doel: knaken schrapen op TV en met boekjes. En dat verkracht onze geliefde sport.
Dus scheidsrechters mogen geen schnabbels hebben? Ik zou juist lekker cashen. Gewoon omdat het kan..
Only in it for the money

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 30 jul 2020, 12:18

Als ze bewust controversiele beslissingen nemen om zo 'talk of the town' te worden en daarmee makkelijkere boekjes verkopen en in tv-programma's zitten: nee.

Ze verneuken bewust het spel vanwege de schnabbels.

Breur
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 118 times
Been thanked: 103 times

Bericht door Breur » 30 jul 2020, 12:20

Oplossing zou kunnen zijn dat je de VAR leidend maakt voor deze beslissingen. Oortje in, VAR legt het spel stil en de beslissing wordt met de scheids besproken maar oordeel VAR is leidend. Een panel van (anonieme) scheidsrechters lijkt mij sterker dan 1 ego op het veld. Uiteraard alleen bij rode kaarten/doelpunten/strafschoppen.

De spelbeleving blijft dan minder, maar het gaat hier om serieuze business. Ik denk dat erbij gebaat is dat het zo eerlijk mogelijk verloopt.

Plaats reactie