Financiën

Algemene zaken van PSV.
Momfer
Bankzitter
Clubvoorkeur:
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Financiën

Bericht door Momfer » 30 jul 2020, 11:30

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Hier moet ik dan wel weer om lachen:
"Het idee leeft ook dat TOTO iets consciëntieuzer dan andere partijen omgaat met de gokverslavingsproblematiek en een kwestie als matchfixing."

En dit maakt de deal in een klap een stuk aantrekkelijker:
"Er zit een zogeheten optieperiode in het vijfjarige contract tussen PSV en TOTO, waardoor over drie jaar (in 2023 dus) alsnog een andere keuze kan worden gemaakt."

PCGC
Vedette
Clubvoorkeur:
Has thanked: 347 times
Been thanked: 665 times

Bericht door PCGC » 30 jul 2020, 11:34

ShovingNE2 schreef:
30 jul 2020, 10:25
Ja, de redenen die er omheen gebracht worden... tja. Maar het geld is prima. Maar om dit te gaan spinnen dat het financieel slecht gaat en dat ze het daarom doen. Moet ik om grinniken hoor. Natuurlijk doen ze dit, ook in goede tijden.
Tja, dat jij alles wat de club doet maar weglacht en bedekt met een laag positiviteit kennen we, en dat is prima, ieder zijn eigen. Geen probleem.
Ik ben in deze gewoon een andere mening toegedaan. En dat clubs met genoeg spek op hun botten een miljoenen deal nu afslaan (AZ en ajax) zegt imho alles. PSV heeft dit geld NU nodig, anders kies je wel voor een aanbod volgend jaar wat meerdere tonnen PER SEIZOEN meer oplevert.
En dan een of ander lulverhaal dat ze niet willen kiezen voor een buitenlandse aanbieder omdat die niet maatschappelijk genoeg betrokken is en/of er wat fans klagen?
Dan moeten ze ook linea recta stoppen met Bavaria als (alcohol) sponsor want er zijn tenslotte meer alcohol verslaafden dan gok verslaafden. Of wat te denken van Air Mexico, gatverdamme wat een verontreiniging. Nee, dat is allemaal prima.
“Geboren met een rood wit hart. Eigen drank en eigen glas, Johnny Baco Eindhovenaar”

Maikel_91
Site Admin
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 1151 times
Been thanked: 1837 times

Bericht door Maikel_91 » 30 jul 2020, 11:42

@PCGC PSV heeft te maken met Brainport waarmee ze moeten overleggen en die toestemming moeten geven. Deze hebben unaniem toestemming gegeven voor TOTO. Kan zijn dat dit bij een buitenlandse aanbieder minder snel zou gebeuren gezien PSV qua shirtsponsoring sowieso lijkt in te zetten op regionaal/nationaal ipv grote buitenlandse aanbieders. Daarbij lijkt het me dat een groep als Brainport ook niet wilt dat PSV diens 'ziel' zou verkopen aan zulke grote buitenlandse spelers. Als Ajax en AZ dat willen doen, prima. Zijn toch al kutclubs :D

Ik vind het knap dat mensen een miljoenendeal toch nog negatief kunnen uitleggen terwijl er vanuit PSV constant geroepen wordt dat het gewoon prima zit. Terwijl ze in het verleden ook gewoon eerlijk waren wanneer er geen geld of iets dergelijks was.

PCGC
Vedette
Clubvoorkeur:

Bericht door PCGC » 30 jul 2020, 11:46

Hoezo moeten ze aan Brainport toestemming vragen? Dat moeten ze toch niet voor iedere sponsor?

Natuurlijk is een miljoenen deal goed, beter dan €0. Ik zeg alleen dat ik denk dat ze niet in de positie waren om een betere deal af te sluiten volgend jaar.
“Geboren met een rood wit hart. Eigen drank en eigen glas, Johnny Baco Eindhovenaar”

Momfer
Bankzitter
Clubvoorkeur:

Bericht door Momfer » 30 jul 2020, 11:51

Je weet dat de wedmarkt in Nederland eigenlijk al in 2015 ofzo open zou gaan he. Er spelen nog zoveel onzekerheden mee wat betreft het open stellen van die markt. Dan vind ik nu kiezen voor een wat lager bedrag totaal geen probleem. In het slechtste scenario loop je wellicht over een periode van 2 seizoen een miljoen per seizoen mis. In het gunstigste scenario hark je nu 5 mil binnen en kijk je over 3 jaar, als de markt net open is, hoe de situatie er dan voor staat.

Maikel_91
Site Admin

Bericht door Maikel_91 » 30 jul 2020, 11:57

PCGC schreef:
30 jul 2020, 11:46
Hoezo moeten ze aan Brainport toestemming vragen? Dat moeten ze toch niet voor iedere sponsor?
Denk haast van wel als ik de volgende zin uit het ED lees.
TOTO wordt geen onderdeel van de Brainport-samenwerking bij PSV, maar de partners uit die constructie (VDL, ASML, High Tech Campus, Bavaria, Philips en Jumbo) hebben wel unaniem ingestemd met de overeenkomst tussen PSV en het bedrijf
. Klinkt alsof PSV en Brainport samen beslissen waar PSV nog meer mee samen gaat werken.

PCGC
Vedette
Clubvoorkeur:

Bericht door PCGC » 30 jul 2020, 11:59

Gaat volgens mij om op het shirt te mogen, niet de samenwerking zelf. Kijk dat PSV geen sponsor als Albert Heijn of Heineken binnen haalt dat snap ik, maar buiten dat mogen ze lijkt me wel zelf beslissen met wie ze wel of niet in zee gaan.

ShovingNE2
Site Admin
Has thanked: 757 times
Been thanked: 2319 times

Bericht door ShovingNE2 » 30 jul 2020, 12:04

PCGC schreef:
30 jul 2020, 11:34
. En dat clubs met genoeg spek op hun botten een miljoenen deal nu afslaan (AZ en ajax) zegt imho alles.
Ik heb gemist dat Ajax en AZ een miljoenendeal hebben afgeslagen? Is dit in het nieuws geweest?
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

Brael
Nationale topspeler
Has thanked: 161 times
Been thanked: 312 times

Bericht door Brael » 30 jul 2020, 12:04

PCGC schreef:
30 jul 2020, 11:59
Gaat volgens mij om op het shirt te mogen, niet de samenwerking zelf. Kijk dat PSV geen sponsor als Albert Heijn of Heineken binnen haalt dat snap ik, maar buiten dat mogen ze lijkt me wel zelf beslissen met wie ze wel of niet in zee gaan.
Uiteraard. Maar denk jij dat een buitenlandse gokaanbieder miljoenen gaat bieden aan PSV, als ze niet op het shirt mogen staan?

Plus wat hier al een paar keer is aangegeven, maar wat je blijft negeren, is het een zeer valide vraag of die gokmarkt volgend jaar überhaupt open gaat.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 30 jul 2020, 12:05

PCGC schreef:
30 jul 2020, 11:46
Ga er maar wel vanuit dat ze dat moeten. Zodra ze ook maar enigszins in het vaarwater zitten van 1 van de Brainport bedrijven zeggen ze nee. Ze hebben ongetwijfeld een VETO recht voor de top van de sponsorpyramide.
.ShovingNE2 die dreigt weg te gaan is hetzelfde als Lammers, die dreigt een bal aan te nemen. Dat kan ie namelijk helemaal niet.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 30 jul 2020, 12:08

Momfer schreef:
30 jul 2020, 11:51
Je weet dat de wedmarkt in Nederland eigenlijk al in 2015 ofzo open zou gaan he.
Ik ben zijdelings betrokken geweest bij de totstandkoming van het wetsvoorstel. De eerste bijeenkomsten dateren van 2007. In 2010 was de doelstelling al om open te gaan. Maar iedere keer was er weer wat anders. En ik ga nu de voorspelling doen voor 2021: het systeem wordt nog niet opengesteld voor buitenlandse aanbieders. Er zijn verkiezingen en dit is controversieel. Zeker als het CDA weer een gooi doet naar een kabinetspositie. Dus pas na het aantreden van het kabinet zal de wet mogelijk doorgang vinden of een nieuwe behandeling in de eerste en tweede kamer wachten. Het is al een paar keer eerder gebeurd de afgelopen 12 jaar.

Hou je adem niet in.

Breur
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 115 times
Been thanked: 95 times

Bericht door Breur » 30 jul 2020, 12:15

Lijkt mij nogal logisch dat zij mee kunnen bepalen wie onder Brainport valt, maar alles daarbuiten lijkt mij niet dat ze daar een Veto op hebben. Wel mogen zij, uiteraard bezwaar hebben en daaraan hun consequenties verbinden (niet verlengen van sponsoring bijvoorbeeld).

Verder een aparte deal. Voor mijn gevoel wordt nu gekozen voor een soort middenweg. Ik snap het wel want geld is geld, maar als bijvoorbeeld een Ajax/AZ dadelijk met Unibet op de mouw speelt voor 6x het bedrag wat PSV ontvangt kun je er ook nog maar weinig van zeggen. Je kunt dan lastig de morele kaart spelen 'want onze sponsor is minder slecht' is natuurlijk kul. Van de andere kant kun je maar het beste gewoon lekker naar jezelf kijken en doen waar jij je prettig bij voelt (en uiteraard de achterban).

Persepolis
Vaste waarde in elftal
Has thanked: 139 times
Been thanked: 153 times

Bericht door Persepolis » 30 jul 2020, 12:28

Ook als het per volgend jaar mogelijk is om "meerdere tonnen" binnen te halen verliest PSV niet zoveel met deze deal. Het gaat nu om 1,2 miljoen per jaar, vanaf dit jaar. Het is voor 5 jaar en mag na 3 jaar al opgezegd worden. Stel dat een buitenlands bedrijf vanaf 2021 8 ton (en dan neem ik een hoog bedrag met de definitie "meerdere tonnen") per jaar meer wil betalen. Voor de periode van 2021-2023 "mis" je dan 1,6 miljoen aan inkomsten. Maar je hebt wel 1,2 miljoen meer verdiend door niet te wachten, omdat je al vanaf dit jaar een deal hebt met Toto. Het scheelt dan in dat geval 4 ton. Je accepteert dan in feite 4 ton aan verlies in ruil voor zekerheid. Hele simpele rekensom en ik gebruik daarbij aannames, maar ik vind het ook financieel gezien een prima beslissing. Tenzij een buitenlands bedrijf miljoenen meer betaalt, maar daar is zover bekend geen sprake van. Als het al vanaf 2021 mag, wat nog heel onzeker is.

Momfer
Bankzitter
Clubvoorkeur:

Bericht door Momfer » 30 jul 2020, 12:44

ShovingNE2 schreef:
30 jul 2020, 12:08
Momfer schreef:
30 jul 2020, 11:51
Je weet dat de wedmarkt in Nederland eigenlijk al in 2015 ofzo open zou gaan he.
Ik ben zijdelings betrokken geweest bij de totstandkoming van het wetsvoorstel. De eerste bijeenkomsten dateren van 2007. In 2010 was de doelstelling al om open te gaan. Maar iedere keer was er weer wat anders. En ik ga nu de voorspelling doen voor 2021: het systeem wordt nog niet opengesteld voor buitenlandse aanbieders. Er zijn verkiezingen en dit is controversieel. Zeker als het CDA weer een gooi doet naar een kabinetspositie. Dus pas na het aantreden van het kabinet zal de wet mogelijk doorgang vinden of een nieuwe behandeling in de eerste en tweede kamer wachten. Het is al een paar keer eerder gebeurd de afgelopen 12 jaar.

Hou je adem niet in.
Ja daarom, hoelanger ik erover nadenk hoe minder ik er van overtuigd ben dat het 2021 wordt. Ik volg het ook al minimaal een jaar of tien met veel interesse, de debatten daarover in Den Haag zijn ook wel een eye-opener voor mij geweest. Als je een hoge ambtenaar daar gewoon gesouffleerde teksten van een of andere Toto lobbyist hoort opdreunen, zonder verder enige kennis van zaken wat betreft het wedden op sport, dan vraag je je af hoe dat op andere politieke dossiers gaat. Toevallig omdat ik er zelf veel verstand van heb prik ik er recht doorheen maar voor de leek klinkt het niet eens zo gek allemaal.

Thijs85
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 283 times
Been thanked: 502 times

Awards:

Bericht door Thijs85 » 30 jul 2020, 12:55

Maikel_91 schreef:
30 jul 2020, 11:42
Ik vind het knap dat mensen een miljoenendeal toch nog negatief kunnen uitleggen terwijl er vanuit PSV constant geroepen wordt dat het gewoon prima zit. Terwijl ze in het verleden ook gewoon eerlijk waren wanneer er geen geld of iets dergelijks was.
Nou ja, de deal kan prima zijn en de TOTO verwerpelijk, toch? Ik hoef echt niet loyaal te zijn aan alle sponsoren van PSV. Ik kan me goed vinden in bedrijven als Philips en ASML, die uiteraard ook niet volledig moreel zullen handelen, maar een bedrijf als TOTO is een samenvoeging van verschillende verwerpelijkheden, dus steun ik die niet. Maakt niet dat ik minder voor PSV juich, maar wel dat ik niet enthousiast raak van zo’n sponsordeal.

Ykhim
Vedette
Has thanked: 1018 times
Been thanked: 1131 times

Bericht door Ykhim » 30 jul 2020, 13:02

PCGC schreef:
30 jul 2020, 08:53
Ook weer een prima voorbeeld dat het geld nodig is, anders hadden ze echt wel een jaartje gewacht en een unieke deal voor veel meer centjes gesloten met een bet365, Unibet of 888 oid.
Als we het geld echt nodig hadden gehad, dan hadden we dat niet gezocht bij een sponsor die een paar miljoen over een periode van een paar jaar betaald. Hoe leuk het ook klinkt: die paar miljoen is voor PSV-begrippen natuurlijk niks. Als wat jij zegt klopt, dan hadden we Ihattaren wel aan Ajax verkocht voor 20 miljoen. Dan ben je pas uit eventuele geldproblemen, niet nu je zo'n deal sluit.
#WelkomThuisGini

Johnnie Walker
Talent
Has thanked: 7 times
Been thanked: 17 times

Bericht door Johnnie Walker » 30 jul 2020, 13:50

Kiest PSV voor geld nu i.p.v. een betere deal in de toekomst? Jep.
Zegt dat iets over de financiële situatie van PSV op dit moment? Nope.

Zo moeilijk is het niet.

Of het een goede keuze is moet de tijd uitwijzen. Mag over een maand of 5 Unibet Nederland betreden, dan is het waarschijnlijk een slechte keuze geweest. Mag dat pas over 2.5 jaar, dan is dit een topkeuze.

El Sordo
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 740 times
Been thanked: 812 times

Bericht door El Sordo » 30 jul 2020, 14:52

Waar is het eigenlijk op gebaseerd dat AZ wél en PSV géén ‘spek op de botten’ (sic) heeft? Gaan we AZ nu ook al als financieel superieur zien? PSV had nog geen jaar geleden een eigen vermogen van 38mln, daarna zijn Lozano en Bergwijn nog verkocht.
Si yo fuera Jorrit Hendrix
Viviría como él

PCGC
Vedette
Clubvoorkeur:

Bericht door PCGC » 30 jul 2020, 15:10

Johnnie Walker schreef:
30 jul 2020, 13:50
Kiest PSV voor geld nu i.p.v. een betere deal in de toekomst? Jep.
Zegt dat iets over de financiële situatie van PSV op dit moment? Nope.

Zo moeilijk is het niet.

Of het een goede keuze is moet de tijd uitwijzen. Mag over een maand of 5 Unibet Nederland betreden, dan is het waarschijnlijk een slechte keuze geweest. Mag dat pas over 2.5 jaar, dan is dit een topkeuze.
Natuurlijk zegt het wel iets over de financiële situatie. Als het niets zou uitmaken, of we hadden de bankrekening van ajax, dan hadden we nog wel een jaartje gewacht voor een betere deal.

Maikel_91
Site Admin

Bericht door Maikel_91 » 30 jul 2020, 15:11

En als die betere deal niet zou komen dan hadden we hier moord en brand geschreeuwd dat PSV miljoenen heeft laten lopen en niet doortastend genoeg is geweest.

PCGC
Vedette
Clubvoorkeur:

Bericht door PCGC » 30 jul 2020, 15:13

Ja natuurlijk, niets zo hypocriet als een voetbalsupporter!

El Sordo
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 740 times
Been thanked: 812 times

Bericht door El Sordo » 30 jul 2020, 15:20

Hoeveel denk jij eigenlijk dat een andere sponsor jaarlijks zou aftikken om max. zes-zeven wedstrijden op de mouw te staan? Als er een permanente mouwsponsor bijkomt is het ook niet goed, want vervuiling shirt. Ter vergelijk: Ajax krijgt ongeveer twee miljoen per jaar om met Curaçao op het shirt te spelen. ‘Slechts’ zeven ton minder. Dit is echt een prima deal en daarnaast is uitgaan van een mogelijke, iets lucratievere sponsor over een jaar een groot risico.
Si yo fuera Jorrit Hendrix
Viviría como él

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 30 jul 2020, 15:21

Johnnie Walker schreef:
30 jul 2020, 13:50
Mag over een maand of 5 Unibet Nederland betreden
Het duurt sowieso nog 11 maanden. Dat is 100% zeker. Vergunningenproces start op zijn vroegst op 1 januari en zal een half jaar in beslag nemen. Betreden markt dan op 1 juli.

Josef Dettelbacher
Vedette
Clubvoorkeur:
Has thanked: 66 times
Been thanked: 873 times

Awards:

Bericht door Josef Dettelbacher » 30 jul 2020, 15:43

Toto betaalt minder dan een unibet, maar Toto betaalt NU i.p.v. volgend jaar op z'n vroegst. Dus stel dat je 6/5 = 1,2 miljoen per jaar krijgt, dan moet Unibet minimaal 1,5 miljoen betalen om dat bedrag over de resterende 4 jaar goed te maken. Wetende dat PSV echter na 3 jaar een andere partner kan kiezen, en op dat moment 3,6 miljoen verdiend heeft, moet unibet echter meer dan 1,8 miljoen per jaar gaan betalen om over drie jaar (dus na 2 jaar unibet) van nu meer te hebben opgeleverd voor PSV.

Daar moet je je dan twee zaken bij bedenken of afvragen:
1. Stel dat PSV na 3 jaar aan Toto te kennen geeft " hold the line", we hebben een goed bod van Unibet, dat Toto dan niet op z'n minst zal overwegen een nieuw voorstel te doen?
2. Stel dat de markt volgend jaar open gaat, is PSV dan de enige club waar unibet terecht kan? Denk het niet. Qua dekkingsgraad zijn Feyenoord en Ajax dan interessantere partijen, dus moet op dat moment nog maar blijken of die partijen echt met geld gaan smijten en bij PSV aankloppen.

Al met al vind ik dus een prima deal: zekerheid, goede positie over drie jaar om nog eens om je heen te kijken, en met 1.2 mio per jaar haal je toch het equivalent van 3000 tot 3500 seizoenkaarten binnen. En dat in onzekere tijden.

Persepolis
Vaste waarde in elftal
Has thanked: 139 times
Been thanked: 153 times

Bericht door Persepolis » 30 jul 2020, 16:16

Josef Dettelbacher schreef:
30 jul 2020, 15:43
Toto betaalt minder dan een unibet, maar Toto betaalt NU i.p.v. volgend jaar op z'n vroegst. Dus stel dat je 6/5 = 1,2 miljoen per jaar krijgt, dan moet Unibet minimaal 1,5 miljoen betalen om dat bedrag over de resterende 4 jaar goed te maken. Wetende dat PSV echter na 3 jaar een andere partner kan kiezen, en op dat moment 3,6 miljoen verdiend heeft, moet unibet echter meer dan 1,8 miljoen per jaar gaan betalen om over drie jaar (dus na 2 jaar unibet) van nu meer te hebben opgeleverd voor PSV.

Daar moet je je dan twee zaken bij bedenken of afvragen:
1. Stel dat PSV na 3 jaar aan Toto te kennen geeft " hold the line", we hebben een goed bod van Unibet, dat Toto dan niet op z'n minst zal overwegen een nieuw voorstel te doen?
2. Stel dat de markt volgend jaar open gaat, is PSV dan de enige club waar unibet terecht kan? Denk het niet. Qua dekkingsgraad zijn Feyenoord en Ajax dan interessantere partijen, dus moet op dat moment nog maar blijken of die partijen echt met geld gaan smijten en bij PSV aankloppen.

Al met al vind ik dus een prima deal: zekerheid, goede positie over drie jaar om nog eens om je heen te kijken, en met 1.2 mio per jaar haal je toch het equivalent van 3000 tot 3500 seizoenkaarten binnen. En dat in onzekere tijden.
Exact, precies wat ik ook probeerde te schetsen. Het is niet dat PSV nu 1,2 miljoen per jaar kiest ipv 5 miljoen per jaar volgend jaar of zo. Voor die paar wedstrijden gaat niemand 2+ miljoen per jaar betalen, om het waard te maken om tot volgend jaar te wachten. Geloof ik niks van. En dan is het nog onzeker of er wel iets mag in 2021. Dit is gewoon een prima deal, en in 2023 ga je evalueren.

Josef Dettelbacher
Vedette
Clubvoorkeur:
Has thanked: 66 times
Been thanked: 873 times

Awards:

Bericht door Josef Dettelbacher » 30 jul 2020, 17:11

Maar stel dat je vanaf vandaag een PSV shirt wil kopen, krijg je er dan gedwongen dat toto logo op de schouder bij, of is dat optioneel?

Plaats reactie