Welkom aan alle gasten. Meepraten over PSV? Maak een account aan!

Profielschets nieuwe trainer

Alles over directie, coaches, trainingen, beleid, etc.
Plaats reactie
Heruone
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 121 times
Been thanked: 180 times

Profielschets nieuwe trainer

Bericht door Heruone » 15 sep 2017, 23:11

De naam zegt het al: wie is de beste kandidaat om onze eigen Philip te vervangen. Deze vraag kan overigens best relevant worden na het weekend, maar dat even terzijde.

Ik zie veel onvrede over Cocu en veel mensen uitten ook (on)terechte kritiek op hem. Ik vind zelf Cocu een prima trainer voor PSV 1, enkel zal er ook ooit eens een moment komen dat kraantje stopt met druppelen. Sterker nog, dat moment zou dus ook spoedig kunnen komen. Philip heeft al weinig krediet meer bij de achterban en a.s. zondag kan dan al misschien de laatste druppel vallen.

Zelf denk ik persoonlijk ook dat het sowieso na dit jaar klaar is met Philip. Ongeacht de uitkomst van dit seizoen. PSV en Cocu hebben al ruim een huwelijk van 5 jaar dan (als hoofdcoach, maar ook bij de A1 en als assistent). Mij lijkt het niet dat Cocu de Sir Alex Ferguson van de ED / PSV wilt worden, maar juist ook een stap(je) hogerop wilt zetten en bovendien is het klimaat waarin Cocu moet werken (fouten van Brands) niet ideaal..

Een frisse wind kan zeker nooit kwaad en wie weet hebben we die frisse wind al in huis. Van Bommel word nadrukkelijk gezien als optie en onlangs op Ziggo bij Jack van Gelder werd hij aan Van Marwijk gelinkt als duo om PSV te gaan coachen (Van Marwijk eventueel in de rol van assistent).

Een andere optie is Erik ten Hag. Hij maakt furore bij Utrecht, dankzij zijn tactisch inzicht.

Á fin, dit zijn uiteraard enkel namen. Wat zijn de eisen voor een nieuwe trainer bijvoorbeeld? PSV hanteert in de jeugd een bepaalde speelstijl (4-3-3 PNA). Moet de volgende trainer die speelstijl vasthouden / voortzetten? Etc.

Kom er maar in zou ik zeggen :)
Why do we pray, cry, kiss or dream with our eyes closed?
Because most beautiful things in life are not seen but only felt by heart.

Juancho
Legende
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 317 times
Been thanked: 525 times

Bericht door Juancho » 16 sep 2017, 00:02

Kunnen die 3 samen (1. ten Hag 2. v. Bommel 3. v. Marwijk (misschien wat bredere rol) geen nieuwe staf samen vormen? :)

Anyway, van mij had Coc na afloop van vorig seizoen moeten vertrekken. Was het juiste moment, ook omdat er een grote schoonmaak aan zat te komen. Die overigens niet helemaal van de grond gekomen is. Dat het huwelijk tussen PSV en Cocu over was, dat zag je vorig jaar al aankomen. Ik ben zelf bang dat het dit seizoen automatisch kapot gaat en dat vind ik oprecht zonde. Het juiste moment kiezen om afscheid van elkaar te nemen is lastig, dat besef ik, maar wat je nu ziet gebeuren komt voor velen niet als verrassing. Waarbij ik ook wil zeggen dat het falen van Brands ook niet als een verrassing komt.

Mocht ten Hag tussentijds niet weg willen kan je altijd nog kiezen voor het duo v. Bommel (assistent) en v. Marwijk tijdelijk als hoofdtrainer om voor volgend seizoen al ten Hag binnen te halen.

Het is en blijft lastig om in een seizoen je trainer te vervangen. Dus als het gebeurt (en ik sluit het ook zeker niet uit) dan lijkt me dat duo al dan niet tijdelijk wel de meest logische optie die mogelijk is. Zelf zou ik heel graag ten Hag de kans willen geven. Ben erg benieuwd hoe hij het doet op een niveautje hoger.

Aan de andere kant zie ik ook heel graag eens een buitenlandse (sub)top trainer komen. Echt eens wat anders, andere ideeën, niet gebonden aan NL regels en voetbalwetten, andere cultuur. Lijkt me fantastisch om te proberen.

Ojwa, wbt systemen vind k het grote onzin wat de club speelt. Prima dat ze tot het eerste een bepaalde visie er door willen drukken, maar bij een eerste elftal ben je ALTIJD afhankelijk van je selectie. De ene keer heb je een selectie voor 4-4-2, dan weer voor 4-3-3 mpna of juist mpnv, of nog een ander systeem. Dat is onvoorspelbaar en moet je dan ook zeker geen rekening mee houden.

Tijn
International
Clubvoorkeur:
Has thanked: 2 times
Been thanked: 32 times

Bericht door Tijn » 16 sep 2017, 10:18

Qua profielschets zijn voor mij een paar zaken belangrijk:

1. Een inspirerende tacticus
2. Goed om kunnen gaan met jonge talenten en die een kans durven te geven.
3. Spelers beter maken
4. Bij voorkeur aanvallend voetballen

Punt naar achteren binnen 4-3-3 heeft daarbij wel mijn voorkeur, maar hoeft niet leidend te zijn. Aanvallend spelen door iets meer in te zakken en met direct spel er snel uit te komen is zeker niet per se negatief. Belangrijk is dat de trainer tactisch echt kan overbrengen wat hij wil en spelers ook daadwerkelijk beter worden.

Ten Hag zou ik een prima optie vinden, omdat hij de laatste jaren al heel goed bezig is, hoorde al hele goede verhalen over hem bij Go Ahead, daarna bij Bayern en nu bij Utrecht maakt hij spelers echt beter. Iets waar Rutten ook bekend om stond voor hij bij grotere clubs aan de gang ging, dus een 100% garantie, dat het bij ons ook zou lukken is er natuurlijk niet.

De optie Van Marwijk/Van Bommel is misschien ook wel een hele goede optie. Samen zie ik dat wel zitten. Van Marwijk is wat ouder, heeft heel veel ervaring, goede resultaten behaald en verstand van het spelletje. Van Bommel is enorm gedreven, een echte winnaar en kan denk ik spelers ook echt raken. Daarbij spreekt hij ook spaans en heeft hij nog goede connecties met Bayern Munchen en AC Milan, wat ook een voordeel kan zijn voor PSV.

Veel meer opties zijn er denk ik helaas niet. Een buitenlandse trainer zie ik niet snel meer gebeuren, enerzijds omdat de goede trainers een erg hoog salaris zullen willen, anderzijds omdat ik toch denk dat dat soms wat onderschat wordt en ik denk niet dat de leiding van PSV hier snel voor zou kiezen. Taal is enorm belangrijk in het raken van spelers en een spelersgroep. Het feit dat Cocu spaans spreekt heeft hem enorm geholpen bij het raken van zijn spelers. Jammer genoeg lijkt de chemie met Cocu echt totaal uitgewerkt, want ik had hem heel graag nog jaren bij ons gezien.

Waarom ik de voorkeur heb voor 4-3-3 mpna is enerzijds omdat ik dat zelf het fijnste systeem vind om in te spelen, zeker als middenvelder vond ik dat heerlijk. Mpnv werkt eigenlijk alleen goed als je en een goede nummer 10 hebt en een CV die echt in kan schuiven en door kan dekken richting middenveld. 4-4-2 kan een heerlijk systeem zijn voor spitsen, maar is riskanter omdat de afstanden groter worden, hierdoor heb je of veel meer loopvermogen op je middenveld nodig, of veel betere spelers om het verschil in mogelijke baltempo te compenseren. Daarbij ben ik het absoluut niet met Juancho eens, een systeem zou bij een 1e elftal ook niet zomaar ineens omgegooid moeten worden, omdat je ineens hele andere spelers tot je beschikking hebt, een systeem is leidend in welke spelers je haalt voor het 1e elftal.

Lichte wijzigingen daar gelaten, want als je de rechtsbuiten een beetje meer laat inzakken kan je het ook 4-4-2 noemen natuurlijk, maar in de kern moet er een visie zijn waar je spelers voor haalt en niet een toevallige groep spelers waarbij je een systeem gaat bedenken, zoals dit seizoen ineens lijkt te zijn gebeurd. Dat is echt onderschatten hoe anders een rol op het veld wordt door een verschuiving elders op het veld. Maar goed, dan ga ik misschien weer te diep op de tactische invulling in.

Mick Jagger
Lid van verdienste
Has thanked: 46 times
Been thanked: 99 times

Bericht door Mick Jagger » 16 sep 2017, 10:49

Over dat gerucht, Van Bommel is pas net een paar weken aan zijn eerste klus als hoofdverantwoordelijke bezig. Ik zou hem niet nu al promoveren. Wat wel kan is Juancho's idee: Ten Hag alvast binnenhalen voor volgend seizoen en Van Marwijk, met Van Bommel als assistent in de uren dat hij niet bij onder-19 moet zitten, als tussenpaus.
Of misschien anders Koeman (en Koeman) over een tijdje, Ronald staat er erg slecht op bij de Everton-supporters momenteel.

Makaveli
Vaste waarde in elftal
Clubvoorkeur:
Has thanked: 26 times
Been thanked: 249 times

Bericht door Makaveli » 16 sep 2017, 10:52

Ten Hag is verreweg mijn favoriet. Durft out of the box te denken, weet goed om te gaan met op papier lastige karakters, brengt jeugd op een prima manier, gewoon een slimme en moderne coach. Van Bommel komt ook goed over maar is qua visie toch weer meer van hetzelfde, zit heel erg vast in de 4-3-3 filosofie. Dat hoeft niet verkeerd te zijn maar ik vind het na Phillip wel belangrijk dat er iemand komt die de boel echt op de schop gooit, een ander geluid. Van Bommel zou meer mijn keuze zijn nadat Ten Hag het een aantal jaar heeft gedaan. Ik vind het kliekgehalte bij PSV momenteel wat te hoog, overal zitten vrienden van elkaar. Ten Hag is meer een buitenstaander die er opnieuw met open blik naar gaat kijken.

koetje
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 135 times
Been thanked: 213 times

Bericht door koetje » 16 sep 2017, 11:14

Mick Jagger schreef: Wat wel kan is Juancho's idee: Ten Hag alvast binnenhalen voor volgend seizoen en Van Marwijk, met Van Bommel als assistent in de uren dat hij niet bij onder-19 moet zitten, als tussenpaus.
Alsof Van Marwijk er zin in heeft om assistent van Ten Hag te worden....
Daarnaast zou ik als Ten Hag zijnde niet deze twee als assistenten willen. Een tweetal wat klaar staat om het over te nemen als het met jou wat minder gaat.

PSV zal het de komende jaren moeten hebben van eigen jeugd en de Zuid-Amerikaanse markt. Dan moet je een trainer zoeken die daarbij past.

SKERLA
International
Clubvoorkeur:

Bericht door SKERLA » 16 sep 2017, 11:23

De nieuwe trainer van volgend seizoen moet wat mij betreft aan de volgende eisen voldoen :

1. Is Limburger
2. Heeft gespeeld bij PSV, maar ook bij Barcelona, Bayern München en Fortuna Sittard.
3. Heeft zwart krullend haar.
Eensch.

Thijs85
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 206 times
Been thanked: 347 times

Awards:

Bericht door Thijs85 » 16 sep 2017, 12:32

Ik vind ervaring essentieel. Ik ben wel klaar met alle oud topvoetbalers die direct een grote club gaan coachen. Natuurlijk is een duo als Van Bommel-Van Marwijk dan wel een optie, maar zonder van Marwijk moet je het natuurlijk niet doen.

Ik vind ook wel dat trainers die op verschillende plekken als (assistent) trainer hebben gefunctioneerd wel eens een kans mogen krijgen. Ten Hag is wat dat betreft natuurlijk een uitstekende optie.

Wat betreft profielschets voor mij dus:
- Minstens 5 jaar ervaring als (assistent) trainer en minstens drie jaar als hoofdtrainer.
- Tenminste één andere club dan PSV op de CV als trainer. Buitenlandse ervaring is een pre.
- In staat om verschillende systemen te spelen, waardoor je in het aankoopbeleid makkelijker op kwaliteit kunt scouten.
- Sterke motiverende kwaliteiten en/of discipline. Durven harde keuzes te maken als spelers motivatie of discipline missen.
- Oog voor andere facetten van de club, zoals jeugdopleiding, faciliteiten, commerciele behoeften en dergelijke.

Mick Jagger
Lid van verdienste
Has thanked: 46 times
Been thanked: 99 times

Bericht door Mick Jagger » 16 sep 2017, 14:03

koetje schreef: Alsof Van Marwijk er zin in heeft om assistent van Ten Hag te worden....
Daarnaast zou ik als Ten Hag zijnde niet deze twee als assistenten willen. Een tweetal wat klaar staat om het over te nemen als het met jou wat minder gaat.

PSV zal het de komende jaren moeten hebben van eigen jeugd en de Zuid-Amerikaanse markt. Dan moet je een trainer zoeken die daarbij past.
Dat zei ik niet. Mijn idee was Van Marwijk met Van Bommel als stagiair-assistent tot einde seizoen en daarna neemt Ten Hag het over, zonder Van Marwijk. Maar eventueel wel met Van Bommel als assistent, ja.
Overigens gebeurt nu hetzelfde bij Utrecht, daar heeft Ten Hag clubicoon Jean-Paul de Jong naast zich op de bank zitten, die bovendien ook al twee jaar hoofdtrainer is geweest (Eindhoven).

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1057 times
Been thanked: 805 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 16 sep 2017, 14:58

Mick Jagger schreef:Mijn idee was Van Marwijk met Van Bommel als stagiair-assistent tot einde seizoen en daarna neemt Ten Hag het over, zonder Van Marwijk. Maar eventueel wel met Van Bommel als assistent, ja.
Kan hier heel aardig in meekomen.

ShovingNE2
Site Admin
Has thanked: 446 times
Been thanked: 1872 times

Bericht door ShovingNE2 » 16 sep 2017, 17:14

Probleem is dat je Ten Hag voor 3 jaar aanstelt. En Van Bommel niet zo lang wil wachten...

Gaat hij dan na een jaar een eredivisieploeg onder zijn hoede nemen? Wil hij dat? Wanneer ziet Van Bommel zich als hoofdcoach (waar dan ook).
Kampioenstopic openen .... pending

Makaveli
Vaste waarde in elftal
Clubvoorkeur:

Bericht door Makaveli » 16 sep 2017, 17:34

We zijn toch niet gebonden aan van Bommel? Als hij eerder ergens hoofdtrainer wil worden moet hij dat doen. Voor PSV is het alleen maar gunstig als hij ervaring op doet.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 16 sep 2017, 17:44

Liever Ten Hag als ik nu moet kiezen. Gewoon even iemand die de afgelopen paar jaar niet op De Herdgang heeft gewerkt.

koetje
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door koetje » 16 sep 2017, 19:27

Mick Jagger schreef:
Dat zei ik niet. Mijn idee was Van Marwijk met Van Bommel als stagiair-assistent tot einde seizoen en daarna neemt Ten Hag het over, zonder Van Marwijk. Maar eventueel wel met Van Bommel als assistent, ja.
Overigens gebeurt nu hetzelfde bij Utrecht, daar heeft Ten Hag clubicoon Jean-Paul de Jong naast zich op de bank zitten, die bovendien ook al twee jaar hoofdtrainer is geweest (Eindhoven).
Assistent was het idee van Juancho inderdaad, dit is weer een andere variant.

Denk alleen dat Van Bommel maar vooral Van Marwijk hier geen trek in hebben. Beetje tussenpaus zijn voor een andere nog relatief beginnende coach zonder grote naam.

Juancho
Legende

Bericht door Juancho » 17 sep 2017, 12:46

Niet alleen assistent overigens, ik zei er juist bij dat je de rol van v. Marwijk ook breder kan trekken met bijv. ten Hag en v. Bommel als trainer. Itt een aantal anderen vind ik v. Marwijk wel een vakman, mag altijd graag naar hem luisteren. Ik zou hem best in een bepaalde rol bij PSV willen zien, zeker als de huidige leiding een keer vervangen wordt.

Dus mocht Cocu dit seizoen niet doorkomen, wat mij betreft is die kans best groot, van lijkt een duo v. Marwijk/v. Bommel het meest voor de hand liggen voor de korte maar ook langere termijn terwijl je alvast ten Hag kan strikken voor komend seizoen en rustig een mooi plan kan maken. Dan kan v. Marwijk na dit seizoen een ander takenpakket erbij nemen of zich helemaal gaan richten op een andere rol dan die van trainer.

Dat v. Bommel dan wellicht ergens anders kiest voor hoofdtrainer, prima, dat is geen ramp zoals Maka al aangeeft. Kan hij mooi al wat ervaring opdoen en later terug keren bij PSV als trainer. Want het lijkt me voor iedereen wel duidelijk dat hij ooit trainer gaat worden van PSV.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 17 sep 2017, 13:39

Ten Hag gaat niet meer onder Van Marwijk werken (als je dat bedoelt). Die wil een stap omhoog maken in zijn carrière, geen stap terug.

Daarnaast heb je met Van Bommel, Van Marwijk en Ten Hag drie hele sterke persoonlijkheden. Lijkt me sterk of zoiets werkt.

Juancho
Legende

Bericht door Juancho » 17 sep 2017, 13:58

ShovingNE2 schreef:Ten Hag gaat niet meer onder Van Marwijk werken (als je dat bedoelt). Die wil een stap omhoog maken in zijn carrière, geen stap terug.

Daarnaast heb je met Van Bommel, Van Marwijk en Ten Hag drie hele sterke persoonlijkheden. Lijkt me sterk of zoiets werkt.
Waarom zou ten Hag niet als hoofdtrainer kunnen werken onder v. Marwijk in een andere (bestuurlijke?) rol? Wat dat zeg ik juist toch? Dat niet v. Marwijk hoofdtrainer wordt met ten Hag als assistent. Ten Hag haal je heel duidelijk als hoofdtrainer. En anders blijft het voor v. Marwijk een tijdelijke klus. Geen idee of hij daar voor open staat.

v. Bommel is idd een persoonlijkheid maar staat natuurlijk nog aan het begin van zijn carriere zoals Cocu ook eerst assistent is geweest bij Oranje en PSV. Daar ben ik niet direct bang voor eerlijk gezegd.

Ik zeg overigens dat dit een oplossing kan zijn mocht Cocu niet meer werken in de loop van dit seizoen, puur ook omdat beide heren vrij zijn momenteel. Over alternatieven heb ik nog niet goed nagedacht maar zou me verbazen als er echt betere oplossingen zijn.

Heruone
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Heruone » 17 sep 2017, 15:29

Hmm, ik denk sowieso dat een buitenlandse trainer niet haalbaar is voor PSV. Dan hou je op het moment een aantal opties waaronder Ten Hag en Van Bommel + Van Marwijk (?) die het meest realistisch lijken.

Voor mij is het belangrijkste dat de visie van een mogelijk nieuwe coach gepaard gaat met de visie die op het moment heerst binnen PSV. Binnen de jeugdopleiding zijn een aantal jaren geleden gericht de keuze gemaakt om alle teams te laten spelen / samen te stellen op een 4-3-3 MPNA systeem. Uiteraard kunnen er tijdens wedstrijden tactische varianten toegepast worden, maar in mijn optiek is het key dat de nieuwe trainer met dat systeem verder gaat.

Is Van Bommel de geschikte man? Van Bommel is uiteraard een persoonlijkheid an sich. Bij internationale topclubs als Bayern en AC Milan furore gemaakt, deels wegens zijn mentaliteit / karakter. Van Bommel lijkt mij iemand die sowieso wat harder is dan Cocu en op zich is dat wel nodig met jonge talenten. De vraag is echter of Van Bommel er klaar voor is. Cocu, Van Bronckhorst en nu bijv. Keizer zag je allemaal fouten maken in hun eerste jaar als trainer. De kans is groot dat Van Bommel zoiets ook gebeurd. Uiteraard is Van Marwijk daarin een optie als ondersteuning. Ik vind Bert sowieso een v/d betere Nederlandse trainers. Ik heb geen flauw idee hoe goed SA is, maar hij flikt het wel om zich te kwalificeren itt Australië, evenals hij de EL won met Feyenoord in 2002 en in 2010 de finale met Nederland bereikte van het WK. Lekker CVtje hoor ;)

Met Ten Hag kies je uiteraard voor iemand die al wat meer ervaring heeft binnen het trainersvak, enkel sla je dan wel Van Bommel over. Die wilt echt geen 3 jaar lang out of the picture zijn.

Een lastige keuze. Sowieso denk ik dat je met Van Bommel ook wel een frisse wind hebt. In dat opzicht geef ik hem het voordeel.

Juancho
Legende

Bericht door Juancho » 17 sep 2017, 16:33

Waarom is dat zo belangrijk voor je? Je ziet nu toch ook weer dat je altijd, elk seizoen weer, afhankelijk bent van je spelers. Niet het systeem staat vast maar de selectie die je als trainer tot je beschikking hebt.

Dat je tot het eerder elftal door de club door een bepaalde manier van opleiden en spelen wil doorvoeren prima, maar een eerste elftal is een totaal ander verhaal. Dan moet je sowieso meerdere systemen kunnen spelen.

Juist ten Haag weet daarin te overtuigen. Die heeft schikt aan 1 systeem. Moet je hem daarom direct al afschrijven?

Ykhim
Vedette
Has thanked: 627 times
Been thanked: 788 times

Bericht door Ykhim » 17 sep 2017, 21:16

Is het niet zo dat je je spelersbeleid moet aanpassen aan het systeem dat je wil spelen? 4-3-3 betekent dat je ook spelers gaat kopen voor 4-3-3, klaar.

Overigens denk ik niet dat Ten Hag van systeem gaat veranderen als het even niet loopt. De basis zal 4-4-2 zijn, net als dat de basis bij PSV 4-3-3 is. Met beide systemen kun je binnen een wedstrijd variëren, maar drastische veranderingen zullen trainers nooit snel gaan doorvoeren. Zou ook niet verstandig zijn aangezien je daar weken training voor nodig hebt.
Shirtsponsor seizoen 2020-2021: een chanterend, megalomaan forumlid

"Mijn mening doet er niet toe. #RigoOut."

Juancho
Legende

Bericht door Juancho » 17 sep 2017, 21:19

Dan nog heb je het probleem dat je soms die spelers niet kan vinden om welke reden dan ook. Dat hebben we de afgelopen 2 jaar wel gezien. Dus dan zit je mooi met je systeem maar geen passende spelers.

Bovendien kan er altijd wat gebeuren. Systeem bij een eerste elftal vind ik niet zo belangrijk, al helemaal niet als je praat over welke trainer je wil hebben. Ik zie liever een trainer als ten Hag die juist NIET vast zit aan een systeem en gewoon iets kiest dat bij zijn groep van dat moment past.

Ykhim
Vedette
Has thanked: 627 times
Been thanked: 788 times

Bericht door Ykhim » 17 sep 2017, 21:26

Ten Hag zit ook muurvast in zijn 4-4-2 hoor, maar Utrecht scout spelers die daar precies in passen. Daarom hoeft Ten Hag er ook niet van af te stappen. Maar laat me helder zijn: niks dan lof voor wat hij presteert, maar 4-4-2 is bij hem de basis en net als bij de 4-3-3 van Cocu zal hij daar niet van afstappen. Er zullen hooguit andere accenten gelegd worden.

Verder lijkt het me tegenwoordig lastiger om spelers voor een 4-4-2 te vinden, dan voor een 4-3-3. En bovendien wordt de hele jeugd opgeleid in 4-3-3. Als je het dan allemaal ineens omgooit naar 4-4-2, dan gooi je ook meteen de hele clubcultuur om. Dat maakt doorstroming van de jeugd weer wat moeilijker.
Shirtsponsor seizoen 2020-2021: een chanterend, megalomaan forumlid

"Mijn mening doet er niet toe. #RigoOut."

Heruone
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Heruone » 17 sep 2017, 21:37

Ykhim schreef:Ten Hag zit ook muurvast in zijn 4-4-2 hoor, maar Utrecht scout spelers die daar precies in passen. Daarom hoeft Ten Hag er ook niet van af te stappen. Maar laat me helder zijn: niks dan lof voor wat hij presteert, maar 4-4-2 is bij hem de basis en net als bij de 4-3-3 van Cocu zal hij daar niet van afstappen. Er zullen hooguit andere accenten gelegd worden.

Verder lijkt het me tegenwoordig lastiger om spelers voor een 4-4-2 te vinden, dan voor een 4-3-3. En bovendien wordt de hele jeugd opgeleid in 4-3-3. Als je het dan allemaal ineens omgooit naar 4-4-2, dan gooi je ook meteen de hele clubcultuur om. Dat maakt doorstroming van de jeugd weer wat moeilijker.
Dat vooral. In de jeugdopleiding is vanaf een aantal jaar geleden de omslag gemaakt om elk team in een 4-3-3 MPNA te laten spelen. Daarmee train je op bepaalde kwaliteiten van spelers om binnen dat systeem te passen. Bijv. talent Justin Lonwijk is m.i. geen echte '10'. Met een omzetting richting 4-3-3 MPNV voor vast, gaat hij daarmee min of meer verloren. Speel je 4-4-2 kun je talenten als Sidibé wel schrappen.

Dat betekend overigens niet dat er enkel 1 systeem moet zijn. Binnen wedstrijden kunnen best tactische varianten worden toegepast, mits nodig. Enkel moet er wel een vaste leidraad zijn waarin je je team wilt laten spelen. Want elke keer dat gehussel in de opstelling en formatie zoals bij onze vriend Keizer word je ook totaal niet vrolijk van. Ofja, als PSV supporter uiteraard wel :lol:

koetje
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door koetje » 17 sep 2017, 21:54

Het systeem wat een coach aanhangt maakt weinig uit. Wij zijn geen Ajax waar 4-3-3 heilig is. Het is onzin een coach te willen die 4-4-2 speelt omdat 4-3-3 soms niet loopt. Voorspel namelijk als we 4-4-2 met deze selectie gaan spelen we ook aantal mindere wedstrijden gaan spelen.

Makaveli
Vaste waarde in elftal
Clubvoorkeur:

Bericht door Makaveli » 18 sep 2017, 00:07

Ik vind dat "in de jeugd spelen ze ook 4-3-3" echt een non argument. Als je de absolute top bekijkt dan zie je dat systemen steeds flexibeler worden. Spelers zullen dat moeten gaan leren. In Nederland worden ze door die manier van opleiden tactisch echt dom gemaakt. Niemand denkt meer zelf na want je staat toch iedere week hetzelfde. Het resultaat zag je vandaag in de 2e helft, Feyenoord gaat met 4 middenvelders spelen en iedereen staat elkaar aan te kijken. Ja, dat hadden we niet afgesproken. Er horen 3 middenvelders te staan, anders snappen we er geen reet meer van!

De reden waarom ik Ten Hag veel geschikter vindt dan van Bommel nu, is omdat hij een andere invalshoek aan de dag legt. (en van Bommel nog zo groen is als gras) Je hebt nieuwe prikkels nodig. Dwarsdenkers die het net even anders doen. Dan is van Bommel de perfecte kandidaat om het daarna weer over te nemen en terug te gaan naar de voorkeursstijl, maar als club moet iedereen weer wakker worden. Het moderne voetbal is geen statische variant waarin nooit iets veranderd. Topploegen kunnen tegenwoordig sowieso op meerdere manieren spelen. Spelers moeten weer zelf na gaan denken. En dat bereik je niet door ze altijd maar op de automatische piloot te laten acteren.

Plaats reactie