Succes en welvaart

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 2088 times
Been thanked: 785 times

Bericht door Ren Höek » 10 jan 2019, 12:21

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

ziege maar ook zagge schreef:Klaver heeft intussen een fantastisch boek geschreven over economisme en weigerde terecht met VVD en CDA te regeren, maar deed dat op de verkeerde gronden nl. het migratiestandpunt terwijl we de linkse partijen juist nodig hebben om dat marktdenken te bestrijden en een groene agenda te realiseren. Zo krijg je jan met de pet dus nooit weg van Wilders, blijkbaar hebben ze daar nog steeds niet door hoe ze nu al 18 jaar door het migratiedebat worden gegijzeld.
Dus Klaver is terecht niet mee gaan regeren, maar laat zich wel gijzelen door het migratiedebat? Die snap ik niet.

Klaver stapte op omdat het migratiedebat hem al meteen duidelijk maakte dat GL werd gebruikt door de VVD en het derhalve geen zin had om mee te regeren, zaken als het marktdenken en de groene agenda waren nog niet eens voorbij gekomen. Klaver gaf toen ook aan dat als migratie al een breekpunt was voor VVD en CDA, hij niets meer verwachtte van de echt belangrijke zaken.
Dus waarom je Klaver aanrekent op de verkeerde gronden op te stappen is mij een raadsel.

tirzah
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 46 times
Been thanked: 120 times

Bericht door tirzah » 10 jan 2019, 12:40

@zmoz,

Er zitten veel waarheden in je betoog.
Toch ben ik geneigd nog verder te kijken dan partijpolitiek.

Het feit dat je via Den Haag aan een goedbetaalde baan in de top van het bedrijfsleven kunt komen helpt niet om aan het algemeen belang te denken.(o.a. Kok en Rosenmoller)

Het feit dat de TK leden niet verder kijken dan hun 4 jarige periode is ook fataal.(He, er zijn ineens veel ouderen, wat onverwacht want de geboortegolf was pas eind jaren 40, hoe konden we dat nu al weten?)

Hoezo lange termijn visie? Ik wil met mijn kop op tv en dat bereik ik door populaire , opvallende uitspraken.

Bij religie en kerk - twee heel verschillende zaken waar zelfs door CBS en CPB geen onderscheid meer tussen wordt gemaakt - -wordt alleen nog gedacht aan misbruik of homofobie in plaats van aan naastenliefde. Mantelzorgers en vrijwilligers zijn echter veelal oudjes opgevoed en opgegroeid ruim voor de seculiere, neo liberale tijd.

Ik heb nooit begrepen dat oprichters van hedge funds destijds niet meteen als witte boorden criminelen zijn vastgezet.

Nog altijd wordt neergekeken op mensen op de werkvloer of beroepen waar je met je handen werkt. Daar beknibbelt men op (lage) lonen terwijl elders mensen (multi) miljonair of zelfs miljardair worden.
Walgelijk, die verdeling van inkomen en vermogens.

Ja, er is nog wel wat te verbeteren aan onze maatschappij. :wink:

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1051 times
Been thanked: 813 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 10 jan 2019, 12:42

Ren Höek schreef:Dus Klaver is terecht niet mee gaan regeren, maar laat zich wel gijzelen door het migratiedebat? Die snap ik niet.

Klaver stapte op omdat het migratiedebat hem al meteen duidelijk maakte dat GL werd gebruikt door de VVD en het derhalve geen zin had om mee te regeren, zaken als het marktdenken en de groene agenda waren nog niet eens voorbij gekomen. Klaver gaf toen ook aan dat als migratie al een breekpunt was voor VVD en CDA, hij niets meer verwachtte van de echt belangrijke zaken.
Dus waarom je Klaver aanrekent op de verkeerde gronden op te stappen is mij een raadsel.
Omdat dat de manier is geweest waarop hij door VVD en CDA effectief in de allochtonenhoek is geduwd waarin hij voor een verschil makende groep kiezers het onderspit delft t.o.v. Wilders. Met de komst van Fortuyn en Wilders is dat dé achillespees geworden van de linkse politiek. Klaver had moeten eisen dat het migratiestandpunt pas als laatste behandeld zou worden, vervolgens had ie het moeten laten klappen op de marktwerking / de verdere afbraak van de sociaaldemocratie dan wel het gebrek aan groene agenda. Bij de komende verkiezingenen zal Jesse succesvol kunnen worden verweten dat hij het welzijn van migranten belangrijker vindt dan binnenlandse aangelegenheden en klimaat - dat de rest niet aan bod kwam, dat is het soort detail wat nooit een rol speelt in de beeldvorming, te technisch.

Dat is dus het grote punt: links staat bol van de idealen maar ontbreekt het aan politiek strategisch inzicht terwijl er op rechts een zwik machiavellistische sharks van heb ik jou daar zitten.

Kok was van het pad af en liet zich paaien door het marktdenken, zowel Bos als Marijnissen zijn omgelegd door Balkenende en Verhagen, Samsom is succesvol uitgeschakeld door Rutte en Jesse heeft ook geen schijn van kans als hij niet heel snel in gaat zien hoe het spelletje gespeeld wordt.

Kezman9
Jeugdinternational
Clubvoorkeur:

Bericht door Kezman9 » 10 jan 2019, 12:52

ziege maar ook zagge schreef: Dat is dus het grote punt: links staat bol van de idealen maar ontbreekt het aan politiek strategisch inzicht terwijl er op rechts een zwik machiavellistische sharks van heb ik jou daar zitten.

Kok was van het pad af en liet zich paaien door het marktdenken, zowel Bos als Marijnissen zijn omgelegd door Balkenende en Verhagen, Samsom is succesvol uitgeschakeld door Rutte en Jesse heeft ook geen schijn van kans als hij niet heel snel in gaat zien hoe het spelletje gespeeld wordt.
Dit grote punt waar jij het over hebt is precies wat de gehele Nederlandse politiek omvat, als je het mij vraagt. Links is mooie idealen en weinig realiseren. Klaver liet zich afbluffen en is in het verdom hoekje geplaatst door Rutte en co. Ben erg benieuwd of Klaver hier lering uit getrokken heeft en zich volgende keer beter kan wapenen, of achter Samson aangaat. Wat in mijn optiek initieel ook een erg kundige politicus was.

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 1945 times
Been thanked: 1069 times

Bericht door J.B. » 10 jan 2019, 13:04

ziege maar ook zagge schreef: Groenlinks gaf blijk van idiotie door die zogenaamde politiemissie in Afghanistan opeens te steunen en door zichzelf de nek om te draaien toen Tofik Dibi een strijd om het lijsttrekkersschap wilde voeren met Jolande Sap - in plaats van in te zien wat een fantastische mediawinst dit op had kunnen leveren reageerde de partijleiding bang en agressief waardoor de uiteindelijke verkiezingen dramatisch verloren werden en zowel Dibi als Sap (die een hele goede opvolger van Halsema had kunnen zijn) uit Den Haag verdwenen. Klaver heeft intussen een fantastisch boek geschreven over economisme en weigerde terecht met VVD en CDA te regeren, maar deed dat op de verkeerde gronden nl. het migratiestandpunt terwijl we de linkse partijen juist nodig hebben om dat marktdenken te bestrijden en een groene agenda te realiseren. Zo krijg je jan met de pet dus nooit weg van Wilders, blijkbaar hebben ze daar nog steeds niet door hoe ze nu al 18 jaar door het migratiedebat worden gegijzeld.
In principe is hetzelfde aan de hand met GL als met de SP m.i. Ik had het idee om nu wel een potentiele regeringspartij te steunen, plus ik ben het wel eens met hun groene agenda. Klaver is wel zover gegaan om te gaan onderhandelen, maar laat het dan weer stuklopen op een migratiepunt. Zo schiet het natuurlijk niet op. Je moet sommige punten inslikken om andere punten voor elkaar te krijgen. Als je nu kijkt dat een groot deel van de GL agenda nu wordt uitgevoerd, en GL dus weer aan de zijlijn staat. Dat neem ik dus ook de SP kwalijk. Het is voor de buhne misschien mooi om je idealen niet te verloochenen, maar als je kans krijgt om te gaan regeren en je wellicht te profileren moet je dat gewoon doen. Dan snapt de achterban best wel dat je sommige punten niet kan binnen halen. Zo geef je rechts in principe alle mogelijkheden om hun agenda uit te voeren.
Only in it for the money

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Ren Höek » 10 jan 2019, 13:11

ziege maar ook zagge schreef:Omdat dat de manier is geweest waarop hij door VVD en CDA effectief in de allochtonenhoek is geduwd waarin hij voor een verschil makende groep kiezers het onderspit delft t.o.v. Wilders.
Dit ben ik volledig met je oneens.
Klaver kreeg vooral het verwijt weg te lopen voor zijn verantwoordelijkheid en de kans te laten schieten om zijn groene standpunten door te drukken als regeringspartij, dat het klapte op het migratievraagstuk werd hem nauwelijks kwalijk genomen.
Bij de komende verkiezingenen zal Jesse succesvol kunnen worden verweten dat hij het welzijn van migranten belangrijker vindt dan binnenlandse aangelegenheden en klimaat - dat de rest niet aan bod kwam, dat is het soort detail wat nooit een rol speelt in de beeldvorming, te technisch.
Ook dit ben ik volledig met je oneens.
Klaver heeft juist zijn gelijk aangetoond door toentertijd niet mee te willen regeren, CU en met name D66 laten zien dat het slechts lakeien zijn van de VVD. Klaver snapt het spelletje wel degelijk en heeft toen een hele wijze keuze gemaakt, ook al probeerden VVD en CDA hem af te maken op die keuze. Ik vraag me alleen af of mensen dit willen inzien en ik vrees van niet aangezien de meute maar blijft stemmen op de VVD, ondanks de enorme afbraak die al vele jaren onder hun plaats vindt. Dat ligt echter niet aan Klaver.
Dat is dus het grote punt: links staat bol van de idealen maar ontbreekt het aan politiek strategisch inzicht terwijl er op rechts een zwik machiavellistische sharks van heb ik jou daar zitten.
Het grote punt is meer dat de traditionele verdeling in links en rechts al een tijdje niet meer opgaat, jouw generalisatie daarom ook niet.
De VVD heeft daarbij het geluk dat er voor velen op 'rechts' nauwelijks een alternatief is, Wilders en Baudet zijn geen serieuze bedreigingen.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 10 jan 2019, 13:14

Dat kan zijn Ren, maar ondertussen wordt de Groene agenda uitgevoerd. En daar strijkt straks de coalitie met de eer en niet Klaver. Gemiste kans dus.
Only in it for the money

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 10 jan 2019, 13:37

Ren, Wilders is inderdaad geen gevaar voor de VVD - integendeel: Wilders houdt de linkse partijen klein en zorgt er zo voor dat VVD (en CDA) ruim baan blijven hebben, het is dan ook Wilders die Jesse zal aanpakken op dat migratiestandpunt, gevoed door de handige manouvre van VVD en CDA. VVD en CDA zullen tegelijkertijd hun regeringsverantwoordelijkheidskaartje opnieuw spelen terwijl met name VVD secundair bij zal dragen aan dat allochtonenstigma om het succes van Wilders ten opzichte van GL te verzekeren en tegelijkertijd zelf wat van die stemmen weg te pikken.

VVD en vooral CDA hadden er na het klappen van de onderhandelingen niks aan om door te gaan op dat migratie onderwerp, verantwoordelijkheid is waarmee ze zowel CU als D66 konden paaien en dat was op dat moment het enige belang, het zaadje voor de volgende verkiezingen was intussen al geplant en hoeft nog lang geen water. Dat bedoel ik dus met strategie...

Links en rechts hebben veel verschillende betekenissen maar de tegenstelling economisch liberaal vs. sociaaldemocratisch staat fier overeind, zeker zolang het CDA (ooit middenpartij) op dat vlak ook naar rechts blijft hellen.

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Ren Höek » 11 jan 2019, 07:26

J.B. schreef:Dat kan zijn Ren, maar ondertussen wordt de Groene agenda uitgevoerd.
Sinds wanneer is er een (echte) Groene agenda?
Volgens mij heb je de recente discussie over het klimaatakkoord gemist, waarbij de milieupartijen hebben aangegeven dat de regering bij lange na niet ver genoeg gaat en we nog steeds onderaan de lijst staan van landen qua maatregelen voor het akkoord van Parijs.
ziege maar ook zagge schreef:integendeel: Wilders houdt de linkse partijen klein
Hoe kom je hierbij?
Hoe dan?
De PVV wordt niet gezien als een linkse partij en trekt ook geen kiezers weg bij GL. De rechtse partijen kunnen wel als blok optreden betreffende het migratiestandpunt, maar dat speelt nu nauwelijks een rol, laat staan een belangrijke rol.
het is dan ook Wilders die Jesse zal aanpakken op dat migratiestandpunt, gevoed door de handige manouvre van VVD en CDA.
Nou en?
Ik zie het probleem echt niet, dit is namelijk de gebruikelijke gang van zaken.
Links en rechts hebben veel verschillende betekenissen maar de tegenstelling economisch liberaal vs. sociaaldemocratisch staat fier overeind, zeker zolang het CDA (ooit middenpartij) op dat vlak ook naar rechts blijft hellen.
Klopt, maar dan heb je het dus vooral over milieumaatregelen en de verzorgingsstaat en veel minder over migratie. De huidige discussiepunten zijn in het voordeel van Klaver, die met terugwerkende kracht steeds meer (openlijk) gelijk krijgt door toentertijd te beslissen niet mee te gaan regeren.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 11 jan 2019, 10:35

Ik zit bovenop die discussie Ren. Het punt blijft staan dat er zonder GL gewoon een groene agenda wordt uitgevoerd. En dat de VVD kennende (alsook het CDA) ze met de eer gaan strijken.
Only in it for the money

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 11 jan 2019, 11:20

De VVD is de grote rem op die zogenaamde groene agenda en stuurt erop aan dat de burger de prijs betaalt. En ja natuurlijk zullen zij proberen om desondanks met de eer te gaan strijken.

@Ren, de opkomst van Fortuyn en daarna Wilders is vooral ten koste gegaan van de linkse partijen, de partijen die traditioneel opkwamen voor de gewone man. Er zitten een hoop mensen tussen die zich bedrogen voelen door (het marktdenken van) de PvdA, mensen die het systeem/de elite de schuld geven van persoonlijke problemen (waarmee de PVV een concurrent van de SP is) en mensen die vooral bezig zijn met het migratievraagstuk die overal vandaan komen. Links en rechts betekent voor de meeste mensen niet zoveel he, mensen willen gewoon het idee hebben gehoord te worden. GL is enigszins een uitzondering nl. relatief hoogopgeleide idealisten die veel minder gevoelig zijn voor populisme.

Wilders is een rechtse ex-VVD'er maar heeft het oorspronkelijk linkse deel van zijn kiezers gepaaid met retoriek en programma op linkse thema's. Daarnaast heeft hij het publieke debat vijftien jaar lang gedomineerd met dat migratievraagstuk waardoor de linkse partijen zich steeds weer op de kast lieten jagen, die hebben daardoor het stigma gekregen er vooral voor allochtonen te zijn, en natuurlijk de elitaire moralist uit te hangen (want de woorden van Wilders kunnen immers niet door de beugel). Wilders wijst dan ook steevast naar die linkse partijen, dat zijn degenen waar een flink deel van zijn kiezers ooit vertrouwen in had maar die dat beschaamd hebben - natuurlijk ten gunste van migratie, cultuurmarxisme, dat hele verhaal. Links heeft al die jaren veel harder gebruld tegen Wilders dan tegen het neoliberalisme, zo heeft Wilders links effectief kleiner dan ooit gehouden.

Doordat klimaat en marktdenken/sociaaldemocratie praktisch niet aan de orde zijn gekomen in de formatie lijkt Jesse nu ook weer vooral de verdediger van die migranten, hij zit daarmee dus precies weer in die hoek die voor die kiezer géén prioriteit heeft, die hoort nl. veel liever een alternatief voor die terugtredende overheid en is bezorgd over het klimaat. Als Jesse nog kans wil maken om iets te betekenen in de toekomst is de boodschap dan ook: zet bij de komende verkiezingen NIET in op het migratieverhaal, doe er alles aan om de aandacht bij milieu en marktdenken te houden. Dat hij dat bij de laatste formatie niet gedaan heeft is een gemiste kans en een mogelijke opstap naar een vroege ondergang - mannetje voor migranten die geen regeringsverantwoordelijkheid wilde nemen, het is nogal wat om tegenop te boksen. Of dat stigma terecht is of niet speelt geen rol bij verkiezingen, beeldvorming is allesbepalend.

tirzah
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door tirzah » 11 jan 2019, 15:01

In plaats van politiek gekibbel over een partij, politicus of links/rechts tegenstellingen lijkt me dat de oplossing van veel problemen in dit superrijke land gezocht moet worden in twee dingen;

Punt 1;
mentaliteitsverandering die duurzaam :wink: behoort te zijn wanneer ze eindelijk tot stand gekomen is, en die moet leiden tot het op grote schaal consuminderen en het nastreven van wat gij niet wilt dat u geschiedt doet dat ook een ander niet.

Punt 2; stel het bezit van een vermogen groter dan pakweg 100.000 euro strafbaar en zet daar een hoge boete op. En beschouw en behandel eenieder met een miljoen of meer voortaan als zware crimineel.

Dit revolutionair ogende, maar in feite menslievende voorstel zou de wereld m.i. aanzienlijk leefbaarder maken.
Geen voedselbanken meer nodig, wel komt er meer geestelijk en lichamelijk welzijn.
Een mooi iets toch om naar te streven...

Kezman9
Jeugdinternational
Clubvoorkeur:

Bericht door Kezman9 » 11 jan 2019, 15:55

tirzah schreef:In plaats van politiek gekibbel over een partij, politicus of links/rechts tegenstellingen lijkt me dat de oplossing van veel problemen in dit superrijke land gezocht moet worden in twee dingen;

Punt 1;
mentaliteitsverandering die duurzaam :wink: behoort te zijn wanneer ze eindelijk tot stand gekomen is, en die moet leiden tot het op grote schaal consuminderen en het nastreven van wat gij niet wilt dat u geschiedt doet dat ook een ander niet.

Punt 2; stel het bezit van een vermogen groter dan pakweg 100.000 euro strafbaar en zet daar een hoge boete op. En beschouw en behandel eenieder met een miljoen of meer voortaan als zware crimineel.

Dit revolutionair ogende, maar in feite menslievende voorstel zou de wereld m.i. aanzienlijk leefbaarder maken.
Geen voedselbanken meer nodig, wel komt er meer geestelijk en lichamelijk welzijn.
Een mooi iets toch om naar te streven...
Deze punten zijn natuurlijk een heel leuk ideaalbeeld, niet voor mij overigens, maar staan compleet van de werkelijkheid af.

Als voorbeeld punt 2:
Een vermogen van boven de 100.000 euro is strafbaar, of hoe je het ook wilt noemen. Maar wat doe je met hardwerkende mensen die in 30 jaar hun hypotheek hebben afbetaald? Zij hebben namelijk een huis als vermogen, en zoals jij ook weet zijn deze nagenoeg altijd meer dan 100.000 waard. Dus je moet iemand gaan straffen die door 30 jaar lang hard te werken zijn huis heeft kunnen afbetalen?

Of een boer met landbouwgrond en -machines. Landbouwgrond kan enorm veel waard zijn, maar dat wil niet zeggen dat deze boer ook 'rijk' is. Echter, valt dit wel onder zijn vermogen? Ook maar straffen dus?

In mijn ogen ontbreekt het nog steeds aan een sterke 'linkse' tegenhanger van de keuzes voor de VVD en CDA. De huidige linkse partijen laten zich te makkelijk strategisch afbluffen voor het oog van het grote volk.

Natte Krant
Lid 2e elftal
Clubvoorkeur:

Bericht door Natte Krant » 11 jan 2019, 18:43

:D tirzah, je idee is sympathiek, maar ik zou de lat wat hoger leggen dan bij 100000 :wink:

Volgens mij zijn de pakweg 10 rijkste mensen ter wereld in staat om, zonder aan de bedelstaf te raken, erg veel bij te dragen aan een betere wereld.

Dan praten we dus over multimiljardairs. Mensen die van gekkigheid niet weten wat ze met hun geld moeten doen.

Maar, richt je pijlen maar eens succesvol op die groep;
they run the country !

deninho32
Site Admin
Clubvoorkeur: Afbeelding
Has thanked: 465 times
Been thanked: 906 times

Bericht door deninho32 » 11 jan 2019, 19:31

Hoe jaag ik ondernemers het land uit :lol:.. Mensen straffen omdat ze succesvol zijn vind ik niet zo'n geweldig plan..
Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 11 jan 2019, 19:50

Precies... In een degelijk sociaaldemocratisch systeem mag iedereen ook wat mij betreft zoveel geld hebben als ie maar kan tellen, en nog meer dan dat.
En als je democratie überhaupt op orde is hoef je als het goed is ook niet bang te zijn voor machtsblokken.

tirzah
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door tirzah » 11 jan 2019, 20:22

Het moge duidelijk zijn dat de door mij genoemde bedragen slechts indicatief zijn.

Mijn punt 1 is de aan mijn generatie meegegeven, inmiddels steeds zeldzamer wordende mentaliteit. Na de oorlog was er vrijwel niets en dan is solidariteit groter dan kooplust met dollartekens in de ogen. Wie weinig heeft, deelt makkelijker, zoals nu nog te zien is in bepaalde culturen.

Mijn punt 2 is natuurlijk niet bedoeld voor hardwerkende mensen die eindelijk hun hypotheek hebben afgelost. Wel voor de waanzinnige opvatting dat we alsmaar moeten groeien en meer moeten hebben, zonder bovengrens.

Waardoor , zoals Natte Krant terecht opmerkt, er multimiljardairs hebben kunnen ontstaan die van gekkigheid niet weten wat ze met hun geld moeten doen.
Terwijl de helft van de mensheid tekort komt of zelfs helemaal letterlijk crepeert.

Maar inderdaad, hoe overtuig je superrijke mensen die van god los zijn en wier ego niet te vangen is in een standbeeld van 50 meter hoog? :?

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 12 jan 2019, 00:14

Boetes op vermogen noemt men belastingen :D
Only in it for the money

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 12 jan 2019, 15:06

Klaas 'kort door de bocht' Dijkhoff doet vandaag namens de VVD de zoveelste poging om een groen beleid te voorkomen. Typisch voor de VVD is dan vooral ook de manier waarop hij dat uitlegt: alsof hij de belangen van de gewone man beschermt - die zou de prijs niet moeten hoeven betalen. Maar in feite zal de VVD er juist alles aan doen om ervoor te zorgen dat het bedrijfsleven buiten de wind gehouden wordt, wat er automatisch voor zorgt dat de burger wel degelijk vooral die prijs gaat betalen.

Totaal onbetrouwbare figuren die slechts afbraak leveren, maar voor het grote geld fantastisch om te zien hoe handig ze het spelen. En nogmaals: 'links' zou hiervan moeten leren: het zijn dit soort scrupuleloze lui, bereid om iedere vorm van redelijkheid aan de kant te schuiven die in de politiek aan het langste eind trekken.

deninho32
Site Admin
Clubvoorkeur: Afbeelding
Has thanked: 465 times
Been thanked: 906 times

Bericht door deninho32 » 12 jan 2019, 15:35

Ik ben hier niet zo in thuis, maar ik las laatst een artikel waar vooraanstaande wetenschappers werden geciteerd. Strekking van het verhaal was dat het ontzettend veel geld kost, maar eigenlijk helemaal geen effect heeft omdat Nederland veel te klein is om wereldwijd wat te kunnen veranderen. Is dat dan niet allemaal weggegooid geld?
Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente.

koetje
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 165 times
Been thanked: 274 times

Bericht door koetje » 12 jan 2019, 15:55

deninho32 schreef:Ik ben hier niet zo in thuis, maar ik las laatst een artikel waar vooraanstaande wetenschappers werden geciteerd. Strekking van het verhaal was dat het ontzettend veel geld kost, maar eigenlijk helemaal geen effect heeft omdat Nederland veel te klein is om wereldwijd wat te kunnen veranderen. Is dat dan niet allemaal weggegooid geld?
Ook een stuk van een TU professor gelezen onlangs. Zijn verhaal was: Nederland gasloos bespaart gas maar verwarmen via gas wordt vervangen door verwarmen via electriciteit en dat kost nog meer co2. Alles via natuurlijke bronnen opwekken in NL gaat namelijk nog niet. Verder vond hij het zonde dat er gasloze wijken werden aangelegd omdat we het gasnetwerk later mogelijk nodig hebben voor andere vormen van (schone) energie).

https://www.cursor.tue.nl/nieuws/2018/j ... -niet-los/

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 12 jan 2019, 16:00

Het klopt dat niemand in zijn eentje de boel kan redden maar als we met z'n alleen gaan wachten op consensus dan gebeurt er helemaal niets want die komt er nooit, zie de positie van de Amerikanen. Wat betreft de aanpak van het probleem is het dus verschrikkelijk belangrijk dat er spelers zijn die zich niks van twijfelaars of regelrechte saboteurs aantrekken en gewoon doen wat ze kunnen.

Natuurlijk kun je jezelf afvragen of jij bij de voorhoede wil horen - misschien moet je er gewoon voor kiezen dat belang aan anderen (wie?) over te laten en vooral naar je portemonnee te kijken. Wat m.i. dan een belangrijke overweging moet zijn is dat duurzaamheid niet alleen goed is voor het klimaat maar ook voor je bedrijfsvoering; moderne processen zijn circulair en minimaliseren het gebruik van fossiele grondstoffen, dat betekent ook efficiency en groeimogelijkheden die met oude processen heel snel afnemen dus de bedrijven die daar het beste in zijn, zijn degenen die ook de concurrentieslag gaan winnen. De kosten die je nu maakt zijn dus investeringen in je toekomstige economische succes en andersom geldt ook: de kosten die je nu niet maakt, maak je in de toekomst alsnog zonder dat je de vruchten plukt die de innovatieve voorsprong je geven. Nu op je geld gaan zitten is dus kortzichtig, levert je op termijn niks op (integendeel) en je passiviteit is feitelijk een actieve bijdrage aan vertraging - en daarmee aan vergroting van de klimaateffecten en zijn consequenties (en kosten). Doe je wel wat nodig is dan bewijs je jezelf én de wereld een gunst en dwing je ook anderen mee te doen om op hun beurt niet achterop te raken.

Korte termijn denken, zo jammer als politici daarmee stemmen proberen te trekken...

Zie ook https://www.klimaatakkoord.nl/

NB: dat versneld uitfaseren van aardgas heb ik ook serieuze bedenkingen bij. Heeft m.i. erg veel te maken met de politieke situatie rond Groningen en de Russen.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 12 jan 2019, 16:28

deninho32 schreef:Ik ben hier niet zo in thuis, maar ik las laatst een artikel waar vooraanstaande wetenschappers werden geciteerd. Strekking van het verhaal was dat het ontzettend veel geld kost, maar eigenlijk helemaal geen effect heeft omdat Nederland veel te klein is om wereldwijd wat te kunnen veranderen. Is dat dan niet allemaal weggegooid geld?
Je hebt natuurlijk ook nationaal voordelen aan een aanpak. Meest simpele voorbeeld is schone binnensteden als op termijn iedereen electrisch rijdt en niets meer uitstoot. Ook het niet meer afhankelijk zijn van Russisch gas is ook een goed voorbeeld.
Only in it for the money

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 12 jan 2019, 17:06

J.B. schreef:het niet meer afhankelijk zijn van Russisch gas is ook een goed voorbeeld.
Hier zie ik idd ook absoluut de zin van in. Ook hier is de vraag trouwens in hoeverre de VVD bereid is verder te kijken dan de korte termijn portemonnee, of gaan we Rutte (of clown Dijkhoff) straks ook zo zien bij de opening van Nord Stream 2?

Disclaimer: deze foto dateert nog van de goede oude tijd vóórdat Poetin ook in ons bewustzijn veranderde van vriendelijke handelsbuur tot 'noodzakelijke tegenpool' van Het Westen (zoals hij dat zelf ziet)

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 13 jan 2019, 00:14

Dijkhoff en Rutten hebben een andere mening als het om een klimaatakkoord gaat. Dijkhoff is vooral bezig zich zelf te profileren.
Only in it for the money

Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door Ren Höek » 14 jan 2019, 11:18

ziege maar ook zagge schreef:Klaas 'kort door de bocht' Dijkhoff doet vandaag namens de VVD de zoveelste poging om een groen beleid te voorkomen.
Nee hoor, is dit gewoon een vroege verkiezingscampagne.

Aan de ene kant is Rutte bezig om bij de populistische kiezers stemmen te winnen (in elkaar willen slaan van bedreigers van hulpverleners).
Aan de andere kant is Dijkhoff bezig stemmen te winnen bij de klassieke VVD stemmers.

Ik vind het vrij doorzichtig eigenlijk, maar het zal ongetwijfeld werken.
En nogmaals: 'links' zou hiervan moeten leren
Inderdaad, leren hoe het niet moet!
Ik verlies liever dan winnen op de VVD wijze.

Dat heeft Klaver briljant ingezien toentertijd.
Hem werd verweten weg te lopen voor verantwoordelijkheid, terwijl nu overduidelijk is dat CU en D66 helemaal niets in te brengen hebben (notabene Dijkhoff zinspeelde op een val van het kabinet). Ze hebben geen inbreng en moeten door het regeerakkoord nu zelfs de VVD beschermen.

De CU heeft door hun achtergrond van geloof altijd wel een bepaald aantal kiezers, D66 moet zich echter zeer grote zorgen maken.

Gesloten