Welkom aan alle gasten. Meepraten over PSV? Maak een account aan!

Mark van Bommel

Alles wat je wilt bespreken over oud-PSV'ers, de rijke historie van onze club, etc.
Het Kanon
Vaste waarde in elftal
Clubvoorkeur:
Has thanked: 21 times
Been thanked: 65 times

Mark van Bommel

Bericht door Het Kanon » 11 nov 2019, 23:19

koetje schreef:
11 nov 2019, 22:59
MvB is de omkeernaam van BvM.

Het begint ook een beetje op het EK 2012 te lijken.
Ik vrees dat het 'steeds hetzelfde blijven doen' (tegen beter weten in) van Van Bommel uit de ervaringsschat van Van Marwijk komt.

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 934 times
Been thanked: 721 times

Bericht door J.B. » 11 nov 2019, 23:22

koetje schreef:
11 nov 2019, 22:59
MvB is de omkeernaam van BvM.

Het begint ook een beetje op het EK 2012 te lijken.
Met het verschil dat bertje wel de finale heeft gehaald van een ook niet onbelangrijk tournooi. Maargoed, had toen ook echte europese top tot zn beschikking.
Circle of fifths

ruuddevil
Vedette
Clubvoorkeur:
Has thanked: 511 times
Been thanked: 696 times

Bericht door ruuddevil » 12 nov 2019, 07:28

Het verbaast me hoe vaak ik lees dat Van Bommel krediet verdient op basis van afgelopen seizoen. Dat is natuurlijk onzin, want het werd steeds slechter en cruciale wedstrijden werden verloren.

trouwepsvfan
Basisspeler
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 59 times
Been thanked: 71 times

Bericht door trouwepsvfan » 12 nov 2019, 07:34

Eigenlijk waren alleen de eerste 10 wedstrijden onder MvB in de competitie goed. Sinds Feyenoord uit is het natuurlijk al behoorlijk dramatisch.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 12 nov 2019, 11:03

trouwepsvfan schreef:
12 nov 2019, 07:34
Eigenlijk waren alleen de eerste 10 wedstrijden onder MvB in de competitie goed. Sinds Feyenoord uit is het natuurlijk al behoorlijk dramatisch.
De start was veelbelovend. Ook in de CL waren er goede fases.
Circle of fifths

we zullen zien
Lid 2e elftal
Clubvoorkeur:
Has thanked: 5 times
Been thanked: 8 times

Bericht door we zullen zien » 12 nov 2019, 11:27

Kan dat niet zo zijn dat hij begin vorig jaar nog de invloeden van Cocu in de selectie had, en sinds hij tactisch eea heeft veranderd (winterstop) het totaal is ingestort?

Persepolis
Vaste waarde in elftal
Has thanked: 82 times
Been thanked: 105 times

Bericht door Persepolis » 12 nov 2019, 11:29

De 1e seizoenshelft was dik prima. Niet altijd sprankelend, dat klopt, maar met 1 verliespartij (die we gvd 9 vd 10 keer verliezen) en voor de rest overwinningen was het gewoon goed. In de CL speelden ze goed voetbal (behalve tegen Spurs) en maar misten ze die extra klasse om zichzelf te belonen. 1e wedstrijd na de winterstop werd er meteen gelijkgespeeld tegen Emmen, na 85 minuten niet in de buurt van Zoet te zijn geweest scoorde Emmen 2x uit hun enige 2 kansen. Daardoor heerste er een soort van "superjammer maar kan een keer gebeuren" gevoel, zeker toen Ajax daarna ook gelijkspeelde tegen Heerenveen. Hierna is het flink bergafwaarts gegaan. Ondanks meerdere verliespartijen van Ajax hebben we onze voorsprong weggegeven, dat geeft wel aan hoe slecht de resultaten en het spel waren. Vervolgens zijn we er nooit bovenop gekomen.

grasveld
Nationale topspeler
Has thanked: 60 times
Been thanked: 100 times

Bericht door grasveld » 12 nov 2019, 11:32

Deze lijn: \ staat wat mij betreft symbool voor de periode onder Bommel. Alles wordt gewoon steeds slechter, vreemder en chaotischer. En langzamerhand sijpelen er steeds meer berichten door dat het onderlinge contact en de band tussen spelers en collega's met Bommel erg moeizaam zijn.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 12 nov 2019, 11:36

we zullen zien schreef:
12 nov 2019, 11:27
Kan dat niet zo zijn dat hij begin vorig jaar nog de invloeden van Cocu in de selectie had, en sinds hij tactisch eea heeft veranderd (winterstop) het totaal is ingestort?
Bommel begon met het `snel de bal veroveren en agressief druk zetten` idee. Dat deed Cocu niet. Dus dat was wel zijn idee. Na de winterstop is ie hiermee gestopt. Geen idee waarom eigenlijk..
Circle of fifths

ThoresenKoolhof
Nationale topspeler
Been thanked: 223 times

Bericht door ThoresenKoolhof » 12 nov 2019, 12:36

J.B. schreef:
12 nov 2019, 11:36
we zullen zien schreef:
Bommel begon met het `snel de bal veroveren en agressief druk zetten` idee. Dat deed Cocu niet. Dus dat was wel zijn idee. Na de winterstop is ie hiermee gestopt. Geen idee waarom eigenlijk..
Inderdaad, ik vond het een verademing hoe de intentie van voetballen toen was, heb toen echt leuke wedstrijden gezien.
Wat er in Qatar in de winterstop allemaal besproken is en daarna veranderd daar word je niet vrolijk van, opeens meer besloten trainingen, maar nog belangrijker, het druk zetten op de tegenstander is sindsdien helemaal verdwenen en gewijzigd in het meest afschuwelijke spelletje wat je kunt spelen, een soort van controlevoetbal zonder de intentie om kansen af te dwingen, ik noem het altijd Frank de Boervoetbal die liet Ajax ook zo spelen.
Aanvallend voetbal met druk zettten op de tegenstander vind ik het leukste om te zien, ik kan ook prima leven met een soort van catenaccio voetbal, verdedigend maar echt countervoetbal met snelle uitbraken, maar van het huidige vlees noch vis voetbal met het balletje achterin rondspelen door beperkte voetballers zonder intentie om er iets mee te creëren daar walg ik bijna van, ik zie dit onder van Bommel eerlijk gezegd ook niet meer veranderen dus wat mij betreft exit van Bommel maar goed dat vind zowat iedereen hier op het forum helaas de beleidsbepalers bij PSV niet, zij wachten liever tot het moment dat het seizoen echt helemaal naar z'n gallemiezen is.

Juancho
Legende
Has thanked: 231 times
Been thanked: 522 times

Bericht door Juancho » 12 nov 2019, 12:43

Ook voor de winterstop was het al matig hoor. We speelden vaak in 2 linies en scoorden een paar keer in de laatste minuten. PEC uit was bijv. een dramatisch slechte wedstrijd waar je eigenlijk dezelfde zaken al terug zag die je nu nog steeds ziet. Alleen schopte Luuk er toen in blessuretijd nog eentje in terwijl PEC ons helemaal van het veld speelde. En zo waren er nog meer wedstrijden VOOR Emmen uit (welke vaak als omslagpunt gebruikt wordt) die heel, heel matig waren. Alleen toen verbloemde die late goals ook een en ander, net zoals nu de goals van Malen een en ander verbloemde.

ThoresenKoolhof
Nationale topspeler
Been thanked: 223 times

Bericht door ThoresenKoolhof » 12 nov 2019, 13:03

Tuurlijk zaten er toen voor de winterstop een paar mindere wedstrijden bij, jij haalt met Fortuna en PEC ook wel juist de 2 wedstrijden aan die slecht waren en gelukkig gewonnen werden, maar toen had je voor de winterstop ook uitslagen zoal:
PSV-Utrecht 4-0
PSV- Willem 2 6-1
ADO-PSV 0-7
PSV-Ajax 3-0
PSV-VVV 4-0
PSV- Emmen 6-0
De Graafschap-PSV 1-4
PSV-Heerenveen 3-0
PSV-Excelsior 6-0
Heracles-PSV 0-4
PSV-AZ 3-1
Dit zijn de meest in het oog springende uitslagen van voor de winterstop, toch een aanzienlijk rijtje met goede uitslagen en veelal ook leuk voetbal mijns inziens, kun je momenteel slechts van dromen, qua uitslag en intentie van voetballen.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 12 nov 2019, 13:05

Voor de winterstop was het enorm leuk om naar te kijken. Dat is het verschil met het psv van nu. Toen had ik eigenlijk nooit het idee dat we zouden verliezen en was er ook sprake van een veerkracht. Kijk, de moeilijke wedstrijden werden gewoon gewonnen. Niets voor niets hadden we een puntenrecord tot aan de winter. Het lijkt alweer zo lang geleden..
Circle of fifths

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 903 times
Been thanked: 635 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 12 nov 2019, 13:42

Verschrikkelijk leuk om naar te kijken maar de consensus was hier op het forum: te doorzichtig, zodra tegenstanders het trucje doorhadden werden we weggespeeld. Toen de eerste barstjes in Mark's beginner's luck zichtbaar werden met het bekerdebâcle en de verloren wedstrijd tegen Feyenoord was het hek van de dam, vanaf dat moment is het bergafwaarts gegaan. - en nog steeds.

Massimo
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 88 times
Been thanked: 305 times

Bericht door Massimo » 12 nov 2019, 13:57

Ik was de eerste seizoenshelft wel enthousiast. Ook gemiddeld over het spel. Er zaten wel wat zwakkere wedstrijden bij en een paar keer is er met geluk puntverlies afgewend, maar welk team heeft dat nou niet? Dit seizoen kan ik ook wedstrijden of helften opnoemen dat Ajax matig tot slecht voetbal speelde en/of dat het op diverse manieren heel erg mee heeft gezeten. Die hadden ook zo 4 tot 6 verliespunten meer kunnen hebben zonder dat ze dan heel veel pech zouden hebben gehad. De intentie en de intensiteit vond ik in zijn algemeenheid op orde. Voor PSV begrippen heb ik in die maanden wel leuke potten gezien.

Waar het misging was toen Pereiro steeds minder ging spelen en teams Hendrix en Rosario vast gingen zetten. Het vaste team werden steeds meer wisselingen en elke variant die niet voldeed werd meteen overboord gegooid in plaats van dat het even werd aangekeken, Daarnaast is Van Bommel niet in staat geweest het statische blok op het middenveld aan te passen. Hij is hetzelfde blijven spelen alleen met steeds een andere samenstelling. Dat werkte voor geen meter omdat de tactiek steeds hetzelfde bleef totdat hij maar als noodgreep De Jong op 10 ging zetten de laatste wedstrijden. Dat elk schot op goal ook daadwerkelijk een tegengoal opleverde heeft ook zeker niet geholpen.

Persepolis
Vaste waarde in elftal
Has thanked: 82 times
Been thanked: 105 times

Bericht door Persepolis » 12 nov 2019, 14:15

Natuurlijk waren er mindere wedstrijden voor de winterstop, je moet wel heel sterk zijn wil je een hele seizoenhelft louter goede wedstrijden spelen. Die wedstrijden werden echter wél gewonnen. Dat dat zo laat gebeurde was echt wel een kwaliteit, aangezien het meerdere malen lukte en het seizoen daarvoor onder Cocu ook vaak het geval was. Het gros van de wedstrijden werd gewoon met goede cijfers gewonnen. In de tweede seizoenshelft was het voetbal echter veel minder goed, er werd minder gecreëerd en de tegenstanders waren ook wel zeer effectief, zoals Massimo zegt. Maar een voorsprong van 2 punten weggeven terwijl de concurrent ook nog zelf iets van 11 punten verspeelt is gewoon een grote fail.

Juancho
Legende

Bericht door Juancho » 12 nov 2019, 14:16

Precies, maar dat blok was wel de oorzaak van het grote verval dat in mijn ogen al voor de winterstop van vorig seizoen begon. Het werd alleen toen nog wel eens verbloemd, net zoals de goals van Malen nu ook één en ander verbloemen. En sinds die tijd is het alleen maar slechter en slechter gaan worden. De Jong op 10 bleek zelfs geen nootgreep te zijn want op moment dat Lammers terug kwam van Heerenveen speelde hij als 10. En toen hij weg viel moest Bergwijn daar spelen. Dat heeft dus een patroon op basis van tactische keuzes van v. Bommel.

Net zoals dat blok en maar moeten spelen met een 10. Zelfs als het elftal daar totaal niet klaar voor is of je niet de juiste mensen hebben.
In alles is v. Bommel een enorm stugge en starre trainer terwijl in deze tijd een moderne trainer gevraagd wordt die flexibel is, die tactisch gezien kan ingrijpen bij bijv. een situatie in het of een formatie wijziging.

Ik kan werkelijk geen argument aanhalen waaruit is gebleken dat v. Bommel een beginnende coach is die het wel ziet en begrijpt.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 12 nov 2019, 14:55

Massimo schreef:
12 nov 2019, 13:57
Ik was de eerste seizoenshelft wel enthousiast. Ook gemiddeld over het spel. Er zaten wel wat zwakkere wedstrijden bij en een paar keer is er met geluk puntverlies afgewend, maar welk team heeft dat nou niet? Dit seizoen kan ik ook wedstrijden of helften opnoemen dat Ajax matig tot slecht voetbal speelde en/of dat het op diverse manieren heel erg mee heeft gezeten. Die hadden ook zo 4 tot 6 verliespunten meer kunnen hebben zonder dat ze dan heel veel pech zouden hebben gehad. De intentie en de intensiteit vond ik in zijn algemeenheid op orde. Voor PSV begrippen heb ik in die maanden wel leuke potten gezien.

Waar het misging was toen Pereiro steeds minder ging spelen en teams Hendrix en Rosario vast gingen zetten. Het vaste team werden steeds meer wisselingen en elke variant die niet voldeed werd meteen overboord gegooid in plaats van dat het even werd aangekeken, Daarnaast is Van Bommel niet in staat geweest het statische blok op het middenveld aan te passen. geholpen.
Dit laatste was zeker een probleem. Overigens ook het ontbreken van een nummer 10. Dit seizoen heeft Mo die rol overgenomen en doet dat uitstekend. Pereiro was vooral een luie speler en op hem was (terecht) nogal wat kritiek. Het spelen met een aanspeelpunt a la de Jong op nummer 10 was in ieder geval een blijk van iets anders proberen. Dus dat zie ik niet als kritiekpunt op Bommel. Daar zit dus het grote verschil. Werd er vorig seizoen e.e.a. aangepast wanneer nodig (inclusief speelwijze) dan kun je stellen dat ie dat nu nalaat. Voor mij is het nog steeds niet uit te leggen waarom ie nu nog steeds aan z`n oude systeem vasthoudt, wetende dat de spelers die het in dat systeem doen ontbreken..
Circle of fifths

Heya Hallvar
Vaste waarde in elftal
Clubvoorkeur:
Has thanked: 1 time
Been thanked: 36 times

Bericht door Heya Hallvar » 12 nov 2019, 16:13

ThoresenKoolhof schreef:
12 nov 2019, 12:36
J.B. schreef:
12 nov 2019, 11:36
we zullen zien schreef:
Inderdaad, ik vond het een verademing hoe de intentie van voetballen toen was, heb toen echt leuke wedstrijden gezien.
Wat er in Qatar in de winterstop allemaal besproken is en daarna veranderd daar word je niet vrolijk van, opeens meer besloten trainingen, maar nog belangrijker, het druk zetten op de tegenstander is sindsdien helemaal verdwenen en gewijzigd in het meest afschuwelijke spelletje wat je kunt spelen, een soort van controlevoetbal zonder de intentie om kansen af te dwingen, ik noem het altijd Frank de Boervoetbal die liet Ajax ook zo spelen.
Aanvallend voetbal met druk zettten op de tegenstander vind ik het leukste om te zien, ik kan ook prima leven met een soort van catenaccio voetbal, verdedigend maar echt countervoetbal met snelle uitbraken, maar van het huidige vlees noch vis voetbal met het balletje achterin rondspelen door beperkte voetballers zonder intentie om er iets mee te creëren daar walg ik bijna van, ik zie dit onder van Bommel eerlijk gezegd ook niet meer veranderen dus wat mij betreft exit van Bommel maar goed dat vind zowat iedereen hier op het forum helaas de beleidsbepalers bij PSV niet, zij wachten liever tot het moment dat het seizoen echt helemaal naar z'n gallemiezen is.
Hier raken we wel de kern van al het chagrijn en geringe hoop op beter. Van Bommel begon hoopgevend met een soort power voetbal (hoog, agressief druk zetten, snel omschakelen), maar schoot in de angst toen het een keer misging. Na de winterstop is het vlees noch vis voetbal ingetreden en Van Bommel lijkt sindsdien vooral een angsthaas geworden. Ook al heb je te weinig kwaliteit om constant dominant te voetballen dan nog moet je de intentie uitstralen. Dankzij Van Bommel is PSV nu een komijn geworden dat angstig in de koplampen van de tegenstander kijkt. Verschikkelijk, niet om aan te gluren en vooral om je voor dood te schamen.

Menno1
Vedette
Clubvoorkeur:
Has thanked: 374 times
Been thanked: 614 times

Bericht door Menno1 » 12 nov 2019, 16:16

ThoresenKoolhof schreef:
12 nov 2019, 13:03
Tuurlijk zaten er toen voor de winterstop een paar mindere wedstrijden bij, jij haalt met Fortuna en PEC ook wel juist de 2 wedstrijden aan die slecht waren en gelukkig gewonnen werden, maar toen had je voor de winterstop ook uitslagen zoal:
PSV-Utrecht 4-0
PSV- Willem 2 6-1
ADO-PSV 0-7
PSV-Ajax 3-0
PSV-VVV 4-0
PSV- Emmen 6-0
De Graafschap-PSV 1-4
PSV-Heerenveen 3-0
PSV-Excelsior 6-0
Heracles-PSV 0-4
PSV-AZ 3-1
Dit zijn de meest in het oog springende uitslagen van voor de winterstop, toch een aanzienlijk rijtje met goede uitslagen en veelal ook leuk voetbal mijns inziens, kun je momenteel slechts van dromen, qua uitslag en intentie van voetballen.
Dat waren prima uitslagen. Maar het was ook een enorm pret programma. Dat zei ik vorig jaar al en toen werd ik weggehoond met ‘er zijn geen moeilijke wedstrijdeb’ Of iets in die trant.

Met moeilijkere uitwedstrijden werden het spel en de resultaten heel snel minder. En heeft van Bommel het nooit meer kunnen omdraaien

Brael
Nationale topspeler
Has thanked: 94 times
Been thanked: 172 times

Bericht door Brael » 12 nov 2019, 16:28

Hiermee doe je onze prestaties in de eerste seizoenshelft wel echt tekort. Het spel en de resultaten werden snel minder na de winterstop, maar een causaal verband met de wedstrijden (de makkelijke uitwedstrijd tegen Emmen bijvoorbeeld speelden we 2-2), zie ik niet.

Juancho
Legende

Bericht door Juancho » 12 nov 2019, 16:40

Het was zeker ook allemaal niet slecht, laat dat duidelijk zijn. Maar je zag toen al wel het begin van de problemen die er nu al een jaar zijn. Maargoed, er waren voor de winterstop van vorig seizoen ook nog maar een paar mensen die het hierover hadden, waaronder dus Menno en ik ;). Het zou geen probleem zijn als je een positieve ontwikkeling zag bij deze punten maar ze zijn alleen maar erger geworden. Met als dieptepunt waar we nu staan. Dus daar zie ik wel iets van een causaal verband in.

Menno1
Vedette
Clubvoorkeur:
Has thanked: 374 times
Been thanked: 614 times

Bericht door Menno1 » 12 nov 2019, 16:46

Brael schreef:
12 nov 2019, 16:28
Hiermee doe je onze prestaties in de eerste seizoenshelft wel echt tekort. Het spel en de resultaten werden snel minder na de winterstop, maar een causaal verband met de wedstrijden (de makkelijke uitwedstrijd tegen Emmen bijvoorbeeld speelden we 2-2), zie ik niet.
Ik doe niks te kort. Resultaten waren overall prima. Spel vaak ook. Maar het was absoluut een pret programma. Ajax 3-0 was een goed resultaat maar ook dankzij ten Hag die frenkie centraal zette. Dat werd een kadotje.

Brael
Nationale topspeler
Has thanked: 94 times
Been thanked: 172 times

Bericht door Brael » 12 nov 2019, 16:50

Lijkt me totaal niet relevant, het "pret programma". Dan zouden we ook wel gewonnen hebben uit bij Emmen.

grasveld
Nationale topspeler
Has thanked: 60 times
Been thanked: 100 times

Bericht door grasveld » 12 nov 2019, 16:55

Nou... Uitwedstrijden blijken een probleem. Een probleem wat steeds groter wordt.

Plaats reactie