Welkom aan alle gasten. Meepraten over PSV? Maak een account aan!

VAR

Bespreek hier de arbitage in binnen- en buitenland.
Ren Höek
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 1711 times
Been thanked: 604 times

VAR

Bericht door Ren Höek » 03 jan 2020, 15:49

Mooi altijd dit.
Klagen over de fossielen die de FIFA en UEFA besturen, klagen over de corruptheid, klagen over het gebrek aan moderniteit, klagen over de fouten die de scheidsrechters en grensrechters maken, klagen over de conservatieve houding van de voetbalwereld, om vervolgens te klagen over het gebruik van moderne middelen, de openheid en veranderingen die daarmee komen en alleen de nadruk te leggen op de uitdagingen die daarin nog bestaan en de fouten die er nog mee gemaakt worden, waarbij alle positieve zaken genegeerd worden.

Klagen over vroeger om vervolgens te zeuren dat het vroeger beter was :lol:

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1057 times
Been thanked: 805 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 03 jan 2020, 16:00

Beetje zwart-wit gedacht he. Ik juich de VAR toe, maar het moet wel een beetje reëel blijven / worden, nu is het een farce.

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 1519 times
Been thanked: 874 times

Bericht door J.B. » 03 jan 2020, 16:08

Ren Höek schreef:
03 jan 2020, 15:49
Mooi altijd dit.
Klagen over de fossielen die de FIFA en UEFA besturen, klagen over de corruptheid, klagen over het gebrek aan moderniteit, klagen over de fouten die de scheidsrechters en grensrechters maken, klagen over de conservatieve houding van de voetbalwereld, om vervolgens te klagen over het gebruik van moderne middelen, de openheid en veranderingen die daarmee komen en alleen de nadruk te leggen op de uitdagingen die daarin nog bestaan en de fouten die er nog mee gemaakt worden, waarbij alle positieve zaken genegeerd worden.

Klagen over vroeger om vervolgens te zeuren dat het vroeger beter was :lol:
Daarom zijn er mensen die terugwillen naar het tijdperk dat de VAR er niet was. Om daar weer over te klagen. Ik kan me discussies op het oude netwerk nog wel herinneren. De KNVB was corrupt, ze hielden bewust de ontwikkelingen tegen om een eigen agenda uit te voeren. De VAR had al lang ingevoerd moeten worden en het zou alles binnen een dag veranderen. Zo werkt het natuurlijk niet. Elk systeem heeft een aanlooptijd nodig. Iedere nieuwe vinding is nooit 100% perfect. En ik zal de illusie wegnemen dat het dat ook ooit gaat worden. Wel zie je verbeteringen sinds de VAR er is, langzaamaan worden de kinderziektes eruit gehaald. Dat je dan maar even 3 minuten moet wachten met het vieren van een goal. Dat offer mag je best maken denk ik.
Triplets, it`s all about Triplets..

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 03 jan 2020, 16:33

Beweren dat je iets op de millimeter nauwkeurig kunt checken terwijl dat niet zo is, kun je alleen geen kinderziektes noemen he.... dat is regelrechte idiotie, het wil zeggen dat degenen die de macht hebben over de ontwikkeling van de VAR gewoon echt geen idee hebben waar ze mee bezig zijn.

ShovingNE2
Site Admin
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 377 times
Been thanked: 1707 times

Bericht door ShovingNE2 » 03 jan 2020, 20:06

J.B. schreef:
03 jan 2020, 11:22
Nee hoor, gewoon doortesten dit. Overleg blijven voeren en de kinderziektes die er nog zijn eruit filteren. Komt allemaal goed.
Kinderziektes?

De patiënt ligt op de rand van terminaal aan het infuus.

DeTaurus
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: PSV, Liverpool
Has thanked: 180 times
Been thanked: 157 times

Bericht door DeTaurus » 03 jan 2020, 21:10

ziege maar ook zagge schreef:
03 jan 2020, 16:33
Beweren dat je iets op de millimeter nauwkeurig kunt checken terwijl dat niet zo is, kun je alleen geen kinderziektes noemen he.... dat is regelrechte idiotie, het wil zeggen dat degenen die de macht hebben over de ontwikkeling van de VAR gewoon echt geen idee hebben waar ze mee bezig zijn.
Het probleem is een beetje dat je die willekeur er niet uithaalt door een andere marge te hanteren.
Nog steeds blijft die foutmarge bestaan die van invloed is op foutieve beslissingen. Ook met die andere grens.

Het probleem valt alleen te verhelpen met een technologisch beter concept.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 03 jan 2020, 21:41

Maar ja je HOEFT ook niet te claimen dat je de boel op een millimeter kunt checken he...

En wie heeft ooit bedacht dat we elke overtreding 100% objectief vast moet kunnen stellen, dat gaat in een contactsport als voetbal gewoon never nooit gebeuren. Misschien dat een hawkeye ooit 100% feilloos gaat werken, de meest simpele beoordeling die denkbaar is.

Er zijn / worden onzinnige verwachtingen geschapen.

tirzah
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 46 times
Been thanked: 120 times

Kaarten:

Bericht door tirzah » 03 jan 2020, 21:59

Jwoeloe schreef:
01 jan 2020, 16:56

Daarmee zal al de discussie rondom de VAR en buitenspel sowieso niet ten einde komen, want daarin is natuurlijk de grootste rol weggelegd voor degene die de sport kijken: wij. Als er bepaalde regels zijn hoe het werkt met de VAR (hoe eerlijk of oneerlijk het op het oog ook mag lijken), is acceptatie vanuit de mensen cruciaal. Echter, veel mensen zullen nooit 100% onbevooroordeeld naar een wedstrijd kijken en daarom op het moment zelf niet kunnen relativeren of het wel of niet een goede beslissing is geweest vanuit de VAR. Daardoor blijven discussies ontstaan. Maar uiteindelijk zou het je ongeveer even vaak mee als tegen moeten zitten.
Je slotzin is waar het om gaat.
En door openheid daarover kweek je draagvlak bij het publiek voor de beoordeling door scheidsrechter, grensrechter, VAR of wat voor technologisch wonder er nog ontwikkeld gaat worden.
IEDEREEN kijkt , hoe zeer hij zijn best doet om dit te vermijden, bevooroordeeld naar een situatie. Dus blijft menselijk falen onderdeel van de arbitrage. Daar valt niet aan te ontkomen.

Maar waarom dan bestaat er niet een lijst die duidelijk maakt wat de gevolgen per club waren - voordeel en nadeel - van de VAR beslissingen in het afgelopen seizoen?
De Taurus beweert dat die info openbaar is maar we horen of zien toch nergens iets?
Als de KNVB in Zeist de VAR evalueert, zoals ze zeggen, is zo'n lijst opstellen toch een fluitje van een cent?
Waarom kan dit in Engeland wel en in Nederland niet? :?:

Jwoeloe
Site Admin
Has thanked: 50 times
Been thanked: 273 times

Bericht door Jwoeloe » 03 jan 2020, 22:18

Omdat die informatie dan ook voor interpretatie vatbaar is. Mensen gaan nooit unaniem zijn over beslissingen. Enkel over een gevalletje duidelijk buitenspel of niet, maar zelfs de buitenspel regel met lijnen in Engeland is twijfelachtig. Dus waar trek je die lijn of een beslissing echt correct of onterecht is, laat staan bij een harde tackle of een bijzondere gebeurtenis.

En om dit vanuit de bond te communiceren ben ik ook geen voorstander van. Vanuit de bond zou ik nooit lijstjes publiceren, zelfs niet als deze duidelijk af te leiden vallen uit de wedstrijden. Dat moet de media maar doen. Maar dan blijft het punt staan, wat ik hierboven ook al aangeef.

Wel met je eens dat het voor KNVB in principe een kleine moeite is. Evalueren de momenten en de systemen, vermelden tevens hoe vaak hoe vaak een goede of foute beslissing werd genomen. Dan is het piece of cake om dat in te delen per club. Maar door de scheve cijfers die hierin toch verborgen zullen zitten (blijft een zero sum game, maar met afwijkingen) zullen er altijd bepaalde groepen zijn die zich benadeeld blijven voelen. Daarom is het vanuit de bond beter dit niet te doen.

In Engeland was het overigens toch ook de media die hiermee op de proppen kwam en niet de bond zelf?

tirzah
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Kaarten:

Bericht door tirzah » 03 jan 2020, 22:51

Jwoeloe schreef:
03 jan 2020, 22:18
Omdat die informatie dan ook voor interpretatie vatbaar is. Mensen gaan nooit unaniem zijn over beslissingen. Enkel over een gevalletje duidelijk buitenspel of niet, maar zelfs de buitenspel regel met lijnen in Engeland is twijfelachtig. Dus waar trek je die lijn of een beslissing echt correct of onterecht is, laat staan bij een harde tackle of een bijzondere gebeurtenis.

En om dit vanuit de bond te communiceren ben ik ook geen voorstander van. Vanuit de bond zou ik nooit lijstjes publiceren, zelfs niet als deze duidelijk af te leiden vallen uit de wedstrijden. Dat moet de media maar doen. Maar dan blijft het punt staan, wat ik hierboven ook al aangeef.

Wel met je eens dat het voor KNVB in principe een kleine moeite is. Evalueren de momenten en de systemen, vermelden tevens hoe vaak hoe vaak een goede of foute beslissing werd genomen. Dan is het piece of cake om dat in te delen per club. Maar door de scheve cijfers die hierin toch verborgen zullen zitten (blijft een zero sum game, maar met afwijkingen) zullen er altijd bepaalde groepen zijn die zich benadeeld blijven voelen. Daarom is het vanuit de bond beter dit niet te doen.

In Engeland was het overigens toch ook de media die hiermee op de proppen kwam en niet de bond zelf?
Jammer dat ook jij je geen voorstander betoont van openheid.

Met het geheimzinnig doen over iets bereik je juist het tegendeel van wat je wil. Dan volgen vaak speculaties over het waarom van het gebrek aan openheid.
Natuurlijk blijft alles multi interpretabel en zal er discussie zijn over welke uitkomsten zo'n lijst ook moge brengen.
Maar die geheimzinnigheid van de bond maakt hun besluiten per definitie dubieus. Wie niets te verbergen heeft is niet gekant tegen openheid.

Zeist heeft sowieso geen beste faam. Kijk naar de meest vreemdsoortige uitkomsten in het verleden van wat de tuchtcommissie allemaal achter gesloten deuren behandelde.

Het typische is dat uit de lijst die de BBC publiceerde geen enkele opvallende bevoordeling van welke topclub dan ook bleek te hebben plaatsgevonden. Een heel prettig gegeven voor de voetbalsupporters.
De vraag doet zich dan ook voor of de uitkomst in Nederland ook zo geruststellend zou zijn?
Alleen openheid kan daarover uitsluitsel geven.

Vreemd dat zelfs binnen onze sportjournalistiek niemand het Engelse voorbeeld navolgt, vind je ook niet?

Maikel_91
Site Admin
Has thanked: 832 times
Been thanked: 1412 times

Bericht door Maikel_91 » 03 jan 2020, 22:56

Zullen we het gevraag om lijstjes even per direct afkappen?
Dit liep de vorige keer dusdanig uit de hand dat daar wat mij betreft nu meteen mee gestopt gaat worden.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 03 jan 2020, 23:32

ShovingNE2 schreef:
03 jan 2020, 20:06
J.B. schreef:
03 jan 2020, 11:22
Nee hoor, gewoon doortesten dit. Overleg blijven voeren en de kinderziektes die er nog zijn eruit filteren. Komt allemaal goed.
Kinderziektes?

De patiënt ligt op de rand van terminaal aan het infuus.
Nou, wel erg overdreven. Maargoed, ik ben wel een liefhebber van nieuwe ontwikkelingen als een var, en straks ook doellijn en op een gegeven moment ook drones die met n helikopter view de wedstrijd in gaten kan houden.

Je houdt het toch niet tegen. We zitten in het tijdperk van de quatum computers, vandaag heb ik gehoord dat er een restaurant is waar robots de bestellingen afhandelen en wij moeten terug naar de tekentafel? Nee, ik vind dat als de var werkt dit echt een verrijking is. Ik zou echt niet meer teruggaan of terugwillen. Blijven finetunen, technologie is de toekomst.

Vlagman
Bankzitter
Has thanked: 12 times
Been thanked: 41 times

Bericht door Vlagman » 04 jan 2020, 03:25

Misschien moeten ze gewoon die liniaal wat dikker maken zodat er een marge ontstaat.

Van Basten heeft het weleens dat hij er voorstander van is dat iets pas buitenspel is wanneer je bij wijze van spreke met een zaklamp tussen de laatste verdediger en de aanvaller door kan schijnen en dan aan de andere kant het licht ziet. Dus dan kun je niet meer met je grote teen buiten spel staan maar dan ben je compleet los van de verdediger.

Dat kun je in principe ook ondervangen met een streep op het computerscherm die nu 1 pixel dik is. Stel dat je rondom het midden van die lijn een marge in bouwt van 20 cm dan wordt je pas door de VAR teruggeroepen als je minimaal 20 cm buitenspel staat.

Dan heb je in ieder geval voor een groot deel een stuk voordeel voor een instartende speler terug gegeven.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 04 jan 2020, 08:59

J.B. schreef:
03 jan 2020, 23:32

Nou, wel erg overdreven. Maargoed, ik ben wel een liefhebber van nieuwe ontwikkelingen als een var, en straks ook doellijn en op een gegeven moment ook drones die met n helikopter view de wedstrijd in gaten kan houden.

Je houdt het toch niet tegen. We zitten in het tijdperk van de quatum computers, vandaag heb ik gehoord dat er een restaurant is waar robots de bestellingen afhandelen en wij moeten terug naar de tekentafel? Nee, ik vind dat als de var werkt dit echt een verrijking is. Ik zou echt niet meer teruggaan of terugwillen. Blijven finetunen, technologie is de toekomst.
Ik had precies hetzelfde, maar de mensen die er mee moeten werken zijn dermate ongeschikt voor hun vak en hebben zo'n enorm ego dat ze de hele zaak verkloten. Zolang wij types als Guzubuyuk en Nijhuis hebben rondlopen zal de VAR in Nederland alleen maar meer ergenis oproepen dan geen VAR. En al zet je er 15 camera's omheen Makkelie zal ook voor de vierde keer verzuimen om Berghuis rood te geven. De arbiters kunnen nog veel te eenvoudig buiten de regels om fluiten omdat ze een boekje willen schrijven, Rooie Paul iets beloofd hebben of gewoon uit een Feyenoordnest komen. Zolang dat niet gefixt wordt mag je het van mij afschaffen. Liever fouten zonder beelden dan overduidelijke fouten met beelden: dat is zo veel erger.

edit: wel mooi, je googlet even Rooie Paul en gelijk een foto van Guzubuyuk erbij. In Duitsland weten ze wel hoe het zit.... :lol:

ruuddevil
Vedette
Clubvoorkeur: PSV en Real Madrid
Has thanked: 741 times
Been thanked: 900 times

Bericht door ruuddevil » 04 jan 2020, 10:23

Ik erger me sinds de VAR meer aan de scheidsrechters dan ervoor. En dan zit hem voornamelijk in de willekeur van wanneer er wel en niet wordt ingegrepen door de VAR cq wanneer een scheidsrechter wel of niet iets overneemt. Dat vind ik irritanter dan een scheids die een keer een foutje maakt.

tirzah
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Kaarten:

Bericht door tirzah » 04 jan 2020, 11:21

ShovingNE2 schreef:
04 jan 2020, 08:59

Ik had precies hetzelfde, maar de mensen die er mee moeten werken zijn dermate ongeschikt voor hun vak en hebben zo'n enorm ego dat ze de hele zaak verkloten. Zolang wij types als Guzubuyuk en Nijhuis hebben rondlopen zal de VAR in Nederland alleen maar meer ergenis oproepen dan geen VAR. En al zet je er 15 camera's omheen Makkelie zal ook voor de vierde keer verzuimen om Berghuis rood te geven. De arbiters kunnen nog veel te eenvoudig buiten de regels om fluiten omdat ze een boekje willen schrijven, Rooie Paul iets beloofd hebben of gewoon uit een Feyenoordnest komen. Zolang dat niet gefixt wordt mag je het van mij afschaffen. Liever fouten zonder beelden dan overduidelijke fouten met beelden: dat is zo veel erger.

edit: wel mooi, je googlet even Rooie Paul en gelijk een foto van Guzubuyuk erbij. In Duitsland weten ze wel hoe het zit.... :lol:
Heb even gegooglet op Rooie Paul en nog eens door Knipping en van Duren gebladerd.
Kan het dus slechts volledig eens zijn met wat je hier post. De VAR zoals wij die kennen draagt niet bij aan meer eerlijkheid.

Ook achter de uitspraken in deze materie van ruuddevil kan ik me volledig scharen. De ergernis neemt alleen maar toe nu de mogelijkheden tot correctie via de VAR niet leiden tot minder arbitrale blunders.

Een hoogstkwalijke zaak.
Dat is overigens m.i. ook het taboe verklaren van iets ter bespreking op een forum. Om welk onderwerp of lijstje het ook gaat.
Begrijp ik goed dat Maikel_91 nooit bij de BBC wil gaan werken? ;)

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 04 jan 2020, 11:24

ruuddevil schreef:
04 jan 2020, 10:23
Ik erger me sinds de VAR meer aan de scheidsrechters dan ervoor. En dan zit hem voornamelijk in de willekeur van wanneer er wel en niet wordt ingegrepen door de VAR cq wanneer een scheidsrechter wel of niet iets overneemt. Dat vind ik irritanter dan een scheids die een keer een foutje maakt.
Precies dit dus.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 04 jan 2020, 11:42

Scheidsen worden ook gewoon veel te belangrijk gemaakt op deze manier. Ook om die reden zouden m.i. challenges ook zo welkom zijn; scheidsen die aan het werk gaan als degenen waar het werkelijk om draait erom vragen: de spelers. Nu is het alleen maar slikken of oprotten.

Maikel_91
Site Admin
Has thanked: 832 times
Been thanked: 1412 times

Bericht door Maikel_91 » 04 jan 2020, 12:06

ruuddevil schreef:
04 jan 2020, 10:23
Dit heb ik ook.
Maar dat betekent niet dat de VAR slecht is. Dat betekent dat de mensen die ermee werken slecht zijn. Als je ziet wat voor een namen vaak VAR zijn, die zou ik ook niet serieus nemen.
Zoals ik al eerder zei, zodra een idioot een idioot moet gaan vertellen dat hij verkeerd zit. Gaat het gewoon mis.

Zolang er geen fatsoenlijke arbitrage is werkt de VAR niet naar behoren. Met het principe VAR opzich is niks mis, geweldig systeem en maakt het voetbal eerlijk. Maar mensen die roepen dat de VAR weg moet begrijp ik totaal niet. Bedoel, zet een aantal chimpansees achter de beelden en die doen het niet minder dan wat de KNVB er nu neer zet hoor. Het is puur het personeel dat ermee werkt wat niet voldoet.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 04 jan 2020, 12:23

ShovingNE2 schreef:
04 jan 2020, 08:59
J.B. schreef:
03 jan 2020, 23:32

Ja, dan heb je het over de poppetjes en niet over het systeem. De poppetjes zullen hetzelfde doen zonder het systeem, dus kan je het systeem nooit de schuld geven nietwaar?

DeTaurus
Nationale topspeler

Bericht door DeTaurus » 04 jan 2020, 12:29

Ik denk dat VAR zijn ook een andere kwaliteit is dan scheidsrechter zijn.

Een scheids moet veel zien, snel beslissingen kunnen nemen, wedstrijden aanvoelen etc.
Een VAR heeft de kans om beelden meerdere keren terug te kijken en moet meer een specialist zijn in interpretatie van de regels. Deze moet alle regels kunnen dromen, elke situatie kennen en herkennen en meer een soort rechter zijn in plaats van een politieagent, om even in metaforen te praten. Een VAR moet veel meer een analytische blik hebben.

Natuurlijk is er een overlap en zou een scheids in een ideale wereld ook dat soort kennis moeten bezitten, maar in mijn ogen is het wellicht baatvol om die twee professies te splitsen.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 04 jan 2020, 12:29

J.B. schreef:
04 jan 2020, 12:23
Ja, dan heb je het over de poppetjes en niet over het systeem. De poppetjes zullen hetzelfde doen zonder het systeem, dus kan je het systeem nooit de schuld geven nietwaar?
Het is geen systeem + poppetjes maar de poppetjes zijn intrinsiek onderdeel van het systeem he, het enige wat zonder poppetjes kan is die hawkeye doellijntech die ook nog eens niet onfeilbaar is. Zonder poppetjes is er dus helemaal geen 'systeem'.
Laatst gewijzigd door ziege maar ook zagge op 04 jan 2020, 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 04 jan 2020, 12:31

04 jan 2020, 12:29
Het is geen systeem + poppetjes maar de poppetjes zijn intrinsiek onderdeel van het systeem he, het enige wat zonder poppetjes kan is die hawkeye doellijntech die ook nog eens niet onfeilbaar is. Zonder poppetjes is er geen 'systeem'.
Ja, maar ik zou niet de technologie overboord smijten als je het niet eens bent met de beslissingen die er gemaakt worden. Dat zijn twee verschillende dingen.

Als je de beste auto ter wereld laat besturen door een slechte chauffeur wordt het ook niet ineens een klote auto.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 04 jan 2020, 12:32

Maar een auto zonder chauffeur moet je niet de weg op laten he.
En een auto die onbestuurbaar is moet niet mét chauffeur de weg op.
En slechte chauffeurs moeten sowieso maar fietsen.
Laatst gewijzigd door ziege maar ook zagge op 04 jan 2020, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.

DeTaurus
Nationale topspeler

Bericht door DeTaurus » 04 jan 2020, 12:32

J.B. schreef:
04 jan 2020, 12:31
04 jan 2020, 12:29
Het is geen systeem + poppetjes maar de poppetjes zijn intrinsiek onderdeel van het systeem he, het enige wat zonder poppetjes kan is die hawkeye doellijntech die ook nog eens niet onfeilbaar is. Zonder poppetjes is er geen 'systeem'.
Ja, maar ik zou niet de technologie overboord smijten als je het niet eens bent met de beslissingen die er gemaakt worden. Dat zijn twee verschillende dingen.

Als je de beste auto ter wereld laat besturen door een slechte chauffeur wordt het ook niet ineens een klote auto.
Ik denk dat je hier een punt hebt. Des te meer omdat je zonder de VAR te maken hebt met dezelfde poppetjes.

Plaats reactie