Welkom aan alle gasten. Meepraten over PSV? Maak een account aan!

VAR

Bespreek hier de arbitage in binnen- en buitenland.
DeTaurus
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: PSV, Liverpool
Has thanked: 180 times
Been thanked: 157 times

VAR

Bericht door DeTaurus » 04 jan 2020, 14:07

J.B. schreef:
04 jan 2020, 14:02
DeTaurus schreef:
04 jan 2020, 13:59
De informatie is openbaar inderdaad. Iedereen kan een analyse maken van de situaties en de ingrepen per club. Er bestaat geen geheim in welke beslissingen er wanneer genomen zijn.

Wat de KNVB zelf doet aan evaluaties en dergelijke is niet openbaar.
Staat gewoon op de website. Dit is het bericht van vorig jaar:
https://www.knvb.nl/nieuws/themas/arbit ... -nog-beter

Wel wat ze op de website zetten en in de pers communiceren. Buiten dat worden clubs ook bij de overleggen betrokken. Ze kennen de bottlenecks dus daar zal zeker wat mee gedaan gaan worden. Maar nogmaals, het is afwachten wat de evaluatie is.

Er wordt trouwens (net als wij doen) aangekaart dat het systeem een vooruitgang is, maar dat er nog e.e.a. verbetert moet worden. Ik ben benieuwd wat het dit jaar gaat worden qua conclusies.
Hier was ik niet van op de hoogte. Interessant.

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 1519 times
Been thanked: 874 times

Bericht door J.B. » 04 jan 2020, 14:47

Over de transparantie is dit nog wel interessant trouwens.
Bij VI hadden ze het hierover en blijkbaar qua VAR is Nederland het meest transparant van de hele wereld. Die beelden van het VAR overleg bij beslissingen worden alleen hier getoond. Dat wordt nergens anders gedaan blijkbaar.
Triplets, it`s all about Triplets..

ShovingNE2
Site Admin
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 377 times
Been thanked: 1707 times

Bericht door ShovingNE2 » 04 jan 2020, 15:06

J.B. schreef:
04 jan 2020, 14:47
Bij VI hadden ze het hierover en blijkbaar qua VAR is Nederland het meest transparant van de hele wereld. Die beelden van het VAR overleg bij beslissingen worden alleen hier getoond. Dat wordt nergens anders gedaan blijkbaar.
Schijnbaar niet, want in Australië (meen ik) kan je gewoon tijdens de wedstrijd live meeluisteren met het overleg tussen de VAR en de arbiter.

deninho32
Site Admin
Clubvoorkeur: Afbeelding
Has thanked: 409 times
Been thanked: 742 times

Bericht door deninho32 » 04 jan 2020, 15:16

Sinds kort inderdaad, voorheen was Nederland het meest transparant. In ieder geval nog een stuk beter dan de rest van Europa. Maar zoals het in Australië gaat is pefect, dat moet hier ook snel gebeuren. Sowieso gaat de scheidsrechter in het stadion binnenkort uitleg geven via de speakers.

Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente.

DeTaurus
Nationale topspeler

Bericht door DeTaurus » 04 jan 2020, 15:18

Een dergelijke aanpak kent ook nadelen.

Ik kan mij voorstellen dat de arbiters bang zullen zijn om wat verkeerds te zeggen (omdat het breed uitgemeten kan worden) en daardoor gebiased zullen zijn om dat overleg zo formeel mogelijk laten te verlopen.
Dit kan vervolgens weer invloed hebben op de mate waarin nieuwe inzichten besproken worden.

In Nederland heb je die talkshows die zitten te zoeken naar versprekingen en dergelijke.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 04 jan 2020, 15:25

Ja, die video bedoelde ik. Thx Deninho32.

Voer maar in hier.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 04 jan 2020, 16:52

ShovingNE2 schreef:
04 jan 2020, 15:06
J.B. schreef:
04 jan 2020, 14:47
Schijnbaar niet, want in Australië (meen ik) kan je gewoon tijdens de wedstrijd live meeluisteren met het overleg tussen de VAR en de arbiter.
He bah, zijn ze ons voor.

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1057 times
Been thanked: 805 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 04 jan 2020, 19:52

Zou er ook ergens een werkelijk overzicht van de KNVB te vinden zijn? In andere media was nl. ook te lezen hoe vaak de VAR fouten heeft gemaakt - dus spelmomenten die niet gemist, maar fout beoordeeld werden. Die cijfers kwamen van de KNVB maar in de eigen berichtgeving zoals hierboven gelinkt reppen ze daar met geen woord over... lekker betrouwbaar komt dat over :x

Om de slager die zijn eigen vlees keurt te kunnen beoordelen willen we natuurlijk toegang tot de harde data, dus niet '19 penalties' maar de lijst van de penalties waar ze het over hebben, enzovoorts. Als de KNVB zegt dat er een bepaald aantal scheidsrechterlijke dwalingen gemist is dan moeten ze dus een lijst van alle scheidsrechterlijke dwalingen hebben - waar is die? Die moeten ze naast de lijst met specifieke VAR ingrepen hebben gelegd om te kunnen zien wat men gemist heeft - ook die lijst zou ik graag eens zien.

Media zoals VI zijn wel leuke cijfers en grafiekjes gevoerd maar dat zijn allemaal eindresultaten van onderzoek, zo kan er niks gecheckt worden. Als dat het enige is wat ze publiceren is dat m.i. schijnopenheid.

tirzah
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 46 times
Been thanked: 120 times

Kaarten:

Bericht door tirzah » 04 jan 2020, 22:35

ziege maar ook zagge schreef:
04 jan 2020, 19:52
Zou er ook ergens een werkelijk overzicht van de KNVB te vinden zijn? In andere media was nl. ook te lezen hoe vaak de VAR fouten heeft gemaakt - dus spelmomenten die niet gemist, maar fout beoordeeld werden. Die cijfers kwamen van de KNVB maar in de eigen berichtgeving zoals hierboven gelinkt reppen ze daar met geen woord over... lekker betrouwbaar komt dat over :x

Om de slager die zijn eigen vlees keurt te kunnen beoordelen willen we natuurlijk toegang tot de harde data, dus niet '19 penalties' maar de lijst van de penalties waar ze het over hebben, enzovoorts. Als de KNVB zegt dat er een bepaald aantal scheidsrechterlijke dwalingen gemist is dan moeten ze dus een lijst van alle scheidsrechterlijke dwalingen hebben - waar is die? Die moeten ze naast de lijst met specifieke VAR ingrepen hebben gelegd om te kunnen zien wat men gemist heeft - ook die lijst zou ik graag eens zien.

Media zoals VI zijn wel leuke cijfers en grafiekjes gevoerd maar dat zijn allemaal eindresultaten van onderzoek, zo kan er niks gecheckt worden. Als dat het enige is wat ze publiceren is dat m.i. schijnopenheid.
Een duidelijk verhaal ,zmoz.
Inderdaad is er geen sprake van fatsoenlijke communicatie of openheid van zaken.

Wat jouw links aantonen is zoiets als;
"Wij van WC eend , sorry, wij van de KNVB, vinden onze WC eend, sorry, onze VAR uitstekend.
U moet ons maar op onze blauwe ogen geloven want meer openheid willen we niet geven."

Onbegrijpelijk vooral dat geen enkele journalist in ons land zelfs maar de moeite heeft genomen om de BBC na te volgen.
Want zelfs al zou je de namen van de scheidsrechters niet gepubliceerd willen hebben gekoppeld aan de "paar :lol: foutjes" , dan zou het in elk geval de geloofwaardigheid van het hele VAR gedoe aanzienlijk vergroten als de uitkomst van bevoordeling en benadeling per club net als in Engeland redelijk verdeeld zou blijken te zijn, zonder opvallende verschillen.

Hoe lang blijft Jan Publiek nog verstoken van de echt nuttige evaluatie gegevens ter verbetering van het VAR systeem waar bij de invoering ervan ons immers grotere eerlijkheid in de voetbalwereld is beloofd?

DeTaurus
Nationale topspeler

Bericht door DeTaurus » 04 jan 2020, 22:39

Zou een derde (de media) niet een dergelijke evaluatie kunnen maken?

Ik denk dat je daarmee juist het WC-eend-principe omzeilt. Als de KNVB zelf informatie in een context gaat zetten (bv. deze clubs zijn benadeeld of deze scheidsrechter trad harder op), dat ze dan inboeten op hun neutraliteit.

De media probeert inderdaad vaak makkelijker te scoren. Denk dat dit te veel moeite voor ze is.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 04 jan 2020, 22:42

Zeker mee eens dat sportjournalisten dit op zouden moeten pakken.

Maar die context, daar hoeft de KNVB zich toch niet aan te branden? Ze kunnen gewoon de rauwe data geven zonder daar allerlei conclusies bij te suggereren.

Maar wie weet is die data wel verstrekt aan sommige media hoor, geen idee.

DeTaurus
Nationale topspeler

Bericht door DeTaurus » 04 jan 2020, 22:48

04 jan 2020, 22:42
Zeker mee eens dat sportjournalisten dit op zou moeten pakken.

Maar die context, daar hoeft de KNVB zich toch niet aan te branden? Ze kunnen gewoon de rauwe data geven zonder daar allerlei conclusies bij te suggereren.

Wat voor data bedoel je precies? Ik werk zelf vaak met databases dus ik schrijf even wat variabelen op.

Weeknummer-Datum-Wedstrijd—Clubthuis--Minuut-Naam_Scheidsrechter-Naam_var-Naam_betrokken_speler-Discussiepunt-Ingreep-Beslissing-Opvolging

Zoiets? Dat soort info kunnen journalisten toch ook gewoon verzamelen, als dat niet al gebeurd is? Mis ik dan wat?

Ik vergeet vast een paar variabelen die relevant kunnen zijn, maar heb niet het idee dat er wat geheim gehouden wordt wanneer die informatie niet wordt verstrekt, of mis ik iets?

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 04 jan 2020, 22:59

Sowieso kunnen de lijsten 'scheidsrechterlijke dwalingen' en 'fouten van de VAR' alleen intern door de KNVB gegenereerd zijn. Die zijn bepalend voor de uitkomst.
Laatst gewijzigd door ziege maar ook zagge op 04 jan 2020, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.

tirzah
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 46 times
Been thanked: 120 times

Kaarten:

Bericht door tirzah » 04 jan 2020, 23:00

DeTaurus schreef:
04 jan 2020, 22:48

Wat voor data bedoel je precies? Ik werk zelf vaak met databases dus ik schrijf even wat variabelen op.

Weeknummer-Datum-Wedstrijd—Clubthuis--Minuut-Naam_Scheidsrechter-Naam_var-Naam_betrokken_speler-Discussiepunt-Ingreep-Beslissing-Opvolging

Zoiets? Dat soort info kunnen journalisten toch ook gewoon verzamelen, als dat niet al gebeurd is? Mis ik dan wat?

Ik vergeet vast een paar variabelen die relevant kunnen zijn, maar heb niet het idee dat er wat geheim gehouden wordt wanneer die informatie niet wordt verstrekt, of mis ik iets?
Als inderdaad deze gegevens bij bepaalde media al op een rijtje zijn gezet - wat gehoopt mag worden willen we sportjournalistiek in dit land nog serieus kunnen nemen - dan is het toch raar dat ze nergens te vinden zijn?

En dat we het moeten doen met een paar nietszeggende berichten waar zmoz hierboven naar verwijst, naar wat losse flodders van een scheidsrechter in een soort tv café en een of twee selectieve , vage kreten van ene van der Roest en Dick van Egmond is toch ook vreemd?

Wat ik sowieso mis, naast de info als die van de BBC is ook de wijze waarop in Australie wordt gewerkt, want die is echt open en dus prima, en de mogelijkheid tot challenge door een team als de VAR zelf niet in actie wil komen.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 04 jan 2020, 23:02

Die openheid over de communicatie met de VAR komt er wel, dat gaat soms al heel goed. En dat is idd echt al een flinke verbetering.

DeTaurus
Nationale topspeler

Bericht door DeTaurus » 04 jan 2020, 23:05

Okee dus eigenlijk bedoel je de evaluatie en interpretatie van deze gegevens van de KNVB per geval?

Dus gemiste incidenten en foutieve beslissingen zoals ze het zelf noemen.

Dat blijft de interpretatie van de KNVB. Journalisten kunnen dit evengoed opstellen, toch? Wellicht wel kritischer/scherper dan dat de KNVB doet. En onafhankelijker.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 04 jan 2020, 23:12

Vind ik ook.

Het punt is natuurlijk dat die lijsten altijd in flinke mate subjectief zijn... het zijn immers altijd oordelen over situaties op het veld. Zouden we die lijsten krijgen van de KNVB dan kan ik je verzekeren dat we maanden aan discussievoer zouden hebben :lol:

Maar, dus is ook die eindconclusie van de KNVB zoals die nu rondzingt in het voetbalwereldje nl. over hoe succesvol de VAR in het eerste jaar zou zijn geweest m.i. echt niet overdreven serieus te nemen.
Laatst gewijzigd door ziege maar ook zagge op 04 jan 2020, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.

DeTaurus
Nationale topspeler

Bericht door DeTaurus » 04 jan 2020, 23:12

tirzah schreef:
04 jan 2020, 23:00
DeTaurus schreef:
04 jan 2020, 22:48

Als inderdaad deze gegevens bij bepaalde media al op een rijtje zijn gezet - wat gehoopt mag worden willen we sportjournalistiek in dit land nog serieus kunnen nemen - dan is het toch raar dat ze nergens te vinden zijn?

En dat we het moeten doen met een paar nietszeggende berichten waar zmoz hierboven naar verwijst, naar wat losse flodders van een scheidsrechter in een soort tv café en een of twee selectieve , vage kreten van ene van der Roest en Dick van Egmond is toch ook vreemd?

Wat ik sowieso mis, naast de info als die van de BBC is ook de wijze waarop in Australie wordt gewerkt, want die is echt open en dus prima, en de mogelijkheid tot challenge door een team als de VAR zelf niet in actie wil komen.
Het lastige hieraan is ook dat veel nieuwsmedia nooit echt data presenteren.
Als ze al iets aan data verzamelen doen, schrijven ze een verhaalvorm. Je leest wel eens dat Bologna al 5 jaar op rij meer dan 3 uitdoelpunten tegen deze bepaalde club heeft gescoord, om maar wat te noemen. Daar hebben ze natuurlijk onderliggende databases en filters voor, maar echt zo’n hele tabel krijg je nauwelijks ergens te zien.

Er zijn wel bepaalde websites met voetbalstatistieken, maar dat is nogal saai om te lezen voor de gemiddelde Gert. Het gaat vooral over de prestaties van individuele spelers en clubs en transfers. VAR-beslissingen zijn volgens mij nog nergens. Dus wie ook een gat in de markt ziet kan toeslaan. 8-)

Betreffende je tweede punt: Ik denk dat voetbal in Australië een andere status heeft dan in Nederland, waardoor het makkelijker is.
Als in Nederland een scheidsrechter als reflex Over een Feyenoorder zegt “Jezus mina die knoeperd schoffelt hem gewoon onderuit wat is dit smerig, ik ben het er niet mee eens dit is duidelijk donkerrood”, dan is het de vraag of hij die week rustig naar de supermarkt kan.
Hierdoor heb je kans dat scheidsrechters zich (nog) meer in gaan houden. In een ideale wereld gebeurt dit overigens niet en theoretisch ben ik zeker wel voor openheid, maar ik zie dit als een mogelijk groot gevolg dat wel eens heel nadelig kan uitpakken. Alles wordt gelijk heel formeel. Als ze ook maar iets zeggen dat verkeerd geïnterpreteerd kan worden, staan ze bij die praatprogramma’s weer klaar om daar hun schande over uit te spreken. En dat brengt druk met zich mee dat zowel het beoordelingsvermogen als de objectiviteit onder druk kunnen zetten.

DeTaurus
Nationale topspeler

Bericht door DeTaurus » 04 jan 2020, 23:15

04 jan 2020, 23:12
Vind ik ook.

Het punt is natuurlijk dat die lijsten altijd in flinke mate subjectief zijn... het zijn immers altijd oordelen over situaties op het veld. Zouden we die lijsten krijgen van de KNVB dan kan ik je verzekeren dat we maanden aan discussievoer zouden hebben :lol:

Maar, dus is ook die eindconclusie van de KNVB zoals die nu rondzingt in het voetbalwereldje nl. over hoe succesvol de VAR in het eerste jaar zou zijn geweest m.i. echt niet overdreven serieus te nemen.
Ik snap wel wat je zegt. Als ze dat statement niet onderbouwen met de beslissingen die in hun ogen zowel goed als fout zijn uitgepakt, dan vallen hun statements inderdaad lastig te controleren.

Hooguit te herproduceren om vast te stellen of het ongeveer dezelfde uitkomsten heeft.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 04 jan 2020, 23:21

04 jan 2020, 23:12
Vind ik ook.

Het punt is natuurlijk dat die lijsten altijd in flinke mate subjectief zijn...
data is altijd objectief. Daarom heet het ook data. En er op internet alles over alles te vinden. Alles wordt ook bijgehouden. Data lijsten zijn in ieder geval altijd objectief. Zijn gewoon gegevens. En die zijn allemaal openbaar. Ook als het over de var gaat. Je kan opzoeken wie de fabrikanten zijn, welke software er draait, wie er zitten. Er wordt vanuit de knvb ook alles aan gedaan de communicatie zo goed mogelijk te laten verlopen. Het is een relatief nieuw systeem natuurlijk.

Waarbij ik wel moet opmerken dat de knvb en communicatie sowieso niet echt uitblinkt. Maar ik vind het allemaal zeer inzichtelijk. Es even een halfuurtje wat researchen via google doet wonderen. En op de site van de knvb staat ook allemaal info over de var en de gang van zaken. Allemaal gewoon openbaar.

Mijn punt is, gewoon eens wat research gaan doen. Google is je beste vriend zal ik maar zeggen.

Eens dat de var niet optimaal is trouwens, wat zou jij doen als je knvb was trouwens? Doortesten, of terug naar de tekentafel?

DeTaurus
Nationale topspeler

Bericht door DeTaurus » 04 jan 2020, 23:39

Ik denk dat doortesten en terug naar de tekentafel geen strijdige opties zijn. Een combinatie van beiden is toch mogelijk?

Het lijstje met risico’s en hun kans en impact bijstellen naar aanleiding van gebeurtenissen is iets wat alleen gedurende het proces heel betrouwbaar kan.

De initiële dingen die zijn beschreven en getest kunnen hierdoor weer herzien/aangepast worden.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 04 jan 2020, 23:54

DeTaurus schreef:
04 jan 2020, 23:39
Ik denk dat doortesten en terug naar de tekentafel geen strijdige opties zijn. Een combinatie van beiden is toch mogelijk?

Het lijstje met risico’s en hun kans en impact bijstellen naar aanleiding van gebeurtenissen is iets wat alleen gedurende het proces heel betrouwbaar kan.

De initiële dingen die zijn beschreven en getest kunnen hierdoor weer herzien/aangepast worden.
Het gaat zoals het normaal gesproken moet gaan als er best complex, facilitair en technisch gezien systeem op poten wordt gezet... Ik was in het begin ook kritisch, en nog steeds want zeker op technisch vlak zijn er nog grote stappen te zetten.

Ik vond die frames per second wel interessant trouwens. Dat zou ik dan weer moeten opzoeken want ik weet niet in welke framerate de var het beeld binnenkrijgt. Maar het moment van stilzetten bij een buitenspel situatie kan wel,afhangen van een frame of 2 a 3. Ook met het punt dat er gemaakt is mbt cameraposities is m.i, interessant. Maar eigenlijk zijn dat gewoon technische dingetjes. Die zijn op termijn allemaal aan te passen.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 05 jan 2020, 08:48

Je bent ook weer afhankelijk van welke media de data interpreteert.

Zo las ik recent: 'De 1-2 van Heerenveen bij Ajax vlak voor rust werd afgekeurd. Maar omdat Ajax met 4-1 won had dit geen gevolgen voor de uitslag, het zou anders immers 4-2 zijn geworden.' Het behoeft geen betoog dat de schrijver dezes zich in Amsterdam Noord bevond.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 05 jan 2020, 11:18

Ik ga er altijd maar vanuit dat een ieder zn eigen research doet. Media is weer een andere discussie die hier niet zoveel mee te maken heeft. Het gaat mij om de pure data. Die is overal te vinden en zijn gewoon droge cijfers.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 05 jan 2020, 11:29

J.B. schreef:
05 jan 2020, 11:18
Ik ga er altijd maar vanuit dat een ieder zn eigen research doet. Media is weer een andere discussie die hier niet zoveel mee te maken heeft. Het gaat mij om de pure data. Die is overal te vinden en zijn gewoon droge cijfers.
Als de KNVB zegt dat iets een scheidsrechterlijke dwaling of een fout van de VAR is, dan kan het best eens zo zijn dat jij het daarmee oneens bent. Dat bedoel ik met subjectief: zij vinden dat die scheids op dat moment een fout maakte, jij vindt iets anders. Wie van de twee heeft gelijk, jij of de KNVB?

Plaats reactie