Welkom aan alle gasten. Meepraten over PSV? Maak een account aan!

Racisme & discriminatie in het voetbal

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Plaats reactie
nilssonH
Site Admin
Clubvoorkeur:
Has thanked: 265 times
Been thanked: 319 times

Keuken Kampioen Divisie seizoen 2018-2019

Bericht door nilssonH » 17 nov 2019, 16:44

Hopelijk wordt FC Den Bosch zwaar gestraft. En het is daar niet de eerste keer...
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/153 ... udgeluiden

RaJitsu
Bankzitter
Clubvoorkeur:
Has thanked: 3 times
Been thanked: 12 times

Bericht door RaJitsu » 17 nov 2019, 17:48

nilssonH schreef:
17 nov 2019, 16:44
Hopelijk wordt FC Den Bosch zwaar gestraft. En het is daar niet de eerste keer...
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/153 ... udgeluiden
Ik kom al meer dan 20 jaar een paar wedstrijden per jaar bij Den Bosch. Rechts-extremistisch gedrag van een flink deel van de FC Den Bosch-supporters is eigenlijk eigen aan die club. Met 'een flink deel' bedoel ik dan dat je het dus gewoon merkt als je er bent, bij ons heb je dit soort mensen immers ook wel, maar zullen de meeste mensen het nooit merken.
Mensen van de M-site wilden gisteren ook op de vuist in de stad met anti-zp demonstranten (al moet ook gezegd worden dat een flink deel van onze aanhang zich vorig jaar ook niet van hun beste kant lieten zien; laten we zeggen dat het tokkiegehalte bij ons gewoon veel lager ligt).
Het statement van FC Den Bosch is ook lachwekkend en ze ontkennen het feitelijk, waarschijnlijk omdat ze het òf gewoon ok vinden òf zich afhankelijk voelen van die supporters. Dat Erik van der Ven, de trainer van FCDB Moreira een zieligerd noemt gaat ook alle grenzen te buiten overigens.

ruuddevil
Vedette
Clubvoorkeur:
Has thanked: 656 times
Been thanked: 809 times

Bericht door ruuddevil » 17 nov 2019, 20:05

Heeft iemand gehoord wat er is geroepen?Ik zit net het journaal te kijken, daar wordt alles er bij gehaald, maar laten horen wat er is geroepen dat niet.

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1057 times
Been thanked: 805 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 17 nov 2019, 20:10

Oerwoudgekluiden en zwarte piet liedjes, hoorde ik.

Die gasten gingen even ervoor dus de stad in omdat ze het verschrikkelijk vinden dat er mensen zijn die zwarte piet racistisch vinden, vervolgens gebruiken ze zwarte piet in het stadion als racistisch scheldmedium :lol:

PCGC
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 127 times
Been thanked: 279 times

Bericht door PCGC » 17 nov 2019, 20:29

Heb geen oerwoudgeluiden gehoord eerlijk gezegd, en heb de wedstrijd live bekeken...

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 17 nov 2019, 20:34

Zelf heeft ie het daarnaast over 'k-zwarte', 'k-neger', 'katoenplukker' en 'Zwarte Piet'.

FC Den Bosch zegt het nu toch te gaan onderzoeken... slappe zakken, maar goed - beter laat dan nooit. Stuk of 10 stadionverbodjes en we kunnen over tot de orde van de dag.
Laatst gewijzigd door ziege maar ook zagge op 17 nov 2019, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Voormalig KG
International
Clubvoorkeur:
Has thanked: 10 times
Been thanked: 25 times

Bericht door Voormalig KG » 17 nov 2019, 20:44

Shit dat dit nog gebeurd. Hopelijk wordt er nu echt iets tegen gedaan.
In het voormalig Oostblok en Italië zijn er walgelijke toestanden, bij ons is het helaas niet anders.
Tijd om op te treden.
Komt goed

PCGC
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door PCGC » 17 nov 2019, 20:48

Heeft iemand die bij de wedstrijd was en onpartijdig is, gereageerd met wat er precies gebeurd is?
Den Bosch zegt dat er niks is gebeurd, de speler zegt van wel en iedereen op social media die er niet bij waren hebben ook al een mening.

Kan er iemand die daar onpartijdig was geen duidelijkheid geven? Dan kan je de club pas aanpakken imho.

ruuddevil
Vedette
Clubvoorkeur:

Bericht door ruuddevil » 17 nov 2019, 21:07

PCGC schreef:
17 nov 2019, 20:48
Heeft iemand die bij de wedstrijd was en onpartijdig is, gereageerd met wat er precies gebeurd is?
Den Bosch zegt dat er niks is gebeurd, de speler zegt van wel en iedereen op social media die er niet bij waren hebben ook al een mening.

Kan er iemand die daar onpartijdig was geen duidelijkheid geven? Dan kan je de club pas aanpakken imho.
Exact. Dit incident is voor het NOS journaal reden te openen met de opmerking dat Nederlanders zich steeds minder kunnen gedragen rond Sinterklaas en vervolgens wordt dit erbij gehaald.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 17 nov 2019, 21:16

De KNVB gaat het gewoon eerst onderzoeken he, dus als het niks was komt dat er ongetwijfeld wel uit. Maar waarom zou zo'n jongen daar nou over gaan liegen... die wil natuurlijk gewoon voetballen.

Ben intussen ook wel benieuwd naar het excuus van dat ventje wat twee keer de hitlergroet bracht als reactie op het stilleggen van de wedstrijd... misschien was het helemaal geen hitlergroet maar probeerde ie met een soort alternatieve bruce lee move een strontvlieg te killen? :lol:

ruuddevil
Vedette
Clubvoorkeur:

Bericht door ruuddevil » 17 nov 2019, 21:25

Ik vind het een plausibel verhaal. Van die strontvlieg ;)

Ik acht het aannemelijk dat die jongen echt racistisch is bejegend. Ik sluit andere varianten echter niet uit zoals dat het wat minder erg was dan nu lijkt, en dat onder alle zwarte piet emoties wat overdreven is gereageerd. Onder andere door de incapabele KNVB.
Laatst gewijzigd door ruuddevil op 17 nov 2019, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 17 nov 2019, 21:29

ruuddevil schreef:
17 nov 2019, 21:25
Ik vind het een plausibel verhaal. Van die strontvlieg ;)

Ik ook, het klopt ook perfect met de rest van 't verhaal, dat was nl. natuurlijk een kraaienbeweging.

Gasten zijn dus helemaal niet racistisch maar gewoon dyslectisch, bruce lee had het nl. altijd over kraanvogels :lol:

Afellay_Amrabat
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 392 times
Been thanked: 151 times

Bericht door Afellay_Amrabat » 17 nov 2019, 23:22

Aan de emotie bij de speler kan je aflezen dat hij de waarheid sprak. Keihard aanpakken die gasten, racisme moet worden verbannen. Diep triest dat dit gebeurt, zeker net het hele zwarte-piet gebeuren.

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 1294 times
Been thanked: 816 times

Bericht door J.B. » 17 nov 2019, 23:32

ziege maar ook zagge schreef:
17 nov 2019, 21:16
De KNVB gaat het gewoon eerst onderzoeken he, dus als het niks was komt dat er ongetwijfeld wel uit. Maar waarom zou zo'n jongen daar nou over gaan liegen... die wil natuurlijk gewoon voetballen.
er hangen cameras, identiteit moet bekend zijn. Stadionverbod geven voor het leven en klaar.
Circle of fifths

Maikel_91
Site Admin
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 759 times
Been thanked: 1300 times

Bericht door Maikel_91 » 17 nov 2019, 23:37

Voor de mensen die bewijs willen van racistische uitlatingen. vanaf 0.32 staat er een Den Bosch fan behoorlijk duidelijk 2x de hitlergroet te doen...
Grijze jas met zwarte bovenkant op de achtergrond is het.

Mag hopen dat zijn werkgever dit ziet en hij zsm een flink gesprek hierover krijgt. Walgelijke figuren.

ruuddevil
Vedette
Clubvoorkeur:

Bericht door ruuddevil » 18 nov 2019, 06:48

Afbeelding

Wat ik walgelijk vind is mensen die de werkgever erbij halen.

ShovingNE2
Site Admin
Has thanked: 314 times
Been thanked: 1461 times

Bericht door ShovingNE2 » 18 nov 2019, 07:05

Den Bosch die de boel bagetelliseerd... en het vooral jammer vindt dat de wedstrijd gestaakt is...

En laten we niet doen alsof het niet gebeurd is. Als er iets is wat we niet kunnen gebruiken is dat het wel: in twijfel trekken wat geroepen is. En er staan bij de KKD niet overal microfoons langs de lijn, dus het kan prima zijn dat je het niet hoorde. Er zijn genoeg 'getuigen' buiten Excelsior-spelers die het bevestigen.

KNVB kan niets doen in dezen. Het is de aanklager die aan zet is, dat is nadrukkelijk zo geregeld.

De aanklager zal ook echt getuigen horen en wellicht zijn er betere beelden met geluid. Ze zullen niet zomaar op basis van de samenvatting doen zeg maar.

Er wordt trouwens geen Hitlergroet gebracht: hieronder het bewijs.

ruuddevil
Vedette
Clubvoorkeur:

Bericht door ruuddevil » 18 nov 2019, 07:13

Ik heb die getuigen niet gehoord of gezien. Alleen opmerkingen in de pers dat er ‘sprake zou zijn geweest’ van oerwoudgeluiden. Laten we afwachten wat het onderzoek oplevert en op basis daarvan maatregelen nemen. Ook bij racisme en sexisme zou het innocent until proven guilty moeten zijn, in plaats van andersom. Helaas voert in die gevallen hysterie de boventoon.

PCGC
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door PCGC » 18 nov 2019, 07:25

ShovingNE2 schreef:
18 nov 2019, 07:05
Den Bosch die de boel bagetelliseerd... en het vooral jammer vindt dat de wedstrijd gestaakt is...

En laten we niet doen alsof het niet gebeurd is. Als er iets is wat we niet kunnen gebruiken is dat het wel: in twijfel trekken wat geroepen is. En er staan bij de KKD niet overal microfoons langs de lijn, dus het kan prima zijn dat je het niet hoorde. Er zijn genoeg 'getuigen' buiten Excelsior-spelers die het bevestigen.

KNVB kan niets doen in dezen. Het is de aanklager die aan zet is, dat is nadrukkelijk zo geregeld.

De aanklager zal ook echt getuigen horen en wellicht zijn er betere beelden met geluid. Ze zullen niet zomaar op basis van de samenvatting doen zeg maar.

Er wordt trouwens geen Hitlergroet gebracht: hieronder het bewijs.

Wie dan?

Ik zie dat iedereen zich baseert op die speler van Excelsior?

Ik geloof eerlijk gezegd ook niet dat deze speler dit verzint hoor.
Maar ik heb A) nog niets gehoord van oerwoudgeluiden, terwijl ik de wedstrijden gisteren zelf live zat te kijken B) Nog niemand zonder belangen heb horen verklaren dat er oerwoudgeluiden o.i.d. gemaakt zijn.
Dus ik wacht nog even met de beschuldigende vinger.

Sensation
Internationale topspeler
Clubvoorkeur: Les Girls Girls Girls
Has thanked: 500 times
Been thanked: 433 times

Bericht door Sensation » 18 nov 2019, 07:59

Het feit dat de scheidsrechter het ook hoorde en daarom richting de vierde man ging om er wat van te laten zeggen, is geen objectieve getuige?

Grasmat
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: Kapsalon Döner
Has thanked: 337 times
Been thanked: 207 times

Bericht door Grasmat » 18 nov 2019, 08:11

Inderdaad. Alleen dat al geeft al voldoende reden. Zo'n scheidsrechter is het meest objectief van allen. Ik vind het oprecht raar dat hier getwijfeld wordt of het überhaupt wel gebeurd is. Alsof zo'n speler dat voor de lol gaat doen/verzinnen.

Het ergste vind ik overigens die lul van een trainer van Den Bosch. Die zouden ze de rest van het seizoen moeten schorsen met zijn uitspraken. Zo lang de trainer zelf het tegenovergestelde doet van het gebeurde veroordelen gaat er bij de supporters ook niets veranderen.

ruuddevil
Vedette
Clubvoorkeur:

Bericht door ruuddevil » 18 nov 2019, 08:15

Ik heb gelezen dat de scheidsrechter de wedstrijd staakte omdat hij de speler van Excelsior ‘niet kon bereiken’ omdat hij zo emotioneel was. Of hij zelf iets heeft gehoord heb ik nog nergens gelezen.

Sensation
Internationale topspeler
Clubvoorkeur: Les Girls Girls Girls
Has thanked: 500 times
Been thanked: 433 times

Bericht door Sensation » 18 nov 2019, 08:18

ruuddevil schreef:
18 nov 2019, 08:15
Ik heb gelezen dat de scheidsrechter de wedstrijd staakte omdat hij de speler van Excelsior ‘niet kon bereiken’ omdat hij zo emotioneel was. Of hij zelf iets heeft gehoord heb ik nog nergens gelezen.
Hij liep naar de vierde man toe om door te geven dat de geluiden vanaf de tribune moesten stoppen, vervolgens liep hij naar de speler toe maar die was zo door het lint dat hij heeft besloten te staken. De actie daarvoor, voordat hij de speler probeerde te bereiken, daar doel ik op en toont mijns inziens wel degelijk aan dat er dingen geroepen werden die niet door de beugel kunnen.

PCGC
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door PCGC » 18 nov 2019, 08:18

Sensation schreef:
18 nov 2019, 07:59
Het feit dat de scheidsrechter het ook hoorde en daarom richting de vierde man ging om er wat van te laten zeggen, is geen objectieve getuige?
De scheidsrechter staakte de wedstrijd omdat de speler van Excelsior TE emotioneel was om verder te spelen. (Ik geloof dus ook dat ie dit niet verzint), niet omdat ie de geluiden ook gehoord heeft.

"Ik hoorde vanuit het Excelsior-kamp dat de nummer achttien emotioneel was, vanwege de dingen die naar hem geroepen werden’, lichtte scheidsrechter Gerrits toe bij FOX Sports. ‘Ik heb daarop besloten de wedstrijd stil te leggen. Na overleg in de catacomben zijn we toch weer begonnen. Ik heb de keuze bij Excelsior gelegd. Zij wilden verder. Ik hoop dat het nu stopt’, aldus Gerrets."

Bron: Fox Sports

Brael
Nationale topspeler
Has thanked: 110 times
Been thanked: 201 times

Bericht door Brael » 18 nov 2019, 09:26

Ben het met @ShovingNE2 eens, die Hitlergroet is een soort wegwerpgebaar met de backhand, dit is geen Hitlergroet.
Uiteraard moet ik er meteen bij zeggen dat racisme, Hiterlgroeten en al dat soort dingen natuurlijk niet kunnen en streng bestraft moeten worden, maar laten we aub wel oppassen voordat we mensen op Twitter etc. aan de schandpaal gaan nagelen. Ik zag zelfs Hugo Borst in zijn column al over deze man praten. Je zult maar met je hoofd overal op sociale media staan met het labeltje racist of neonazi om je nek, omdat je net op het verkeerde moment een verkeerde beweging maakt, die ook nog door iedereen verkeerd wordt uitgelegd.

Plaats reactie