Welkom aan alle gasten. Meepraten over PSV? Maak een account aan!

Racisme & discriminatie in het voetbal

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Plaats reactie
Brael
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 135 times
Been thanked: 250 times

Keuken Kampioen Divisie seizoen 2018-2019

Bericht door Brael » 19 nov 2019, 16:01

RaJitsu schreef:
19 nov 2019, 15:29
koetje schreef:
18 nov 2019, 19:58
RaJitsu schreef:
18 nov 2019, 14:42

Ik heb dit ook gezien en twijfelde daardoor eraan of het inderdaad een Hitlergroet is. Aan de andere kant, wat voor gebaar is het dan? Een weggooi-gebaar maak je zo niet immers?
100% een wegwerpgebaar. De hand heeft tot het allerlaatst nog een vloeiende beweging.

Doet verder niks af van de overige gebeurtenissen.
Een wegwerpgebaar stopt niet zomaar (....)
Op het moment dat je arm gestrekt is, moet je wel stoppen, anders gaat er iets stevig mis in je elleboog ;)

grasveld
Nationale topspeler
Has thanked: 77 times
Been thanked: 140 times

Bericht door grasveld » 19 nov 2019, 16:42

Hoe vaker ik die beelden zie, hoe meer medelijden ik met die gozer krijg die gefilmd is. Dat is toch helemaal geen Hitler groet, man. Doe normaal! Die gozer maakt gewoon z'n ongenoegen kenbaar met een 'veeg'. Het is geen traditioneel wegwerpgebaar, maar meer een wegveeggebaar. En het beeld op het filmpje is nog vertraagd ook.

Chucky
Geselecteerd voor Oranje
Clubvoorkeur:
Has thanked: 145 times
Been thanked: 134 times

Bericht door Chucky » 19 nov 2019, 17:25

Brael schreef:
19 nov 2019, 09:22
Chucky schreef:
18 nov 2019, 21:00
Koeman is inderdaad zeer hypocriet en makkelijk aan het scoren... bah. Neemt niet weg dat puntenaftrek de beste oplossing is voor dit soort gedrag.
Prima, als we dan de laatste wedstrijd van het seizoen in gaan, en we staan 2 punten achter op Ajax, ga ik wel in de ArenA racistische geluiden maken. Maak ik persoonlijk PSV kampioen.

Nee, dit is geen oplossing.
Geen vrije verkoop, nergens meer. En ja, dat moet dan maar.

RaJitsu
Regelmatige invaller
Clubvoorkeur:
Has thanked: 13 times
Been thanked: 26 times

Bericht door RaJitsu » 19 nov 2019, 18:45

Brael schreef:
19 nov 2019, 16:01
RaJitsu schreef:
19 nov 2019, 15:29
koetje schreef:
18 nov 2019, 19:58

100% een wegwerpgebaar. De hand heeft tot het allerlaatst nog een vloeiende beweging.

Doet verder niks af van de overige gebeurtenissen.
Een wegwerpgebaar stopt niet zomaar (....)
Op het moment dat je arm gestrekt is, moet je wel stoppen, anders gaat er iets stevig mis in je elleboog ;)
Bij een wegwerpgebaar strek je je arm ook niet op een manier dat je deze zo houdt. Als ik het vergelijk met de gebaren die je bij meerderen ziet nadat de wedstrijd geschorst wordt, zijn dat wèl duidelijk wegwerpgebaren.
https://youtu.be/wy3IdfvMtiY?t=58

koetje
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Been thanked: 213 times

Bericht door koetje » 19 nov 2019, 19:31

Ook KNVB-baas Gudde fel tegen racisme: 'Mijn handen jeuken'

Zeven jaar lang wangedrag van Feyenoord supporters getolereerd. Bijvoorbeeld worden er nog steeds jaarlijks vuurwerkgeluiden gemaakt in de wedstrijd tegen Fc Twente. Nooit tegen opgetreden. En dan nu de grote broek aantrekken. Benieuwd of hem dit keer wel lukt een statement te maken.

ShovingNE2
Site Admin
Has thanked: 415 times
Been thanked: 1804 times

Bericht door ShovingNE2 » 19 nov 2019, 20:33

Makkelijk statement maken dit. Hij gaat er niet over (zoals hij ook zelf zegt).
Kampioenstopic openen .... pending

Juancho
Legende
Has thanked: 281 times
Been thanked: 525 times

Bericht door Juancho » 19 nov 2019, 20:51

Dat is het vooral. Iedereen heeft een grote bek, van bondscoach tot de politiek, van KNVB tot aanvoerder van Oranje. Maar niemand durft wat te doen. Wedden dat Koeman, Depay en Wijnaldum zelf ook met een slap excuus komen als het een keer gebeurt. Zo voorspelbaar.

Zolang niemand echt eens ingrijpt zijn het allemaal slappe zakken. Misschien nog wel erger dan die idioten die het uiten in het stadion. Die zijn waarschijnlijk niet zo snugger en kan je weinig meer van verwachten. De mensen die wel verstand en invloed hebben, die trekken allemaal de keutel in als het moment daar is.

J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 1627 times
Been thanked: 919 times

Bericht door J.B. » 20 nov 2019, 00:13

Nee, ik geloof wel dat dit menens is. En ik hoop dat de grote clubs in de ed dit ook allemaal gaan doen als er ergens stront aan de knikker is. Verder heeft de bond een rol om ook de politiek onder druk te zetten om de wetgeving strakker en strenger te krijgen. Schrijf een manifest, laat het tekenen door voetballers,,clubs, supportersverenigingen, zoek de media en zet den haag onder druk. Schande spreken is mooi als knvb, nu tijd voor actie.
Circle of fifths

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1057 times
Been thanked: 805 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 20 nov 2019, 08:59

Ik zag Mark Rutte gisteren eruit flappen dat ie kotsmisselijk wordt van mensen die bij dit soort zaken naar Den Haag kijken.

Los van mijn verbazing over het opvallend korte lontje van Rutte (blijkbaar heeft ie een hoop stress, dezer dagen) moet ik ook wel wat lachen om de overdreven ophef over zo'n kwestie, want wat zien we hier: ventjes misdragen zich in een voetbalstadion (what else is new) en daar wordt bijzonder serieus op gereageerd (wedstrijd stil, publieke verontwaardiging, club onder vuur wegens bagatelliseren, publieke nederige excuses van betrokkenen, alsnog strenge acties, zelfs vervolging aangekondigd)

Als ik het zo overzie dan is dit toch gewoon een antiracisme relaas uit 't boekje? Wetgeving strakker enz. lijkt me dan ook totaal nergens voor nodig, kijk maar: we kunnen het nu al nogal afdoende oplossen.

koetje
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door koetje » 20 nov 2019, 09:12

ziege maar ook zagge schreef:
20 nov 2019, 08:59

Als ik het zo overzie dan is dit toch gewoon een antiracisme relaas uit 't boekje? Wetgeving strakker enz. lijkt me dan ook totaal nergens voor nodig, kijk maar: we kunnen het nu al nogal afdoende oplossen.
Inderdaad. Het is nu ook al strafbaar. Gewoon die wet uitvoeren.

Gudde vertoonde overigens weer zijn oude Feyenoord-reflex. Wij (de KNVB) kunnen niks doen. Anderen moeten voor mij (directeur betaald voetbal) het probleem gaan oplossen (lees politiek). Wat een duiker.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 20 nov 2019, 11:11

koetje schreef:
20 nov 2019, 09:12

Inderdaad. Het is nu ook al strafbaar. Gewoon die wet uitvoeren.
Er is nu een digitale meldplicht. Een wassen neus als het daarom gaat. Nou is er veel mis in Engeland, maar dit hebben ze toch beter voor elkaar. Daar moeten raddraaiers die een stadionverbod hebben zich op de dag van de wedstrijd melden op een bureau aan de andere kant van de stad.

Kijk, we kunnen allemaal wel roepen dat het een schande is, en moreel verontwaardigd zijn, maar onderneem dan eens actie zou ik zeggen. Iedere keer (kan met een incident recentelijk met Onana herinneren) spreekt iedereen zich daartegen uit, maar dan zakt het weer weg tot de volgende keer. Ondertussen gebeurd er niets qua handhaving van de wet die er is.
Circle of fifths

tirzah
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 46 times
Been thanked: 120 times

Bericht door tirzah » 20 nov 2019, 11:17

Ik zag Mark Rutte gisteren eruit flappen dat ie kotsmisselijk wordt van mensen die bij dit soort zaken naar Den Haag kijken.

Los van mijn verbazing over het opvallend korte lontje van Rutte (blijkbaar heeft ie een hoop stress, dezer dagen) moet ik ook wel wat lachen om de overdreven ophef over zo'n kwestie, want wat zien we hier: ventjes misdragen zich in een voetbalstadion (what else is new) en daar wordt bijzonder serieus op gereageerd (wedstrijd stil, publieke verontwaardiging, club onder vuur wegens bagatelliseren, publieke nederige excuses van betrokkenen, alsnog strenge acties, zelfs vervolging aangekondigd)

Inderdaad , die ophef waarbij sommigen geheel doorslaan.

Neem de flauwekul over de zogenaamde Hitler groet. Baarlijke nonsens hoe men blijft proberen dat wegwerpgebaar uit te leggen alsof het iets anders was dan dat.
Arm wel of niet teveel gestrekt?

Het doet denken aan het onzinnige gezwets van tv commentatoren dat een paar jaar geleden begon bij hands met "wat doet die arm daar" en "dat is toch geen natuurlijke beweging" en meer van dat soort gel*l. Alsof ze medisch onderlegd waren. :lol:
Inmiddels wordt zowat iedere bal die vanaf 10 centimeter tegen je nog niet afgezaagde arm aangeschoten wordt als opzettelijk en dus strafbaar gezien.

En ik ben met je eens dat roepen om strengere wetgeving ook nergens op slaat.
Vooral omdat handhaving van en controle op huidige regels en wetten in dit land tot vrijwel nul komma nul is verworden.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 20 nov 2019, 11:32

Mwah, ik geloof best dat Rutte er chagrijnig van wordt. Ik blijf erbij dat er een grote rol bij de KNVB ligt om druk uit te oefenen ook op de politiek. De wet die er nu ligt is gewoon een wassen neus. Of wordt in ieder geval niet of nauwelijks uitgevoerd. Kijk, we zijn allemaal tegen discriminatie (mag ik aannemen), en in een voetbalstadion gelden niet ineens andere morele standaarden toch?

Ik ben blij dat Wijnaldum zich daar over uitsprak. Dat zijn de types die de status hebben dat dat ook serieus wordt genomen. Het past gewoon niet meer in deze tijd.
Circle of fifths

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 20 nov 2019, 11:42

In een voetbalstadion gelden dezelfde morele standaarden als in de rest van de maatschappij, maar waarom zou er dan in een voetbalstadion andere wetgeving moeten gelden dan in de rest van de maatschappij? De meldplicht-wet die er nu ligt, ook al is het te makkelijk te omzeilen, is al een stuk strenger dan de wet bij misdragingen die niet aan voetbal gerelateerd zijn.

Als ik me stelselmatig misdraag in cafés in de binnenstad op vrijdagavond, is er bij mijn weten geen wet die mij een meldplicht kan opleggen om op vrijdagavond te bewijzen dat ik niet in een café ben.

Nee, als ik me weer misdraag in een café, zal ik gewoon weer worden opgepakt en moeten boeten. Helaas is het bij voetballen nog steeds afschuiven. Clubs wijzen naar de KNVB, de KNVB wijst naar de politiek en de politiek wijst weer naar "de samenleving".

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 20 nov 2019, 12:01

Brael schreef:
20 nov 2019, 11:42
In een voetbalstadion gelden dezelfde morele standaarden als in de rest van de maatschappij, maar waarom zou er dan in een voetbalstadion andere wetgeving moeten gelden dan in de rest van de maatschappij? De meldplicht-wet die er nu ligt, ook al is het te makkelijk te omzeilen, is al een stuk strenger dan de wet bij misdragingen die niet aan voetbal gerelateerd zijn.

Als ik me stelselmatig misdraag in cafés in de binnenstad op vrijdagavond, is er bij mijn weten geen wet die mij een meldplicht kan opleggen om op vrijdagavond te bewijzen dat ik niet in een café ben.

Nee, als ik me weer misdraag in een café, zal ik gewoon weer worden opgepakt en moeten boeten. Helaas is het bij voetballen nog steeds afschuiven. Clubs wijzen naar de KNVB, de KNVB wijst naar de politiek en de politiek wijst weer naar "de samenleving".
Dan accepteren we dus hetgeen wat er dit weekend is voorgevallen. Iedereen zit op zn handen en doet niets tot de ander wat doet. Tot het volgende incident dus.
Circle of fifths

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 20 nov 2019, 12:43

Nee, dat lees je verkeerd. We moeten ingrijpen, maar niet door strengere wetgeving.

Breur
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 107 times
Been thanked: 94 times

Bericht door Breur » 20 nov 2019, 13:13

Het is ook lastig om hierover wetgeving te maken omdat iedereen racisme anders interpreteert. Pak alleen al de sinterklaasdiscussie: Zou het strafbaar moeten worden dat ik graag een zwarte piet zou willen (ter info: maakt mij geen reet uit welke kleur ze hebben)? De ene vind het racistisch, de ander ziet er geen kwaad in.

Om hierover wetgeving te maken (die bestaat er trouwens al) vind ik altijd zo'n vreemde reactie. Alsof een regeltje hierbij gaat helpen? Dit dient publiekelijk afgekeurd te worden dat dit soort gedrag niet wenselijk is. Mongolen blijf je altijd houden maar stapje voor stapje wordt het wel minder.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 20 nov 2019, 13:54

J.B. schreef:
20 nov 2019, 11:32
Ik blijf erbij dat er een grote rol bij de KNVB ligt om druk uit te oefenen ook op de politiek. De wet die er nu ligt is gewoon een wassen neus. Of wordt in ieder geval niet of nauwelijks uitgevoerd. Kijk, we zijn allemaal tegen discriminatie (mag ik aannemen), en in een voetbalstadion gelden niet ineens andere morele standaarden toch?
Die jongens wacht een levenslang stadionverbod en vervolging door het OM. Is dat niet genoeg dan?

Het is typisch Nederlands (en m.i. op zich heel slim) om bij voorvallen meteen te denken: wat gaan we eraan doen, maar in dit geval is daar alles al voor ingericht en wordt ook toegepast, dus is er m.i. helemaal geen probleem. Hier zien we gewoon onze normen en waarden én de regelgeving die we daarvoor voorzien hebben, perfect in actie. Als alle gevallen van racisme zo serieus zouden worden aangepakt als dit dan konden racismebestrijders wel inpakken.

Breur schreef:
20 nov 2019, 13:13
Het is ook lastig om hierover wetgeving te maken omdat iedereen racisme anders interpreteert.
Volgens mij werkt de huidige wetgeving prima hoor, we vragen ons wel regelmatig af waar de grens exact ligt maar dat wordt dan weer verduidelijkt door de rechtspraak, ik kan daarom bijv. ook niet wachten op een uitspraak in dat proces-Wilders, het zou doodzonde zijn als dat geseponeerd wordt. Maar in veruit de meeste gevallen is het helemaal niet zo ingewikkeld.

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 20 nov 2019, 14:24

https://www.ad.nl/den-bosch/doodsbedrei ... ~af332cf9/

Toch wel beangstigend verhaal. Uit deze link blijkt ook dat de jongen in kwestie die wél het armgebaar maakte, direct uit het vak is gehaald, en zelf ook beweerde een soort wegwerpgebaar te maken.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 20 nov 2019, 14:45

Brael schreef:
20 nov 2019, 14:24

Toch wel beangstigend verhaal. Uit deze link blijkt ook dat de jongen in kwestie die wél het armgebaar maakte, direct uit het vak is gehaald, en zelf ook beweerde een soort wegwerpgebaar te maken.

Zo gaat dat tegenwoordig he... als je op welke manier dan ook in het nieuws komt kun je al heel snel doodsbedreigingen verwachten, dus zelfs al als je maar lijkt op degene om wie het gaat. Het maakt niet uit wie je bent of wat je precies gedaan zou hebben. Welkom in de social media werkelijkheid, die bestaat ook al een tijdje hoor... GeenStijl is groot geworden met dit digitaal aan de schandpaal nagelen van mensen die geen proces gehad hebben.

ruuddevil
Vedette
Clubvoorkeur: PSV en Real Madrid
Has thanked: 793 times
Been thanked: 959 times

Bericht door ruuddevil » 20 nov 2019, 15:09

De wereld zou een stuk beter af zijn zonder social media.

tirzah
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 46 times
Been thanked: 120 times

Bericht door tirzah » 20 nov 2019, 16:19

20 nov 2019, 14:45
Brael schreef:
20 nov 2019, 14:24

Zo gaat dat tegenwoordig he... als je op welke manier dan ook in het nieuws komt kun je al heel snel doodsbedreigingen verwachten, dus zelfs al als je maar lijkt op degene om wie het gaat. Het maakt niet uit wie je bent of wat je precies gedaan zou hebben. Welkom in de social media werkelijkheid, die bestaat ook al een tijdje hoor... GeenStijl is groot geworden met dit digitaal aan de schandpaal nagelen van mensen die geen proces gehad hebben.
Heel griezelig wat hier gebeurt volgens de door jou ook aangehaalde link van brael, zmoz. Wat dat betref heeft ruuddevil gelijk met zijn opmerking over "sociale" media.
Maar hopelijk is het ook een les voor lieden die heel hard roepen in andere media bij wie je toch hersens aanwezig mag achten.

Zo lees ik vanmorgen op een grote foto in de krant Enough is enough. Een ogenblik ben ik blij verrast de Oranje selectie zo te zien. Eindelijk hebben de tattoo miljonairs door dat hun exorbitante salarissen hoog genoeg zijn in dit land waar steeds meer mensen naar voedsel- en of kledingbank moeten.

Maar dan zie ik eronder staan een hashtag of hoe dat ook moge heten met "stopracism." Het is dus niet wat ik dacht. Weer een ogenblik ben ik toch nog blij. Ze maakten een "duidelijk statement", dus dan zullen ze wel een brief naar de FIFA hebben gestuurd met hun afmelding voor de WK 2022.

Edoch, ook dat is niet het geval. Het gaat nog steeds heel stoer over een paar eencelligen in Den Bosch en ze zwijgen vervolgens over het racisme en de slavernij die in Qatar zoveel dodelijke slachtoffers eist. Weet iemand eigenlijk al hoeveel?

Misschien dat ik mijn eerdere suggestie aan alle onschuldige Bossche supporters voor een statement in de Vliert maar moet uitbreiden met een suggestie voor alle Oranje supporters bij de volgende interland in de Arena.

Zing ,desnoods 90 minuten lang, het Brabantse "volksliedje" over zoete lieve Gerritje met een aangepaste, hoogst actuele tekst;

Dat gaat naar Qatar toe zoete lieve Gini,
dat gaat naar Qatar toe en Koeman die gaat mee.

Wel uit volle borst meezingen allemaal. Hollanders houden immers van stoere taal.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 20 nov 2019, 16:42

20 nov 2019, 13:54
J.B. schreef:
20 nov 2019, 11:32
Ik blijf erbij dat er een grote rol bij de KNVB ligt om druk uit te oefenen ook op de politiek. De wet die er nu ligt is gewoon een wassen neus. Of wordt in ieder geval niet of nauwelijks uitgevoerd. Kijk, we zijn allemaal tegen discriminatie (mag ik aannemen), en in een voetbalstadion gelden niet ineens andere morele standaarden toch?
Die jongens wacht een levenslang stadionverbod en vervolging door het OM. Is dat niet genoeg dan?

Het is typisch Nederlands (en m.i. op zich heel slim) om bij voorvallen meteen te denken: wat gaan we eraan doen, maar in dit geval is daar alles al voor ingericht en wordt ook toegepast, dus is er m.i. helemaal geen probleem. Hier zien we gewoon onze normen en waarden én de regelgeving die we daarvoor voorzien hebben, perfect in actie. Als alle gevallen van racisme zo serieus zouden worden aangepakt als dit dan konden racismebestrijders wel inpakken.
Als het stadionverbod ook wordt gehandhaafd, iets wat in de praktijk niet echt goed wordt gecontroleerd. Er is nu een digitale meldplicht, ik zou graag zien dat mensen met een stadionverbod in ieder geval de eerste maanden zich ook fysiek moeten melden.

Maargoed, we wachten af wat de straf is.
Circle of fifths

deninho32
Site Admin
Clubvoorkeur: Afbeelding
Has thanked: 422 times
Been thanked: 802 times

Bericht door deninho32 » 20 nov 2019, 17:55

Een fysieke meldplicht zoals in Engeland lijkt mij prima.
Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente.

koetje
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door koetje » 20 nov 2019, 19:28

deninho32 schreef:
20 nov 2019, 17:55
Een fysieke meldplicht zoals in Engeland lijkt mij prima.
Er is ook normale wetgeving waarmee je dit veroordeeld kan krijgen. Heb je de voetbalwet niet voor nodig.

Helemaal niet bij Den Bosch. Tussen die anderhalve paardenkop die daar op de tribune zit je haal je de mensen met een stadionverbod zo uit.

Plaats reactie