Welkom aan alle gasten. Meepraten over PSV? Maak een account aan!

Covid-19

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
ShovingNE2
Site Admin
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 314 times
Been thanked: 1465 times

Covid-19

Bericht door ShovingNE2 » 23 mei 2020, 19:41

GillesdelaCroquette schreef:
23 mei 2020, 19:22
In Duitsland zijn 56 mensen besmet geraakt na het bezoeken van een kerkdienst. Dat soort bijeenkomsten lijken het meest risicovol m.b.t. de verspreiding van Corona. Ik hou mijn hart vast voor als de restaurants weer open gaan.
Ik zie dit als ondersteunend bewijs dat het grootste risico binnen wordt gelopen en niet buiten. Ik word steeds meer bevestigt in mijn gevoel dat het over grote deel binnen wordt gelopen en dat we buiten veel sneller vrij kunnen geven. Hopelijk kan dit snel verder onderzocht worden.

Edit: we hebben het over mensen die zijn doorgeslagen. Maar deze spotprent snijdt echt wel hout. Ook hier is kritiek of wantrouwen op het beleid nagenoeg onmogelijk.

Kritiek moet discussie opleveren, dat brengt ons verder. Wegzetten levert alleen kampen op.

Afbeelding

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1057 times
Been thanked: 805 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 23 mei 2020, 20:04

Volgens mij is kritiek juist verschrikkelijk goed mogelijk, er is nooit meer ruimte geweest voor allerlei spannende (complot)theorieën dan nu... vroeger was dat echt underground spul, nu word je ermee doodgegooid. Die theorieën worden ook heel serieus genomen: zelfs politici op het allerhoogst denkbare niveau verspreiden ze en er zijn talloze plaatsen op internet waar zulke verhalen stap voor stap serieus onder de loep worden genomen - zo ook bijv. door het RIVM. Vrijwel alle kranten hebben tegenwoordig speciale 'fact checking' rubrieken. Maar ook de critici zelf komen ruimschoots aan het woord.

Als mensen ook de fact checking niet willen 'consumeren', wat valt er dan nog te discussiëren? Volgens mij is het veel eerder andersom: vanuit die hoek heeft men geen enkel oog/oor voor ander geluid. Goed nepnieuws heeft daar ook voorzorgsmaatregelen voor getroffen: betrouwbare fact checkers / wetenschappelijke instituten worden actief zwartgemaakt opdat mensen daar niet naar zullen luisteren. Probeer je zelf iemand met argumenten te overtuigen dan word je uitgelachen als zijnde niet wakker, wordt er beweerd dat je klakkeloos de macht gelooft en eens wat kritischer zou moeten durven zijn.

Back on-topic, vwb die kerkdiensten: bewijs voor 'binnen-risico' zegt m.i. niks over 'buiten-risico'.

Intussen nemen de inzichten m.b.t. waar precies de risico's op besmetting liggen (en in welke omstandigheden) wel toe en da's mooi.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 23 mei 2020, 21:19

Back on-topic, vwb die kerkdiensten: bewijs voor 'binnen-risico' zegt m.i. niks over 'buiten-risico'.
Het was prima in topic hoor.. Maar aangaande jouw punt: fair point. Over twee weken zullen we ziekenhuisopnames fors moeten zien toenemen (of niet) en een week later IC., door hemelvaartsdag. Gaat een belangrijk ijkpunt worden in the war on Corona

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 23 mei 2020, 21:38

https://nos.nl/artikel/2334838-twee-men ... itten.html

Deze uitzondering heeft de horeca bij elkaar weten te lobbyen.

tijn0
Basisspeler
Clubvoorkeur: PSV natuurlijk
Has thanked: 74 times
Been thanked: 93 times

Bericht door tijn0 » 23 mei 2020, 22:13

Lijkt me anders ook een wassen neus. Als je samen besluit ergens een drankje te doen, dan zal dat vast niet het enige moment zijn dat je in elkaars aura komt. En anders ga je gewoon thuis een drankje doen en kom je alsnog te dicht bij elkaar.

Je gaat toch niet met een vriend of vriendin drinken en dan 1,5 meter bij elkaar vandaan zitten? Wie denken ze voor de gek te houden.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 23 mei 2020, 22:27

Precies. Volkomen logisch dit besluit.

Er is ook helemaal niemand die met droge ogen kan beweren dat hij/zij wel altijd die 1, 5m in acht neemt. Het is onmogelijk. Dus dit kan je prima toestaan, het is een minimaal groter risico dan met een huisgenoot aan een tafeltje. Je moet niet met 10 man dicht op elkaar zitten.

Nog een reden: het is niet te controleren. Geen BOA kan aan de id van mij of mijn vrouw zien dat wij al 18 jaar getrouwd zijn. Ga je ieder koppel de GBA trekken of zo?

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 23 mei 2020, 22:54

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/on ... ~b28c006b/

Dit onderzoek voedde deze week het idee dat er buiten amper gevaar op besmetting zou zijn. Hoogleraar infectiepreventie Voss legt zojuist in Op1 uit dat de conclusie wat voorbarig is: er zijn ten eerste nl. alleen maar mensen uitgenodigd waarbij er sprake was van 3 of meer besmettingen binnen huishouden of werkplek en de optie 'ik ben buiten besmet geraakt' is helemaal niet gegeven, binnen of buiten was dan ook helemaal niet de focus van dit onderzoek.
Er waren maar 2 mensen die elkaar inderdaad buiten besmet bleken te hebben, geen idee hoe ze daar dan achter zijn gekomen maar die hoorden sowieso helemaal niet in dat onderzoek te zitten want er moest dus sprake zijn van 3 of meer besmettingen tegelijkertijd.
Los daarvan zegt de 10% van de gekozen populatie die hier onderzocht is door de gekozen onderzoeksopzet schijnbaar niks over die andere 90%.

Tegelijkertijd is het gegeven dat besmetting vooral binnenshuis plaatsvindt volgens Voss helemaal geen nieuws, is altijd zo.
ShovingNE2 schreef:
23 mei 2020, 22:27
Er is ook helemaal niemand die met droge ogen kan beweren dat hij/zij wel altijd die 1, 5m in acht neemt. Het is onmogelijk. Dus dit kan je prima toestaan
Het feit dat niet iedereen zich er altijd aan kan houden, levert een bepaald risico op. Maar dat risico is bij elkaar opgeteld nog altijd véél kleiner dan wanneer niemand die afstand meer in acht neemt omdat we zeggen: maakt niet uit hoor! Ik volg je logica hier dus niet helemaal. Ook regels die niet 100% opgevolgd kunnen worden kunnen m.i. zinvol zijn.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 23 mei 2020, 23:19

Nou. Niet alleen dat onderzoek hoor. Dat is niet het enige onderzoek waarop het gebaseerd is. Nog steeds weten we het niet zeker, maar om te roepen dat het allemaal op dat onderzoek gebaseerd is klopt niet. De discussie loopt ook al een heel stuk langer. Zelfs hier.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 23 mei 2020, 23:21

Nou. Niet alleen dat onderzoek hoor. Dat is niet het enige onderzoek waarop het gebaseerd is. Nog steeds weten we het niet zeker, maar om te roepen dat het allemaal op dat onderzoek gebaseerd is klopt niet. De discussie loopt ook al een heel stuk langer. Zelfs hier.

Maar goed. Chinese wetenschappers tegenspreken is altijd prima. Andere bronnen dan China graag.

Question everything.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 23 mei 2020, 23:40

Bottom line (voor zover ik nu begrijp) is dat de kans op besmetting buiten absoluut kleiner is (wat altijd zo is), maar het ligt heel erg aan het totaal van omstandigheden... staat er wind, hoe dicht ben je bij iemand, zit die persoon te hoesten, zit je twee uur lang halfdronken wilde herinneringen op te halen en hard te lachen, ik noem maar wat. Schijnbaar kunnen zonlicht en pollen ook nog wat betekenen... ik zie de folder die op basis van al deze punten uitlegt wat wanneer wel of niet mag al voor me... denk dat Rutte iedereen rugzakjes uit mag delen om 'm in te doen. :lol:

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 24 mei 2020, 07:56

Zijn er hier mensen die na 1 juni ook daadwerkelijk een restaurant, kroeg of bioscoop in gaan? Ook al houden die zich aan de maatregelen?

Brael
Nationale topspeler
Has thanked: 111 times
Been thanked: 205 times

Bericht door Brael » 24 mei 2020, 08:26

Uiteraard, meteen gereserveerd voor 5 juni in ons favoriete restaurant.

Josef Dettelbacher
Vedette
Clubvoorkeur:
Has thanked: 45 times
Been thanked: 585 times

Awards:

Bericht door Josef Dettelbacher » 24 mei 2020, 09:08

ShovingNE2 schreef:
24 mei 2020, 07:56
Zijn er hier mensen die na 1 juni ook daadwerkelijk een restaurant, kroeg of bioscoop in gaan? Ook al houden die zich aan de maatregelen?
Ik ga de eerste week met de vriendengroep de horecatent van een van onze maten steunen. Voor de rest kwam ik al nauwelijks in de horeca. Er zijn maar weinig tenten waar je je op je gemak voelt met twee kinderen erbij.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 24 mei 2020, 09:27

Wij hebben ook al wat reserveringen staan in de week van 1 juni, te beginnen 1 juni. Die horecatenten ga ik ook steunen, maar wel vanaf het terras. Maar zouden jullie je comfortabel voelen binnen in een ruimte met 30 man? Voor een aantal uren waarbij je de overige mensen gewoon niet kent?

Noosa
Regelmatige invaller
Clubvoorkeur:
Has thanked: 12 times
Been thanked: 9 times

Bericht door Noosa » 24 mei 2020, 09:38

ShovingNE2 schreef:
24 mei 2020, 09:27
Wij hebben ook al wat reserveringen staan in de week van 1 juni, te beginnen 1 juni. Die horecatenten ga ik ook steunen, maar wel vanaf het terras. Maar zouden jullie je comfortabel voelen binnen in een ruimte met 30 man? Voor een aantal uren waarbij je de overige mensen gewoon niet kent?
Precies, ik zou voorlopig toch ook liever op een terras zitten dan binnen met 30 mensen die je niet kent en waarvan je geen idee hebt hoe serieus ze alle maatregelen nemen.

Josef Dettelbacher
Vedette
Clubvoorkeur:

Awards:

Bericht door Josef Dettelbacher » 24 mei 2020, 09:41

ShovingNE2 schreef:
24 mei 2020, 09:27
Ik ga puur om mn maat te steunen, anders was ik idd nog niet gegaan.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 24 mei 2020, 09:43

Dat dus. Met een vrienden groep van een stuk of 4 stellen en 2 'in between relations' gaan we waarschijnlijk wel een restaurant van 1 van die vrienden openen. Zouden met de nieuwe maatregelen een stuk of 20 in mogen. Voorgevel open, achter gevel open: prima. Maar bij ons favoriete restaurant van hele goede vrienden van ons krijg je mij nog echt niet binnen hoor. Nauwelijks te ventileren ook. Lekker op het terras.

Josef Dettelbacher
Vedette
Clubvoorkeur:

Awards:

Bericht door Josef Dettelbacher » 24 mei 2020, 09:51

van mn maten weet ik dat ze volledig thuis werken, dus dat risico acht ik gelijk aan naar de supermarkt gaan. Verder ga ik geen gebruik maken van het toilet daar.

Verder is mijn redenering dat je beter zo vroeg mogelijk in juni kunt gaan, omdat iedereen dan nog weinig contact met anderen hebben gehad. De kans op besmetting loopt op naarmate de vrijheid duurt. Althans, dat verwacht ik.

deninho32
Site Admin
Clubvoorkeur: Afbeelding
Has thanked: 346 times
Been thanked: 652 times

Bericht door deninho32 » 24 mei 2020, 10:03

ShovingNE2 schreef:
24 mei 2020, 07:56
Ik ben volgens mij zo ongeveer de enige die helemaal niets geeft om de horeca sluiting. Niets aan gemist eigenlijk.
Wie zichzelf spaart krijgt nooit rente.

René1978
Regelmatige invaller
Clubvoorkeur:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 50 times

Bericht door René1978 » 24 mei 2020, 10:12

Ik mis de horeca wel, maar hou het voorlopig ook bij terrassen. De bios mis ik ook, maar die mijd ik nog maar even. Geen filmmaatschappij zal nu bovendien nieuwe films uitbrengen, gok ik zo.

Maikel_91
Site Admin
Has thanked: 760 times
Been thanked: 1300 times

Bericht door Maikel_91 » 24 mei 2020, 10:13

Ik ga dit soort dingen nog een beetje mijden. Maar ga wel weer meer afspreken met vrienden en dergelijke. Dat dan weer wel.

PCGC
Internationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 129 times
Been thanked: 287 times

Bericht door PCGC » 24 mei 2020, 10:13

Vanmiddag weer eens geluncht in een eettent. Ging prima. Geen menu kaarten (alles aan de bar bekijken en bestellen), tafels gewoon keurig minimaal 2 meter van elkaar.
Prima.

ShovingNE2
Site Admin

Bericht door ShovingNE2 » 24 mei 2020, 10:13

Het gaat ook op voor andere zaken natuurlijk. Trek het door naar je werk: ben je comfortabel om al in een kantoor te zitten met veel mensen (ook al hou je je aan de afspraken). Ik ben blij dat bij ons voorlopig nog tot september het devies is: zoveel mogelijk thuiswerken. Ook na 1 juni. Maar dat geldt niet voor alle bedrijven.

Josef Dettelbacher
Vedette
Clubvoorkeur:

Awards:

Bericht door Josef Dettelbacher » 24 mei 2020, 10:23

Bij ons zijn de kantoortjes vrij klein, met twee personen op een kamer. Dat werkt alleen als je om beurten een dag komt/thuis werkt.

Volgens mij heb ik n soort stockholm syndroom opgelopen: totaal geen zin meer om nog naar kantoor te gaan. Wil best het hele jaar door thuis werken..

TomPSV
Nationale topspeler
Has thanked: 252 times
Been thanked: 277 times

Bericht door TomPSV » 24 mei 2020, 11:12

Josef Dettelbacher schreef:
24 mei 2020, 10:23
Bij ons zijn de kantoortjes vrij klein, met twee personen op een kamer. Dat werkt alleen als je om beurten een dag komt/thuis werkt.

Volgens mij heb ik n soort stockholm syndroom opgelopen: totaal geen zin meer om nog naar kantoor te gaan. Wil best het hele jaar door thuis werken..
Dit heb ik ook ja. Thuiswerken is ideaal. Later opstaan (want geen reistijd), hele dag je eigen eten, koffie en dergelijke. Werk ook harder dan op kantoor waar toch veel meer afleiding is.

Plaats reactie