Welkom aan alle gasten. Meepraten over PSV? Maak een account aan!

De klimaatverandering

Discussieer hier met PSV-supporters over actuele en/of maatschappelijke zaken.
Plaats reactie
J.B.
Legende
Clubvoorkeur: Broodje Smos
Has thanked: 1507 times
Been thanked: 872 times

De klimaatverandering

Bericht door J.B. » 25 sep 2019, 16:20

Brael schreef:
25 sep 2019, 16:18
J.B. schreef:
25 sep 2019, 16:06
ziege maar ook zagge schreef:
25 sep 2019, 16:01
Denk ik ook wel maar ja in de tussentijd zijn ze internationaal toch een remmende factor wat ook andersom had kunnen zijn...

Trump geeft met zijn hersenloosheid een hoop mensen (ik bedoel dan vooral landen, machthebbers, industrieën) een excuus om ook maar niks te doen.
Trump geeft een verkeerd signaal af. Net als Baudet bij ons trouwens (hoewel die schoorvoetend toch begint door te krijgen dat dat niet de manier is) maar een wereldwijde trend als het gaat om klimaatproblematiek gaat ook Trump niet tegenhouden. Dat is relatief gezien ook maar een passant natuurlijk.
Ik vind juist dat Baudet de enige goede afweging maakt, namelijk wat leveren maatregelen ons op in het licht van de wereldwijde klimaatproblematiek, en wat kosten ze?
De uiteindelijke conclusies die hij trekt zijn uiteraard gekleurd, en hij dikt links en rechts wel wat aan, maar de afweging an sich is wel de enige juiste afweging.
Probleem is dat ook hij (en dat verwijt hij juist aan het klimaatakkoord) niet kan voorspellen wat de kosten zijn als we geen maatregelen nemen. Dus zijn conclusie is houtje touwtje als het daarom gaat.
Triplets, it`s all about Triplets..

Brael
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: PSV
Has thanked: 127 times
Been thanked: 230 times

Bericht door Brael » 25 sep 2019, 16:25

De voorspellingen over de stijging van de zeespiegel en de stijging van de temperatuur veranderen ook per maand, zo ongeveer. Dus om daar kosten op te plakken, is ook niet te doen. Maar dat moet wel de afweging zijn. Kosten versus baten.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 25 sep 2019, 16:31

Het punt is dus dat we niet weten (en dat kan niemand weten dus ook Baudet niet) wat de financiele gevolgen gaan zijn als het gaat om klimaatverandering. Kijk ik ben van mening dat niets doen gewoon een enorme gok is, want het gaat links of rechtsom geld kosten. Zoiets simpels als een overstroming. Stel dat Rotterdam onder water loopt. Al is de stad een week niet begaanbaar, dat kost ons als land gewoon veel geld. De logistiek zal dan stil liggen, er kan geen geld worden verdiend. Ik noem maar een voorbeeld.

René1978
Regelmatige invaller
Clubvoorkeur:
Has thanked: 14 times
Been thanked: 51 times

Bericht door René1978 » 25 sep 2019, 16:42

NESTA schreef:
25 sep 2019, 12:09
Ik ben wel benieuwd hoe de leden hier die zo begaan zijn met het klimaat eigenlijk zelf actie ondernemen. Is de auto al ingeruild voor een elektrische variant of een fiets/openbaar vervoer? Is men gestopt met vliegtripjes maken, is het huis energieneutraal, eet men klimaatneutraal (oa geen geïmporteerd fruit), is je beroep/werkgever klimaatneutraal of blijft het vooral bij wijzen dat de rest van de wereld iets moet doen?
Iedereen zou begaan moeten zijn met het klimaat, we hebben namelijk geen alternatief als het echt gigantisch misgaat.

Wat mezelf betreft: ik vlieg niet, rijd geen auto, eet veel minder (rood) vlees, heb groene stroom, heb 'n goed geïsoleerd huis en stook nauwelijks, koop duurzame producten (van toiletpapier tot afwasmiddel), spaar bij de ASN Bank en stem GroenLinks. Ik heb ook geen kids, dus mijn ecologische voetafdruk is sowieso erg klein. Verder ben ik donateur van Natuurmonumenten, maar dat is meer milieugerelateerd. Overigens is de grootste winst te behalen door industrie en landbouw te verduurzamen en ontbossing tegen te gaan. Wat dat betreft wijs ik liever daarop dan naar het individu, al juich ik het toe als mensen zelf dingen ondernemen als zonnepanelen installereren, vaker de fiets of trein pakken, investeren in duurzame projecten of geen of minder vlees eten.

Politiek gezien ben ik blij dat Baudet zijn eigen graf aan het graven is, want dat er nog steeds politici zijn die de klimaatwetenschap langs zich neerleggen, is een gotspe.

Verder heb ik het boek 'Hoe gaan we dit uitleggen?' van Jelmer Mommers geloof ik al eens genoemd, maar dat is echt een aanrader in deze discussie. Goed geschreven en uitstekend onderbouwd.

El Sordo
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 492 times
Been thanked: 535 times

Bericht door El Sordo » 25 sep 2019, 16:47

Brael schreef:
25 sep 2019, 16:18
Ik vind juist dat Baudet de enige goede afweging maakt, namelijk wat leveren maatregelen ons op in het licht van de wereldwijde klimaatproblematiek, en wat kosten ze?
De uiteindelijke conclusies die hij trekt zijn uiteraard gekleurd, en hij dikt links en rechts wel wat aan, maar de afweging an sich is wel de enige juiste afweging.
Of het 'de enige juiste afweging' is durf ik in twijfel te trekken. Het is wél een afweging die 'de mensen thuis' op relatief korte termijn kan raken en zodoende ook benoemd dient te worden. Het is tevens minder abstract en 'thuis' is het domein waar de stemmen worden geteld, dus, vanuit een politiek en vooral FvD oogpunt bezien, een 'logisch' debat. Alle partijen houden zich overigens bezig met een kosten-batenanalyse. Niet alle partijen proberen dat zo ongenuanceerd mogelijk te brengen. Hetzelfde zal gelden voor de facto klimaatproblemen.

Kwalijk vind ik dat Baudet niet 'wel wat aandikt links en rechts', maar duimzuigerij en onjuistheden verkoopt als feiten ten faveure van politiek gewin, zo naïef zijn wij hier in Nederland toch niet? Over apocalyptische retoriek gesproken...

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bd4fe21a/

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/02/13/nr ... d-a3654027

https://decorrespondent.nl/9674/thierry ... 0-e604603f

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 25 sep 2019, 16:58

Wat voor afweging zouden we volgens jou dan moeten maken, [mention]El Sordo[/mention] ?

René1978
Regelmatige invaller
Clubvoorkeur:

Bericht door René1978 » 25 sep 2019, 16:59

StratumZuid
Nationale topspeler
Has thanked: 1341 times
Been thanked: 452 times

Bericht door StratumZuid » 25 sep 2019, 17:05

Is een grote baas die Attenborough, al zijn docu's zouden een verplichting moeten worden op school, ben zelf ook gek op de natuur, waan me graag in De Groote Peel en de Strabrechtse Heide zolang het nog kan... Maakt me content, al is het maar voor even...
In Philips blauw St.Joris den draak doorstekende, alles van goud.

NESTA
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:   ‏‏‎
Has thanked: 182 times
Been thanked: 342 times

Bericht door NESTA » 25 sep 2019, 17:12

René1978 schreef:
25 sep 2019, 16:42
NESTA schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe de leden hier die zo begaan zijn met het klimaat eigenlijk zelf actie ondernemen. Is de auto al ingeruild voor een elektrische variant of een fiets/openbaar vervoer? Is men gestopt met vliegtripjes maken, is het huis energieneutraal, eet men klimaatneutraal (oa geen geïmporteerd fruit), is je beroep/werkgever klimaatneutraal of blijft het vooral bij wijzen dat de rest van de wereld iets moet doen?
Iedereen zou begaan moeten zijn met het klimaat, we hebben namelijk geen alternatief als het echt gigantisch misgaat.

Wat mezelf betreft: ik vlieg niet, rijd geen auto, eet veel minder (rood) vlees, heb groene stroom, heb 'n goed geïsoleerd huis en stook nauwelijks, koop duurzame producten (van toiletpapier tot afwasmiddel), spaar bij de ASN Bank en stem GroenLinks. Ik heb ook geen kids, dus mijn ecologische voetafdruk is sowieso erg klein. Verder ben ik donateur van Natuurmonumenten, maar dat is meer milieugerelateerd. Overigens is de grootste winst te behalen door industrie en landbouw te verduurzamen en ontbossing tegen te gaan. Wat dat betreft wijs ik liever daarop dan naar het individu, al juich ik het toe als mensen zelf dingen ondernemen als zonnepanelen installereren, vaker de fiets of trein pakken, investeren in duurzame projecten of geen of minder vlees eten.

Politiek gezien ben ik blij dat Baudet zijn eigen graf aan het graven is, want dat er nog steeds politici zijn die de klimaatwetenschap langs zich neerleggen, is een gotspe.

Verder heb ik het boek 'Hoe gaan we dit uitleggen?' van Jelmer Mommers geloof ik al eens genoemd, maar dat is echt een aanrader in deze discussie. Goed geschreven en uitstekend onderbouwd.
Mijn complimenten. Mijn enige bijdrage tot nu toe is een Sodastream. :D :lol:

El Sordo
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door El Sordo » 25 sep 2019, 17:19

Brael schreef:
25 sep 2019, 16:58
Wat voor afweging zouden we volgens jou dan moeten maken, @El Sordo ?
Ik zeg niet dat deze afweging onterecht is. Wel is het een karikatuur van het kosten-batenvertoog. En eerlijk gezegd, ik ben noch klimaatwetenschapper noch politicus en heb derhalve geen idee en geen zin om ad hoc iets te verzinnen. Ik laveer ook maar wat mee op de filosofische golven van dit debat. Klimaatproblematiek is keiharde wetenschap en bijzonder complex bovendien, een grote meerderheid van die wetenschappers (dus geen filosofen, politicologen, scheikundigen, historici, etc.) schetst een alarmerend beeld. De rol van de politiek hierin kan ik toch niet helemaal los zien van electorale belangen die zich vervolgens weer heel netjes uitkristalliseren in aloude en inmiddels behoorlijk vervelende links-rechts dogma's.

Wel kan ik me voorstellen dat er een afweging gaat komen, op de middellange of langere termijn, waarbij de neoliberalisering van dit debat onder vuur komt te liggen.

René1978
Regelmatige invaller
Clubvoorkeur:

Bericht door René1978 » 25 sep 2019, 17:23

NESTA schreef:
25 sep 2019, 17:12
René1978 schreef:
25 sep 2019, 16:42
NESTA schreef:

Mijn complimenten. Mijn enige bijdrage tot nu toe is een Sodastream. :D :lol:

Ach, je moet ergens beginnen. :P

ziege maar ook zagge
Legende
Clubvoorkeur: jawadenktezelf
Has thanked: 1057 times
Been thanked: 805 times

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 25 sep 2019, 18:47

Advies commissie: Snelheidsverlaging nodig om uitstoot stikstof te beperken
https://www.nu.nl/binnenland/5998261/ad ... erken.html

Snelheidsverlaging, boerenbedrijven opkopen, er zijn drastische maatregelen nodig. Intussen staan in het hele land bouwprojecten op losse schroeven,

Voorspelbare gevolgen van een politiek die jarenlang afwegingen maakt die totaal geen rekening houden met volksgezondheid en milieu.. kop in het zand, alleen aan de poen denken en de rekening loopt lekker op.

Wat helemaal bizar is hoe die politiek dan reageert: het probleem is volgens hen niet zozeer die stikstof (waar wij ziek van worden) maar de uitspraak van de RvS, gezocht wordt dus vooral naar manieren om er met juridische of rekentechnische trucs onderuit te komen. De gemeenteraad van Eindhoven heeft alvast besloten dat ze de uitspraak van de RvS naast zich neer zullen lekker en dat we gewoon doorgaan met bouwen, want de woningnood is te hoog (ook door jarenlang wanbeleid) en daar mogen we best ziek voor worden.

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 25 sep 2019, 18:55

Brael schreef:
25 sep 2019, 16:25
De voorspellingen over de stijging van de zeespiegel en de stijging van de temperatuur veranderen ook per maand, zo ongeveer. Dus om daar kosten op te plakken, is ook niet te doen. Maar dat moet wel de afweging zijn. Kosten versus baten.
Het is m.i. een beetje een onzinnige oroep, die kosten/batenafweging. We weten dat een bepaalde temperatuurstijging tot gigantische disruptie van natuurlijke systemen zal leiden - de kosten daarvan zijn waarschijnlijk veel hoger dan er uberhaupt geld is op de hele wereld. En daarom laten we eerst het geld los en bepalen we wat er domweg nodig is (antwoord: de uitstootreductie). Vervolgens bekijken we hoe we dat in kunnen vullen en dáár is die kosten/batenanalyse weer welkom: natuurlijk ga je geen honderd miljoen uitgeven als je dat slechts 0,01% CO2 winst oplevert, er betere opties zijn enz.

milansandro
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:
Has thanked: 519 times
Been thanked: 207 times

Bericht door milansandro » 25 sep 2019, 18:59

Hee Ziege..
De wedstrijd is al begonnen hé :D

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 25 sep 2019, 19:25

milansandro schreef:
25 sep 2019, 18:59
Hee Ziege..
De wedstrijd is al begonnen hé :D
Zware keuze, de wereld redden of een wedstrijd kijken :mrgreen:

NESTA
Nationale topspeler

Bericht door NESTA » 25 sep 2019, 19:26

Laat dat Greta maar niet horen.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 25 sep 2019, 19:27

NESTA schreef:
25 sep 2019, 19:26
Greta is dan ook nooit naar PSV geweest

NESTA
Nationale topspeler

Bericht door NESTA » 25 sep 2019, 19:27

J.B. schreef:
25 sep 2019, 19:27
NESTA schreef:
Houden zo.

J.B.
Legende

Bericht door J.B. » 25 sep 2019, 19:28

NESTA schreef:
J.B. schreef:
NESTA schreef:
Houden zo.
De nieuwe stadionspeaker :mrgreen:

NESTA
Nationale topspeler

Bericht door NESTA » 25 sep 2019, 19:30

J.B. schreef:
25 sep 2019, 19:28
NESTA schreef:
J.B. schreef:

Houden zo.
De nieuwe stadionspeaker :mrgreen:
:lol: :lol: :lol:

Brael
Nationale topspeler

Bericht door Brael » 26 sep 2019, 01:45

El Sordo schreef:
25 sep 2019, 17:19
Brael schreef:
25 sep 2019, 16:58
Wat voor afweging zouden we volgens jou dan moeten maken, @El Sordo ?
Ik zeg niet dat deze afweging onterecht is. Wel is het een karikatuur van het kosten-batenvertoog.
Wel kan ik me voorstellen dat er een afweging gaat komen, op de middellange of langere termijn, waarbij de neoliberalisering van dit debat onder vuur komt te liggen.
Wat voor afweging heb je het dan over?
Zoiets als "ongeacht wat het kost, we moeten nu hoe dan ook gaan ingrijpen"?
ziege maar ook zagge schreef:
25 sep 2019, 18:55
Brael schreef:
25 sep 2019, 16:25
Het is m.i. een beetje een onzinnige oroep, die kosten/batenafweging. We weten dat een bepaalde temperatuurstijging tot gigantische disruptie van natuurlijke systemen zal leiden - de kosten daarvan zijn waarschijnlijk veel hoger dan er uberhaupt geld is op de hele wereld. En daarom laten we eerst het geld los en bepalen we wat er domweg nodig is (antwoord: de uitstootreductie). Vervolgens bekijken we hoe we dat in kunnen vullen en dáár is die kosten/batenanalyse weer welkom: natuurlijk ga je geen honderd miljoen uitgeven als je dat slechts 0,01% CO2 winst oplevert, er betere opties zijn enz.
Dus de kosten-baten analyse is onzinnig, maar je gebruikt hem vervolgens wel ;)

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 26 sep 2019, 02:00

Brael schreef:
26 sep 2019, 01:45
Dus de kosten-baten analyse is onzinnig, maar je gebruikt hem vervolgens wel ;)
Ik heb nooit gezegd dat een kosten/baten analyse op zich onzinnig is, het is m.i. alleen onzin om op die manier te willen bepalen óf, of in hoeverre we de uitstoot van broeikasgas moeten beperken. Ik dacht dat dat was wat Baudet wilde doen (ben er niet zeker van, ik pleeg graag zo min mogelijk aandacht te besteden aan zwetsneuzen)

Om individuele maatregelen af te wegen is het natuurlijk wel nuttig, maar dat wordt ook gedaan he.

El Sordo
Nationale topspeler
Clubvoorkeur:

Bericht door El Sordo » 26 sep 2019, 08:32

Bovenstaande dus.

René1978
Regelmatige invaller
Clubvoorkeur:

Bericht door René1978 » 26 sep 2019, 17:40

ziege maar ook zagge
Legende

Awards:

Bericht door ziege maar ook zagge » 26 sep 2019, 18:19

René1978 schreef:
26 sep 2019, 17:40
En ondertussen:
https://www.businessinsider.nl/goldman- ... es-2019-9/
Goldman Sachs als Spuit 11, best lachwekkend.

Langzaam, héél langzaam ziet ook het oude geld in dat het nu echt ophoudt... datzelfde geld wat zich ruim dertig jaar lang actief heeft ingezet om twijfel en ontkenning te zaaien, gelul over corrupte wetenschap en linkse politiek opdat ze zelf zo lang mogelijk door konden gaan met het bevredigen van hun ontembare behoefte aan méér geld ten koste van dit alles.

Plaats reactie